Jump to content
Annons

Tråden enbart för die hard Reason-skallarna!


Fridh

Recommended Posts

Okay, here's the deal; detta är en tråd enbart för de som använder Reason 3 till alla sina musikaliska äventyr. Som kan programmet och gör nya saker med det. Nördarnas nördtråd. Tråden där inga nybörjarförvirringar fanns. Där det bara är som en ända oas med strulsvåra tips och skruvade lösningar. För oss som vet hur man gör egna Combinator-patchar och egna ReFills och som verkligen använder programmet och utnyttjar det. Just bara för att vi ju har en egen fin reasonavdelning här på Studios trevliga forum. Kan vi inte skapa lite Reason VIP-känsla i denna tråd, snälla? Vore skönt att snacka Reason med er andra som har näsan djupt i programmet. Dumb Dan, Linus m fl. Eller ni som inte gett er till känna ännu.

Och bara för att jag försöker vara seriös här mitt i natten så kommer en jävla harkrank och sätter sig på min iBooks tangentbord och tjuvläser vad jag har skrivit. Blåser bort den. Den kommer tillbaka. Blåser ännu hårdare. Ah, borta. Kräk! Nåväl, back to the issue of Reason!

Till att börja med, hur har ni sorterat Reason-relaterade saker på era hårddiskar?

Gah. Nu höll den satans harkranken på att skrämma ihjäl mig, den flög fram ur oanad attackposition. Lights on! Inspeciton! Attackpluton kudde spöade harkranksdivisionen. Wave goodbye to life, krank.

Jag tänker mig lite skärmdumpar och idéer om hur ni använder sökfunktionen i programmet. Försöker själv hålla en struktur men det är svårt eftersom jag är ganska produktiv och ganska rörig av mig. Någon klok människa har förvisso sagt att bara idioter städar och geniet övervakar kaos. Ett bra sätt att alltid få allt att funka är iofs att self-containa låtarna. Men sparar ni undan alla syntljud och sånt som ni bygger när ni bygger arren?

Yes, det var lite tankar... fortsätt! Håll denna tråd städad snälla. Ni får dock gärna krydda era berättelser med en eller annan anekdot om annat i er miljö för att hålla stilen uppe!

Hur jag jobbar: iBook G4 1,33 med 512 Mb ram, interna ljudkortet, hörlurar, Edirol PCR1-klav. Funderar på en större klaviatur men vet inte vad jag vill ha, är väldigt petig med designen för att må riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vill ha mitt rack riktigt städat! Jag brukar lägga inserteffekterna ovanför instrumentet, i samma ordning som de kopplats in/ut.

Om jag inte behöver se rattar/reglar och vrida, då fäller jag ihop maskinen.

Att hålla städat går snabbt att få till en vana, och det underlättar enormt när racken vuxit till sig riktigt mycket.

 

Såhär har jag sorterat mina mappar på audiodisken:

 

F:\Låtprojekt\Vectro - Booster\Vectro - Booster - 0.rns

Där hittar vi låten i sin absolut första skiss. Nästa gång jag jobbar med låten sparar jag den som - 1.rns osv.

På så sätt kan jag stega tillbaka när jag känner att jag glidit lite vilse i soundet, och gå en annan väg.

 

Jag använder inte Self-Contain innan låten är klar. Annars sitter jag med jättestora rns-filer med inbakade instrument jag inte längre använder, och jag är inte den som tar mig tid att städa ur 20 MB samplingar såfort jag bytt en samplad pad mot en Malström.

Först i slutet bakar jag in samplingar och sparar Vectro - Booster - Mixdown.rns.

 

I 90% av fallen kör jag Reason standalone för att bygga upp min låt från skiss till färdigt arrangemang. Sen kopplar jag in Cubase eller Pro Tools och skickar in färdig tvåkanals mix från Reason.

Några gånger har det hänt att jag ryckt ut kablar i Reasonmixern och dragit vidare upp i Hardware interface för Rewire, men som mest har det nog blivit tre stereokanaler och två-tre monospår. Stereoparet är oftast helt orört. De andra kanalerna kan innehålla nån submix av syntar, körer eller trummix. Sen läggs audiospår, ev. VST-effekter och instrument, finjustering av mixen och master eq.

