Jump to content
Annons

Your First Born. nu slickar jag ner hela forumet!


josie87

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Your First Born

* ARTIST/GRUPP: Josef Melin

* GENRE: Yacht Rock

* KOMPOSITÖR: Josef Melin

* PRODUCENT: Josef Melin

* INSPELNINGSÅR: 2006

jag och min gode vän bestämde oss att göa slicka låtar, inspirerade av den fina serien om yacht rock som finns på youtube. vi gjorde en var och här kommer min. mest steely dan/doobie brothers-influenser. många fina ackord och tonartsbyten! 🙂

jag ber om ursäkt i förväg för saxofonen 😎

det är bara jag som spelar på låten. och gör allt annat med!

edit. jag gjorde en tråd till seriens ära men ingen brydde sig 🙂

https://www.studio.se/index.php?showtopic...22yacht+rock%22

Josef_Melin___Your_First_Born.mp3

Redigerat av josie87
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte riktigt min bag rent musikaliskt, men det är grymt bra sång. O alla spelar dessutom bra.

Men varför dessa synthsaxofoner? Det har jag förbjudit flera gånger på forumet men ändå slinker dom in emellanåt ändå. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången är inte tillräckligt smörig och jag skulle vilja ha triolfeeling i allt. Annars är det väl bra? 😕

triolfeeling är väldigt inte steely dan 😛

...för att inte tala om körerna. Suveräna! Håller definitivt med om D B och S D. Bra!

tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte riktigt min bag rent musikaliskt, men det är grymt bra sång. O alla spelar dessutom bra.

Men varför dessa synthsaxofoner? Det har jag förbjudit flera gånger på forumet men ändå slinker dom in emellanåt ändå. 😕

haha, tack. alla=bara jag

jag får be så mycket om ursäkt för saxofonen, haha. jag spelar själv lite sax men äger tyvärr ingen. ska inte förekomma igen. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte riktigt min bag rent musikaliskt, men det är grymt bra sång. O alla spelar dessutom bra.

Men varför dessa synthsaxofoner? Det har jag förbjudit flera gånger på forumet men ändå slinker dom in emellanåt ändå. 😆

haha, tack. alla=bara jag

jag får be så mycket om ursäkt för saxofonen, haha. jag spelar själv lite sax men äger tyvärr ingen. ska inte förekomma igen. 😆

Låna in en saxofonist. Eller låna en saxofon. Spelar du saxofon lika bra som allt annat blir jag nästan irriterad!

Lyfter på hatten för liret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte riktigt min bag rent musikaliskt, men det är grymt bra sång. O alla spelar dessutom bra.

Men varför dessa synthsaxofoner? Det har jag förbjudit flera gånger på forumet men ändå slinker dom in emellanåt ändå. 😛

haha, tack. alla=bara jag

jag får be så mycket om ursäkt för saxofonen, haha. jag spelar själv lite sax men äger tyvärr ingen. ska inte förekomma igen. 😛

Låna in en saxofonist. Eller låna en saxofon. Spelar du saxofon lika bra som allt annat blir jag nästan irriterad!

Lyfter på hatten för liret.

nej, jag är inte bra på sax 🙂

nybörjare...

Link to comment
Dela på andra sajter

riktigt snyggt! kanske inte min stil, men det låter coolt som fan! ni är duktiga 😄

sångaren påminner mig lite om maroon five sångaren.. (det är ju positivt.. hoppas du inte hatar han nu..hahaha 😏😄 ) fast i en helt annan stil då...

keep it up!

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

riktigt snyggt! kanske inte min stil, men det låter coolt som fan! ni är duktiga  😄

sångaren påminner mig lite om maroon five sångaren.. (det är ju positivt.. hoppas du inte hatar han nu..hahaha 😄  😛 ) fast i en helt annan stil då...

keep it up!

än en gång påpekar jag att det är bara jag som spelar på låten 😄

Fidden: jag har bett om ursäkt för saxen, men det tåls ju att sägas igen. sorry 🙂

edit: spelar och sjunger alltså...

Redigerat av josie87
Link to comment
Dela på andra sajter

riktigt snyggt! kanske inte min stil, men det låter coolt som fan! ni är duktiga  😄

sångaren påminner mig lite om maroon five sångaren.. (det är ju positivt.. hoppas du inte hatar han nu..hahaha 😄  😛 ) fast i en helt annan stil då...

keep it up!

nej, jag hatar verkligen inte maroon 5 sångaren. adam levine som han heter. inte elakt att hitta likheter mellan mig och honom! 🙂

Redigerat av josie87
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonbra! 😉

Vad är det för saxofon de klagar över?

