Jump to content
Annons

Tips på studiomonitorer under 2000 kronor


Mutz

Recommended Posts

Annons

På jam har de rea på ESI nEar05 eXperience, kostar just nu 1995 kr och är nersatt från 3150 kr.

Har absolut ingen aning om hur de låter eller om de är nått att ha men de är iallafall inom din budget 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 1 månad senare...

På www.billebro.se som ligger i Stockholm på korsningen Bondegatan 35 och Renstiernas gata 27 har de länge haft REA!REA!REA! 50%. De säljer sånt som inga andra musikbutiker har, typ KRG och KAM.. Vet någon som inte jobbar där om det finns nåt under 3000kr som är att rekommendera?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Hej, jag har mest lurkat på det här forumet. Jag ska "starta om" musiklivet med budgetprylar hemma och har surfat runt i lågprisskiktet på thomann mfl ställen så att ögonen blöder. :-)

Jag kollar på bl a:

- ESI Near05 och en Event sub.

Jag har inte möjlighet att lyssna på en sådan (eller tidigare mixat med en liknande) kombo (liten närfält+sub), men funderar på om en sådan uppställning inte låter lite omusikalisk, med ett glapp mellan sub och resten av ljudet.

- Hur ser ni som har erfarenhet av sådana uppställningar på den teoretiska utsagan?

EDIT: Och sorry för att exemplet passerar 2000 kr-gränsen och därmed blir en aning Off Topic...

Redigerat av Janos
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
1 W (oregistrerad)

Hörlursförstärkare har jag kört utan så länge jag minns, kopplat direkt till högtalaruttaget än om jag har uttag för lur, man vill ju ha headroom utan inskränkningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Kollade nu och förmodligen är det ett misstag att blanda in horlursförstärkare här. Men vad då det är lätt att hoppa. Det talades om just hörlursförstärkare här ovan och det kanske kan vara på sin plats att inte använda en sådan, såsom jag gör. Ett tips på "headroom" för det är det väl dåligt med i just en hörlursförstärkare?

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

(kanske är lite väl sent att låna denna tråden nu men jag gör ett försök ändå)

Är i ungefär samma sits som trådskaparen var, behöver ett par prisvärda monitorer runt 2000 spänn/par med hyffsat rak frekvenskurva.

Tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

du får söka begagnat isf

några tips på märken å modeller finns ju redan i tråden

Mjo, men de flesta inlägg är ju minst 2 år gamla, tänkte att priser och vad som är bra lär ha ändrats radikalt under den tiden, men jag kan ju ha fel.

Hursomhelst så har jag hittat ett par KRK Rokit 6 begagnade till bra pris, 49Hz - 20kHz (+/- 1.5 db). Någon som har erfarenhet av dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Newbie fråga: Hur är det att lyssna på färdiga spår på studiomonitorer? Stro skillnad. Det är väl rak frekvenskurva i studiomonitorer? Jag är åxå ute efter 3500kr klassen /par alltså. Eller kan betala mer om det gör mer för öronen. Det är värt det istället för att ångra sig efter en månad. Tack för förslag.

Vad ska man gå på rent specifikationsmässigt närman ska handla studiomonitorer?

Redigerat av skogsmulle101
Link to comment
Dela på andra sajter

Newbie fråga: Hur är det att lyssna på färdiga spår på studiomonitorer? Stro skillnad. Det är väl rak frekvenskurva i studiomonitorer?

I billiga "monitorer" brukar det vara ungefär lika "rak" frekvensgång som i billiga hifi-högtalare...

Jag är åxå ute efter 3500kr klassen /par alltså. Eller kan betala mer om det gör mer för öronen. Det är värt det istället för att ångra sig efter en månad. Tack för förslag.

I det prisläget är det enligt min mening egentligen mer prisvärt att skaffa riktigt bra hörlurar. Räkna annars med kring det dubbla om du inte skaffar begagnade monitorer.

Vad ska man gå på rent specifikationsmässigt närman ska handla studiomonitorer?

Helst dina egna öron. De flesta specifikationer säger ungefär samma sak, så om du inte har möjlighet att lyssna själv, så kolla upp tidningsrecensioner och vad som sägs om olika modeller i diverse forum etc. Det finns många olika "sanningar", så man behöver få input från många håll om man inte har möjlighet att lyssna och jämföra olika modeller själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

I billiga "monitorer" brukar det vara ungefär lika "rak" frekvensgång som i billiga hifi-högtalare...

I det prisläget är det enligt min mening egentligen mer prisvärt att skaffa riktigt bra hörlurar. Räkna annars med kring det dubbla om du inte skaffar begagnade monitorer.

Helst dina egna öron. De flesta specifikationer säger ungefär samma sak, så om du inte har möjlighet att lyssna själv, så kolla upp tidningsrecensioner och vad som sägs om olika modeller i diverse forum etc. Det finns många olika "sanningar", så man behöver få input från många håll om man inte har möjlighet att lyssna och jämföra olika modeller själv...

Tack, skitbra svar. Ska faktiskt kolla på begagnade. så kanske jag kan hamna på 3-4000 per par.

Link to comment
Dela på andra sajter

I billiga "monitorer" brukar det vara ungefär lika "rak" frekvensgång som i billiga hifi-högtalare...

för priset han pratar om kan få tag i alesis aktiva mkII... m1a heter den väl tror jag

har faktiskt hyfsade värden

kommit några mätningar på dina adamlådor ännu?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Monitorer för två pix!

Då skulle jag försöka hitta ett par Tannoy Reveal (dom gamla röda) och sen köra en vanlig vättig förstärkare för några hundra.

Tycker också Yamaha HS50M är riktigt bra för pengarna, dock ca 2800 hos tysken.

Simma väl

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...