 

F:\ReFills innehåller, såklart, alla mina refills. Jag har inte kategoriserat dem i undermappar - än. Ofta vet jag vilket ljud jag är ute efter och går direkt på rätt refill.

Många bibliotek kommer med PDF-dokumentation m.m. så då får varje refill en egen mapp med tillhörande filer.

T.ex. F:\ReFills\Lizard's microKORG Refill.rfl och tillhörande Word-dokument i F:\ReFills\Lizard's documentation\

 

F:\Instrument innehåller mitt instrumentarkiv, sorterat efter tillverkare och produkt. Jag har samplat alla syntar jag haft hemma, kommit åt eller använt i andra studios. Dessutom har jag fått många avsamplade syntar och maskiner från andra.

F:\Instrument\Yamaha\Motif 6\Drums - R&B Kit\BD 1.wav

F:\Instrument\Korg\Trinity+\Pad - Tsunami Warning\Pad - Tsunami Warning - C4.wav

F:\Instrument\Roland\JW-50\Brass Ens 1\Brass Ens 1 - C4.wav osv.

 

Mina samplingsskivor är också inrippade med samma struktur. De flesta skivorna är i AudioCD-formatet, så jag har fått rippa in/namnge filer och strukturera på egen hand.

F:\Instrument\e-Lab\X-Static Goldmine 1\65 - Bass & Synt\03L TB-120.wav

F:\Instrument\PowerFX\Downtown Beats\11 - 105 Groove 3\Hi Hat.wav osv.

 

Ibland är det AKAI-skivor och då har jag behållt samma struktur som originalskivan hade.

F:\Instrument\Best Service\Alpha Dance\RAVE BEEPS 3\RAVEBEEP10A2.wav

 

När jag fått samplingar från artister, nätpolare eller laddat hem småsaker från nätet hamnar de i min "Wavebank".

F:\Instrument\Wavebank\BeatBoostie\Hardstyle Drums\Punch 4.wav

F:\Instrument\Wavebank\Robert Miles\Deep Kick 1 TSBOL (m).wav

F:\Instrument\Wavebank\Thrillseekers\Thrillseekers Basses\misc One Shot Bass\Island Bass (Thrillseekers).wav

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow! Linus visade att tråden inte alls var meningslös. Kanonkul att höra lite om hur du jobbar. Smart att göra en mapp för varje låt, kanske man borde ta efter. Jag hörde en gång för mycket länge sedan att många mappar på en dator gjorde den slöare, kanske en myt. Behöver iofs inte oroa mig eftersom jag redan har den slöaste datorn! :rolleyes: Dock älskar jag min iBook högt och dyrt, faktiskt den bästa dator jag haft. Så ljudlös och skön och smidig. Nåväl! Häftigt att få inblick i ett annat freaks reasontips iaf.

Jag har gått på minan tidigare och samlat på mig refills, haft en otrolig mängd. Faktiskt sedan suttit och kastat ut dem från hårddisken (trots att jag har dem i original) för att datorns hårddisk är liten och för att man ändå finner att man sällan använder många av refill-ljuden.

Dock undrar jag lite varför du inte bakar en refill av dina avsamplade syntar Linus - det sparar ju enormt med plats. Men du kanske samlar ihop till allt du vill ha i refillet först? Det där med att sampla av syntar är annars intressant, världens projekt. Jag har inte många syntar kvar; en TX81Z, en JV1080 och en VZ8M. Har börjat sampla av dem och bygger ett refill, men det är segt. Just JV1080ns ljud skulle jag gärna hitta någonstans, har du någon idé om hur man kan hitta dem? Om någon annan redan gjort träljobbet så slipper man ju gärna. Patcher gör jag dock gärna på samplingarna, det är mer min hobby eftersom jag älskar att programmera syntljud.

