Jump to content
Annons

IPOD eller annat?


bdatony

Recommended Posts

Att köpa Ipod är att köpa ett koncept.. Apples koncept 🙂.. Frågan är vad du vill med din "MP3" spelare.. Vill du ha välljud? vill du ha plats med massor med låtar? Vill du han en pryl som hanterar många olika format, Vill du kunna se film också?. etc etc.. Har du en prisgräns? Vad får den kosta?

Någon tipsa om Nokias mobiltelefon tidigare.. I såfall kan jag tipsa om en SonyEricsson som också är bra.. Nämligen Sony Ericsson W810i (W som i Sonys varumärke Walkman) så får du en hyffsad kamera på köpet och möjlighet att surfa och kolla mail också... Och naturligtvis ringa och skicka SMS, MMS. och synka din Outlook i datorn med telefonen.. mm..

Vill du kunna se film också.. Kolla in en PSP en MP3 spelare är så mycket mer än "bara" en väljudande mp3-spelare numera..

Eller ta en titt på Archos hemsida..

Eller vill du t.om ha möjlighet att spela in i hög kvalitet (bootlegs) ? Kolla då in Rolands Edirol R-09

etc etc 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 93
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Att köpa en Ipod är att köpa en lott. Med största säkerhet kommer den hinna börja krångla eller bli totalt kaputt innan du har tröttnat på den. Jag köpte en Ipod G4 för 1 och 1/2 år sedan. Fungerar inte idag. Skrutt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Att köpa en Ipod är att köpa en lott. Med största säkerhet kommer den hinna börja krångla eller bli totalt kaputt innan du har tröttnat på den. Jag köpte en Ipod G4 för 1 och 1/2 år sedan. Fungerar inte idag. Skrutt.

Äh sköter man, sin ipod så håller den hur bra som helst. Tyvärr så är en del inte så försiktiga med sina prylar..

Link to comment
Dela på andra sajter

har en iPod mini 6gb.. det är läskigt vad beroende jag blivit av den. gränsnittet är underbart, den låter (hyfsat) bra och går som en klocka. dessutom ligger den grymt skönt i fickan, lagom tyngd och inga böjda konstiga delar eller nåt som sticker ut.

enda minuset jag har upplevt med den är kompabiliteten med iTunes, av allt som kan gå fel. har blivit tvungen att flasha den en gång för att iTunes skulle haja att det verkligen är en iPod jag stoppat i FW-porten.

(är du verkligen säker på att det är en iPod?)

fast jag tror att det var mitt eget fel att den blev så, hade brottom till jobbet och drog sladden ur datorn utan att "mata ut" den först.

sen så är dom ju jävligt snygga också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en SonyEricsson W810 med 2GB minne. Eller liknande.

Ser ingen anledning att köpa en separat mp3-spelare när man får en fullt dulig sådan inbyggd i telefonen som man ändå alltid bär med sig. Och på köpet får man då FM-radio, diktafon, 2-megapixel kamera, internet, kalender, mail, spel, fjärrkontroll, etc, etc...

Går att köra film oxå. Hela första säsongen av Scrubs tar c:a 1 gigg. Sidådär bildkvalitét dock. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en SonyEricsson W810 med 2GB minne. Eller liknande.

Ser ingen anledning att köpa en separat mp3-spelare när man får en fullt dulig sådan inbyggd i telefonen som man ändå alltid bär med sig. Och på köpet får man då FM-radio, diktafon, 2-megapixel kamera, internet, kalender, mail, spel, fjärrkontroll, etc, etc...

Går att köra film oxå. Hela första säsongen av Scrubs tar c:a 1 gigg. Sidådär bildkvalitét dock. 😆

jomen visst. har en sådan jag med. Det är mer en mp3spelare med telefon än en telfon med mp3spelar:) grymt nöjd med den

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag numer med en Nokia E70 som agerar mp3spelare, telefon, kamera (2 Mpx) och handdator/pda.

Funkar kanon!

Ser ut som en vanlig telefon, men man kan vika ut den vanliga knappsatsen och få fram ett "riktigt" qwerty tangentbord.

