osiris Postat 28 september 2006 Postat 28 september 2006 Det sÀgs att man inte tar lika stor skada av höga ljud som man uppskattar, mot dÄ ljud man retar sig pÄ... Faen vet om det stÀmmer, kanske till en viss grÀns dock. Det dÀr stÀmmer inte alls. Hög volym Àr alltid skadligt Àven om det Àr ljud/musik man uppskattar.
Mojje Cruncher Andersson Postat 28 september 2006 Postat 28 september 2006 Ăr du helt sĂ€ker pĂ„ det osiris!? Det Ă€r nĂ€mligen ett ganska omdiskuterat Ă€mne. Ăr nog bra om information Ă€r korrekt i ett Ă€mne som Ă€r kĂ€nsligt för vĂ€ldigt mĂ„nga personer. TĂ€nk efter sjĂ€lv. Ha jobbat med musik i mĂ„nga Ă„r. Njutit av det. Levt med musik... Sen en dag inte kunna göra det mer för att det Ă€r en pina.... Var noga i dina ordval. Take care! /Cruncharn'
osiris Postat 28 september 2006 TrĂ„dstartare Postat 28 september 2006 Ăr du helt sĂ€ker pĂ„ det osiris!? Det Ă€r nĂ€mligen ett ganska omdiskuterat Ă€mne. Ăr nog bra om information Ă€r korrekt i ett Ă€mne som Ă€r kĂ€nsligt för vĂ€ldigt mĂ„nga personer. TĂ€nk efter sjĂ€lv. Ha jobbat med musik i mĂ„nga Ă„r. Njutit av det. Levt med musik... Sen en dag inte kunna göra det mer för att det Ă€r en pina.... Var noga i dina ordval. Take care! /Cruncharn' Ja, Bellman och Symfon var och förelĂ€ste pĂ„ vĂ„r skola och dom presenterade fakta frĂ„n forskning om att högt ljud Ă€r skadligt oavsett om du uppskattar det eller ej.
Mojje Cruncher Andersson Postat 28 september 2006 Postat 28 september 2006 Men du Àr pÄ det klara med att högt ljud definieras olika för alla mÀnniskor? Och att alla mÀnniskors kapacitet för högt ljud Àr olika i form av trumhinnor etc.? ... att vissa mÀnniskor med lÀtthet klarar 130 db utan problem medans vissa kan fÄ bestÄende men vid 110 db? LÄter som en generell kam det dÀr!? Vad tror du sjÀlv? /Cruncharn'
osiris Postat 28 september 2006 TrÄdstartare Postat 28 september 2006 Men du Àr pÄ det klara med att högt ljud definieras olika för alla mÀnniskor?Och att alla mÀnniskors kapacitet för högt ljud Àr olika i form av trumhinnor etc.? ... att vissa mÀnniskor med lÀtthet klarar 130 db utan problem medans vissa kan fÄ bestÄende men vid 110 db? LÄter som en generell kam det dÀr!? Vad tror du sjÀlv? /Cruncharn' Ja, det Àr sÀkert sÄ att mÀnniskor klarar olika starka ljud utan att fÄ problem. Men det vi fick lÀra oss var inte vid vilken dB det blev skadligt utan att trevligt ljud Àr lika skadligt som otrevligt ljud. Tex. klassisk musik som spelas lika högt som hÄrdrock vid 120 dB Àr alltsÄ lika skadligt.
hegobald Postat 28 september 2006 Postat 28 september 2006 Hmm... Har aldrig anvĂ€nt hörselkydd av nĂ„n form... Jag Ă€r ofta liveljudtekniker.. LĂ„ter det sĂ„ högt nĂ€r jag mixar sĂ„ tillvida att det Ă€r fara för "min" hörsel sĂ„ brukar jag sĂ€nka tills det lĂ„ter bekvĂ€mt.. Jag Ă€r 45 Ă„r och har fortfarande perfekt hörsel enl. Ă„terkommande tester jag gör.. đ
Mojje Cruncher Andersson Postat 28 september 2006 Postat 28 september 2006 Ok.... pÄ det viset. I rest my case! ... lÀmnar trÄden. HÀr hör inte jag hemma! Take care! /Cruncharn
Demomannen Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Ok.... pĂ„ det viset. I rest my case! ... lĂ€mnar trĂ„den. HĂ€r hör inte jag hemma! Take care! /Cruncharn Ja stick bara lilla fröken. đ Bra initiativ med forumavdelningen! Det behövs verkligen en plats för tips och diskussiojn kring detta, utbyta erfarenheter musiker emellan. Hörselproblem Ă€r mycket vanligare Ă€n folk i branschen lĂ„tsas, bra att det kommer upp till ytan, hĂ€r finns mycket sjuk machoattityd kvar att bryta ner (hej Hegobald).
