Jump to content
Annons

Varning för The White


jarlo

Recommended Posts

Annons
  • Svar 91
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

awt (oregistrerad)
Ja? Och jag ifrågasatte den inställningen. Den där raden gör dig inte immun mot motargment  🙂

Jag ville bara skriva precis vad jag kände om saken, orkar inte motivera det, försvara mitt sett att se det hela på mm, kanske dåligt av mig men jag är bara för lat för att diskutera saken.

Om jag skriver precis vad jag känner för något och någon sedan följer upp det och tycker det är fel eller liknande så finns där ingen direkt anledning för mig att diskutera det vidare, det finns ju inget att komma fram till.

Diskutera för sakens skull för all del men jag orkar bara inte 😕

Oh jag vet inte om det var så att du eller någon annan fann mitt inlägg i denna tråd offensivt eller nått, som sagt, bara min tanke, alltså hur jag ser på det och vad jag själv utgår ifrån.

Och jo, jag är immun mot motargument, det är the internets! jag kan blunda eller låta bli att titta i denna tråden fler gången 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Jag ville bara skriva precis vad jag kände om saken, orkar inte motivera det, försvara mitt sett att se det hela på mm, kanske dåligt av mig men jag är bara för lat för att diskutera saken.

Om jag skriver precis vad jag känner för något och någon sedan följer upp det och tycker det är fel eller liknande så finns där ingen direkt anledning för mig att diskutera det vidare, det finns ju inget att komma fram till.

Diskutera för sakens skull för all del men jag orkar bara inte 🙂

Oh jag vet inte om det var så att du eller någon annan fann mitt inlägg i denna tråd offensivt eller nått, som sagt, bara min tanke, alltså hur jag ser på det och vad jag själv utgår ifrån.[...]

För lat? Kanske för dåliga argument? 😉

Om du antyder att det jag sysslar med är horeri är det väl klart att jag reagerar? Att det "bara är ditt sätt att se på det" gör ingen som helst skillnad (varför skulle det?). Om en nazist kallar alla afrikaner för svartskallar och avslutar med "...men det är ju bara en inställning jag tycker kan vara bra att ha" blir det ju inte mindre vidrigt (för att ta ett extremt exempel; ta det nu inte som att jag jämför dig med en nazist).

EDIT: Förtydligande

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Har även jag blivit kontaktad av "The White" via Myspace. I deras första meddelande skrev de bara ngt i stil med "Tjena - jag jobbar för ett bolag som gör promotionplattor. Vi gillar dig och dina låtar - ring oss + telenummer - eller hör av dig....."

Vill minnas att kontaktpersonen då hette "Dave". Hur som helst tyckte jag det luktade skunk så jag bad om referenser, hemsida, klart o tydligt besked om vad som förväntades av mig och av dem. Dessutom undrade jag vilka låtar de var intersserade av.

Fick svar på alla frågor och visst kostade det att vara med. Dock kändes det inte seriöst.

Fö är myspace ett bra ställe för networking.....det har gett mer än väntat - även om det inte blivit några "konkreta" samarbeten.

Link to comment
Dela på andra sajter

awt (oregistrerad)
För lat? Kanske för dåliga argument?  😆

Om du antyder att det jag sysslar med är horeri är det väl klart att jag reagerar? Att det "bara är ditt sätt att se på det" gör ingen som helst skillnad (varför skulle det?). Om en nazist kallar alla afrikaner för svartskallar och avslutar med "...men det är ju bara en inställning jag tycker kan vara bra att ha" blir det ju inte mindre vidrigt (för att ta ett extremt exempel; ta det nu inte som att jag jämför dig med en nazist).

EDIT: Förtydligande

Naa, jag argumenterar inte för något, jag tänkte mig in i situationen (att bli inbjuden till en samlingskiva eller liknande mot betalning) och skrev sedan helt enkelt vilken inställning jag själv har till det.

