Jump to content
Annons

Preamp för >6000kr?


red_house_painter

Recommended Posts

Vet inte riktigt om jag vågar posta denna tråden eftersom det finns så många preamptrådar. Men kunde ändå inte hitta bra svar på sökfunktionen

Funderar på att skaffa en bättre preamp till min utrustning (PC med EMU1820kort och presonus bluetube preampar). Sången är det svåraste att spela in. Jag har inte så värsta bra rum till det och har då konstaterat att jag inte kan nyttja finare preamps som ändå kostar 10000kr+.

Finns en del att välja på bara! Är då också sugen på att skaffa en Sontronics Orpheus till sång eftersom jag gillar rörljudet. Det skulle samtidigt bli den dyraste micken i utrustningen.

Det jag kollat på är Mindprint Envoice, alla JoeMeek och focusrite voicemaster och trakmaster. Även TL Audio Fatman. Men sen vet jag heller inte om jag behöver ha alla dessa kompressorer och de-essers osv. Jag har inga andra externa burkar utan använder det mesta i datorn. Så frågan är om det inte är enklare med en enklare preamp som låter fint in!? Suggestions?

Och såklart... Budgeten är inte den bästa just nu.. Och det lär ta ett tag innan jag har råd med både en 6000krs preamp och en Orpheus (eller om annat förslag dyker upp)

Vet inte om jag ska satsa på en JoeMeek ThreeQ bara för att få in en bra signal in. Eller om det nu är bra med dom preamparna för ca 6000kr. Vet ifs inte heller hur jag skulle koppla allt till mitt emu1820 kort men det får väl isåfall bli en senare fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag går också i tankar om att köpa en ny preamp till sång, i ungefär samma prisklass. Men jag har precis som du ett EMU1820 och undrar om det egentligen är någon större idé att köpa en schysst preamp till ett ljudkort som egentligen inte håller sådär jättehög klass. Duger så det räcker och blir över till hemstudion, men om man ska satsa på en riktigt fin preamp (typ UA Solo 610) kanske man behöver ett kort med bättre omvandlare för att det överhuvudtaget ska bli någon skillnad? 1820 är ju faktiskt ganska klent i diskantåtergivningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte hört just 1820, men generellt skulle jag säga att det är betydligt större skillnad på preampar än på omvandlare – och betydligt större skillnad på mikar än på preampar (och betydligt större skillnad på sångare än på mikar).

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Ska man ha enbart en preamp är LineAudio DMP det mest prisvärda. Faktiskt så prisvärt att jag tycker att man ska upp på omkring 8-9000 kr där man hittar Vintage Design, Speck och några till innan man hittar något som är prisvärt igen. Sedan kan det förstås vara värt att lägga på lite deg för att få en kompressor och en EQ. Har du en budget på 6000 kr skulle jag rekommendera Toft EC-1 (5490:-). Preampen är ungefär likvärdig med LineAudio DMP, ren, tyst, ofärgande, tråkig, funkar till allt. Men EQ'n och kompressorn är riktiga proffsprylar med betydligt mer attityd, inget snack.

Behöver du vänta lite innan du har råd, skulle jag rekommendera att köpa en LineAudio DMP nu och sedan en FMR Audio RNC när du har råd (eller en RNLA om du vill ha en kompressor med lite mer bett). Även då får du en kombination som du aldrig kommer att växa ur, och som åtminstone enligt min (visserligen ÅF-färgade) åsikt är långt bättre än Envoice och de billigare Focusrite. Men du får då förstås ingen analog EQ.

Jag har testat JoeMeek TwinQ under några veckor. Den låter OK, men preampen har lite störande lågt headroom. Klippvarningslampan började blinka trots att det fanns gott om utrymme innan mina omvandlare skulle klippa. Tar man det lite lugnt med nivåerna är det förstås inga problem, men överraskningar under inspelning kan bli obehagliga. Å andra sidan är det coolt att man kan växla mellan en elektronisk och transformatorbalanserad ingång (med Iron-switchen). Enkanalsvarianten heter sixQ, fråga mig inte varför...

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag har funderat lite på dom där really nice compressor burkarna. men som jag nämnde tidigare så har jag gnaksa mycket i datorn. Blir det en större skillnad med analoga dynamikburkar? (alltså till det bättre)

LineAudio DMP ser ju okej ut. När jag läser om preamps här på sidan så gillar många threeQ. Den ligger i samma prisklass typ. Borde man välja någon av dom då? Och sen kanske skaffa en RNC?

Link to comment
Dela på andra sajter

RNC är extremt bra om man vill ha en transparent kompression av sången som ett skydd när man spelar in. Den klarast lysande stjärnan bland överkomligt prissatta kompressorer. Till annat än sång är den inte alltid lika lysande, men det är ju också en smaksak...

2MP (som den nya modellen av DMP heter numera) är väldigt bra om man vill ha en transparent och lågbrusig preamp i vettiga priser.

ThreeQ är en lite annan burk som ger en speciell färgning som är trevlig - men ännu trevligare är i så fall storebror SixQ, tack vare sin "iron"-switch som ger dig två olika sound i samma burk.

Tänk också på att 2MP är en tvåkanalig preamp (som dessutom enbart är en preamp), medan ThreeQ och SixQ är enkanaliga och innehåller både kompressor och eq också...

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det vet jag. precis så jag tänkte också. Om jag har en threeQ och en RNC så har jag ju två kompressorer att välja mellan.

Vill man inte ha en sorts färgning om man inte har så värst roliga mickar?

Blir nog någon av dessa faktiskt.

Har du inte så värst roliga mikar är det förstås där du bör lägga ditt krut! Det kommer att bli många gånger större skillnad än mellan RNC+DMP/2MP (fan, Claes, är inte de nya namnen/funktionerna lite hemliga än?) och ThreeQ.

Sedan är det förstås kul att ha olika kompressorer, inte tu tal om saken. Vissa mjukvarukompressorer och -EQ's kan definitivt konkurrera med analog hårdvara. I valet mellan en RNC och en Sonalksis SV-315 skulle jag nog ta det senare. I valet mellan å ena sidan en Distressor, en MC77, en Joemeek SC2 eller en Toft DC-2 och å andra sidan vilken som helst samling mjukvara skulle jag ta hårdvaran.

Mors,

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...