Hellpig Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Ăr du helt sĂ€ker pĂ„ det osiris!? Det Ă€r nĂ€mligen ett ganska omdiskuterat Ă€mne. Ăr nog bra om information Ă€r korrekt i ett Ă€mne som Ă€r kĂ€nsligt för vĂ€ldigt mĂ„nga personer. TĂ€nk efter sjĂ€lv. Ha jobbat med musik i mĂ„nga Ă„r. Njutit av det. Levt med musik... Sen en dag inte kunna göra det mer för att det Ă€r en pina.... Var noga i dina ordval. Take care! /Cruncharn' Jag Ă€r helt sĂ€ker pĂ„ att det inte stĂ€mmer. Vore det sĂ„ logiskt skulle mat jag tycker om inte skada mig. Bilar jag gillar skulle inte kunna skada mig. MĂ€nniskor jag Ă€lskar skulle inte kunna sĂ„ra mig. Och sĂ„ vidare... đ Och dĂ„ skulle jag aldrig fĂ„tt tinnitus av att lira rock/metal pĂ„ hög volym men det fick jag - till slut. Det kan sĂ€kert vara olika frĂ„n olika mĂ€nniskor men jag Ă€r övertygad om att det handlar om fysiska och psykiska förutsĂ€ttningar och absolut inte om huruvida man gillar nĂ„got eller inte.
Florian le Sage Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 (redigerat) snygg zeppelin grej du har, hur har du fixat den? för övrigt Àr det nog sÄ att man rent psykist kanske orkar med lÀngre stunder med subjektivt njutbara ljud i motsat till Àckliga etc etc, dÀrmed inte sagt att dom inte skadar dig vid för höga lyssningsvolymer, försiktighet föresprÄkas hÀrmed! Redigerat 29 september 2006 av Florian le Sage
Björn Olsberg Postat 30 september 2006 Postat 30 september 2006 Ok.... pĂ„ det viset. I rest my case! ... lĂ€mnar trĂ„den. HĂ€r hör inte jag hemma! Take care! /Cruncharn Ja stick bara lilla fröken. đ Onödig kommentar. Ănnu sĂ„ lĂ€nge har jag inte sett ett enda underlag i denna trĂ„d som bevisar den ena tesen eller den andre. Bra initiativ med forumavdelningen!Det behövs verkligen en plats för tips och diskussiojn kring detta, utbyta erfarenheter musiker emellan. Hörselproblem Ă€r mycket vanligare Ă€n folk i branschen lĂ„tsas, bra att det kommer upp till ytan, hĂ€r finns mycket sjuk machoattityd kvar att bryta ner (hej Hegobald). Kul att du gillar den! Verkar som att mĂ„nga Ă€mnen snabbt blossade upp đ
Fidden Postat 30 september 2006 Postat 30 september 2006 Det finns forskare som menar att tinnitus Ă€r kopplat till kĂ€kmuskler pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, och att det inte alls behöver vara cellerna i öronen som blivit skadade, utan att man spĂ€nner sig. Prova att bita ihop hĂ„rt, sĂ„ kan man ibland uppfatta ett pipande ljud. Dessa spĂ€nningar ska kunna uppkomma vid exempelvis stress. Om sĂ„ Ă€r fallet, Ă€r det faktiskt ganska troligt att ljud man tycker illa om skadar mer Ă€n sĂ„nt man gillar. Men jag vet inte. Onödigt att chansa, jag kör med öronproppar Ă€ven pĂ„ bra spelningar đ
equality Postat 30 september 2006 Postat 30 september 2006 Det Ă€r den sammanlagda ljudenergin som avgör om man riskerar hörselskada eller inte. För j-ligt att myten "önskvĂ€rda ljud kan inte skada" ska leva vidare Ă„r efter Ă„r! đ Man kan heller inte "hĂ€rda hörseln" som man tidigare trodde i det militĂ€ra med idiotiska tillvĂ€njningsövningar. MEN vid vilken ljudnivĂ„ man riskerar bestĂ„ende hörselnedsĂ€ttning kan variera. Det finns alltsĂ„ en individuell faktor som dock inte Ă€r sĂ„ stor. Tinnitus och lomhördhet efter spelning eller konsert skall man absolut ta som en varningssignal. Ofta Ă€r allt normalt morgonen dĂ€rpĂ„ men en vacker(?) dag Ă€r det inte det!
rainydays Postat 30 september 2006 Postat 30 september 2006 Jag Àr med pÄ det Fidden sÀger. Tinnitus Àr i mÄnga fall kopplat till spÀnningar. Och de spÀnningarna borde ju uppkomma lÀttare om man utsÀtts för höga ljud som man inte uppskattar. Men hörselnedsÀttning Àr ju en helt annan sak. DÀr tror jag det spelar mindre roll om man gillar ljudet eller ej. Fast i regel brukar ju kroppen lÀttare ta skada av saker nÀr man spÀnner sig. Men jag tvivlar pÄ att det gÀller Àven hörselceller. SjÀlv har jag nÄgot underligt problem med högerörat som lÀkarna inte hittat orsaken till. Har för diagnos pÄ allt frÄn tinitus till överhörsel. Jobbigt Àr det oavsett vad det Àr iaf. Har svÄrt att lyssna pÄ normalt höga volymer tillÄmed.