Att den har Wlan och en SIP klient som gör att man kan ringa via IP-nätet när man är ute på turné gör knappast saken sämre! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Några frågor:

Om man köper musik på Itunes, kan man konvertera dessa till mp3 så att de går att lägga över till en äldre mp3-spelare?

Kan Itunes "rippa"/konvertera en musik-cd till mp3 i samma syfte som ovan?

Jag har köpt några wma från Cdon men kan bara avlyssna dessa på PC:n. Funderar därför på att prova Itunes för det enorma utbudet och kanske skaffa en Ipod senare, men tills vidare frågorna ovan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Några frågor:

Om man köper musik på Itunes, kan man konvertera dessa till mp3 så att de går att lägga över till en äldre mp3-spelare?

Kan Itunes "rippa"/konvertera en musik-cd till mp3 i samma syfte som ovan?

Jag har köpt några wma från Cdon men kan bara avlyssna dessa på PC:n. Funderar därför på att prova Itunes för det enorma utbudet och kanske skaffa en Ipod senare, men tills vidare frågorna ovan...

Ja det går att konvertera till mp3. Iallafall på Mac iTunes. / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en SonyEricsson W810 med 2GB minne. Eller liknande.

Ser ingen anledning att köpa en separat mp3-spelare när man får en fullt dulig sådan inbyggd i telefonen som man ändå alltid bär med sig. Och på köpet får man då FM-radio, diktafon, 2-megapixel kamera, internet, kalender, mail, spel, fjärrkontroll, etc, etc...

Går att köra film oxå. Hela första säsongen av Scrubs tar c:a 1 gigg. Sidådär bildkvalitét dock. :rolleyes:

Håller med! Varför dra på många enheter när det räcker med en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några frågor:

Om man köper musik på Itunes, kan man konvertera dessa till mp3 så att de går att lägga över till en äldre mp3-spelare?

Kan Itunes "rippa"/konvertera en musik-cd till mp3 i samma syfte som ovan?

Jag har köpt några wma från Cdon men kan bara avlyssna dessa på PC:n. Funderar därför på att prova Itunes för det enorma utbudet och kanske skaffa en Ipod senare, men tills vidare frågorna ovan...

Ja det går att konvertera till mp3. Iallafall på Mac iTunes. / Mikke

Jo nu hittade jag det med hjälp av hjälp/sök-funktionen :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en SonyEricsson W810 med 2GB minne. Eller liknande.

Ser ingen anledning att köpa en separat mp3-spelare när man får en fullt dulig sådan inbyggd i telefonen som man ändå alltid bär med sig. Och på köpet får man då FM-radio, diktafon, 2-megapixel kamera, internet, kalender, mail, spel, fjärrkontroll, etc, etc...

Går att köra film oxå. Hela första säsongen av Scrubs tar c:a 1 gigg. Sidådär bildkvalitét dock. :rolleyes:

Håller med! Varför dra på många enheter när det räcker med en.

Jovisst men stöder telefonen WMA/DRM eller AAC för köpt musik?

Och vad kostar en lur med 2MB?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en SonyEricsson W810 med 2GB minne. Eller liknande.

Ser ingen anledning att köpa en separat mp3-spelare när man får en fullt dulig sådan inbyggd i telefonen som man ändå alltid bär med sig. Och på köpet får man då FM-radio, diktafon, 2-megapixel kamera, internet, kalender, mail, spel, fjärrkontroll, etc, etc...

Går att köra film oxå. Hela första säsongen av Scrubs tar c:a 1 gigg. Sidådär bildkvalitét dock. :rolleyes:

Håller med! Varför dra på många enheter när det räcker med en.

Jovisst men stöder telefonen WMA/DRM eller AAC för köpt musik?

Och vad kostar en lur med 2MB?

Den har stöd för AAC, men jag vet inte om det funkar med wma och DRM (för jag äger inte en sådan lur).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick en ratad iPod mini. Den är urkass, låter illa och strejkar ofta. Nanon lär funka bättre men det säger sig väl självt att den lilla tunna saken knappt kan ha någon förstärkare värd att lyssna på. Den är visserligen smidigare men låter sämre.