För egen del har jag annars låtarna i en enda klump och som du säger, vissa är absolut alldeles för innehållsrika på self contained-fronten. Kanske läge att sortera lite och bränna ut på backupskivor snart. Åkte på en seriös hårddiskkrasch precis i fel läge för ett par år sedan. Där försvann en otrolig mängd reasonprojekt för mig. Precis när jag bytte dator så havererade en firewire-disk och närmare två års produktion åt skogen. Har bara materialet kvar som MP3or, men det är ju bara de alster man var mer nöjd med; allt halvfärdigt puts väck.

Om någon är intresserad av kommersiella refills, kontakta mig, säljer gärna av ett gäng plattor som bara står på hög utan att göra någon nytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock undrar jag lite varför du inte bakar en refill av dina avsamplade syntar Linus - det sparar ju enormt med plats.
Sant, men visserligen är inte hårddiskplats mitt störst problem. Har, i detta nu, 84 GB ledigt på min 300 GB audiodisk. :rolleyes:

Och då är det instrument, låtar, radioproduktioner, mp3-arkivet och råmaterial för videoredigering och hela faderullanlej.

 

Och så är jag ganska nöjd med att ha åtkomst till mina wav-filer i originalform, kanske sätta nya looppunkter i filerna eller kunna baka in samplingar i låten utan refillbehov. Eller för de stunder då man kan behöva sitta i en studio som saknar Reason och allt man har är en Akai S5000. Lite mesigt kanske, men jag är nöjd. 😳

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Äh! :rolleyes: Det är bara så mycket nybörjarsubjects, roligare med en tråd där man har kommit förbi nybörjarstolparna och verkligen jobbar i programmet. Kör hårt. Nu har jag börjat sortera och det är ju väldigt kul när man ser prylarna mer strukturerat. Jag gör olika typer av saker och de har jag börjat gruppera nu, kategorier som typ: remixer åt andra, remixer av andra på mitt mtrl, svenska poplåtar, houseidéer, samarbeten, prylar jag gjort till artiklar i Studio, mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gått på minan tidigare och samlat på mig refills, haft en otrolig mängd. Faktiskt sedan suttit och kastat ut dem från hårddisken (trots att jag har dem i original) för att datorns hårddisk är liten och för att man ändå finner att man sällan använder många av refill-ljuden.

Känner igen det där. Jag gjorde en sökning på 'Bassdrum' häromdagen och det var 5479 träffar. e050.gif

Nu vill jag inte testa att inkludera 'Kick' eller 'BD' i sökningen. Vad ska jag med alla ljud till? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Som om man vore miljardär och bekymrade sig om varför man sökte på belopp angivit i ören på alla sina konton... eller nåt'! :rolleyes:

Här är en liten kul demo jag gjorde till PowerFX i våras, en self contained-låt att lattja med. Låt oss ha en liten remixtävling på den vetja! Vinnaren kan få två refill-CDs av mig! 😳

http://www.powerfx.com/files/R%20DEMO.zip

Tanka upp era bidrag i RNS-format! 😉 Länkade i denna tråd då, naturligtvis.

Redigerat av Fridh
Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå för många ljud: Jag blev nyss av med många av mina refill... hårddiskkrasch + dålig dvd-brännare och icke fungerande backuper har ställt till en heeel deeeel strul här vill jag lova... iaf... Först och främst var det refillsen jag bakat själv som försvann, men även en del annat skoj. Efter att ha grämt mig grön och blå i ett par dagar märker jag nu hur väl klyschan stämmer; begränsningarna främjar kreativiteten!

Så Linus, ta bort cirka 5100 kickar och känn dig fri! 😉

Annars så har faktiskt mitt behov av audio-spår gjort mig mer och mer Cubase-orienterad. Helt nöjd är man väl inte, sitter och labbar med Live-demot mer och mer...

PF, du med lite känningar i firman, hur troligt är det att vi får ett eller två audiotracks i nästa stora uppdatering? På en skala från 1 till 10 (där 10 är mycket troligt) säger jag 7. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker Studio forum borde införa en ny topic som heter "menlösa trådar".

Eller kanske "vi som kan men ni som inte kan får inte vara med"?

