Jump to content
Annons

Revolution


Recommended Posts

# LÅTNAMN: Revolution

# ARTIST/GRUPP: The Key

# GENRE: Roots reggae

# LÅTLÄNGD: 3.40

# KOMPOSITÖR: The Key

# PRODUCENT: The Key

# MEDVERKANDE: The Key

# INSPELNINGSÅR: 2006

# FORMAT: MP3

# STORLEK: 4.4

# STATUS: Slaskmix

# LÄNK: Revolution mix1

# LÄNK2:Revolution mix2

Lite reggae igen. Inte färdigproducerad än. En del av påläggen är inte heller definitiva. Tänkte att ni kanske kunde göra en liten bedömning. Kanske några tips 😕

Edit:Efter att ha lyssnat och läst era kommentarer har jag lagt upp en ny mix. Det är alltså den som heter mix2 😛 .

Den gamla, mix1 finns kvar tills vidare om nån vill jämföra.

Redigerat av The Key
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Tackar för det. Kul att du gillade basen. jag har medvetet låtit den hänga efter lite grand för att få till den där lite släpiga grooven som fanns i roots reggaen. Nån annan?

Redigerat av The Key
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar en gång till, så du får lite mer feedback. Gillar inte riktigt introt, sämsta delen av låten typ. Tycker ägget eller vad det är är för högt mixat, det låter rätt stelt också. Bra sång, skönt gung. Schysst stick, hade dock gärna sett att låten lyfte lite efter det.

Att du fått så lite feedback beror nog mest på att det inte finns speciellt mycket att anmärka på. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar en gång till, så du får lite mer feedback. Gillar inte riktigt introt, sämsta delen av låten typ. Tycker ägget eller vad det är är för högt mixat, det låter rätt stelt också. Bra sång, skönt gung. Schysst stick, hade dock gärna sett att låten lyfte lite efter det.

Att du fått så lite feedback beror nog mest på att det inte finns speciellt mycket att anmärka på. 🙂

Tack. Sån här feedback gillar jag. Som sagt detta var bara en första slaskmix och vad gäller maraccan (ägget) så håller jag helt med nu efter att ha lyssnat med lite friskare öron.

Introt suger. Vad kan jag säga? Just då led jag av brist på fantasi. Kommer att göras om. Vet dock inte hur ännu 🙂 men det ska bli bättre.

Hur lyfta låten efter sticket? Nån idé?

Tackar så mycket för feedbacken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öj, va fan, introt är ju störtskönt!

Ska lyssna lite mer på låten när jag har tid, men spontant efter 1 lyssning kan jag säga att det är något som saknas för att få det där stentunga öset även om du är på mycket god väg. Tror det behövs tydligare 16 delar antingen på highhaten eller lägg till typ klave eller nått. (fast det kanske redan fanns med) Behöver något som suger in en i låten mer... ahh, fan va segt, kommer inte på vad det kan vara, men det är något som behövs och pang så sitter allt som handen i handsken.

O du var håller du hus egentligen? Fan vi borde träffas irl om du nu bor i götet o snacka lite reggae.

Link to comment
Dela på andra sajter

Häpp!

Låter riktigt gott. Att plocka upp lite snabbare saker på hi-hat ibland tror jag också kan funka för att ge lite driv i det.

Ägg ned i volym - ja.

Sången - låter bra, men kanske lite högt i mix för min smak. Sedan finns det ett viktigt beslut att ta - skolengelska eller fake-accent. Hör lite av bägge. Körerna kör ren skolengelska medan leadsången runt 1:50 är nosar på äkta fuskdialekt.

Tycker kaggarna (ex 2:30 osv) är alldeles för vassa och höga för att passa med resten av trummorna. Över huvud taget skulle jag vilja musha-ihop det hela lite mer. Ganske plocka fram ett försiktigt vinylbrus (instant-retro 😄 ) eller eller komprimera och köra lite degrader på hela mixen. Eller nåt... OM du nu inte är ute efter att göra hypermodern reggae? Då kanske metalkaggarna kan vara helt rätt(?).

Intro - fuuult med elpiano. Till min stora sorg har jag själv elpianosound i mitt digitalpiano 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gillar soundet. Du har fått bra sväng med basen. Varför inte köra lite mer fritt gitarrspel i mellanpartierna? (ibland hade det varit skönt med gitarr unison till basen)

istället för att börja med nuvarande introt, varför inte börja med ett bassolo på nån takt eller två?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Har varit iväg några dagar nu på kortsemester så jag har inte varit inne på ett tag. Kul att lite fler har gjort inlägg.

Fred: Kommer du på nåt specifikt så meddela mig gärna. Jag bor förresten vid Kvilletorget. Det vore kul att träffas. PM:a mig 😆

Dagon: Jag hade en snabbare hihat från början men tyckte inte att det svängde. Ska experimentera lite mer.

