Jump to content
Annons

Nyskriven (ny version uppe 28/10)


Richie76

Recommended Posts

LÅTNAMN:years wasted

ARTIST/GRUPP: slowmoboy

GENRE: pop/rock

LÅTLÄNGD: 5:02

KOMPOSITÖR: Rikard Sandberg (m) Daniel Wahlström (t)

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE: Patrik Hellström - bas & ebow

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3 STORLEK: 5,87 MB

STATUS: dånå.. kanske klar..

Tja! Här kommer en låt som är nyskriven.. man måste ha sin simultankapacitet under kontroll om man ska kunna hänga med i refrängen.. Kom gärna med input om mix å så.. gärna om det finns några störande frekvenser eller allmännt bu eller bä!

**years wasted**

 

all the things

i wish i had said

instead i

keept it in my head

 

looking back

only makes me sure

i could have

keept you from that door

 

all this time

all these

years wasted

devastated

 

thought you were my friend

i wont be

was it all pretend

here waiting

 

all those nights

talking about life

words so sharp

cuts me like a knife

 

i need to

find myself you said

then you found

youre way to his bed

 

all this time

all these

years wasted

devastated

 

thought you were my friend

i wont be

was it all pretend

here waiting

 

now you want to turn back time

every minute every hour

to find yourself can be a crime

if it leaves love a wilting flower

 

all this time

all these

years wasted

devastated

 

thought you were my friend

i wont be

was it all pretend

here waiting

slowmoboy___years_wasted.mp3

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trevlig låt, kanske inte topp tio på singellistan direkt, snarare spår 5 på cdn eller så. Får lite Kent-vibbar. Nåt som stökar i nedre mellanregistret. Bra sång och juste gitarrsound (vad är det?)

Vad menar du med simultankapacitet, tycker det låter fullt normalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sång och juste gitarrsound (vad är det?)

Vad menar du med simultankapacitet, tycker det låter fullt normalt.

Det är gutar rig 1 och jag menar att man måste hänga med i körerna kontra leaden i refrängerna om man ska fatta.. 😄

Edit: Tack för synpunkter förresten! Kent-vibbar låter ju fint. Får la kolla e:qn på botten.

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

(Högerklicka / spara som och döp filen till "valfritt.mp3" så funkar det. Strul på sidan :rolleyes: )

Till låten:

Rockigt och bra med snygga harmonier som vanligt 😱

Tycker dock att sången kunde träda fram lite mer, särskilt i refrängerna. I alla fall hörs den lite för lite i mina högtalare. I lurarna låter det dock bättre.

Håller med Wernborg om att det låter lite rörigt i nedre registret. Har inga konkreta förslag om hur du ska gå tillväga dock.

Tyvärr måste jag också säga att sången är sur i ref., främst runt 1.21 och 2.42. Vad jag minns av dina alster så brukar du inte träffa tonerna fel så det är väl inte omöjligt att korrigera.

Men låten är det som sagt inga fel på! 🙂

EDIT: stavfel

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tackar för inlägg! Jo rörigt i de lägre registren verkar det nog vara, sitter på dålig medlyssning, men ska eq:a lite gitarrer och kanske bas.. Vad gäller surheten håller jag inte med, det är meningen att det ska låta så ..typ fallande;) Även om jag oxå kan träffa sura toner så var det inte så denna gång, däremot är det lite spejsade harmonier just där.. Ska fundera över nivån på refrängerna, men kul att du tyckte låten funkade! :rolleyes:

Edit: mitt stavfel!

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra låt, låter som att Manic Street Preachers och Kent har haft ett kafferep och gjort en låt tillsammans.

Jag gillar verkligen låten men speciellt sånginsatsen, sångljudet och att sången är så pass högt (läs: kaxigt 😄 )mixad. Övergången från brygga till refräng är helt brilliant, gåshudsvarning. Bra gitarrspel och gitarrljud.

Det jag har att anmärka på är att trumfillen ibland är lite stela/midiga, ibland blir det väldigt starka s-ljud, har du någon de-esser på sångspåret? Och är inte basen lite hög? 😆 .

Nu vet ju inte jag om jag fick skriva här, eftersom jag är partisk. Men jag tycker att det är en mycket bra låt, som vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra låt, låter som att Manic Street Preachers och Kent har haft ett kafferep och gjort en låt tillsammans.

Jag gillar verkligen låten men speciellt sånginsatsen, sångljudet och att sången är så pass högt (läs: kaxigt 😏 )mixad. Övergången från brygga till refräng är helt brilliant, gåshudsvarning. Bra gitarrspel och gitarrljud.

