Jump to content
Annons

Slippa tom websida när man klickar på en demolåt


DåligtGehör

Recommended Posts

Annons

Det är nog på din dator, på min försvinner den tomma websidan på ett naffs.

Kan det vara så att min uppkopling går snabbare än din för för mig börjar musiken på en gång. Menar att den kanske även stänger sig för dig när musiken väl börjar. Men att det går långsammare för dig och det är därför du upplever det som ett problem och inte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

På min dator så öppnas ett nytt fönster som sedan aggerar värd för en quick-time-session som spelar upp låten.

Du kan ju högerklicka på länken och välja "spara som". Välj att spara filen som "index.mp3" istället för "index.php", eller gör denna ändring när du väl har fått hem filen.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog på din dator, på min försvinner den tomma websidan på ett naffs.

Kan det vara så att min uppkopling går snabbare än din för för mig börjar musiken på en gång. Menar att den kanske även stänger sig för dig när musiken väl börjar. Men att det går långsammare för dig och det är därför du upplever det som ett problem och inte jag.

Har BBB 100/10 Mb/s som visserligen bromsas av en dlink med endast 6 Mb/s troughput men så långsamt är det knappast.

Sedan ligger sidan kvar även när låten är färdigspelad.

Men kanske har det med vilket program som hanterar musikfilerna. Använder Media Player Classic till webben.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig, som använder Opera, öppnas länken i ett nytt fönster samtidigigt som låten hamnar i "transfers" rutan. Bara att stänga ner den tomma rutan då för mig. Inte särskilt ansträngande 🙂

Det handlar inte om den enskilda situationen. Då kan man alltid säga som du gör. Det handlar om den sammanlagda mängden "klick" och alla onödiga sådana.

Om man inte har några som helst problem vid eller pga datorn så gratulerar men det är tyvärr rätt vanligt. Därför är det mer ergonomiskt att inte behöva utföra ett extra moment i onödan.

Link to comment
Dela på andra sajter

problemet är ju att browsern läser länken med target="_blank" utan att ta hänsyn till länkens innehåll. då öppnar den alltså ett nytt fönster när man klickar på länken, men sen läser den mime-taggen och inser att det är en mp3-fil som länkats till och finns det då ingen plugin som kan hantera det formatet (exempelvis quicktime) så poppar fildialogen upp och undrar hur du vill hantera filen. resultatet blir då att fönstret förblir tomt eftersom filen hanteras på annat sätt.

jag förmodar att länkarna har target="_blank" just pga sådana som kör med plugins som spelar mp3or. För om man länkar till en mp3a och har target i samma fönster så öppnar browsern pluginspelaren i det fönster man är i, och man förs bort ifrån tråden.

så minst lika många kommer säkert sura om man tar bort target="_blank". Det finns ju andra lösningar på problemet, men de kräver lite större ingrepp.

Vi som kör med PDF-läsare som inte öppnas i browserfönstret är ju ganska vana vid detta förtret.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker att dina mp3-filer körs i QuickTime, den beter sig så. Med WMP slipper du det där.

Precis, jag körde med WMP förut och hade aldrig några "problem", nu när jag kör med quick time så blir det nytt fönster för varje gång man lyssnar på något.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

För mig är det olika hela tiden var låten hamnar. Har aldrig förstått det där riktigt. Oftast är det Real Player, men ibland Windows Media Player eller t.o.m. Intervideo.

Nedladdning av en vanlig mp3-låt tar lika lång tid som låten minst om jag ska spara den. Ska den öppnas och spelas direkt i Real Player eller nån annanstans, så går inte det, utan den stannar hela tiden. Då får jag dra tillbaka markören så att den startar om, sisådär en 30 gånger... För att inte tala om musikvideouppspelning. Det går knappast alls. Har BREDBAND 128 kbps.

Gjorde en test häromda'n som visade att mitt bredband är drygt dubbelt så snabbt som ett ovanligt telefonmodeminternetande.