Gråter en skvätt...snyft. 🙂😉

jaja 🙂

Vi vanliga får väl ha den här tråden som uppslagsverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att sia om framtidens utveckling av programmet, men jag gläds åt hur det är idag, jobbar med begränsningarna och recyclar audio för att få ljudinspelningar att passa in. Skulle absolut inte skada med typ 4 eller 8 st audiospår samt 16 st midispår och midi out. Men det är saker som jag typ krävt sedan många många år nu, och ju längre tiden går, ju mer accepterande blir jag mot att det verkligen är en sluten, komplett miljö utan problemen från andra mjukvaror på MIDI-tiden. Men tänk om man kunde få ett inbyggt recycle-liknande som kunde klippa inte bara trummor utan även annan audio, med t ex en algoritm specialiserad på vocals. Att man t ex kunde komprimera audiospåret först och sedan klippa upp det.

Hur brukar ni jobba i Reason / rita upp ett arr från början? Kul att höra om era metoder. Jag brukar börja med ett tomt rack och kasta in saker typ mastering-combinatorn och sedan jobba "i masteringläge" från mina idéers ax till limpa. Bygger grejerna linjärt och skapar nya "parter" i låtarna varefter jag lägger till nytt / variationer så fort det känns som om det behövs.

Nu måste jag även skulla på nattens harkrank för jag blev plötsligt svintrött, nickade till och somnade med fingret på en bokstav... 😕 Kaffe kanske. Dust, anybody, no?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar börja med ett tomt rack och kasta in saker typ mastering-combinatorn och sedan jobba "i masteringläge" från mina idéers ax till limpa.

Blir du inte trött i öronen av all loudness, s a s?

Själv har jag en template som bygger på min käpphäst, inverse-cv-tricket - med ställbar duckning på varje mixerkanal (två mixers) som styrs av kicken.

Detta plus ett långt plate verb och ett litet rum samt eko på 3/4 studs.

Sen bygger jag låten från mitten och utåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helluhelluhellu.

Jag har inte lagt upp någon musik för avlyssning ännu. Är en rookie egentligen på reason men jag lär mig väldigt fort tack vare de utomordentliga manualerna och ett långt sommarlov. Jag har ett rätt ok sätt att göra reasonlåtar på tycker jag. Jag börjar alltid med redrum faktiskt. Jag fixar ihop ett sjok(ca 6-10 st) olika svängiga rytmer med varierande grad av komplexitet. Ger mig inte förrän alla svänger tryggt o snyggt. Sen trixar jag fram ett gäng snygga ljud. Antingen via egna combinatortillverkningar eller en enkel malström/scream/reverb-grej som klingar så där coolt o roligt lixom. Lägger sedan på en matrix. Sen klickar jag och drar o har mig tills det oxå finns några snygga patterns i olika harmonier. Skriver upp tonart/grundton osv för varje så jag kan kan "bygga lego" på ett effektivt sätt. När man gör patterns så är det sjysst att "randomiza" fram en figur o sedan städa upp den så att det blir coolt. Sen pysslar jag långt in på natten så det låter bra det hela. Masteringgrejen gör jag sist...efter att alla ljud låter så snyggt som möjligt. Då behöver jag inte grejja så mkt med det då.

Har nu snart 2 låtar som jag kan stå för tycker jag. Ska lajja lite till med dem så ska jag sedan genast lägga upp o höra om det är något som är värt att lyssna på!

Ha det göttast.

ps. en ren reasonfestival kanske vore nåt framöver?

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

ps. en ren reasonfestival kanske vore nåt framöver?

Den finns redan. Reasonkompo #3 kommer senare i höst.

Aaah. Sjysst! Då ska jag bli en reasonvirtuos, nördigare än de nördigaste in reasonnördieland!

*slipar min combinatorklinga*

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag är en Reason addict, jag bekänner.

Jag är liksom Linus intresserad av ordning i racket.

Reason är startpunkt sedan när man pulat ett tag blir det Cubase och sångpålägg eller så.

Försöker sortera refills per tillverkare.

Startar med en ren Reason. Inga grejer förutom mixerbord och ett delay samt ett reverb. Sedan börjar man där det känns ballast, trummor ena dagen, en combo patch andra etc.

Eftersom jag i mitt tidigare liv nätan barat jobbat med samplers och inte så mycket synthar så har jag stor förkärlek till NN maskinerna i Reason.

