Jump to content
Annons

Varning för The White


jarlo

Recommended Posts

I somras fick jag ett personligt meddelande på Myspace där en man vid namn Sean berättade att han var intresserad av en av mina låtar. Han bad mig skicka mitt telefonnummer till honom så skulle han berätta mer. Till slut hörde han av sig, och det visade sig att det handlade om en promotionskiva som jag skulle kunna få med en låt på (tillsammans med andra artister). Denna skiva skulle deras bolag, The White www.thewhite.co.uk, trycka upp i 1000 cd-skivor och 500 vinylskivor och skicka ut till radio- och klubbdjs i hela England. Jag skulle få några exemplar själv, samt en massa feedback från olika djs.

Det lät ju intressant tyckte jag. Sen började han prata om pengar... Jag skulle behöva betala 100 pund i förskott och 500 pund totalt för att få med min låt på promotionskivan. Det lät som mycket pengar, men jag ville inte ta ett förhastat beslut via telefon. Jag bad om att få kontraktet hemskickat, och undrade om det gick, utan att man förpliktigade sig till att betala någonting. Visst! sa han. Bra, tänkte jag. Då kan jag visa kontraktet för någon som har bättre koll och sen bestämma mig. Det sista han säger är att hans kollega strax ringer upp mig för att bekräfta adressuppgifter.

Kollegan ringde upp och jag bekräftade att de fått rätt adress. Sen sa han

- Ok, nu behöver jag bara en ljudinspelning på att du går med på det här avtalet.

- Vilket avtal? frågade jag.

- Jo, men det här om att du ska betala 100 pund i förskott.

- Men det var inte vad jag och din kollega kom överens om! Han sa att jag kunde få hem kontraktet och titta på det och sen bestämma mig, utan att behöva betala någonting.

- Jaha, ok, det visste inte jag. Men du går med på att vi skickar hem kontraktet till dig?

- Ja.

Några veckor senare kommer kontraktet hem i brevlådan. Då har jag redan hunnit höra mig för och kolla upp min ekonomi, och jag har bestämt mig för att inte ta erbjudandet. De hade sagt nånting om att man var tvungen att svara inom en vecka. Jag träffar Sean på MSN tre dagar efter att jag fått kontraktet och skriver till honom att jag inte är intresserad. Jag skriver också att det stod någonting i kontraktet om att man skulle skicka tillbaka det om man inte ville vara med på skivan. Jag frågar om jag måste göra det. Han svarar att "Nej, det behövs inte. Du har pratat med mig nu, det räcker".

Ytterligare några veckor senare får jag hem ett brev där det står "Overdue Payment". De kräver mig alltså på 500 pund. Jag blir förbannad och ringer upp Sean:

- Hej. Jag pratade med dig på MSN för några veckor sedan och sa att jag inte ville vara med på skivan. Du sa att det var lugnt, och nu har jag fått hem ett brev där det står att jag måste betala en massa pengar!

- Öh... Okej. Svarade du inom sju dagar?

- Ja!

- Okej. Kommer inte riktigt ihåg det, men det är lugnt.

- Så jag kan strunta i lappen?

- Ja.

Nu tror jag att allt har löst sig, men inte då! Två veckor senare får jag en TILL lapp där det står "OVERDUE PAYMENT - PRE COURT DIVISION"

Jag blir skitförbannad och ringer upp samma person ännu en gång. Han börjar babbla om att han pratat in ett meddelande på min telefonsvarare dagen innan (vilket var skitsnack), men att han glömt bort vad det handlade om och strax skulle ringa upp. Jag väntar en kvart och ringer sen upp igen. Denna gång med mobilen och trycker på "Spela in". Jag förklarar läget för honom ÄNNU en gång och följande konversation utspelar sig:

- Vi skulle vilja ha tillbaka kontraktet.

- Okej, men du sa ju förut att det inte behövdes?

- Jo, men vi har löst allting nu. Bara du skickar tillbaka kontraktet så är det lugnt.

- Okej, så om jag skickar tillbaka kontraktet nu så lovar ni att jag inte behöver betala nånting?

- Ja.

Nu har jag skickat tillbaka kontraktet och hoppas på att slippa höra av de där jävlarna igen...

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 91
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Vilka arslen!!! Bra att såna härna poster kommer upp. Mer sånt!

Ja tror att dom hoppas på att du i din ilska eller nåt har signat kontraktet för då kan du inte göra nåt :/ Förhoppningsvis gjorde du inte det. 😆

Redigerat av D.i.a
Link to comment
Dela på andra sajter

det där lät inte alls skoj. vet du varför de ville att du skulle skicka tillbaka kontraktet, om du ändå inte hade skrivit på någonting?