floaty Postat 30 september 2006 Postat 30 september 2006 Jag vet inte hur sÀker man ska vara pÄ de hÀr sakerna... Jag skulle definitivt kunna tÀnka mig att psykologiska faktorer spelar in nÀr det gÀller uppkomsten av tinnitus. Min tinnitus blir t ex mycket vÀrre nÀr jag Àr stressad och dyl., och om jag koncentrerar mig pÄ att helt slappna av, kan jag i princip "stÀnga av" pipet och bruset.
Kornsan Postat 30 september 2006 Postat 30 september 2006 Jag kan tÀnka mig att man upplever det som att ljud man gillar inte Àr lika skadligt dÄ man inte spÀnner sig pÄ samma vis som nÀr det kommer ett hemskt skÀrande ljut frÄn vinkelslipen tex. Var pÄ en koncert med DM för mÄnga herrans Är sedan och jag gillade VERKLIGEN det ljudet, men det slutade med att mina öron pep i tre dagar iaf. Var pÄ en annan koncert med Accept pÄ kÄren (GBG) dÀr de hade fruktansvÀrt dÄligt ljud och sÄ hög volum att mina öron till slut lÀt som en sprÀckt högtalare och jag var tvungen att gÄ och hÀmta proppar för att klara att vara kvar. KÀnde dock ingenting efter den spelningen dagen efter. Jag skulle dock tro att de gjorde lika illa mot mina "höron" tyvÀrr och nu anvÀnder jag alltid öronproppar, undantaget Blind Guardians koncert pÄ TrÀgÄrn (GBG) senast dÀr de faktiskt hade riktigt behaglig ljudnivÄ! HURRA!!!
surikatmamma Postat 30 september 2006 Postat 30 september 2006 Det jag fick lÀra mig i skolan var att ljud man fokuserade pÄ inte var lika skadligt som bakgrundsbuller. Finns det nÄgra bevis för eller emot detta, för jag tycker verkligen inte att det verkar stÀmma.
Lee Postat 30 september 2006 Postat 30 september 2006 Min tinnitus blir vÀrre av trötthet och stress och det kan sÀkert ha med kÀkmuskler och annat att göra. MEN i grunden Àr detta dock en hörselskada! Den gÄr inte bort och blir bara vÀrre ju lÀngre tiden gÄr. DÀrför anvÀnder jag alltid hörselskydd numera. Man vill ju behÄlla det man har kvar och gÀrna syssla med musik framöver ocksÄ. Till dem som vill sluta gissa om "bra musik ger inte hörselskador" och annat trams kan ju antingen lÀsa eller, som jag, bli medlem i "Artister och musiker mot tinnitus". Ni kan ju börja lÀsa hÀr till exempel: NÀr Àr för högt för högt?
Hellpig Postat 30 september 2006 Postat 30 september 2006 snygg zeppelin grej du har, hur har du fixat den? Jag skall inte ta cred för men jag tyckte ocksÄ om den... finns en hel del att hÀmta pÄ Userbars.com, dÀr man Àven kan lÀgga in requests.
Pain, baby Postat 30 september 2006 Postat 30 september 2006 Tack för tipset.. Synd att det stod fan efterÄt.. Hatar det ordet
Humor Postat 1 oktober 2006 Postat 1 oktober 2006 för mig Ă€r det jĂ€ttestor skillnad pĂ„ om jag Ă€r stressad eller ite nĂ€r jag fĂ„r tinitus. Fick detta bevisat för mig sjĂ€lv dĂ„ jag under ett Ă„r gick till en hrselpsykolog som det sĂ„ fint heter och jag blev faktiskt riktigt hjĂ€lpt av det. Nu har jag dock kommit pĂ„ en grej som fĂ„r bort pipet ibland ocksĂ„, den Ă€r dock lite vĂ„ldsam. Man slĂ„r sig sjĂ€lv pĂ„ örat, dock inte sĂ„ att handen tĂ€cker hörselgĂ„ngen eftersom lufttrycket kan skada trumhinnan. Fungerade för fem minuter sedan o sĂ€kert 20 gĂ„nger innan det đ /Filip
Who the fuck is billy Jo? Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 Ăr det inte bara sĂ„ att man inbillar sig att det Ă€r mindre skadligt med ljud man gillar för att man inte stör sig pĂ„ dom? eller nĂ„tt sĂ„nt..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.