(Det fanns en tid inna samplers, men den är kortare än min tid med dylika)

Lagrar låtprojekt i ett separat bibiloitek med låtnamn. Där huserar Reason filerna och Cubase projektet. Ljud som jag har spelat in i Cubase och "processar" (kör i en sampler med vocoder etc) kopierar jag i till ny mapp under huvudprojektet. Detta av två skäl, man behöver inte vara nervös när man gör en clean up i Cubase och man kan klippa och processa inspelningen som amn vill utan att paja på någon sida, dvs Cubase / Reason.

För övrigt tror jag egentligen att tråden är onödig, men jag är en R3 nörd så jag hänger på :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
ps. en ren reasonfestival kanske vore nåt framöver?

Den finns redan. Reasonkompo #3 kommer senare i höst.

Nej, nej, nej! Musik är faktiskt inte mjukvara!!!!

Stopp, stopp, stopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

ps. en ren reasonfestival kanske vore nåt framöver?

Den finns redan. Reasonkompo #3 kommer senare i höst.

Nej, nej, nej! Musik är faktiskt inte mjukvara!!!!

Stopp, stopp, stopp!

jag förstår inte vad du menar? musik kan väl vara mjukvara? eller har jag missat något? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
ps. en ren reasonfestival kanske vore nåt framöver?

Den finns redan. Reasonkompo #3 kommer senare i höst.

Nej, nej, nej! Musik är faktiskt inte mjukvara!!!!

Stopp, stopp, stopp!

jag förstår inte vad du menar? musik kan väl vara mjukvara? eller har jag missat något? 😉

Kanske lite väl otydligt inlägg.

Tycker att det blir lite väl exklusivt för Reasonskallar. Synd om dem andra som inte kan vara med.

Att skapa musik gör inte bara Reasonskallar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det blir lite väl exklusivt för Reasonskallar. Synd om dem andra som inte kan vara med.

Att skapa musik gör inte bara Reasonskallar...

Blanda inte ihop Reasonkompo och Studiofestivalen.

 

Studiofestivalen handlar om att skapa musik och är öppen för alla, oavsett instrument eller program. Reasonkompo är inte en ordinär musiktävling som handlar om att skapa en låt, utan att även lära sig av varandras rack.

 

I Reasonkompo bidrar man med rns-filen - inte nån exporterad mp3:a eller liknande. Det gör att alla som medverkar kan se hur personen i fråga har jobbat i Reason, få nya idéer och vi drar nytta av varandra.

 

Exklusivt? Jo, men alla "Cubaseskallar" skulle kunna göra nåt liknande! De behöver bara bli överens om vilken version av Cubase som får användas och vilka pluggar (för smidighetens skull, gratispluggar) som får användas.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tycker att det blir lite väl exklusivt för Reasonskallar. Synd om dem andra som inte kan vara med.

Att skapa musik gör inte bara Reasonskallar...

Blanda inte ihop Reasonkompo och Studiofestivalen.

 

Studiofestivalen handlar om att skapa musik och är öppen för alla, oavsett instrument eller program. Reasonkompo är inte en ordinär musiktävling som handlar om att skapa en låt, utan att även lära sig av varandras rack.

 

I Reasonkompo bidrar man med rns-filen - inte nån exporterad mp3:a eller liknande. Det gör att alla som medverkar kan se hur personen i fråga har jobbat i Reason, få nya idéer och vi drar nytta av varandra.

 

Exklusivt? Jo, men alla "Cubaseskallar" skulle kunna göra nåt liknande! De behöver bara bli överens om vilken version av Cubase som får användas och vilka pluggar (för smidighetens skull, gratispluggar) som får användas.

Aaahhh, I see.

Då vart det en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dumb Dan ovan, blir det inte jobbigt att höra loudness-effekten hela tiden? Jo. Men jag vrider upp och ned på rattarna i M Class-combinatorn. Måste lära mig ditt ducking-trick nån gång. Kan du inte bidra med en RNS där duckingen är patchad med några trummor så man fattar hur du gjort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar börja med ett tomt rack och kasta in saker typ mastering-combinatorn och sedan jobba "i masteringläge" från mina idéers ax till limpa.