🥰

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går knappast alls. Har BREDBAND 128 kbps.

Du kan inte förvänta dig att kunna streama en normal mp3a med den uppkopplingen då bitraten är ungefär den samma som din uppkoppling. Att kalla 128kbps för bredband tycker jag är lite att ta i 🥰 men innebörden av begreppet bredband ändrades ju ganska drastiskt när de insåg att alla inte kunde få fiberkablar i hemmen. Då blev ADSL det nya bredbandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker att dina mp3-filer körs i QuickTime, den beter sig så. Med WMP slipper du det där.

Nej, jag brukar använda Media Player Classic. Vill helst inta använda WMP.

Först ggn så frågade alltså FF hur hantera denna fil och jag navigerade till MPC:s exe-fil. Får varje gång en tom webfönster plus en dialogruta med frågan "öppna med [mplayerc.exe].

Link to comment
Dela på andra sajter

Först ggn så frågade alltså FF hur hantera denna fil och jag navigerade till MPC:s exe-fil. Får varje gång en tom webfönster plus en dialogruta med frågan "öppna med [mplayerc.exe].

Ja precis som jag förklarade ovan beror det på att länken till låten beskriver att den ska öppnas i ett nytt fönster. Kom ihåg att webläsaren inte vet vad filen innehåller förrän den öppnat fönstret och då är det ju för sent. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Först ggn så frågade alltså FF hur hantera denna fil och jag navigerade till MPC:s exe-fil. Får varje gång en tom webfönster plus en dialogruta med frågan "öppna med [mplayerc.exe].

Ja precis som jag förklarade ovan beror det på att länken till låten beskriver att den ska öppnas i ett nytt fönster. Kom ihåg att webläsaren inte vet vad filen innehåller förrän den öppnat fönstret och då är det ju för sent. 🙂

Jo jag fattar och tack för förklaringen. Men du skrev även förmodar.

Om det nu är så som du säger att man har denna konstruktion för att tillgodose de som kör med en plugin som öppnar sig i akuellt fönster så tycker jag det är en dålig lösning. Man kan lätt öppna länken i en tabb genom att hålla nere Ctrl - inte i IE då förstås.

Har starkt för mig att det finns siter som inte har detta förfarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har starkt för mig att det finns siter som inte har detta förfarande.

Ja det är riktigt. Det normala är ju att öppna sådana filer i samma fönster. Så jag skulle nog rösta på att ändra det. Och om klagomålen blir för många kan man ju alltid ändra tillbaka.

Mellanklick öppnar ju också en ny tab btw.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har starkt för mig att det finns siter som inte har detta förfarande.

Ja det är riktigt. Det normala är ju att öppna sådana filer i samma fönster. Så jag skulle nog rösta på att ändra det. Och om klagomålen blir för många kan man ju alltid ändra tillbaka.

Mellanklick öppnar ju också en ny tab btw.

Då är det avgjort: Två mot ingen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uplever samma problem.. Men bara i FF (där det tomma fönstret kvarstår och får stängas manuelt). Med IE så dyker iof ett blankt fönster upp men det stänger sig självt efter det att min mediaspelare börjar spela upp låten.

Men jag tycker att Rainydays ger en bra förklaring på vad det beror på här ovanför 🙂 ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket riktigt att det är sidans kodning som det är fel på. Personligen stör jag mig inte på det eftersom det är ganska lätt att trycka Alt + F4 eller koppla en knapp till detta frånb musen om man då har en lite dyrare med fler än 3 knappar. men visst, det är inte svårt att ändra på. Kanske på ett forum som det här ( Har inte så stor erfarenhet av php).

Link to comment
Dela på andra sajter

På min dator så öppnas ett nytt fönster som sedan aggerar värd för en quick-time-session som spelar upp låten.

Nästan samma här.

Min dator öppnar länken i en ny flik i Firefox där Quicktime börjar spela upp låten. 😄

Inga extrafönster att stänga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...