Jump to content
Annons

Tips på studiomonitorer under 2000 kronor


Mutz

Recommended Posts

Ja nu är det dags att beställa ny gura och ett par monitorer från Thomann.

Gitarren har jag bestämt mig för och det blir en ESP Ltd Ec-1000

Sendan står jag och väger mellan dessa två monitorer:

Alesis M1 active 520

Eller:

ESI near 05

Eller om ni har något helt annat tipps på monitorer för max 2000kr.

Vad tycker ni??!! Hade tänkt att köpa alesis först då ESTRAD tipsade mig om dom. Sen fick jag upp ögonen för ESI. Läst lite om dom och det värkar som dom är grymt prisvärda.

Sedan snälla skippa snacket om att man inte får några bra monitorer för så lite pengar och jag bör spara och vänta med att köpa.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
De nya Alesis har jag inte lyssnat på men de gamla låter klart bättre än ESI.

Ett annat förslag är KRK

Blev lite fundersam... Då det inte står... Men det är pris per par det va?

Nej, det är styckpris.

Är det 2000kr/par så hade jag nog valt Alesis. Gå till en musikaffär och lyssna först.

Link to comment
Dela på andra sajter

De nya Alesis har jag inte lyssnat på men de gamla låter klart bättre än ESI.

Ett annat förslag är KRK

Blev lite fundersam... Då det inte står... Men det är pris per par det va?

Nej, det är styckpris.

Är det 2000kr/par så hade jag nog valt Alesis. Gå till en musikaffär och lyssna först.

Ja tyckte det lät grymt billigt... 😄

Det är bara så att dom håller på att bygger om på Estrad här istan så det finns inget att lyssna på just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

De nya ESI monitorerna låter bättre en de allra första som de sålde. De har tydligen bytt martial i menbranem. Tycker däremot att du ska kolla på ESI nEar 06 monitorerna. Lite dyrare men med lite mera tryck i dem. KRK är ju också ett bra förslag, men de säljs ju inte i par.

Hmm...

Hittade inget preis på nEar 06. Men det känns som dom blir lite för dyra och lite för stora. Har jävligt trångt på mitt skrivbord.. Sen är jag redan på gränsen av ruinera mig också... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

HeJsan gott folk.

Tack vare min fina födelsedag igår har man kammat in litet pengar till ett par monitorer..

har ca 2000:- + - några hundra..

funderade på M-audio dx4 (studiopro) eller kanske bx5a

men vet ej.. kan ni rekomendera några .. ett bar för denna slant?

MvH Broghard

Link to comment
Dela på andra sajter

har ett par M-audio studio pro 4, dom e inte stora men låter bra (och hyfsat raka frekvensmässigt). kostar väl typ 1500 på thomann. köpte mina därifrån, dessvärre gick det inte helt utan strul. första paret monitorer funkade i typ 10 timmar innan dom totalkraschade. efter många om och men (monitorerna åkte ping pong mellan tyskland och umeå p g a att någon skrivit fel adress) så fick jag tillbaka dom ett par månader senare och nu har dom funkat felfritt. så kan rekommendera dom. bör även tilläggas att thomann har funkat bra alla ggr förutom vid köpet av dessa.

Woland

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Annars tror jag du kommer vinna på att vänta lite och köpa lite dyrare monitorer som inte behöver bytas så fort man blir lite mer erfaren och kräver bättre...

Hepp, var inte så säker på det. Jag har aldrig köpt monitorer och är nöjd ändå :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att de flesta hatar detta svar men det är tyvärr så att det börjar vid 3000 kr/paret om du vill ha något som ”funkar” (t ex Phonic P6A 2995 kr/par, Tapco S-5 2995 kr/par o s v). Spara en månad till…

va?? tapco..

kostar dom så lite nu?? jag köpte mina för ett och ett halvt år sen o dom kostade 3790:- då.. 😄 iofs låter dom sådär..

Link to comment
Dela på andra sajter

I den prisklassen spelar det ingen större roll vilket man väljer. Tyvärr är inte sådana "monitorer" bättre än ett par ordinära hifi-högtalare, utan det enda man vinner, är att de är magnetiskt skärmade...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar mina m1 active mk2, dom är billiga. låter snobra. dock har dom lite konstig frekvensgång nere i låga mellanregistret. kommer säkert få problem med det.

man kan mixa på vad fan som helst, bara man vet vart öronen luras.

Redigerat av chilone
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
I den prisklassen spelar det ingen större roll vilket man väljer. Tyvärr är inte sådana "monitorer" bättre än ett par ordinära hifi-högtalare, utan det enda man vinner, är att de är magnetiskt skärmade...

Du glömmer att man med aktiva monitorer oftast också får lägre distortion fasriktigare återgivning tack vare de aktiva filterna, flexibla inställningsmöjigheter till rummet och annan utrustning plus något högre effektivitet och effektivare skyddskretsar....

Link to comment
Dela på andra sajter

I den prisklassen spelar det ingen större roll vilket man väljer. Tyvärr är inte sådana "monitorer" bättre än ett par ordinära hifi-högtalare, utan det enda man vinner, är att de är magnetiskt skärmade...

Du glömmer att man med aktiva monitorer oftast också får lägre distortion fasriktigare återgivning tack vare de aktiva filterna, flexibla inställningsmöjigheter till rummet och annan utrustning plus något högre effektivitet och effektivare skyddskretsar....

Ja, för 2000 får man säkert väldigt mycket av allt det där... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...