Blir du inte trött i öronen av all loudness, s a s?

Själv har jag en template som bygger på min käpphäst, inverse-cv-tricket - med ställbar duckning på varje mixerkanal (två mixers) som styrs av kicken.

Detta plus ett långt plate verb och ett litet rum samt eko på 3/4 studs.

Sen bygger jag låten från mitten och utåt.

Det blir några st "Spider CV" 😆

Så du kör ingen mastering-combinator alls? 😆

Redigerat av Sonnert
Link to comment
Dela på andra sajter

I 90% av fallen kör jag Reason standalone för att bygga upp min låt från skiss till färdigt arrangemang. Sen kopplar jag in Cubase eller Pro Tools och skickar in färdig tvåkanals mix från Reason.

Några gånger har det hänt att jag ryckt ut kablar i Reasonmixern och dragit vidare upp i Hardware interface för Rewire, men som mest har det nog blivit tre stereokanaler och två-tre monospår. Stereoparet är oftast helt orört. De andra kanalerna kan innehålla nån submix av syntar, körer eller trummix. Sen läggs audiospår, ev. VST-effekter och instrument, finjustering av mixen och master eq.

[/i]

Får du inte ont om cpu-kraft då? Jag brukar vara ganska het på att dubba till saker så att koppla Reason via rewire till Cubase är rätt svårt för min del... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

I 90% av fallen kör jag Reason standalone för att bygga upp min låt från skiss till färdigt arrangemang. Sen kopplar jag in Cubase eller Pro Tools och skickar in färdig tvåkanals mix från Reason.

Några gånger har det hänt att jag ryckt ut kablar i Reasonmixern och dragit vidare upp i Hardware interface för Rewire, men som mest har det nog blivit tre stereokanaler och två-tre monospår. Stereoparet är oftast helt orört. De andra kanalerna kan innehålla nån submix av syntar, körer eller trummix. Sen läggs audiospår, ev. VST-effekter och instrument, finjustering av mixen och master eq.

[/i]

Får du inte ont om cpu-kraft då? Jag brukar vara ganska het på att dubba till saker så att koppla Reason via rewire till Cubase är rätt svårt för min del... 😆

Just nu har jag uppe en låt med

  • Dr.Rex: 3
  • DDL-1: 6
  • ECF-42: 6
  • Line Mixer: 8
  • Malström: 5
  • Matrix: 1
  • MClass Comp: 6
  • MClass EQ: 5
  • MClass Stereo Imager: 1
  • Mixer: 5
  • NN-19: 4
  • NNXT: 4
  • PEQ-2: 16
  • PH-90: 1
  • Redrum: 1
  • RV7000: 3
  • Scream4: 1
  • Spider Audio: 3
  • Subtractor: 3
  • UN-16: 3

...och jag har 2 gröna pluppar (av ca.20) på CPU-mätaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har gjort ett template rack med sub mixar på bas, synt, trummor och sång kopplade till en "main" mixer .

Till varje mixer har jag ett antal effekter som return/send, redrummen är tex

kopplad till trummixern med ett ljud för varje kanal.

Jag har även en dubbel vocoder uppsättning för sång mixern, en med

subtractorn och en med malström som carrier.

Som modulator använder jag en nn19, sången styckas upp i wavelab och

plockas sen in i nn19 och läggs på varsin tangent för varje ord eller sångfras.

Mina refills är lite oorganiserade just nu (även jag hade diskkrasch, Fridh)

men jag försöker lägga egna ljud under respektive synts mapp, malström,

subtractor osv. alla köpta och gratis refills ligger under en egen mapp.

Jag brukar börja med att få fram en bra rytm med redrum, sen "leker" jag fram basgången eller en syntslinga.

Ibland kopplar jag en matrix till ex subtractorn och därifrån får till en bra slinga att jobba vidare på.

Jag har kört allt utom sången på Reason, senaste albumet gjordes helt på det här viset.

Nu har jag köpt ableton live och använder fler vst instrument för att förändra ljudbilden lite.

Redigerat av abod
Link to comment
Dela på andra sajter

En bild säger väl mer än en massa tjatter? 😉

plufforeason1hr9.th.jpg

Ok...Jag ska väl tjattra lite också.

