Jump to content
Annons

Varning för The White


jarlo

Recommended Posts

Tråkigt..Det påminner lite om de svenska telebolagen och deras försäljnings knep..

" Vi skickar lite information till dig och hör vi inget annat får du ett abbonemang med 96 månader bindningstid utan möjlighet till uppsägning"

Hoppas det löser sig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 91
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Man gör så här om nån kontaktar en om sin musik. Ja det går bra att använda den i samma ögonblick som jag har stålarna på mitt konto. Man betalar aldrig för att nån ska få använda ens musik. Det räcker ju med allt det kostar att göra den.

Fast nu vet jag inte vilken värld du lever i...

I många fall är det faktiskt så att man som okänt band får betala en liten slant för att få med sin låt på en samlingsskiva. Trist att behöva betala, men det kan i slutändan ge bra mycket mer än det kostade... (600GBP låter iofs som kopiöst jävla för mycket pengar för en liten samlingsskiva!)

Det som jag skriver det gäller i min värld i alla fall sen får du göra precis hur du vill 🙂 skulle väl aldrig i helvete betala för musik som jag själv gjort det begriper du väl eller? Då skulle jag väl hellre sälja det själv via nätet efter att jag hade lirat land och (både in och utrikes) rike runt ett tag. Det är nog det som gäller nu för tiden ska man nog ha klart för sig.

Göran

Du missar poängen. det handlar inte om att sälja i första hand utan att nå ut till "viktiga" DJs Radioproducenter och dataspelsproducenter o.s.v. dessa personer lär inte kolla in din hemsida men de kanske lyssnar på plattan de får med posten speciellt om de vet att promosamlingen håller schysst nivå....

Jo, precis.

Det är ju ett sätt att få "rätt folk" att veta vem man är.

Tvivlar t.ex. på att vi hade haft vårt kontrakt nu, om det inte varit för de samlingar vi varit med på...

Och sedan får man ju faktiskt tillbaks lite pengar från NCB, så summa summarum har de fall vi varit med om inte alls varit något vi ångrat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Tvivlar t.ex. på att vi hade haft vårt kontrakt nu, om det inte varit för de samlingar vi varit med på...

Vad har du för kontrakt om man får fråga? Var det ett större bolag som fick upp ögonen för dig genom en sån där betalpromo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvivlar t.ex. på att vi hade haft vårt kontrakt nu, om det inte varit för de samlingar vi varit med på...

Vad har du för kontrakt om man får fråga? Var det ett större bolag som fick upp ögonen för dig genom en sån där betalpromo?

Nej, inget större alls. Det är ju liksom synthpop det handlar om... 🙂

(Och man kanske bör poängtera att det inte var "The White"-samlingar, utan ett par svenska synthsamlingsskivor... Och även det vi betalade var på en väldigt mycket mer blygsam nivå.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatering:

Nu har jag (trots att jag skickat tillbaka deras J/)& kontrakt) fått ÄNNU ett brev:

Dear Mr Jarlo,

I am writing to advise you that to cancel the order that you placed with ourselves you have to cancel by posting back to us your original invoice by special or recorded delivery, this has to be done within seven days of you receiving the invoice.

The cancellation procedure is stated on the back of the original invoice.

As we did not receive this you are still liable for the outstanding balance.

(ej undertecknat av samma man som jag pratat i telefon med)

Imorgon ska jag fanimej ringa och skälla ut dem!

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Man gör så här om nån kontaktar en om sin musik. Ja det går bra att använda den i samma ögonblick som jag har stålarna på mitt konto. Man betalar aldrig för att nån ska få använda ens musik. Det räcker ju med allt det kostar att göra den.

Fast nu vet jag inte vilken värld du lever i...

I många fall är det faktiskt så att man som okänt band får betala en liten slant för att få med sin låt på en samlingsskiva. Trist att behöva betala, men det kan i slutändan ge bra mycket mer än det kostade... (600GBP låter iofs som kopiöst jävla för mycket pengar för en liten samlingsskiva!)

Det som jag skriver det gäller i min värld i alla fall sen får du göra precis hur du vill 😄 skulle väl aldrig i helvete betala för musik som jag själv gjort det begriper du väl eller? Då skulle jag väl hellre sälja det själv via nätet efter att jag hade lirat land och (både in och utrikes) rike runt ett tag. Det är nog det som gäller nu för tiden ska man nog ha klart för sig.

