Jump to content
Annons

falling pose


flintan

Recommended Posts

LÅTNAMN:

GENRE:

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR:

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:

FORMAT:

STORLEK:

STATUS:

Behöver hjälp med mixen. Jag tycker den känns lite tom, får inte heller fram rösterna riktigt.

Jag har funderat på att lägga om gitarr och ev sång men i övrigt känns arr, instrumentering och inspelning rätt spikat.

Tacksam för alla synpunkter och förslag. 😎

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gitarren skulle kunna få mer topp och mindre botten, den brottas lite med basen nu och skulle nog tjäna på att vara lite spretigare. Tycker rösterna låter helt klockrena i mixen, och mycket bra sång.

Trummorna känns lite livlösa kanske? Speciellt rimshoten känns rätt statisk och tråkig, och lite för högt mixad.

Fin låt annars, i passager riktigt i mitt tycke men blir lite för "traditionell" ibland :-) Känns radiofärdig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixen är helt underbar. Känns väldigt ovanlig och spännande, tycker jag. Sångljudet är jättefint. Möjligen redan nämda virvel som kunde ändras lite, fast fan, jag tycker inte det.

Dra ner basen lite så är ni hemma. Den är det enda som är lite too much. Annars är det väldigt fina nivåer och bra framfört. Skitsnyggt med stämmorna. Och bitvis väldigt intressanta ackord 😎 Överlag en bekväm och spännande ljudbild.

Ta ner basen typ 6 db så e ni hemma 😛

Testa en version utan klockan också. Det kan vara en typisk grej som är kool nu men suger om typ 50 lyssningar.

Bra jobbat!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!! :rolleyes:

Arete:

Ok, gitarren. Jag har skurit rätt mycket i botten på gitarren men ska kanske testa att skära brantare och lägre. Är rädd att det ska kännas tunt om jag tar bort för mycket av den övre basen/lägre mellanreg. på gitarren eftersom alla andra ljud (förutom baskagge och bas) är tämligen basfattiga...

Den är skuren en del i diskanten också, ska testa att skära mindre där först. Ev. lägger jag om gitarren med bättre mickar och för att få den tajtare framf. allt mot slutet.

Spretigare, menar du mindre kompressor?

Trummorna med kantslag är en loop så den är helt statisk, men sant att den inte ska ha så mycket plats. Sänker..

Eliasson

6dB tror du så mycket? Ska testa.

Intressanta ackord.. Det är öppen stämning i Eb. Måste erkänna att jag vet inte ens själv vilka färgningar alla ackord har... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

För att spela låten - höger klicka och väl 'spara mål som'.

Du kan ge ett nam, om inte kommer den att sparas som index. Datorn skapar en fil som den tror är en html fil, men detta gör inget. Höger klicka på filen och öppna med ex meia spelaren. Den spelar därefter filen (mp3:n)

Förövrigt, jysst låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt...

Bakgrunden är rund och fin medans sången ligger lite fyrkantig, hehe om du förstår. Jag hör ju att ni sjunger bra, men det är för tätt och för beskuret, kanske skulle försöka sära lite på dem?

bump på denna för den är bra 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

toiletbrush deluxe (oregistrerad)

SKippa inte klocka, eller fan den går väl ändå inte rätt? den är låten ligger i typ 90 bpm...hmm. lika bra att slänga klockan...

jättefin låt! har inget att klaga på, gillar känsla i mixen

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt...

Bakgrunden är rund och fin medans sången ligger lite fyrkantig, hehe om du förstår. Jag hör ju att ni sjunger bra, men det är för tätt och för beskuret, kanske skulle försöka sära lite på dem?

bump på denna för den är bra 😕

Tätt och beskuret? Menar du att rösterna sitter ihop för mycket?

Dom ligger på exakt samma plats i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

SKippa inte klocka, eller fan den går väl ändå inte rätt? den är låten ligger i typ 90 bpm...hmm. lika bra att slänga klockan...

jättefin låt! har inget att klaga på, gillar känsla i mixen

Jodå, klockan är nedpitchad... Kommer inte ihåg bpm men det är ju en bra bit under 120 iaf.

F.ö. är det en sådan vanlig "skolklocka" i plast typ ikea modell som är uppmickad och loopad... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena flintan.

Lyssnar på din låt.Snyggt mixat,bra sång..Virveln låter lite skumt..ljudet är ok,men den ekar lite så det låter som om den är lite otajt,eller för lång liksom,ja du fattar...

Njöt igenom hela lyssningen,kanon låt - mycket snyggt framfört!

Tack Gud för att du inte lät mig missa denna! Till er andra, missa inte det här..

Mvh

harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena flintan.

Lyssnar på din låt.Snyggt mixat,bra sång..Virveln låter lite skumt..ljudet är ok,men den ekar lite så det låter som om den är lite otajt,eller för lång liksom,ja du fattar...

Njöt igenom hela lyssningen,kanon låt - mycket snyggt framfört!