Det jag har att anmärka på är att trumfillen ibland är lite stela/midiga, ibland blir det väldigt starka s-ljud, har du någon de-esser på sångspåret? Och är inte basen lite hög? 🙂 .

Nu vet ju inte jag om jag fick skriva här, eftersom jag är partisk. Men jag tycker att det är en mycket bra låt, som vanligt.

Tack för det Bone! Gött å höra!! Att sången gillas och att du får kent-manics-vibbar låter riktigt najs in my book.. Förstår vad du menar vad gäller trummorna och även diskanten, ska se över. Väntar på att någon opartisk kommenterar basen innan jag sänker den. 😉 Men annars så tycker jag att det är helt ok att du kommenterar låten fast du medverkar, tror inte att det är en låt som sätter sig vid första lyssningen direkt, så jag respekterar dina öron! (det där lät fel! 😄 )

Men gött jobbat, mannen, tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tackar för inlägg! Jo rörigt i de lägre registren verkar det nog vara, sitter på dålig medlyssning, men ska eq:a lite gitarrer och kanske bas.. Vad gäller surheten håller jag inte med, det är meningen att det ska låta så ..typ fallande;) Även om jag oxå kan träffa sura toner så var det inte så denna gång, däremot är det lite spejsade harmonier just där.. Ska fundera över nivån på refrängerna, men kul att du tyckte låten funkade! 🙂

Edit: mitt stavfel!

När jag nu läser Bones inlägg om Manic Street Preachers så förstår jag kanske lite mer vad du menar med att det är lite glidande då jag uppfattar även deras sång som lite halvfalsk emellanåt även om det ger en ytterligare dimension. Så jag köper din tanke med glidande toner (schysst va? 😆 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, schyssta bananer! 😉

Edit: lyssnade på en annan stereo och märkte att det var jättegrumligt nere i de låga registren och att körer och sånt försvann lite, så ska fixa det.. det är bara sååå tråkigt! 😄 Mycket roligare att göra nytt.. men kom gärna med synpunkter om ändringar eller så..

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastisk låt. Hittade några saker som jag reagerade på.

Ett par sura sångtoner som du lätt fixar till, du har ju lagt den perfekt annars.

Den vänstra gitarren ligger nog lite högt, dra ner den något hack. Då kommer sången komma fram bättre också.

Stråkarna kanske överflödiga. Eller om det är nån slags synth. Tycker det räcker gott med gitarrmattan. Blir lite grötigt med för mycket.

Körerna i refrängen kändes kanske lite höga. Du kanske kan dra ut på sista tonerna också, dom dör lite snabbt.

Men som sagt, jag gillar det mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Richie76,

Jag vet inte om det är mina AKG lurar som spökar. Men tycker att basen är

lite för svag och även trummorna. Mer tryck i dom så skulle låten lyfta mer,

för låten är bra. Prova att pana gitarrerna mer mot varann och bredda trummorna mer från varann. Det är lite svårt att urskilja dom olika trummornas frekvenser vilket gör att trummorna kan gröta ihop sig när dom ligger tätt emot varann. Sången är bra och låter rätt i låten tycker jag.

Med lite ommixningar så är det hursomhelst klart bra jobbat...

Link to comment
Dela på andra sajter

har lyssnat någon gång då och då under några dagar på denna nu. Vid första lyssningen ville det sig inte riktigt. Alltså den är bra men inte i klass med vad du brukar göra. På något sätt kändes den rörigt, allt flöt samman, svårt att urskilja strukturen liksom.

Nu har jag hittat lite mer rätt och hör alla de snygga harmonierna du brukar ha i dina låtar. Frågan är om det skall ta sådan tid? 🙁.

Nä jag tror att ett mera torrt sound hade gjort att jag hittat dit tidigare. Tycker även sången försvinner lite i massan ibland. Bra och skön melodi som vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fidden - Fina tips, ska testa muta stråkarna, de ligger iofs bara på andra versen, men will check! Verkligen jättetrevligt att du gillade låten! 🙁 Tack för inlägg.

Moberg - gött! Kan tänkas att du lyssnade i lurar? I mina lurar låter det kanon men tror att det grötar en del när man lyssnar i monitorer.. tack för inlägg.

Spaceman - tack för de orden, trevligt att sången gillas! Ska definitivt testa att minska panoreringen lite mellan gitarrerna och lite mer tryck i trummorna. Tackar för inläggning! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

halloj Richie,

Sjyssta trummor. bra gittarspel och som vanligt fantastisk sång.

Kompgittarerna i refrängen har lite "metaldist" över sig, tycker också att licksen som myser runt kunde tjäna på lite mindre dist.

