Jump to content
Annons

Tråden enbart för die hard Reason-skallarna!


Fridh

Recommended Posts

det brukar nämligen sluta i att man renderar låten för att kunna lyssna på den utanför reason, och sedan lyssnar man så mycket på låten så att man till slut tröttnar och inte har lust till att fortsätta med låten.

Jag kunde inte känna igen mig mer. Jag tror det är en av Reasons grymma features på nåt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul tråd det här. Håller med om att det har saknats topics för mer avancerade användare i Reasonforumet. Nu är jag ganska oproduktiv eftersom jag har fullt upp med skolan och de sociala bitarna på fritiden.

Jag brukar försöka ha ordning på filerna, men det havererar alltid eftersom jag byter metod eller bara slarvar. Har fortfarande mina samplingar i mappen C:\WINDOWS\Skrivbord\Gamla Hårddisken\Musik\Samplingar\ sen förra gången jag bytte dator.

När det funkade som bäst sorterade jag ungefär som Peff föreslår i sin bok, dvs en huvudmapp som i mitt fall heter Reason Songs (ja, jag är lite anglofil), med undermappar för varje låt (får ofta heta "Blah985" eller liknande) med separata mappar för samplingar, de olika instrumenten och effekterna (NN-XT, SubTractor osv) och för arrangemangen, som jag sparar med versionsnummer ("Blah985_01", osv).

Jag tror mitt största problem är att jag i vissa perioder påbörjar tre låtar om dan, vilket innebär att jag har fyra-fem hundra låtar med nonsensnamn som jag omöjligt vet vilka de är och som jag vägrar slänga.

Återkommer med en beskrivning av mitt arbetssätt i Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

lägger upp mitt jobb såhär:

först gör jag grunden i reason, då gör jatg såhär;

startar i tomt rack, drar igång en mixer samt en ReDrum.. pillar med beats o mina egna templates på trummorna, beroende på vad jag ska göra för musik... blire house/acid/techno/trance tar jag gärna lite hårdare trummor, o gör jag popdans, tar jag gärna lite mjukare trummor, o det..

använder patternsequencern i redrum!

har väldigt många perc. prylar som gör rytmiska figurer inbakat i ReDrum med...

kastar upp ett RV7000, en Screamer, en kompressor, ett delay, samt ibland en EQ..

efter redrum kommer nästan alltid en subtractor som jag kör basen med.. den är nästan alltid komprimerad, eqad o lite snedstämd!

ackord körs med malströmen, o då har jag min egen arsenal av självprogrammerade ljud.. använder ibland reasons egna.. 😆

därefter en sampler som jag lirar upp div ljud, bakvända cymbaler, sång, etc!!

kanske en arpeggiator, dvs. malström, med en pattern sequencer.. 😆

o sen exporterar jag ut i 16 bit 44.1 kHz med en dither för att importera i Pro Tools där jag lägger analoga synthar, sång gitarrer o bas...

tom. andra akustiska instr.

har mina reason proj. på min andra hårddisk part 2.

mina PT proj. ligger på andra hårddisken part 1.

mina program ligger på hårddisk 1. part 1

mina stora pluggar ligger på hårddisk 1 part 2

Pro Tools 7.0

Reason 3.0

Mac G4 1,2gHz 1 GB ram 😄

Digi002

edit: jisses va jag skriver långt idag. 😎

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Eftersom jag har en bildningslucka vad gäller 90& av alla finesser i reason kör jag ibland på att:

Dra sladdar kors och tvärs på baksidan, ratta på allt, lägga till massa saker, ratta mer och lyssna lite, dra fler sladdar och ratta mer. Svettas, glömma bort tiden och att äta, dra fler sladdar..