Ordet hora låter kanske hemskt agressivt, men med hora menade jag någon som var villig att ge upp sin stolhet för att bli "känd" eller "framgångsrik", sen är det ju upp till var och en att avgöra vad "sin stolhet" är, jag skrev också att jag själv aldrig skulle kunna betala för att få vara med på en samlingsskiva (för att JAG skulle känna att jag förlorade MIN stolthet), åter igen JAG.

Om du nu sattsar på att lyckas och du gör det på ett sätt jag inte skulle få för mig att göra det på så är det inte mitt problem, jag kritiserade inte dig personligen utan skrev bara (rakt ut i luften ?) min åsikt om att betala för att få ut sin musik.

Det enda som var riktat åt dig i mitt första inlägg var "Tråkigt Jarlo, man blir förbannad det blir man ja, men glöm dem" och inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att inte tala om Boten Anna, om jag fattat det rätt så var det poppis på nätet långt innan den gavs ut på skiva, eller?

Ok men en viktig detalj här är att Boten Anna tillhör inte samma fack som den musik som jarlo producerar. Jag vet att jarlo producerar house liknande musik och house kan man inte jämnföra med "internet marknadsföring" på samma sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det bara jag som hade känt mig totalt patetisk vid betalning mot att få ha med en låt på någons sletna samlings skiva ? alrig i livet!, betala mig och betala mig dyrt för det är ett stort privelegium för er att ha med min musik på eran samlings skiva 😄

Jag förstår vad du menar och visst är det viktigt att känna stolthet inför det man gör, att sätta en gräns för vad som är okej.

Men om man vill nå ut med sin musik, kanske leva på den... då får man också vara beredd att investera.

Många här kanske har köpt dyr utrustning, gått kurser och så vidare. Alla här har lagt ner ett stort antal arbetstimmar på sin musik.

Så om en investering i en samlingsskiva kan ta dig dit du vill - why not?

Personligen tror jag dock att dom här samlingarna sällan håller vad dom lovar. Jag tror att det finns andra, bättre sätt att nå fram till makthavarna i musikbranschen.

Link to comment
Dela på andra sajter

awt (oregistrerad)
Jag förstår vad du menar och visst är det viktigt att känna stolthet inför det man gör, att sätta en gräns för vad som är okej.

Men om man vill nå ut med sin musik, kanske leva på den... då får man också vara beredd att investera.

Många här kanske har köpt dyr utrustning, gått kurser och så vidare. Alla här har lagt ner ett stort antal arbetstimmar på sin musik.

Så om en investering i en samlingsskiva kan ta dig dit du vill - why not?

Personligen tror jag dock att dom här samlingarna sällan håller vad dom lovar. Jag tror att det finns andra, bättre sätt att nå fram till makthavarna i musikbranschen.

Nedå, om nu en samlingskiva eller liknande tar en dit man vill så är det ju helt klart upp till var och en att avgöra om man vill betala för att göra det eller inte, tyvär får man ju inget kontrakt på hur mycket man kommer lyckas vid en sådan deal, jag förstår dock de som vill investera i "större chans" att få mer kontakter eller ett skivkontrakt även om det inte är garanterat, jag förstår men skulle själv aldrig göra det, delvis för att jag inte tror att chansen är enorm att man lyckas genom en "deal" och delvis för att min stolthet inte tillåter det 😎 (ok, i vissa fall kanske inte ekonomin tillåter det heller 😄)

om jag sedan tänker mig att jag har betalat för att vara med på en samlingskiva, hoppas på att det ska leda till något men det inte gör det... då står man där, pengarna i sjön men ännu viktigare, ens musik och ens namn existerar på en skiva, en skiva man har betalat för att vara med på, jag hade inte gillar den känslan alls, det hade känts helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det ju så att även om en sån här promotion-skiva kanske inte leder direkt till ett skivkontrakt så innebär det ju ändå att minst 1500 djs runt om i England (om man ska gå på The Whites exempel), och antagligen några till har hört min låt. Det måste ju ändå vara en fördel om man vill fortsätta försöka ta sig in i branschen? (förutsatt att det är en bra låt då... där har vi det där med stoltheten igen) 🙂