Nä, det sa de aldrig. Jag fick för mig att det mest var för att de ville försöka lägga över skulden lite på mig. Kräva något av mig så att det inte bara var deras "fel" att det blev såhär...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara intressant att se med vilken rätt du får hem en massa "Overdue-payment"-lappar. Eftersom du inte har skrivit på något kontrakt, och inte heller har "signerat" något audiotivt så känns det inte som om du i över huvud taget skulle kunna krävas på några pengar.

Knepigt med sådana här människor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara intressant att se med vilken rätt du får hem en massa "Overdue-payment"-lappar. Eftersom du inte har skrivit på något kontrakt, och inte heller har "signerat" något audiotivt så känns det inte som om du i över huvud taget skulle kunna krävas på några pengar.

Knepigt med sådana här människor!

Det skumma var att det stod nånting i kontraktet, typ: "eftersom du accepterat att få det här kontraktet hemskickat har du förpliktigat dig till att svara inom 7 dagar och måste då ha en vettig anledning för att få säga upp kontraktet". Inget av detta sa de i telefon... Men jag svarade ju "ja" när han frågade om jag gick med på att få kontraktet hemskickat och det kan han ju ha spelat in...

Jag är ingen jurist, men spontant känns det ju inte som nåt som skulle kunna hålla i rätten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Jag är ingen jurist, men spontant känns det ju inte som nåt som skulle kunna hålla i rätten...

Ignorera dom. Såna här snubbar tar ingen till rättegång, dessutom sitter dom ju i England? Skulle det mot all förmodan bli svensk rättsak är det bara att bestrida - bevisbördan ligger ju hos dom!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skumma var att det stod nånting i kontraktet, typ: "eftersom du accepterat att få det här kontraktet hemskickat har du förpliktigat dig till att svara inom 7 dagar och måste då ha en vettig anledning för att få säga upp kontraktet". Inget av detta sa de i telefon... Men jag svarade ju "ja" när han frågade om jag gick med på att få kontraktet hemskickat och det kan han ju ha spelat in...

Jag är ingen jurist, men spontant känns det ju inte som nåt som skulle kunna hålla i rätten...

Jag är inte heller någon jurist men jag vågar säga direkt att man inte förbinder sig något bara genom att få titta på kontraktet. Det vore ju helt sjukt. Då kan man skicka hem kontrakt till folk där det står att man äger alla den personens tillgångar, oavsett om den skriver på kontraktet eller inte. Bluff och båg!

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak till: Om du har samtalen gjorda via mobil - kan IOFS bli alldeles för dyrt - så starta inspelningsknappen utan att tala om det för dom när du snackar med någon.

Skönt att höra från någon som har koll! Tack!

Och jo, jag spelade ju in det sista samtalet (utan att informera om det). Så jag har det ju på mobilen där han säger att jag inte behöver betala någonting, bara skicka tillbaka kontraktet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Man gör så här om nån kontaktar en om sin musik. Ja det går bra att använda den i samma ögonblick som jag har stålarna på mitt konto. Man betalar aldrig för att nån ska få använda ens musik. Det räcker ju med allt det kostar att göra den. I övrigt så behöver du inte bry dig om några krav via nåt som nån påstår sig ha blivit överenskommet per telefon inspelat eller ej, det går att redigera sånt oxå 😳 digitalt nu för tiden. Det är bara att be dom fucka of och skicka ett motkrav på teleräkningen.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Man gör så här om nån kontaktar en om sin musik. Ja det går bra att använda den i samma ögonblick som jag har stålarna på mitt konto. Man betalar aldrig för att nån ska få använda ens musik. Det räcker ju med allt det kostar att göra den.

Fast nu vet jag inte vilken värld du lever i...

I många fall är det faktiskt så att man som okänt band får betala en liten slant för att få med sin låt på en samlingsskiva. Trist att behöva betala, men det kan i slutändan ge bra mycket mer än det kostade... (600GBP låter iofs som kopiöst jävla för mycket pengar för en liten samlingsskiva!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Man gör så här om nån kontaktar en om sin musik. Ja det går bra att använda den i samma ögonblick som jag har stålarna på mitt konto. Man betalar aldrig för att nån ska få använda ens musik. Det räcker ju med allt det kostar att göra den.

Fast nu vet jag inte vilken värld du lever i...

I många fall är det faktiskt så att man som okänt band får betala en liten slant för att få med sin låt på en samlingsskiva. Trist att behöva betala, men det kan i slutändan ge bra mycket mer än det kostade... (600GBP låter iofs som kopiöst jävla för mycket pengar för en liten samlingsskiva!)

Ja, att man skall få betala för att bli hörd, heljsukt!

Är det någon annan som tycker det är konstigt med MySpace och nedladdning isåfall?