Är det en annan typ av dag öpnnar jag reason, lägger till en mixer, lägger till en redrum, lägger till en till subtractor, en subtractor till fast en oktav upp, spelar oengagerat en stund, stänger programmet utan att spara låten.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

hopprepsövning

hehe från början tänkt att det skulle vara en låt som jag lirade lajv under fester etc. men den användes bara när jag o min sambo skulle bli fitnesstöntar o hoppade hopprep.. 🙂

en kort loop..brukar köra den live.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag har en bildningslucka vad gäller 90& av alla finesser i reason kör jag ibland på att:

Dra sladdar kors och tvärs på baksidan, ratta på allt, lägga till massa saker, ratta mer och lyssna lite, dra fler sladdar och ratta mer. Svettas, glömma bort tiden och att äta, dra fler sladdar..

Är det en annan typ av dag öpnnar jag reason, lägger till en mixer, lägger till en redrum, lägger till en till subtractor, en subtractor till fast en oktav upp, spelar oengagerat en stund, stänger programmet utan att spara låten.

känner igen det där.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

kom på att jag brukar dra in looppunkterna typ 5-6takter in i låten, för att kunna bygga upp et huvudtema, sen tar jag o gör intro o grejjer när jag har helhetne färidg!!!

blir lite merlättjobat i det avseendet.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

bump!! fick världens mest jävla schyssta effekt nu när jag satt o lekte med virveltrumman..

kör en ReDrum på sen har jag kopplat först ett Scream4, som är inställt på overdrive - damage control 92. daisychainat mot ett DDL1 - feedback 24pan -58Dry/wet balance 12, daisychainat mot en CF-101 chorus, delay 0 - feedback -64, LFO Rate 83Modulation AMount 127 - daisychainat mot ett till DDL-1 - feedback 40Pan +63, Dry/wet balance 12..

kör ett dansbeat i 131 bpm, med en pumpande bastrumma på 1:a, 5:e, 9:e samt 13:e slaget, virvel på 5 o 13, effektvirveln med send på fullt, samtidigt på 5 o 13..

try it out!!!! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag vill ha mitt rack riktigt städat! ........

Jag måste säga att jag gör precis på samma sätt 🙁 Fast det tror jag ganska många gör... eller?

Fast jag har sorterat mina fills 😉

Och jag har inte kommit så långt i mitt musikskapande att jag börjar sampla synthar... ÄN! men det kommer nog med tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha mitt rack riktigt städat! ........

Jag måste säga att jag gör precis på samma sätt 😆 Fast det tror jag ganska många gör... eller?

Fast jag har sorterat mina fills 😆

Och jag har inte kommit så långt i mitt musikskapande att jag börjar sampla synthar... ÄN! men det kommer nog med tiden.

roligare är det att sampla av div. instrument o sen få till helt nya ljud med dom!!

linus berättade för mig om samplade handtrummor som var modifierade och utgjorde basgången i en danslåt.. 😎 lägg upp linus!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny användare på detta forum..

Men att kombinera Reason 3.0 med Vengeance skivorna.. då har du nog den bästa samplern du någonsin kan uppleva=)

Tycker att ljuden som följer med reason inte är nå speciellt bra alls, låter så plastigt, därför man har en mängd refills:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara ett extra refill. Och det är bara trummsamplingar.

Det är ju en del av det stora roliga att klura ut ljud ljue! Men som sagt! det måste vara snygg och prydligt!

och Redrumen har ALLTID en egen mixer eftersom varje trumma måste kopplas individuellt till en egen kanal. SÅKLART!

I Mitt startrack så är det en mixer. följt av en annan mixer med redrum ikopplat. Sen blire ofta en hel del Dr.Rex följt av Combinatorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
det brukar nämligen sluta i att man renderar låten för att kunna lyssna på den utanför reason, och sedan lyssnar man så mycket på låten så att man till slut tröttnar och inte har lust till att fortsätta med låten.

Jag kunde inte känna igen mig mer. Jag tror det är en av Reasons grymma features på nåt sätt.

haha! spooky... Varför gör man så egentligen?

Sitta å sönderlyssna på en 42 sekunder lång slinga i Winamp har man sabbat många låtar genom..😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...