Göran

Du missar poängen. det handlar inte om att sälja i första hand utan att nå ut till "viktiga" DJs Radioproducenter och dataspelsproducenter o.s.v. dessa personer lär inte kolla in din hemsida men de kanske lyssnar på plattan de får med posten speciellt om de vet att promosamlingen håller schysst nivå....

Jag tror inte på att ta betalt av privatpersoner för att komma ut till "viktiga" DJ's/Producenter. Det anser jag vara ett skivbolagets jobb?

Släpper man promos själv utan label kan man nästan glömma skivsläpp.. musiken är ju då redan släppt. Om det va en bra låt vore det synd eftersom den inte fick rätta starten.. skicka musiken till skivbolag istället, det ger mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatering:

Nu har jag (trots att jag skickat tillbaka deras J/)& kontrakt) fått ÄNNU ett brev:

Dear Mr Jarlo,

I am writing to advise you that to cancel the order that you placed with ourselves you have to cancel by posting back to us your original invoice by special or recorded delivery, this has to be done within seven days of you receiving the invoice.

The cancellation procedure is stated on the back of the original invoice.

As we did not receive this you are still liable for the outstanding balance.

(ej undertecknat av samma man som jag pratat i telefon med)

Imorgon ska jag fanimej ringa och skälla ut dem!

Säg exakt så här till dom:

I never signed anything so leave me alone with your silly buissnes, Its never gonna happend, forget it ..

Please go and fuck yourself!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Jag tror inte på att ta betalt av privatpersoner för att komma ut till "viktiga" DJ's/Producenter. Det anser jag vara ett skivbolagets jobb?

Släpper man promos själv utan label kan man nästan glömma skivsläpp.. musiken är ju då redan släppt. Om det va en bra låt vore det synd eftersom den inte fick rätta starten.. skicka musiken till skivbolag istället, det ger mer...

Nej musiken är inte släppt om den ges ut på en promo, och massvis av artister utan skivbolagskontrakt har fått nya kontakter och t.om. skivkontrakt genom liknande tjänster som "The White" trots att de först skickat demos till skivbolagen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatering:

Nu har jag (trots att jag skickat tillbaka deras J/)& kontrakt) fått ÄNNU ett brev:

Dear Mr Jarlo,

I am writing to advise you that to cancel the order that you placed with ourselves you have to cancel by posting back to us your original invoice by special or recorded delivery, this has to be done within seven days of you receiving the invoice.

The cancellation procedure is stated on the back of the original invoice.

As we did not receive this you are still liable for the outstanding balance.

(ej undertecknat av samma man som jag pratat i telefon med)

Imorgon ska jag fanimej ringa och skälla ut dem!

De verkar skriva riktigt kasst för att vara britter (för det var väl det de utgav sig för att vara?). Otroligt uppenbart hur oseriösa de är...

Link to comment
Dela på andra sajter

Orka?

Detta är ju bara att skita i... dom kan inte komma åt dig alls.

Like the man said. Lägg för fan inte ner någon energi på de här lurendrejarna och inga pengar heller. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte på att ta betalt av privatpersoner för att komma ut till "viktiga" DJ's/Producenter. Det anser jag vara ett skivbolagets jobb?

Släpper man promos själv utan label kan man nästan glömma skivsläpp.. musiken är ju då redan släppt. Om det va en bra låt vore det synd eftersom den inte fick rätta starten.. skicka musiken till skivbolag istället, det ger mer...

Nej musiken är inte släppt om den ges ut på en promo, och massvis av artister utan skivbolagskontrakt har fått nya kontakter och t.om. skivkontrakt genom liknande tjänster som "The White" trots att de först skickat demos till skivbolagen...

Nja jag vet inte om jag håller med dig där. Idag är liksom allt så digitalt, en släpp på nätet och vipss är spridningen igång. Musiken är en färskvara och promotion är super viktig.

Och därmed vet jag att dom flesta bolagen inte är interesserad av förbrukad musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hela saken är ju ganska lustig från första början! Jag skulle aldrig betala för att vara med på en skiva - jag skulle kräva betalt! Förmodligen finns det ingen skiva alls...