Hur som helst kan jag nog hålla med om att det känns som en väldigt osäker investering. Det var ju därför jag avböjde... Ville bara få fram att det inte alls behöver vara dåligt att betala för att synas.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Sen är det ju så att även om en sån här promotion-skiva kanske inte leder direkt till ett skivkontrakt så innebär det ju ändå att minst 1500 djs runt om i England (om man ska gå på The Whites exempel), och antagligen några till har hört min låt.

Det är väl just det man aldrig har möjlighet att kolla upp.

man vet oftast inte ens att det existerar nån skiva alls.

Och om det gör det så finns inga garantier för att nån lyssnar på tolfte låten av fjorton.... o det kanske råkar vara din låt.

Pengar för ganska lite garantier. Har oxå sett erbjudanden där man får vara med på en samlingsskiva där alla medverkande förbinder sig att köpa ett antal ex. Då existerar ju åtminstone en skiva. Men vem förväntas göra marknadsföringen? Jo, de som betalat skivan själva. O då ska man kränga en samling där man trängs bland massa andra artister. Nä, mest lurendrej luktar alla såna här upplägg. Pengar i sjön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, mest lurendrej luktar alla såna här upplägg. Pengar i sjön.

Fast nu drar du alla över en kam, herrPhill!

Det finns seriösa samlingsskivor med stor spridning och där det absolut inte är pengar i sjön.

Men självklart ska man ju kolla upp det hela, så att man vet att det verkligen ligger nåt bakom!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Nä, mest lurendrej luktar alla såna här upplägg. Pengar i sjön.

Fast nu drar du alla över en kam, herrPhill!

Det finns seriösa samlingsskivor med stor spridning och där det absolut inte är pengar i sjön.

Men självklart ska man ju kolla upp det hela, så att man vet att det verkligen ligger nåt bakom!

Givetvis finns seriösa undantag. (Nämn gärna några! 🙂)

Men om man finner när man skärskådar lite, att man inte har nån koll på OM det görs skivor öht, eller om man förväntas betala för att sen förväntas sköta utskicket själv - då luktar det def lurendrej. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det ju så att även om en sån här promotion-skiva kanske inte leder direkt till ett skivkontrakt så innebär det ju ändå att minst 1500 djs runt om i England (om man ska gå på The Whites exempel), och antagligen några till har hört min låt. Det måste ju ändå vara en fördel om man vill fortsätta försöka ta sig in i branschen? (förutsatt att det är en bra låt då... där har vi det där med stoltheten igen) :rolleyes:

Ok, här har vi huvudet på spiken, vem som helst med pengar kan alltså betala för att få iväg sin musik på en cd skiva som 1500djs kommer höra?

Kvalitespärren är borta, jag har svårt att tro att denna samling ens är bra.

Är det inte bättre att skicka din musik till utvalda labels istället där du tror din musik passar in? Det är en mycket effektivare promotion (enligt min åsikt). Men du behöver ju inte skicka till 50 bolag samtidigt utan välj ut några favoriter

Det finns fortfarande labels som letar musik you know..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det ju så att även om en sån här promotion-skiva kanske inte leder direkt till ett skivkontrakt så innebär det ju ändå att minst 1500 djs runt om i England (om man ska gå på The Whites exempel), och antagligen några till har hört min låt. Det måste ju ändå vara en fördel om man vill fortsätta försöka ta sig in i branschen? (förutsatt att det är en bra låt då... där har vi det där med stoltheten igen) :rolleyes:

Ok, här har vi huvudet på spiken, vem som helst med pengar kan alltså betala för att få iväg sin musik på en cd skiva som 1500djs kommer höra?

Kvalitespärren är borta, jag har svårt att tro att denna samling ens är bra.