Man kan sprida sin musik UTAN att behöva betala för att bli hörd, säg det till snubbarna på white. Vill de ha ens musik så får de pytsa. Precis som alla andra konsumenter eller? :rolleyes:

Nu försvarar jag inte White som verkar lite småunderliga men poängen är att de når ut till "rätt" folk som kan ge bra feedback plus att man sparar in en hel del pengar på porto o.sv om man istället skulle skicka ut själv, fysiska skivor ger trots allt ofta bättre respons och gör ett mer seriöst intryck än vad nedladdningar allena gör.

"For one track to be included on The White, the cost is £500.

• Did you know? The average cost to produce and mail your own promotional Vinyl and CD usually costs up to £5000? Even if you had our lists of personal Industry Contacts...

This price is inclusive of:

• Your track being pressed on 1000 CD as well as 500 Vinyl...

• Extensive promotion of compilation....

• Distribution to at least 1000 music industry players/professionals...

• Industry Reaction sheet, evaluating the impact of your track on the dance floor, audience and the suitability for Radio/TV/Film/Computer Games/etc..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inga seriösa aktörer som både aktivt söker upp nya artister/kompositörer och därefter tar betalt för denna tjänst av artisterna/kompositörerna själva

innan artisteriet/låtskriveriet dragit in pengar.

Så fort man behöver betala för att bli "upptäckt" bör man bli väldigt misstänksam, med all största sannolikhet är det då fråga om lurendrejeri!

Om ngn seriös är intresserad av en låt/artist är det för att denne tror att själva artisteriet/låtskriveriet kan generera intäkter, detta sker då i sämsta fall gratis.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Finns inga seriösa aktörer som både aktivt söker upp nya artister/kompositörer och därefter tar betalt för detta!

Så fort man behöver betala för att bli "upptäckt" bör man bli väldigt misstänksam, med all största sannolikhet är det då fråga om lurendrejeri!

Självklart finns det seriösa aktörer som gör just detta och White har ju funnits rätt länge, om deras service inte gav någon effekt så skulle de säkert inte existera idag....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker med att White drar in pengar för att dom ska fortsätta! Och dra in pengar gör dom ju uppenbarligen genom att oetsikt (olagligt?) hota med kronofogden.

Eller påstår du helt enkelt att alla verksamheter som genererar intäkter är seriösa 😄?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det räcker med att White drar in pengar för att dom ska fortsätta! Eller påstår du att alla verksamheter som genererar intäkter är seriösa 😄?

Du tror inte att deras service skulle konka om den inte gav någon respons för de som är med eller awtt det var en ren bluff? Det tror jag eftersom dåligt rykte sprider sig rätt fort. I england finns det massvis av plugger firmor som tar bra betalt för att deras klienters alster ska få extra uppmärksamhet av DJs och bolag..vissa tar mer än 10.000 Pund..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag vet, men dessa klienter raggas inte upp oseriöst och flummigt via epost 😄!

Glaskatten ge mig 210,000 kr så gör jag dig till stjärna!

Mitt kontonumer är, Enskilda Sparbanken, 23- 9876332 - Hans!

Säg inte det många kontakter startar ju över nätet..

Angående ditt erbjudande så avstår jag, har inget större behov att bli stjärna, trivs bättre med att hålla mig i bakgrunden = mer fritid mer pengar och mindre magsår....

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Som privatperson är man inte bunden till något om man inte aktivt svarat ja. Som företagare är det lite värre däremot. Och det räcker med att ha en enskild firma för att kunna råka illa ut.

Det är nämligen så att om någon skickar en offert till dig och du bara ignorerar den så räknas din tystnad som ett ja. Därför måste du aktivt säga nej till offerten.

Det finns ett antal skumraskföretag som skickar ut offerter till egenföretagare för att sedan kunna snuva dem på pengar. Vilket de har laglig rätt till.

Ok, lite off topic, men bra att veta då många musiker också är företagare.

Kolla posten nogrannt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Man gör så här om nån kontaktar en om sin musik. Ja det går bra att använda den i samma ögonblick som jag har stålarna på mitt konto. Man betalar aldrig för att nån ska få använda ens musik. Det räcker ju med allt det kostar att göra den.

Fast nu vet jag inte vilken värld du lever i...

I många fall är det faktiskt så att man som okänt band får betala en liten slant för att få med sin låt på en samlingsskiva. Trist att behöva betala, men det kan i slutändan ge bra mycket mer än det kostade... (600GBP låter iofs som kopiöst jävla för mycket pengar för en liten samlingsskiva!)

Det som jag skriver det gäller i min värld i alla fall sen får du göra precis hur du vill 😄 skulle väl aldrig i helvete betala för musik som jag själv gjort det begriper du väl eller? Då skulle jag väl hellre sälja det själv via nätet efter att jag hade lirat land och (både in och utrikes) rike runt ett tag. Det är nog det som gäller nu för tiden ska man nog ha klart för sig.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Som privatperson är man inte bunden till något om man inte aktivt svarat ja. Som företagare är det lite värre däremot. Och det räcker med att ha en enskild firma för att kunna råka illa ut.