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela saken är ju ganska lustig från första början! Jag skulle aldrig betala för att vara med på en skiva - jag skulle kräva betalt! Förmodligen finns det ingen skiva alls...

😆

Men vadå? Om de faktiskt hade haft väldigt bra kontakter och att deras utskick gjort att man blivit upptäckt av ett stort skivbolag kunde det väl varit värt det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Jag tror inte på att ta betalt av privatpersoner för att komma ut till "viktiga" DJ's/Producenter. Det anser jag vara ett skivbolagets jobb?

Släpper man promos själv utan label kan man nästan glömma skivsläpp.. musiken är ju då redan släppt. Om det va en bra låt vore det synd eftersom den inte fick rätta starten.. skicka musiken till skivbolag istället, det ger mer...

Nej musiken är inte släppt om den ges ut på en promo, och massvis av artister utan skivbolagskontrakt har fått nya kontakter och t.om. skivkontrakt genom liknande tjänster som "The White" trots att de först skickat demos till skivbolagen...

Nja jag vet inte om jag håller med dig där. Idag är liksom allt så digitalt, en släpp på nätet och vipss är spridningen igång. Musiken är en färskvara och promotion är super viktig.

Och därmed vet jag att dom flesta bolagen inte är interesserad av förbrukad musik.

Men inte alla sitter och tokladdar en del anser att det är mer seriöst med CD-promos och framförallt enklare, musiken är knappast förbrukad för att 1000 branschfolk har fått den, visst nån kanske har lagt ut musiken på nätet men är det en kanonlåt med ett osignat band så är skivbolagen superintresserade...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
awt (oregistrerad)

Tråkigt Jarlo, man blir förbannad det blir man ja, men glöm dem.

Angående att betala för att få ut sin musik, visst, enligt många så måste man skrika efter uppmärksamhet, hora sig på alla möjliga vis, göra allt för att bli hörd (inklusive betala) om man någonsin ska ha en liten chans över huvod taget att bli hörd av en lite större publik.

Jag tycker dock att man får försöka ha lite satans stolthet, är musiken man spelar/skapar bra så får man hålla fast vid att "den kommer uppskattas och uppmärksammas pågrund av hur bra den är" vilket inte är sant men med den inställningen kan man iaf vara kreativ, jobba hårt och aldrig oroa sig för att göra något annat är bra musik.

Det kvittar om det KAN ge bra resultat när man betalar för att vara med på samlings skivor eller liknande, först och främst så är det då aldrig något säkert, så rent ekonomiskt vore det en dum risk, sen kommer det här med stolthet, är det bara jag som hade känt mig totalt patetisk vid betalning mot att få ha med en låt på någons sletna samlings skiva ? alrig i livet!, betala mig och betala mig dyrt för det är ett stort privelegium för er att ha med min musik på eran samlings skiva ☺️

Nu är detta bara en inställning jag tycker kan vara bra att ha, som sagt.. man kanske måste hora sig i många fall för att "bli hörd" det kan dock vara bra för ens "säkerhet" att ha en hel del stolthet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skumma var att det stod nånting i kontraktet, typ: "eftersom du accepterat att få det här kontraktet hemskickat har du förpliktigat dig till att svara inom 7 dagar och måste då ha en vettig anledning för att få säga upp kontraktet". Inget av detta sa de i telefon... Men jag svarade ju "ja" när han frågade om jag gick med på att få kontraktet hemskickat och det kan han ju ha spelat in...

Jag är ingen jurist, men spontant känns det ju inte som nåt som skulle kunna hålla i rätten...

Jag är inte heller någon jurist men jag vågar säga direkt att man inte förbinder sig något bara genom att få titta på kontraktet. Det vore ju helt sjukt. Då kan man skicka hem kontrakt till folk där det står att man äger alla den personens tillgångar, oavsett om den skriver på kontraktet eller inte. Bluff och båg!

Det vore ju som att behöva betala för en TV bara för att man ber att få titta på den i affären!

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Angående att betala för att få ut sin musik, visst, enligt många så måste man skrika efter uppmärksamhet, hora sig på alla möjliga vis, göra allt för att bli hörd (inklusive betala) om man någonsin ska ha en liten chans över huvod taget att bli hörd av en lite större publik.

Jag tycker dock att man får försöka ha lite satans stolthet[...]