Är det Linplug Saxlab eller kommer den från Colossus eller nå't?

Jag tycker sämre om chorusen på gitarrsolot. Det är för mycket chorus. Låter illamående. Resten är kanonbra!

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonbra! 😉

Vad är det för saxofon de klagar över?

Är det Linplug Saxlab eller kommer den från Colossus eller nå't?

Jag tycker sämre om chorusen på gitarrsolot. Det är för mycket chorus. Låter illamående. Resten är kanonbra!

tackar.

saxofonen är edirol hyper canvas, hehe.

chorusen på gitarren är ju meningen att det ska vara så sanslöst för mycket så det är förbi all illanmåendekänsla 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsnyggt, slickt och läckert...men är det bara jag som tycker att sången borde fram lite? Ligger bak vid trummorna i min lyssning, och förtjänar verkligen att ta plats längre fram på scenen 😄

tack så mycket! tycker du sången ska fram? det tycker inte jag :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Genren säger mig inte så mkt, men mixen kan jag säga att jag gillar. Bra balans, även om sången då och då hamnar ett uns för långt bak. Kanske skulle vilja sänka virveln ett uns också, men mixen håller definitivt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Genren säger mig inte så mkt, men mixen kan jag säga att jag gillar. Bra balans, även om sången då och då hamnar ett uns för långt bak. Kanske skulle vilja sänka virveln ett uns också, men mixen håller definitivt!

tack så mycket för ditt uttalande!

en femma till den som lyckas planka! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Yacht rock...

mmm, måste man erkänna att jag är svag för den här genren?

Gillar det.

Har du uttunnat skägg också?

Ps. Kollade in videosarna, gillade det också . . Ds.

Grymt irriterande navigation av hemsidan (Yoda)... hoho!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara listar vad jag tänker medans jag lyssnar:

Well, snyggt jobbat fast lite irriterande i versen med kompet; det nästan lite urverkskänsla (tick-tock-tick-tock). Soundet är imponerande pop-1979 stämplat. Trummorna kunde varit aningens tuffare, lite mer distinkt bastrumma hade suttit fint. Samma för basen, den är luddig. Solot med fetchorus - 😉🙂😛 . Körerna är finfina men solosången surar på ett par ställen tyckte jag... annars du en skön röst.

Well that's it.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yacht rock...

mmm, måste man erkänna att jag är svag för den här genren?

Gillar det.

Har du uttunnat skägg också?

Ps. Kollade in videosarna, gillade det också . . Ds.

Grymt irriterande navigation av hemsidan (Yoda)... hoho!

tackar.

hehe, nej jag har inte uttunnat skägg (har inte blivit så tätt än 😳)

navigationen är ju genial!! 😳

Bara listar vad jag tänker medans jag lyssnar:

Well, snyggt jobbat fast lite irriterande i versen med kompet; det nästan lite urverkskänsla (tick-tock-tick-tock). Soundet är imponerande pop-1979 stämplat. Trummorna kunde varit aningens tuffare, lite mer distinkt bastrumma hade suttit fint. Samma för basen, den är luddig. Solot med fetchorus - laugh.gif laugh.gif laugh.gif . Körerna är finfina men solosången surar på ett par ställen tyckte jag... annars du en skön röst.

Well that's it.

vad är irriterande med verskompet?

kul att man lyckas med soundet!

surar sången så kan jag väl skylla på att jag spelade in lite slarvigt. låten var ju inte överseriös 😳 dock la jag mycket tid på körerna

Link to comment
Dela på andra sajter

Slickt helt klart. Ni är duktiga på att lira helt klart. Snyggt gitarrsolo med coolt ljud. Gillar när det drar igång efter solot vid 3:57. 😉

Jag gillar tonartsbytena men tyvärr tycker jag att det låter som att sången inte riktigt hänger med alla gånger, låter nästan som att sångslingan inte är färdigskriven på alla ställen. 😉

Gött jobbat. Slick on! 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Ha, kul låt! Förtjänar lite "seriösare" produktion, så blir det riktigt bra.

Lite mindre sejar på virveln, o nån skön synthpad som smörar till det ytterligare.

Eller så kan man tuffa till det, o få ett oväntat resultat. Chili Peppers-sound med dessa körer skulle va häftigt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är irriterande med verskompet?
urverkskänsla (tick-tock-tick-tock)

Tja, vad mer skall jag säga. Jag hade något jag tänkte tillägga men glömde det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...