Jump to content
Annons

Borttappad Steinberg Key


Michael

Recommended Posts

Hej, som ämnesbeskrivning säger så har jag tappat bort min Steinbergnyckel och jag blir helt jävla galen; har letat igenom hela förbannade huset efter den lilla blå jäveln men hittar den inte.

Frågan är alltså om det går att köpa en ny sådan (för 195kr eller vad den nu kostar) och använda sina gamla liscensnummer för Cubase SE 3 och de program i Studio Case II som behöver den? Eller måste jag kontakta M7 eller Steinberg för att lösa detta?

puss och kram,

~ micke

som inte kan fatta var han har gjort av USB-nyckeln...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vet inte hur det är med SE men jag tror att du måste köpa nytt pkt helt..

Alltså inte bara en USB key.

För att licensen sitter i den borttappade USB keyn.

Finns mer om detta på :www.cubase.net

Läst om flera som tappat bort, barnen gömt, hundar käkat upp dom osv osv.

Dom blev tvungna att köpa ny programvara.....

Det säger sig själv kanske..(jag vet inte) för om du hittar den igen så kan ju du sälja din nya licens till nån annan......

Men kolla med ditt försäkringsbolag, jag tror att flera har fått hjälp den vägen.....

Jag ska själv kolla med dom OM olyckan skulle vara framme...Typ en drulleförsäkring.

Den enda gången som Steinberg ersätter är när du har USB donglen,kan vara totalt söndertuggad,söndertrampad men dom måste få den rent fysiskt.

Men som sagt jag är inte helt säker på studio case..

Lycka till

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller kör du med piratnyckel? Jag menar, har du betalt för produkten så är väl ditt samvete rent ändå.

Fortfarande obegripligt för mig att folk accepterar dendär eländiga donglen. Menmen.

jag vet många semiprof. studios som köper programvaran o sen skippar donglen o kör me piratversioner, pga att den slukar CPU!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet många semiprof. studios som köper programvaran o sen skippar donglen o kör me piratversioner, pga att den slukar CPU!

Det är en myt och är jätteenkelt att testa om man har en riktig licens av programmet. Starta Cubase och låt aktivitetshanteraren övervaka processorbelastningen. Om dongeln använde så mycket processorkraft att det spelade in på prestandan så skulle processorspikar uppstå med jämna mellanrum. Men några sådana finns inte och Cubase belastar processorn väldigt lite trots att programmet med jämna mellanrum kollar efter dongeln.

En av release-grupperna skapade myten genom vad som sannolikt var ett missförstånd. De hävdade att deras dongel-emulator gav flera procent bättre prestanda. Men här pratade man sannolikt inte om procent på den totala processorbelastningen utan bara på dongel-hanteringen. Alltså kanske det rör sig om 25% lägre belastning på 0.5-1.0% av den totala processorbelastningen vilket är försumbart och helt oviktigt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Slängde precis iväg ett mejl till mi7 och fick svar några minuter senare:

Hej,

jag är väldigt ledsen men det är tyvärr det senare alternativet som 

gäller. Steinberg ersätter inga borttappade eller stulna USB-nycklar.

Med vänliga hälsningar,

Emil Hansson  |  MI7 Sweden

support@mi7.com

........................................................................

...............

Competence and Passion for the Media Industry

info@mi7.com  |  www.mi7.com

> Name:  Michael

> E-mail: xxxxxxxxx

> Topic: borttappad "cubase key"

> Comment: Hej.  Jag har tyvärr tappat bort min cubasedongle (den där 

> blåa saken) där liscensen för Cubase SE 3 och något av pluginen 

> till Studio Case 2 ligger.  Nu är alltså frågan om det går att köpa 

> en ny dongle och återanvända registreringsnumren jag fick tidigare 

> eller om jag måste köpa programvaran igen?  Det senare alternativet 

> verkar otroligt knäppt, så jag hoppas att så inte är fallet.

>

> mvh

> michael

Jag säger bara, bye-bye Steinberg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kolla med ditt försäkringsbolag, jag tror att flera har fått hjälp den vägen.....

Jag ska själv kolla med dom OM olyckan skulle vara framme...Typ en drulleförsäkring.

Nästa steg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, Linus. Jag ska kolla upp försäkringar och sånt ikväll med farsan som har bra koll (han jobbar själv som informationschef på ett försäkringsbolag) och försöka lösa det den vägen.