Det är nämligen så att om någon skickar en offert till dig och du bara ignorerar den så räknas din tystnad som ett ja. Därför måste du aktivt säga nej till offerten.

Det finns ett antal skumraskföretag som skickar ut offerter till egenföretagare för att sedan kunna snuva dem på pengar. Vilket de har laglig rätt till.

En offert är i princip aldrig bindande, du menar nog faktura.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Man gör så här om nån kontaktar en om sin musik. Ja det går bra att använda den i samma ögonblick som jag har stålarna på mitt konto. Man betalar aldrig för att nån ska få använda ens musik. Det räcker ju med allt det kostar att göra den.

Fast nu vet jag inte vilken värld du lever i...

I många fall är det faktiskt så att man som okänt band får betala en liten slant för att få med sin låt på en samlingsskiva. Trist att behöva betala, men det kan i slutändan ge bra mycket mer än det kostade... (600GBP låter iofs som kopiöst jävla för mycket pengar för en liten samlingsskiva!)

Det som jag skriver det gäller i min värld i alla fall sen får du göra precis hur du vill 😛 skulle väl aldrig i helvete betala för musik som jag själv gjort det begriper du väl eller? Då skulle jag väl hellre sälja det själv via nätet efter att jag hade lirat land och (både in och utrikes) rike runt ett tag. Det är nog det som gäller nu för tiden ska man nog ha klart för sig.

Göran

Du missar poängen. det handlar inte om att sälja i första hand utan att nå ut till "viktiga" DJs Radioproducenter och dataspelsproducenter o.s.v. dessa personer lär inte kolla in din hemsida men de kanske lyssnar på plattan de får med posten speciellt om de vet att promosamlingen håller schysst nivå....

Link to comment
Dela på andra sajter

Sickna puckon.

Tack ove för förklaringen om inspelning. Fick nytta av det när en säljarjävel försökte lura mig en gång tidigare i livet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick nåt liknande meddelande genom en lägga-upp-musik-sida (minns inte vilken, men typ soundclick tror jag), "vi vill ha med din låt på en samlingsskiva"... anade dock oråd eftersom jag inte hade lagt upp en endaste låt där, 🙂 och det inte stod nåt som kändes personligt riktat till mej. Tänkte att om dom verkligen menar allvar så får dom väl helt enkelt skicka ett mejl till. Stod visserligen inget om pengar men det hade väl säkerligen kommit på fråga om jag hade svarat...

Eller så missade jag världens chans. 😛😛

EDIT: Ska förtydliga att detta alltså inte var från nåt "the white".

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

En offert är i princip aldrig bindande, du menar nog faktura.

Hehe, givetvis menar jag faktura. Har suttit med en offert halva dan så jag har bara det i huvudet verkar det som 😛

Men jo, en offert är alltid ensidigt bindande under acceptfristen. Dock inte för mottagaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Fick ett sånt mejl oxå från nåt amerikanskt företag som sade sig ha hört mina låtar på min Sound Click och jag har ju en del där. Men jag frågade på det Canadensiska forumet som jag hålls på och folk där sa att det var nog ingen bra idé, att det var bluff och båg och att man blev av med rättigheterna och inget pröjs fick man. Så jag skrev tillbaka: sure så fort pengarna är på kontot så är det OK så vänligen återkom i ett mejl så vi kan prata villkor. Har inte hört ett skit sen dess 😛

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

abnormalbrain (oregistrerad)
Finns inga seriösa aktörer som både aktivt söker upp nya artister/kompositörer och därefter tar betalt för denna tjänst av artisterna/kompositörerna själva

innan artisteriet/låtskriveriet dragit in pengar.

Så fort man behöver betala för att bli "upptäckt" bör man bli väldigt misstänksam, med all största sannolikhet är det då fråga om lurendrejeri!

Om ngn seriös är intresserad av en låt/artist är det för att denne tror att själva artisteriet/låtskriveriet kan generera intäkter, detta sker då i sämsta fall gratis.

AMEN! WORD! Helt rätt och riktigt!

Precis, när det handlar om skivbolag. Pluggers får man betala för! Men i de flesta fall har lite större skivbolag pluggers som de kontaktar själva. Då betalar skivbolaget den kostnaden.

Glaskatten har helt rätt, men nu vet jag inte om "the white" eller vad de nu hette är pluggers eller ett skivbolag. Man får ju som sagt betala för sin egen promotion om man inte är ansluten till skivbolag/förlag eller har en manager. En del gillar att göra det själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag varit i din situation hade jag bara skickar ett mail, mycket kortfattat i stil med "this has now been reported and handed over to the swedish police. Thanks you and goodbye.". J-a bluffmakare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...