Haha, fast tror du inte att det finns tusentals människor som gärna vill ha med låtar på sådana samlingar?!

Urvalsprocessen finns i högsta grad kvar, och i och med betalningen skulle jag dessutom tro att man sållar bort de som inte är så seriösa i sitt musicerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det ju så att även om en sån här promotion-skiva kanske inte leder direkt till ett skivkontrakt så innebär det ju ändå att minst 1500 djs runt om i England (om man ska gå på The Whites exempel), och antagligen några till har hört min låt. Det måste ju ändå vara en fördel om man vill fortsätta försöka ta sig in i branschen? (förutsatt att det är en bra låt då... där har vi det där med stoltheten igen) 😉

Ok, här har vi huvudet på spiken, vem som helst med pengar kan alltså betala för att få iväg sin musik på en cd skiva som 1500djs kommer höra?

Kvalitespärren är borta, jag har svårt att tro att denna samling ens är bra.

Haha, fast tror du inte att det finns tusentals människor som gärna vill ha med låtar på sådana samlingar?!

Urvalsprocessen finns i högsta grad kvar, och i och med betalningen skulle jag dessutom tro att man sållar bort de som inte är så seriösa i sitt musicerande.

Det är skillnad på männsikor och skivbolag.

Skivbolag har oftast ett dyrt kontaktnät vilket man har nytta av som artist.

Ett etablerat skivbolag kan sälja iväg låtar till tunga 3rd party samlingar utan att ens lyfta ett lillfinger.

edit: förtydligande

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, här har vi huvudet på spiken, vem som helst med pengar kan alltså betala för att få iväg sin musik på en cd skiva som 1500djs kommer höra?

Nej, inte alls. De kontaktade mig för att de gillade min låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, här har vi huvudet på spiken, vem som helst med pengar kan alltså betala för att få iväg sin musik på en cd skiva som 1500djs kommer höra?

Nej, inte alls. De kontaktade mig för att de gillade min låt.

mm och sedan skickar dom kravbetalningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, här har vi huvudet på spiken, vem som helst med pengar kan alltså betala för att få iväg sin musik på en cd skiva som 1500djs kommer höra?

Nej, inte alls. De kontaktade mig för att de gillade min låt.

mm och sedan skickar dom kravbetalningar...

Du missar poängen! Jag försöker inte försvara The White på nåt sätt! (självklart inte, de jävlarna försökte ju blåsa mig). Det diskussionen har handlat om på den senaste sidan är huruvida det kan löna sig att betala för att synas. Och jag vill mena att om man hittar ett seriöst företag, liknande The White, så kan det löna sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det uppstår ett lukrativt fenomen/affärsidé typ:

* Sälja ditt eller ditt företags uppgifter via kataloger,

* Samla in pengar tillbehjärtansvärda ändamål

* Förmedla försäljning av din bil

* Promota okänd artister till att bli rika och berömda via nya kanaler

* etc etc

då agerar oftast först de som brinner för saken, som har ett seriöst intresse för frågan, de har en idé, och de vill ärligt och uppriktigt uppnå sina mål.

Om idén är hållbar och får stor omsättning finns det alltid personer i verksamheten med lägre moral som ser möjligheter till egen vinning, som startar en identisk verksamhet, dock utomlands, eller utan 90-konto.

De snor det seriösa konceptet rakt av och rider på människors godtrogenhet och drömmar.

- de ber sommarvikarier bekräfta företagets uppgifter som är infaxade för reklamkatalogen.

- De samlar in pengar till "blodfonden", vi talar miljontals kronor/år

- De tar emot din bil för förmedling, och säger ett pris du inte ens kunde drömma om, pengarna och bilen ser du aldrig mer..

- etc

Ingetdera av ovanstående är fel, tvärtom, det gäller bara att ta reda på om det är "the good or the bad guys" jag har att göra med...

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, här har vi huvudet på spiken, vem som helst med pengar kan alltså betala för att få iväg sin musik på en cd skiva som 1500djs kommer höra?