Min standartemplate är väldigt simpel. Hardware interface ( duh! ) och en mixer. Anledningen att jag inte fläskar på med mer är att jag nästan kommer i stämning av att börja varje sesion med att dra lite sladdar och ha mig. Det känns nästan som om man utför ett riktigt gammalt hantverk 😆

Enkelheten går som en röd tråd genom hela min konfiguration. I reasonmappen har jag två stycken extrainlagda mappar: "ReFills" och "Patchar". I Refillkatalogen har jag rensat bort alla jobbiga textfiler, och där har jag även en undermapp med soundfonts ( dock inte speciellt många ).

I mappen patchar sparar jag helt enkelt egensnickrade...ja...patchar. Den jag använder överlägset mest heter "Multisamplade trummor" och är en kompromiss för att jag inte jag RDK 2 utan bara 1:an. Patchen är en combinatordito, där jag helt enkelt har kopplat in en NN-XT och alla dess utgångar till en mixer. För att sätta igång att rocka är det bara att ladda in valfri RDK-multipatch i NN-XT.

I min projektmapp försöker jag att sortera låtprojekt så gott som det går. Mappen "Test ( rensa en gång i veckan )" har jag haft sedan Mars, och jag har inte rensat den en enda gång hittills 😛 Det rör sig om någon slags separationsångest antar jag 😄

I NN-XT:n i racket syns för övrigt en av mina favoritpatcher som är Red Grand från Precisionsound ( i Sf2-format ). Gratis är den också.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

atac7k (oregistrerad)

Så här går jag tillväga när jag känner för att komponera.

1. Jag brukar börjar med att lägga till ett speciellt masterings kit som jag oftast utgår ifrån och sen modifierar jag det så att det skall passa så bra som möjligt.

2. Nu lägger jag till en eller ett par Mixer 14:2 och 1st RV7000 Advanced Reverb, 2st DDL-1 Digital Delay Line sammankopplade för stereodelay, 1st CF-101 Chorus/Flanger samt 1st PH-90 Phaser som sändeffekter.

3. Här lägger jag till en redrum kombinator template som jag utgår ifrån, den innehåller en Mixer 14:2 med diverse sändeffekter. Den innehåller även 2st Redrums samt möjligen ett par dr.rex för percussions eller något liknande. Där alla kanaler separat skickas in i 14:2an, oftast via en kompressor etc, brukar göra så att jag kör med spider audio merger så att flera av trumljuden som använder samma kompressor/effekter går till en kanal, så slipper man ta upp 70 kanaler eller nåt sånt.

4. I detta steg kan det hända lite vad som helst, oftast börjar jag med att lägga till en go bas ifrån mitt samplingsarkiv och sedan modifiera denna med LFO och lite sånt eller så skruvar man till något i subtractorn.

5. Vid detta läget bör jag förmodligen fått till en grym basslinga eller åtminstonde en go trumslinga, har man inte det så fortsätter jag inte. Om vi förutsätter att vi har någonting att utgå ifrån här så blir nästa steg oftast att hitta ett huvudljud o slinga. För pads och leads brukar jag använda ett par Malstrom eller multisamples i NN-XT. Eller kombinerad NN-XT med Malstroms, ja variationerna är oändliga.

6. Nu har jag förhoppningsvis en guldslinga som jag är supernöjd med, nu kommer dock ett stort problem, det brukar nämligen sluta i att man renderar låten för att kunna lyssna på den utanför reason, och sedan lyssnar man så mycket på låten så att man till slut tröttnar och inte har lust till att fortsätta med låten. Det gäller att det inte går för lång tid mellan gångerna man pillar på låten, bäst är när man gör nästan allt på en gång dvs. maraton på 1 dygn eller tom mer, då får man oftast stommen gjord och kan lätt återuppta arbetet även om det gått ett par veckor sen sist.

Jag önskar jag hade mera ordning på mina patcher/ljud, har hyffsad ordning iaf.

Ja det finns hur mycket som helst och snacka om när det gäller reason osv men jag sätter nog punkt här.

reasonsetupis4.th.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...