Enligt många? Enligt alla branschmänniskor som jag träffat måste man "skrika efter uppmärksamhet". Det funkar inte att sitta och vara världsbäst i sin källare, ha sin lilla hemsida och tro att man ska bli upptäckt bara för att man själv tycker att man gör bra musik.

Sen tycker jag inte att min stolthet går förlorad om jag nappar på ett sånt där erbjudande. Snarare tvärt om. Nån som har kontakter i branschen gillar min låt såpass mycket att han/hon kan stå för att skicka vidare den till en massa radio- och klubb-djs. Visst skulle jag kunna skicka ut min demo själv, men det skulle bli dyrare och jag har inte alla de kontakter och adresser som ett sånt där bolag kan ha...

Vissa gillar säkert att sitta hemma och spela missförstådd konstnär och spy galla över de stora skivbolagen och den kommersiella musiken, men jag vill få ut mina låtar och jag är beredd att lägga pengar och tid på det.

Att jämföra det med horeri är ju bara fånigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med jarlo, ska man släppa en skiva i egen regi så kostar ju de en massa pengar och då har man kanske inte de rätta kontakterna för att få ut den. Däremot gäller det ju att ta ansvar för sig själv och ta reda på den informationen som krävs för att undvika att man blir lurad. Fast såna här soppor är ju svåra att undvika och därmed inte mycket att oroa sig för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstig diskusion om huruvida det är rätt eller fel att betala pengar för att få delta på pr-skivor m.m.

Håller med Jarlo, det är ju lätt att sitta i sin källare och tycka att man är bäst och att ingen ska få använda ens musik utan att betala rejält för den. Det är klart att man kan betala för att vara med på samlingsskivor om man tror att det kan ge något. Ibland ger det något ibland inte, men så är det ju med investeringar. Har man tur så ger det ju ju chanser till att få igen pengarna gånger mer i slutändan. Jag spelade i ett grindcore band innan som signade med ett amerikanskt bolag, men eftersom de inte hade jättestor budget så betalade vi själva för att vara med på Soundcheck-skivan i Close Up. Kostade inte jättemycket, men ändå, tycker att det var en bra ide. Det i sin tur genererar ju fler spelningar där man kan sälja fler plattor och vips så gick den affären runt.

Ett annat exempel är ju Pay to Play tuneer som vissa band kör. Blindside betalade ju en stor summa pengar ur egen ficka för att turnera med POD, det gav ju en himla massa för dom sen.

Det är många musiker som kör på DIY nu för tiden, och då kan man inte sitta och vänta på att nått skivbolag ska betala allt för en, man får ju ta tag i lite själv.

Att låtar blir förbrukade om man släpper dom själva och att man sen inte kan få skivkontrakt då låter ju lite konstigt. Har hört flera band som fått skivkontrakt ju för att de haft en bra spridning av låter på internet och på sätt byggt upp en skara fans som sedan är lätta att sälja skivor till. För att inte tala om Boten Anna, om jag fattat det rätt så var det poppis på nätet långt innan den gavs ut på skiva, eller? Och för det andra, om man nu är så dukig låtskrivare så kan man väl göra nya låtar annars om bolagen inte vill ge ut de "förbrukade".

Link to comment
Dela på andra sajter

awt (oregistrerad)
Enligt många? Enligt alla branschmänniskor som jag träffat måste man "skrika efter uppmärksamhet".  Det funkar inte att sitta och vara världsbäst i sin källare, ha sin lilla hemsida och tro att man ska bli upptäckt bara för att man själv tycker att man gör bra musik.

Sen tycker jag inte att min stolthet går förlorad om jag nappar på ett sånt där erbjudande. Snarare tvärt om. Nån som har kontakter i branschen gillar min låt såpass mycket att han/hon kan stå för att skicka vidare den till en massa radio- och klubb-djs. Visst skulle jag kunna skicka ut min demo själv, men det skulle bli dyrare och jag har inte alla de kontakter och adresser som ett sånt där bolag kan ha...

Vissa gillar säkert att sitta hemma och spela missförstådd konstnär och spy galla över de stora skivbolagen och den kommersiella musiken, men jag vill få ut mina låtar och jag är beredd att lägga pengar och tid på det.

Att jämföra det med horeri är ju bara fånigt...

"Nu är detta bara en inställning JAG tycker kan vara bra att ha" skrev jag också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...