Nej, inte alls. De kontaktade mig för att de gillade min låt.

mm och sedan skickar dom kravbetalningar...

Du missar poängen! Jag försöker inte försvara The White på nåt sätt! (självklart inte, de jävlarna försökte ju blåsa mig). Det diskussionen har handlat om på den senaste sidan är huruvida det kan löna sig att betala för att synas. Och jag vill mena att om man hittar ett seriöst företag, liknande The White, så kan det löna sig.

Ok visst kan det löna sig med promotion. Men jag har en feeling att det här företaget inte är så proffsiga. Delvis har det att göra med deras kravbrev och sedan har jag inte hört talas om detta företag förut. Man bör vara försiktig helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Circulate (oregistrerad)
En sak till: Om du har samtalen gjorda via mobil - kan IOFS bli alldeles för dyrt - så starta inspelningsknappen utan att tala om det för dom när du snackar med någon.

Skönt att höra från någon som har koll! Tack!

Och jo, jag spelade ju in det sista samtalet (utan att informera om det). Så jag har det ju på mobilen där han säger att jag inte behöver betala någonting, bara skicka tillbaka kontraktet.

Får man verkligen spela in ett samtal utan att informera personen i den andra änden? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak till: Om du har samtalen gjorda via mobil - kan IOFS bli alldeles för dyrt - så starta inspelningsknappen utan att tala om det för dom när du snackar med någon.

Skönt att höra från någon som har koll! Tack!

Och jo, jag spelade ju in det sista samtalet (utan att informera om det). Så jag har det ju på mobilen där han säger att jag inte behöver betala någonting, bara skicka tillbaka kontraktet.

Får man verkligen spela in ett samtal utan att informera personen i den andra änden? 🙂

jag vill erinra mig om att det inte gäller privatpersoner på samma sätt som företag.. fast jag är såklart ganska osäker.. men nyduschad.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Circulate (oregistrerad)
En sak till: Om du har samtalen gjorda via mobil - kan IOFS bli alldeles för dyrt - så starta inspelningsknappen utan att tala om det för dom när du snackar med någon.

Skönt att höra från någon som har koll! Tack!

Och jo, jag spelade ju in det sista samtalet (utan att informera om det). Så jag har det ju på mobilen där han säger att jag inte behöver betala någonting, bara skicka tillbaka kontraktet.

Får man verkligen spela in ett samtal utan att informera personen i den andra änden? 🙂

jag vill erinra mig om att det inte gäller privatpersoner på samma sätt som företag.. fast jag är såklart ganska osäker.. men nyduschad.. 🙂

Haha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man verkligen spela in ett samtal utan att informera personen i den andra änden? :rolleyes:

Ja det får man.

Så länge man själv är med i samtalet får man spela in utan de andras vetskap. Man får däremot inte spela in samtal mellan andra personer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man verkligen spela in ett samtal utan att informera personen i den andra änden? :rolleyes:

Ja det får man.

Så länge man själv är med i samtalet får man spela in utan de andras vetskap. Man får däremot inte spela in samtal mellan andra personer.

Telesäljare? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ett inspelat samtal skall vara till grund för ett avtal måste det tydligt framgå i insplningen att det är ett munbtligt avtal som spelasin.

Detta vet jag med säkerhet efter att jobbat hos comhem som säljare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Blev kontaktad av dom i April har jag för mig , Samma Bulls***t osv osv så jag bad en kompis

i london som är Advokat att ringa dom och be dom skicka kontraktet till hans firma för att

kolla upp Copyright och vad mer han rabblade upp till dom.. 😏😛

Har inte hört mycker efter det.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man verkligen spela in ett samtal utan att informera personen i den andra änden? 😆

Ja det får man.

Så länge man själv är med i samtalet får man spela in utan de andras vetskap. Man får däremot inte spela in samtal mellan andra personer.

Jo så länge en av de som är med i samtalet vet att det spelas in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...