Jump to content
Annons

Använda lånade bilder till avatar


vagge

Recommended Posts

// Inlägg kommer ursprungligen från denna tråd /admin

jag själv som fotograf ser allvaret i en bildstöld. Dock så är det inte bara privatpersoner som snor bilder. utan tidningar oxå. har haft mina tvister med olika tidningar, men vunnit tvisterna i slutändan. men bildstölder gillas INTE!

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fruppe69 (oregistrerad)

Jag ser inget problem med att använda en bild från nätet som avatar. Alla gör det - även moderatorerna.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Visst barnsligt och löjligt...men kan inte se att de fruppe gör är värre än Florians hugg.

Nä, på sätt o vis e jag inte speciellt förvånad att det just e Florian som råkar ut för det..... med tanke på att den mannen inte har några som helst begränsningar gentemot andra. Sen kan han ju skylla på Aspbergers eller vad som helst.... men, nä. Florian borde kanske fundera på varför just han råkar ut för det.

Rent principiellt däremot är det ju inte OK att ta en bild från en användares hemsida o lägga en bajskorv på, tycker jag. Använda den rakt av som en avatar hade varit en annan sak - även om det visst är bildstöld. Avatarer på forum känns inte riktigt som att det spelar så stor roll just bildägarmässigt. Vad vore Itzhak utan Itzhak t ex?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vetefan. Själva grejen att ta en bild för att använda som avatar på ett forum är just minst sagt rätt harmlös. Problemet med Fruppes bild tycker jag mest var att det hela gick ut på att ännu en gång förolämpa någon på forumet, på ett jävligt barnsligt och omoget sätt.

Jag har själv en avatar som kommer från en bild som jag hittade på nätet, dock kraftigt redigerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
aha, man står inte längre för sina uttalanden 😄 förutspått för längesedan...sibyllan i min källargrotta som sjuder av allehanda gaser väste ur sig detta förra veckan...

Jodå, klart jag står för dem. Men medan jag skrev hann Olsberg dela tråden igen vilket gjorde att det jag svarade på hamnade i den andra tråden. O då kändes det lika bra att bara radera skiten eftersom den bara skulle leda till att den här tråden spårar ur igen. Men du fick ju läsa iaf o det var ju till dig, så det ordande sig till det bästa på alla vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte man ska få ta bilder till avataresen! Om man till exempel tar bilder från ett TV-program så är det viktigt att det är ens eget TV-program annars är man inte snäll tycker jag. Jag tycker man ska vara snäll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt talat, är detta nått att göra en ny tråd för? Helt onödigt, alla tar bilder från varandra. Skulle rekommendera att man tar bilder från en gratis sajt om det skulle vara så att man berhöver en bild.

<------------- Eller så kan man göra grafiken själv som jga har gjort då. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt talat, är detta nått att göra en ny tråd för? Helt onödigt, alla tar bilder från varandra. Skulle rekommendera att man tar bilder från en gratis sajt om det skulle vara så att man berhöver en bild.

<------------- Eller så kan man göra grafiken själv som jga har gjort då. :rolleyes:

Hej Nexus...du kanske inte är så insatt i historiken och upprinnelsen till denna tråd, som för övrigt Olsberg skapade efter en delning av min ursprungstråd startad i ilska och vanmakt över att en viss medlem hade snott bilder från min hemsida (föreställande mig själv som denne medlem dessutom förvrängde) och använt som "sin egen" avatar i enbart provocerande syfte och inget hade hänt trots flera anmälningar till moderatorerna!

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutsatt att bilderna i fråga inte är skapade i syftet att säljas som avatarer så anser jag att det bara är löjligt att gnälla om en sån sak. Det finns inget vinstsyfte i användet och bilderna är mindre än thumbnails. Att använda fullstora bilder på sin site är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutsatt att bilderna i fråga inte är skapade i syftet att säljas som avatarer så anser jag att det bara är löjligt att gnälla om en sån sak. Det finns inget vinstsyfte i användet och bilderna är mindre än thumbnails. Att använda fullstora bilder på sin site är en annan sak.

du tycker alltså det är helt ok om jag tar en bild ifrån din hemsida(om du nu har någon) och använder den precis hur jag vill utan att fråga dig...tror jag knappast, vad är det som är så svårt att fatta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutsatt att bilderna i fråga inte är skapade i syftet att säljas som avatarer så anser jag att det bara är löjligt att gnälla om en sån sak. Det finns inget vinstsyfte i användet och bilderna är mindre än thumbnails. Att använda fullstora bilder på sin site är en annan sak.

du tycker alltså det är helt ok om jag tar en bild ifrån din hemsida(om du nu har någon) och använder den precis hur jag vill utan att fråga dig...tror jag knappast, vad är det som är så svårt att fatta?