Gillar detta mycket. minus gitarrdisten då - 😎

vore roligt att höra denna med renare gitarrer ,feta och glittrande, på verser och stick och överstyrda trötta rör i refrängdisten.

Som vanligt regnar det manna från himlen när du är i farten!

Bravo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som har samma problem. Högerklicka på länken, välj spara som, döp om till "vad-du-vill-att-den-ska-heta".mp3 och sen kan du lyssna på den.

Tusen tack för det... funkade strålande!

För övrigt var det sjukt bra hastighet på den här servern. Hann inte ens se vilken hastighet jag fick innan den tankat klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice låt. Som sagt: stryk nån synth/stråksling eller jobba mer med EQ:n, så det blir lite tydligare. Och visst ska sången va "sjunkande", men den når liksom aldrig riktigt upp vid 1.20 & 2.40, sätt den bara liiite högre please.

Annars: bra låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite splittrad här. Tycker att både låten och framförandet är riktigt, riktigt bra. Kan inget säga om texten då jag bara lyssnat en gång än så länge.

Men, jag stör mig jättemycket på sången. Tycker att det är mycket bra sjunget med en mycket bra röst. Men vad har du gjort med den? Tycker inte alls att sångljudet gör sången rättvisa. Tycker att mixen är lite rörig men är för okunnig för att kunna ge några bra konkreta tips på vad som ska ändras. Lyssnar i mina sennheizer HD 25 SP som är relativt raka så jag tror inte att det är min lyssning som det är fel på.

Tusan, jag tycker att låten och framförande är så bra så jag vill inte gnälla men... ska lyssna mera nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att låten har kapacitet - tror den kan låta riktigt bra. Iderna om arret känns som de finns där.

Fasssst i detta skick låter det inte bra. Jag har svårt att höra hur ni spelar och vad som händer under stora delar av låten. Inte bara sången skyms. Dels kanske sången är lite låg i sig och dels kan man som underdrift säga att vissa gitarrer tar allt utrymme - och inte med något särskilt bra ljud heller. Var är luften, var finns de så nödvändiga små utrymmena för detaljer. Man måste ha något att kunna ta fasta på under så och så många sekunder inte mest bara ett malande.

Dock tycker jag inte felet ligger i arret. Där finns dynamik. Jag tycker det är nivåer - framför allt för mycket höga gitarrer (kanske även onödigt mycket gitarrer) - som är boven. Sen även ett alldeles för konstigt distljud på vänsteröskompgitarren - minska disten för faen. Den högra gitarren som kompar på emellanåt tycker jag man kan sänka rejält. Framför allt som det är nu så har sången har ingen chans.

Link to comment
Dela på andra sajter

stajo - kul att du hittade rätt till slut 😄 ..Jo, håller med om att den inte är lättlyssnad och något som sätter sig direkt.. Jag förstår vad du menar med torrare, men det kändes bara som en mer dramatisk låt full med effekter och massa grejer på! Men tack för lyssning, stajo.

Eliasson - Jo, är inte speciellt stabil på att ställa in gitarrljud, ibland blir det bra ibland blir det mindre bra.. men mindre dist låter klokt! Jättekul att du gillar sången också.. manna? 😄 Tackarnsch för lyssning.

milton - Kan det vara ebowen du tänker på, som flyter omkring på alla refränger utom den första, sen ligger det iofs stråkar på bryggan.. Får se hur jag gör med sången.. brukar störa mig om det är falskt, men gör inte det nu, men eftersom det varit en del klagomål så får jag väl fundera på det. 😳 Kul att du gillade låten Tack för inlägg.

lonewind - Moderna män! :rolleyes: Riktigt bra! Ja, kan tänka mig att sången förvinner lite bland allt det andra och ligger rätt långt bak, fast ändå hög.. tror kanske att det är verserna du menar? Ska som sagt gröp ur och fila ner lite på gitarrerna och se om det hjälper nåt. Gött att du gillade låten iaf. Tack för lyssning.

DåligtGehör - Ja, förstår nu att jag måste göra, och ta itu med gitarrerna.. sen har jag alltid svårt att skapa luft i mina mixar.. det kanske har att göra med att jag inte riktigt vet vad jag sysslar med.. men förhoppnigsvis kan gitarrerna lösa en del av detta problem hoppas jag på. Tack för feedback. Kul att du ser potential i låten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Suverän låt! Gillar faktiskt den sextiotalsaktiga mixniningen också. Ger lite livekänsla. Det grötar rätt mycket men det är på både gott och ont.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...