Jump to content
Annons

Mellotron & stråksynthar


BozoB

Recommended Posts

Annons

tapeworm är jätte bra, men m-tron är halt klart många snäp bättre, beror lite på vad du skall göra, skall du bara lägga på lite i bakgrunden så duger tapeworm utan problem, skall du bygga hela låten på melletron ljudet så är det m-tron som gäller.

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju lyssna på exempel på M-audio's hemsida. Dom säljer Gforce M-Tron i den ingår även alla extra ljudbanker, 2.5 gig. Kostar runt 1000 kr enligt M-audio hemsidan och låter riktigt bra, iallafall på demon. Sökte lite för att se om den fanns inne på någon svensk site men det enda jag hittade var ett paket på Luthman med några fler syntar i också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
GForce M-Tron, som Bone just nämnde, finns till Mac (VST och AU).

Sant. Sniken och fattig som jag är så letar jag i första hand efter ngt. gratisalternativ. Men inser att jag sitter på fel plattform då.. 🙁

Samplad variant för Reason?

Sonic Reality Mello-T finns att köpa som download i PropShopen och kostar 33 EUR, ca. 300:- alltså.

Det var ju överkomligt. Finns många olika ljud och den låter bra.

Vet du om den kommer fungera smärtfritt med samplern i Reason Adapted 3 Digidesign?

Tack för snabbt svar! Du borde få något slags forum pris Linus. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade också denna sida nu.

Där finns både stråkar, kör, flöjt och brass ljud. 😄

Men jag förstår inte riktigt hur jag kan använda ljuden. Det finns inte alla toner. 🙂

😄

Det är vanliga wav-filer. Mappa upp dem i samplern bara.

Inte alla toner? Hur tänker du nu? Det är väldigt ovanligt att det skulle finnas en sampling för varje halvton.

En sampling A#2 och en D3#? Mappa A#2-samplingen ända upp till D3, och D#3 upp till osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes:

Jag är inte så hemma på detta.

Måste sitta och pilla lite bara så klarnar det nog. Flöjtljuden låter bra men stråkarna, brass och kör var lite knepigare.. Får se om jag får till det.

Edit: Samplern har lite svårt att fatta vilka toner och oktaver det är. Om jag väljer automap så blir det kaos. Men det löser sig nog snart.

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, har nu testat Mellowsound och TapeWorm men tyckte faktiskt ingen av dem höll måttet. Även att man pillar med effekter etc känns det inte äkta...

Ska försöka lite till men M-tron kanske kan vara något.

Vad det gäller att härma de gamla stråksyntharna, nån som har nåt bra tips?

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat samplingarna?

Läste ett inlägg av nån mellotron guru på 99musik som säger att det enda alternativet till äkta vara är att köpa de multisamplade ljud som finns på www.mellotron.com

Men de kostar 199 dollar..

Det är tydligen dessa som Radiohead m.fl. "nya" mellotron användare använder främst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat samplingarna?

Läste ett inlägg av nån mellotron guru på 99musik som säger att det enda alternativet till äkta vara är att köpa de multisamplade ljud som finns på www.mellotron.com

Men de kostar 199 dollar..

Det är tydligen dessa som Radiohead m.fl. "nya" mellotron användare använder främst.

Ok, får kolla upp dessa. tack för hjälpen..

annars kollade jag demosen på M-tron's sida och de lät jäkligt bra många av dem..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Har du testat samplingarna?

Läste ett inlägg av nån mellotron guru på 99musik som säger att det enda alternativet till äkta vara är att köpa de multisamplade ljud som finns på www.mellotron.com

Men de kostar 199 dollar..

Det är tydligen dessa som Radiohead m.fl. "nya" mellotron användare använder främst.

Hollow Sound plattan har fått bra kritik och jag har själv använt mig av vissa ljud.

Kritiken är väl mest att den är realisitsk, dvs låter som Mellotron.

Inte så mycket processade ljud mao.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det gäller att härma de gamla stråksyntharna, nån som har nåt bra tips?

yepp,

överst i bild:

Logan Stringmelody 😮

Tänkte mig någon mjukvaruversion.. =)

EDIT: Ska nämna att jag testat Best Service Cult Sampler och det är en guldgruva vad det gäller gamla synthsamplingar men vad det gäller just stråkar har jag inte hittat nåt som faller mig i smaken.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
RothHandle (oregistrerad)
Har du testat samplingarna?

Det är tydligen dessa som Radiohead m.fl. "nya" mellotron användare använder främst.

Hej hej...

Radiohead har samplat av sin egen 400 mellotron tangent för tangent. Road crewet hade haft omröstning om dom skulle ta med sin riktiga Mellotron live men...jag tror att det räckte med Jonny Greenwoods modulär synth, Ondes Martenot, Fender rhodes och ett riktigt akustiskt piano...

// Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...