Jump to content
Annons

Läckage HH Virvel


teddawid

Recommended Posts

Hej, har bara ett litet problem som jag gärna skulle motta lite tips om.

Har problem med att Hihaten läcker in i virveln så när jag panorerar ut HH så ligger den ändå till stor del i mitten tillsammans med virveln.

Jag förmodar att många säger att jag bör sätta en gate på virveln, men då kommer ändå HH in lite kort vid virvelslagen och jag vill inte sätta en för "kort" gate för då ringer inte virveln ut ordentligt.

Finns det nåt tips om nån bättre mickplacering eller material att skärma av med? Jag använder SM57 till virvel 45-90 graders vinkel och olika kondingar till HH, riktade "inåt mot pinnen".

Jag nämnde ordet virvel många gånger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar placera virvelmicken så att den pekar bort från hihaten... jag placerar den under hihaten så att så mycket av hihaten kommer 'bakom' virvelmicken... det brukar lyckas ganska bra för mig!

Hihatmicken brukar jag försöka vinkla bort från virveln så mycket som möjligt...

Sen beror det på hur trummisen spelar också... mörschar han som fan på Hihaten så är det svårt att få bort läcket...

Så gör iaf jag, finns säkert bättre förslag...? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En metod är att bygga en liten "hydda" för virvelmicken som stänger ute hihat-ljudet endel. Konstigt att ingen har börjat producera sådana egentligen. Fast de kanske nån har.

Jag har labbat lite med att skärma av, men om man bygger en "hydda" blir ju virvelmiken teoretiskt sett rundtagande. Vad använder du för material?

Link to comment
Dela på andra sajter

Auralex har gjort ett kit med just sådana smarta små avskärmnings-prylar. Det heter Aural XPanders och ligger på 685:-.

De med gult i är till för att ställa micstativ på, för att minska vibrationer som annars går upp genom stativet - men övriga är alltså till för att skärma av med.

XP.jpg

xp_3lr.jpg

xp_2lr.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Äh gör en tratt av nåt lämpligt hårdpapp typ en kartong från nån förpackning, alltså inte kartong men typ pappen som används till t ex datorprogram om du förstår, klä sedan med skummgummi på insidan klipp sedan ur den lämpligt där micken ska ha full öppenhet på undersidan mot skinnet så får du labba lite med riktning upp och ned så ska du se att det blir bra och framförallt billigt, har gjort så ett flertal ggr och det fungerar fint och sedan får överhängsmickarna ta riktning på hihaten i mixen.

Pappen skärmar bra mot hihaten och skumgummit dödar reflektioner ungefär som claes dyra prylar (inge fel på dem men dyra tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjuka grejer... nån som har provat om de funkar i praktiken?

En av mina bästa vänner har ett sådant kit i studion. Han är mycket nöjd och kommer antagligen att köpa ett kit till för att kunna separera allt möjligt lite bättre i de fall när ett helt band vill spela in allt samtidigt hos honom. Jag har sålt ett antal till andra kunder också, utan att ens ha försökt pusha för dem något nämnvärt - och hittills har alla varit mycket nöjda. 😉

Visst är det billigare att pilla ihop något själv - men det tar ju tid och blir oftast inte lika snyggt... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Måste du använda hihatmicken i mixen?

Pröva skär bort diskanten i hihatmicken om den blir för stickig och fyll i det som saknas istället, om du ens behöver hihatmicken.

Be trummisen flytta upp/bort hihaten litegrann, om det är du själv som trummar lär dig flytta den 😳

Man ska inte behöva några specialhjälpmedel om man kan slå på en trumma bra och placerar micken rätt.

Vissa trummisar hamrar som fan på hihaten och puffar lite på virveln, men tror ändå att det ska låta rock, det går inte ihop.

Sen behöver man inte komprimera så mycket som många gör.

sm57 gör jobbet bra, om du måste gatea så gatea inte helt, utan använd den som en expander. Det brukar låta sjukt om man har en gate som är knäpptyst och sedan öppnas helt vid varje slag, lite slask kan hjälpa det att låta naturligt. Oftast tycker man att läck är kasst när man komprimerat för mycket.

fred på jorden.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Många trummisar är inte medvetna om eventuell problematik vid inspelning och kan gärna sätta HH och SD snuskigt nära varandra... Sen är det alltid en fråga om teknik att kunna slå vettigt hårt på trummor och mjukare på cymbaler, men det är inget att pracka på den oerfarne.

Att gejta virvel ser jag inget problem i, kan bli fult om det är för mycket läck, kan krävas lite automation för att gejta snyggt, men det är väl värt det. Lägger man sedan på lite plåt på virveln för lite längd så blir det kalas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst brukar hihaten låta i virvelmicken. Men virveln brukar också höras bra i hihatmicken och framförallt överhängsmickarna.

Jag upplever ofta att virveln har en skön attack och diskant i överhängsmickarna, och brukar därför sällan vässa virvelmicken. Problemet med hihatsissel i en mittpanorerad virvelmick blir inte lika stora då, som när man fläskar på med diskant på närmicken.

Ett annat tips är att använda två mickar på virveln. En över som tar upp botten och en under som tar sisslet. Denn undre tar sällan upp hihaten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Ett annat tips är att använda två mickar på virveln. En över som tar upp botten och en under som tar sisslet. Denn undre tar sällan upp hihaten.

Exakt, om du (inte joachime) spelat in virveln med bara en sm57 och vill ha attack och krisp och sejare i den blir det ganska svårt. Två eller tre mickar på rock/pop-virvel är ett bra recept.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...