Men Steinberg har fortfarande förlorat en betalande och tidigare nöjd (nåvars) kund, för det finns inte en chans i världen att jag kommer köpa ett program med såna här irriterande kopieringsskydd i framtiden där det bara blir krångligare och krångligare att göra det rätta.

På steinbergs hemsida och FAQ angående donglen så står det:

"2.1. I have accidentally lost my USB key! Does it get replaced by Steinberg?

-> A simple answer: No. You are solely responsible for the USB key and the contained licenses. If you lost your key the only solution is to buy the products/licenses again. Imagine you have lost your watch: Would you get a replacement from the manufacturer? Most likely not. Keep your USB key safe! It is not a problem to replace manuals, installation media or other components but not an USB key with licenses!"

Jag tycker jämförelsen med en armbandsklocka är idiotisk. Det handlar inte om hårdvara här, utan om en liscens som ligger inlagd i en liten nyckel. Jag har inga som helst problem med att köpa en ny nyckel för 200 spänn, men det finns användarvänligare sätt att hantera dessa liscenser. Precis som vid köp av musik på internet eller DRM-skyddade skivor så är det betalande, ärliga kunder som får problemen, inte de som ändå laddar hem en oliscenserad kopia.

Nästa gång det är dags att uppdatera, oavsett hur det går med försäkringsbolaget, så kommer jag satsa på ett annat alternativ. Det är ett som är säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

dom skulle kunna ha allt online på en server, som uppdateras varje gång man registrerar ny prog. vara, och så man har både på doglen och servern.. 🥰

synd att som gör på det sättet, men antagligen pga. den massiva piratkopieringen..

majken ok! jag ha rinte mätt, bara hört från polare med köpta licenser.. iofs var det nuendo!!! iofs är dom ganska oseriösa som företag me.. inga namn.. 🙂

men då är det uträtt.. ska skälla lite på dom nästa gång jag träffar dom!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är det ju samma sak som att tappa bort program-CDn, och det lär inte vara många tillverkare som skulle skicka en ny CD till dig.

Men visst fan är det surt.

Men installations-CD är ju ganska förlegat annat än när det gäller samplingsbibliotek. Företag med lite vett distribuerar ju enbart eller delvis via nätet idag.

Känns hur som helst skönt att fler inser att hårdvarudongles inte är acceptabelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte köpa en sån här bara?

http://www.thomann.de/thoiw5_steinberg_key_prodinfo.html

Nix!

Det är en tom dongle som man kan lägga in licenserna i. Har man blivit av med sin dongle, så har man samtidigt blivit av med licenserna - så en ny dongle hjälper inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nissemannen (oregistrerad)

Om det nu är så att du betalt programmet kan du väl utan dåligt samvete tanka hem en knäckt version. Då slipper du dessutom strulet med hårdvarunyckeln samtidigt som du har rent samvete???

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att säkerhetskopiera licenserna man har på en dongle till en ny, tom?

Nej - det går bara att flytta dem från en dongle till en annan. Om det gick att säkerhetskopiera, så hade det nog ganska kvickt blivit ganska mycket spridning på sådana "säkerhetskopior"... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ja det förstås. Jag tänkte bara att det måste vara många som skulle vilja ha en backup i ett brandsäkert kassaskåp eller något... Det hade ju ändå inte blivit samma spridning som online, om man säger så.

Dessutom hade det ju gått att komma runt det här om Steinberg krävde att man "aktiverat" sin licens online. Man skulle kunna göra som så, att man var tvungen att kontakta Steinberg, förklara varför man måste använda sin säkerhetskopia, och så inaktiverar de den gamla licensen.

Jag menar, om det inte går att lösa såna där petitessproblem, hur fan kan folk få nya kontokort per post efter att ha tappat bort sitt gamla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var en riktigt sur historia och jämförelsen med att tappa sitt armbadsur är så lamt att det egentligen inte är värt att kommentera. Detta handlar om mjukvara som i princip inte kostar något alls att ge en extra licens för om kunden råkar ut för en situation som denna. Mao så handlar det om service och inställning till sina kunder och bristerna i detta fall anser jag som uppenbara! Det torde vara enkelt för Steinberg att ha licenserna registrerade per användare och därefter kunna hantera situationer som denna men det verkar dom vara för arroganta eller lata för att göra 😕

Hoppas du hittar donglen!

Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det här var en riktigt sur historia och jämförelsen med att tappa sitt armbadsur är så lamt att det egentligen inte är värt att kommentera. Detta handlar om mjukvara som i princip inte kostar något alls att ge en extra licens för om kunden råkar ut för en situation som denna. Mao så handlar det om service och inställning till sina kunder och bristerna i detta fall anser jag som uppenbara! Det torde vara enkelt för Steinberg att ha licenserna registrerade per användare och därefter kunna hantera situationer som denna men det verkar dom vara för arroganta eller lata för att göra 😕

Hoppas du hittar donglen!

Mats

Fast vad är det då som hindrar att den 'borttappade' donglen inte används på en dator till?

Nu har ForceFed säkert tappat bort sin, men det skulle ju vara enkelt att bluffa om man fick en ny dongle som funkar till samma programvara som den gamla.

Håll i materielen, som löjtnant Bengtsson alltid sa....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger bara en sak:

Allriskförsäkring.

Täcker problem som glasögon som åker i sjön, om man av misstag sätter sig på bästa gitarren, tappar laptopen i golvet etc. Och vad jag kan förstå även en borttappad dongel.

Kostar bara nån hundring om året som tillägg till hemförsäkringen.

Det gäller bara att tänka efter före... 🙂

(Hoppas du hittar dongeln, om du nu inte upptäcker att du har en allriskförsäkring)

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! Allriskförsäkringen brukar gälla upp till 20000:- eller något sådant, har jag för mig - så det räcker för några licenser i alla fall... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Egentligen är det ju samma sak som att tappa bort program-CDn, och det lär inte vara många tillverkare som skulle skicka en ny CD till dig.

Nej, inte alls samma sak. Att skicka en ny CD med programvaran för en avgift för besvär och post är vanlig kutym då det gäller businessprogramvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är det ju samma sak som att tappa bort program-CDn, och det lär inte vara många tillverkare som skulle skicka en ny CD till dig.

Nej, inte alls samma sak. Att skicka en ny CD med programvaran för en avgift för besvär och post är vanlig kutym då det gäller businessprogramvara.

...men om man tappar bort sitt licensnummer för Windows eller Office, så får man inte någon ny licens från Microsoft, utan då är det bara att köpa nytt i stället, precis som i detta fall med Steinberg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Egentligen är det ju samma sak som att tappa bort program-CDn, och det lär inte vara många tillverkare som skulle skicka en ny CD till dig.

Nej, inte alls samma sak. Att skicka en ny CD med programvaran för en avgift för besvär och post är vanlig kutym då det gäller businessprogramvara.

...men om man tappar bort sitt licensnummer för Windows eller Office, så får man inte någon ny licens från Microsoft, utan då är det bara att köpa nytt i stället, precis som i detta fall med Steinberg.

Forcefed har ju licensnumren? Borde vara en smal sak att ersätta dongeln eller skicka ett nytt paket till självkostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självrisken hos Folksam ligger på 1500 kr för min allriskförsäkring men ersätter upp till 30 000 kr.

Jag tror jag sparar dom pengarna, håller tyst med vilket program jag laddade ner igårkväll (utan några som helst moraliska dilemman), och köper mej en annan sequencer när det är dags att uppdatera.

Av samma anledning som jag inte köper skivor med kopieringsskydd kommer jag inte längre köpa några produkter från Steinberg som skyddas via en dongle.

Tack för hjälpen ändå, grabbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu är det ju nästan är lagligt för dig att ta hem en fin crackad version av sequencern med en donglecrack juh? 😏

haha

Det är inte roligt att tappa bort sånt där :/

idiotisk idé det där med dongles enligt mig .. det är ju redan knäckt ändå, och det skulle ju vara "Helt omöjligt att knäcka" när det släpptes.. det tog nån månad så va allt redan löst. .. nackdelarna överväger ju fördelarna enligt mig .

Försvinner den är du helt utan sequencer i några dagar innan du fått ny dongle.

sick idioti

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda acceptabla kopieringsskyddet som finns är av modellen UAD1 m.fl. D.v.s en "hårdvarunyckel" som ger ett mervärde. Å andra sidan skulle kanske den datoriserade studion snabbt svämma över av diverse add-ons om alla pluggar m.m. skulle komma med sin egen speciella lilla processor... fast det gör den ju redan av passiva donglar ... hmmm... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...