Det är väl skillnad på att använda en bild hur man vill än att ha den som en avatar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sno en bild från nätet är ju helt OK. Tänk på allt annat som snos. Att använda den för att förolämpa en forumpolare är ju en helt annan sak.

🙂🙂😱

Att sno en bil från parkeringen är ju helt OK. Tänk på allt annat som snos. Att använda den för att köra över en forumpolare är ju en helt annan sak.

🙂😉😛

Link to comment
Dela på andra sajter

vad menar du nu egentligen?

Jag vet inte. 😳

Alltså, jag tänkte nog att det var skillnad på att använda den hur som helst och lägga upp den på porrsajter och klippa och klistra hej vilt med den än att ha den som avatar. Men dte är ju inte snällt. Fast om man söker på google och tar en bild så bryr jag mig väl inte så mycket men att sno från någon på forumet är ju inte värre men mer uppseendeväckande.

Eller nåt... 🤪😆

Link to comment
Dela på andra sajter

vad menar du nu egentligen?

Jag vet inte. 😳

Alltså, jag tänkte nog att det var skillnad på att använda den hur som helst och lägga upp den på porrsajter och klippa och klistra hej vilt med den än att ha den som avatar. Men dte är ju inte snällt. Fast om man söker på google och tar en bild så bryr jag mig väl inte så mycket men att sno från någon på forumet är ju inte värre men mer uppseendeväckande.

Eller nåt... 🤪😆

Men det är nog samtidigt lite skillnad att som i det här fallet, använda sig utav en förvrängd "stulen" bild i provocerande syfte, som Florian säger.

Tror inte att florian skulle ha något emot om någon använde sig utav en bild i, vad kan man säga, "hyllande" syfte. (rätta mig om jag har fel,. florian).

T.ex om någon vill använda sig utav min banner för att de tycker att den är snygg, så är det juh för mig snarare gratis reklam.

Att någon tar den, förvränger den, eller förändrar den, förlöjligar, etc. är ett brott, och kan leda till böter. Kan det bli enklare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Att någon tar den, förvränger den, eller förändrar den, förlöjligar, etc. är ett brott, och kan leda till böter.

Du verkar påläst!

Link to comment
Dela på andra sajter

vad menar du nu egentligen?

Jag vet inte. 😄

Alltså, jag tänkte nog att det var skillnad på att använda den hur som helst och lägga upp den på porrsajter och klippa och klistra hej vilt med den än att ha den som avatar. Men dte är ju inte snällt. Fast om man söker på google och tar en bild så bryr jag mig väl inte så mycket men att sno från någon på forumet är ju inte värre men mer uppseendeväckande.

Eller nåt... 😆😄

Men det är nog samtidigt lite skillnad att som i det här fallet, använda sig utav en förvrängd "stulen" bild i provocerande syfte, som Florian säger.

Tror inte att florian skulle ha något emot om någon använde sig utav en bild i, vad kan man säga, "hyllande" syfte. (rätta mig om jag har fel,. florian).

T.ex om någon vill använda sig utav min banner för att de tycker att den är snygg, så är det juh för mig snarare gratis reklam.

Att någon tar den, förvränger den, eller förändrar den, förlöjligar, etc. är ett brott, och kan leda till böter. Kan det bli enklare?

Nej, du har helt rätt. Dte var väl ungefär så jag tänkte från början. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, nog om detta nu, fruppe har ju kammat sig, åtminstone för stunden...

Nu skall vi se om det är någon som kan gissa vem min nya avatar föreställer, vissa av er har ju träffat mig så...men...vaddå...är det verkligen så enkelt 😆 is this a quiz or what...

😄

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan du e vassast, får jag bjuda på en bira?

Förresten, att fruppe69 använder sig av fredssymbolen duvan (som den mkt obehaglige skurken Belloq i en gammal James Bondrulle också gjorde,i makaber ironi...) är ett intressant studium för en gammal beteendevetare som jag... 😆

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...