Vad gäller sången och dialekten. Jag kommer på mig själv hela tiden med att köra nån fejkad dialekt eftersom det känns mer rätt så fast egentligen tycker jag att det är pinsamt. Ska försöka att lägga om sången med mer standard-uttal.

Kaggarna håller jag nog inte med dig om men att försöka få mixen lite mer "mushig" som du uttrycker det är väl nåt jag kan sträva emot. Dock inget vinylbrus 😆

Förresten så skal det föreställa ett flygelljud i början 😳

MusicGene: Jag har faktiskt en gitarr som är unison med basen. Väldigt lågt mixad dock. Kanske ska höja den...

Till alla: Tackar så mycket. Jag ska sätta mig ned med låten i morgon och se om jag kan få till en bättre version. Den bör väl komma upp om några dagar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jao,

har lyssnat lite mer nu, tror det är i mixen det sitter. Ja ägget o trummorna ligger lite högt men det jag vill ha fram mest är bubblingsoundet, det ligger så långt borta nu, fram med det mer. Sen gillar jag ju alltid lite bredare mixar :rolleyes: men det är ju bara jag som gör :rolleyes:

Sen kan du ju testa att lägga lite halvknarikiga delay på nått av ljuden, låten är lite väl "clean" nu. Dra ut delayet åt något håll och ratta eq på det då får du som ett extra instrument. Men det kanske inte passar...

Gillar låten skarpt, det hörs att du kan dina grejer, vad som drar ner betyget lite är verserna, vet inte om det är det där med dialekten eller vad det är. Jag skulle föredra att du mer skriker ut orden, mer stötvis, utan att det för den delen blir rap (som i sticket, vilket jag så klart gillar 😆) Hm... Lite mer feeling helt enkelt, tycker nog att det är lite för snyggt nu, prova att sjunga medans du tokdansar till låten, så det blir mer tryck liksom. Ja, ja, svårt att förklara men typ 😆

/FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nä tycker nog att det är helt ok, testa att lira den live om du har möjlighet så får du se eller höra rättare sagt att det funkar och riktigt jäkla bra till och med. Saknar nog bara just det där täta ljudet typ att det låter som om det är inspelat på samma gång. Skitbra låt lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Har enbart lyssnat på slask2.

Det svänger rejält om det här och då ska jag tillägga att jag är distnörd. Trots saknaden av nu-metalskrik så är det här något jag kan tänka mig ha rullande på stereon.

Allvarligt talat, det ända som jag kan tänka mig klaga på är att det blir lite enformigt. Samtidigt har en vän förklarat för mig att roots reagge är väldigt enformig jämnfört med den musik jag lyssnar på. Likaså är just själva musiken grym. Vet inte om det är ett riddim du lagt det på, är det inte det så är det ännu grymmare!

Sången i säg är just så där lågmäld som reagge brukar vara. Du eller Bobban gör det samma för mig och det är en komplimang.

Förövrigt så gillar jag mera en nyskapande reagge. Något nytt - men det är väll inte riktigt det som är tanken.

(Lyssnade på ett demo från ett band som la ner för ett tag sen, de blandade med reagge och Foo fighers rock - det var grymmt!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på nya mixen...

Shit, nu är det ju KARATE-BRA, plötsligt sjunger du även bra på verserna 😉 Allt sitter ju klockis nu! O delayen är ju stentunga, love it, introt är ju stentungt. Det enda som jag kan tänka mig behöver läggas till nu är lite smygdub av vissa fraser i versen, i falset så klart, ska inte höras, typ kännas. (hur fan man nu känner trycket av så ljusa toner 😉 ) men du kanske hajar vad jag menar.

GIllar såklart även texten. O du, din rootslåt blev plötsligt lite nyskapande, är en del i ledet av utvecklingen efter Manu Chao o co.

Nä, va fan, kasta ut den här låten på skawars.nu o du kommer ha en hög beundrarbrev i brevlådan 2 minuter senare.

MrDweeb: Är det sublimb du menar med det där bandet? nähe det var en demo ja, men lyssna på sublimb så får du typ den musik du beskrev.

Redigerat av FredAsp
Link to comment
Dela på andra sajter

Bomtjackalack,

Trevligt värre det här ju 😎

Tycker nog inte att det är roots direkt -i mina öron spelar organen feta soulmattor...

Får lite Baretta feeling av introt 😳

Annars hur bra som helst, bra melodi och luftig och spännande ljudbild. Härlig basgång och mysig leadgitarr. Mixen känns väldigt bra, låter live på nåt härligt sätt 😳

Dock för mycket svengelska för att nå hela vägen fram....-sjung på svenska istället vetja!

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...