Tack Gud för att du inte lät mig missa denna! Till er andra, missa inte det här..

Mvh

harmonica mike

Tack.. 😆

Menar du virveln i slutet där trummorna är livespelade eller dom loopade trummorna med kantslag.

Alla trummor är mickade med bara två mikrofoner så det är lite knepigt att få till ljuden separat..

På trummorna i slutet ligger det en kanal med adderad stenhård kompression, den har ganska lång release så virveln blir liksom utsmetad. Kanske det du menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag äntligen gjort en ny mix. Mindre bas, mjukare trummor och lite annan automatisering på instrumentalversen.

Den finns i första inlägget. Hoppas det fungerar, jag kan inte ladda upp filer här så det är en länk till myspace...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag äntligen gjort en ny mix. Mindre bas, mjukare trummor och lite annan automatisering på instrumentalversen.

Den finns i första inlägget. Hoppas det fungerar, jag kan inte ladda upp filer här så det är en länk till myspace...

länken funkade inte för mig tyvärr...

EDIT: Nu funkade det 🙂

Redigerat av osiris
Link to comment
Dela på andra sajter

oj.. hur kan man ha missat denna!

Dra ner sången ett hack och lägg på en gnutta reverb på den. Eller, det funkar perfekt som det är i när instrumenteringen kommit igång helt, men i början kändes det lite högt.

Måste verkligen berömma arret. Snyggaste jag hört på länge. Fantastiskt. Ryser av välbehag. Seriöst.

edit:

Kan du inte prova att plocka bort stämman i första versen? Tror det skulle kunna lyfta låten ännu mer.

Hmm, fast det är nog en smaksak. Nu när jag lyssnar på den igen hade jag nog faktiskt klarat mig utan stämman över huvud taget. Den är lite för dominant.

edit igen

jag kan inte sluta lyssna... Stämman behövs, dra ner den lite bara.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul, tack. 😳

Jo sången ligger på samma nivå genom hela låten så det är nog rimligt som du säger att den ska ner lite i början.

Apropå stämman så sjöng vi unisont i oktaver från början med terser på vissa ord och fraser bara. Men sen gjorde vi stämmor rakt igenom till en livespelning för att det skulle bli fylligare

och så kunde vi inte vara utan dom på inspelningen heller....

Ska testa att pilla lite mer med nivåerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns en till version. Hoppas servern funkar. Var tvungen att skaffa ett utrymme eftersom jag tydligen inte kan ladda låtar till forumet.

Jag har klippt in några strofer ur en gammal sångtagning i första versen samt pillat med volymen på sången. Sänkte det långa reverbet an aning på instrumentalvers också. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar as ja skriver (mix 3)

* Sången ligger för starkt. I denna gengre bör sången, enligt mig, vara mer flytande och inte ta över som den gör nu.

* Annars trevlig ljudbild överlag, övriga mixen känns rätt... fint intro/outro

* Avsaknaden av refräng stör inte mig, men låten blir svår att minnas utan någon given hook. Nu framstår den mest som en trevlig söndagspromenad en gulbrun höstdag.

Lyssnar gärna igen. Hejs!

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt, trevligt.

Är sången fortfarande för hög.. Hmmm..

Det finns faktiskt en refräng 🙂 "my soul's a sea-swirl in..."

Men låten är rätt jämntjock kan jag hålla med om. Den får vara så..

edith: gillar idén om den gyllenbruna söndagspromenaden..

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte sången är för hög. Möjligen kan lite mer fokus ligga på den ljusa rösten, som jag gissar tillhör Mania.

Låter som ett litet slarvigt klipp i gitarrspåret vid 2:22.

Tycker det blev en förbättring med nya mixen.

Och låten är helt underbar... Tack.

Your green is my blue.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talar tycker jag inte om att rösterna ligger samtidigt hela tiden...

Skulle bli såå jäkla bra om du skippade den ena... kan inte säga vilken det skulle vara...

Låt den andra rösten bara komma in ibland... och då mycket lägre än nu...

Bara vad jag tycker... mäkta fin låt annars!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte sången är för hög. Möjligen kan lite mer fokus ligga på den ljusa rösten, som jag gissar tillhör Mania.

Låter som ett litet slarvigt klipp i gitarrspåret vid 2:22.

Tycker det blev en förbättring med nya mixen.

Och låten är helt underbar... Tack.

Your green is my blue.

Jag har höjt Manias röst en aning över min..

Det är inget inget klipp vid 2:22 däremot är det lite slarvigt spelat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talar tycker jag inte om att rösterna ligger samtidigt hela tiden...

Skulle bli såå jäkla bra om du skippade den ena... kan inte säga vilken det skulle vara...

Låt den andra rösten bara komma in ibland... och då mycket lägre än nu...

Bara vad jag tycker... mäkta fin låt annars!

Förstår vad du menar. Det bidrar till att den blir ännu mer jämntjock..

Men det är ju en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...