Det bästa jag har hört är Creative Zen Vision M. Bäst medföljande lurar också. Med den kan du ju dessutom titta på nedladdade avsnitt av L-Word! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en SonyEricsson W810 med 2GB minne. Eller liknande.

Ser ingen anledning att köpa en separat mp3-spelare när man får en fullt dulig sådan inbyggd i telefonen som man ändå alltid bär med sig. Och på köpet får man då FM-radio, diktafon, 2-megapixel kamera, internet, kalender, mail, spel, fjärrkontroll, etc, etc...

Går att köra film oxå. Hela första säsongen av Scrubs tar c:a 1 gigg. Sidådär bildkvalitét dock. 😕

Håller med! Varför dra på många enheter när det räcker med en.

Jovisst men stöder telefonen WMA/DRM eller AAC för köpt musik?

Och vad kostar en lur med 2MB?

Den har stöd för AAC, men jag vet inte om det funkar med wma och DRM (för jag äger inte en sådan lur).

Jag har en 800i. Usel förstärkare eller mp3-omvandlare i den. Speciellt när ljuden är svaga eller när låtar tonar ut spricker ljudet upp i nervöst fladder. Det märks inte så mycket på nollstreckkomprimerad hitmusik men på allt annat inklusive min egen lågkomprimerade musik låter det mest oroligt brus. Fast den har en bra radio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en SonyEricsson W810 med 2GB minne. Eller liknande.

Ser ingen anledning att köpa en separat mp3-spelare när man får en fullt dulig sådan inbyggd i telefonen som man ändå alltid bär med sig. Och på köpet får man då FM-radio, diktafon, 2-megapixel kamera, internet, kalender, mail, spel, fjärrkontroll, etc, etc...

Går att köra film oxå. Hela första säsongen av Scrubs tar c:a 1 gigg. Sidådär bildkvalitét dock. 😕

Håller med! Varför dra på många enheter när det räcker med en.

Jovisst men stöder telefonen WMA/DRM eller AAC för köpt musik?

Och vad kostar en lur med 2MB?

Den har stöd för AAC, men jag vet inte om det funkar med wma och DRM (för jag äger inte en sådan lur).

Jag har en 800i. Usel förstärkare eller mp3-omvandlare i den. Speciellt när ljuden är svaga eller när låtar tonar ut spricker ljudet upp i nervöst fladder. Det märks inte så mycket på nollstreckkomprimerad hitmusik men på allt annat inklusive min egen lågkomprimerade musik låter det mest oroligt brus. Fast den har en bra radio.

Har de (SonyEricsson) inte fixat det i 810?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en ny 30-gigs Ipod som kan spela upp video och så. Och tja. Den är helt ok.

Rätt snygg, jävligt trevlig att bläddra fram låtar med och så.

Däremot kan man ju bli knäpp på hela Apple-konceptet. Eftersom att det ska va så lätt som möjligt att använda en Ipod har de plockat bort en massa vettiga funktioner. Man kan t.ex. inte radera låtar direkt från Ipoden. Istället måste man synka låtbiblioteket med Itunes, radera låten från Itunes och uppdatera Ipoden. Genialiskt.

Sen kan du inte föra över musik från poden till datorn! Så jävla sämst. Jag bävar inför dagen då jag måste formatera min hårddisk och hela mitt Itunes-bibliotek försvinner. Kul att behöva rippa alla skivor en gång till trots att jag redan har allt på Ipodden.

Över huvud taget tycker jag Itunes är rätt korkat faktiskt. Fattar inte riktigt hypen.

Men trots allt är jag ändå rätt nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några frågor:

Om man köper musik på Itunes, kan man konvertera dessa till mp3 så att de går att lägga över till en äldre mp3-spelare?

Kan Itunes "rippa"/konvertera en musik-cd till mp3 i samma syfte som ovan?

Jag har köpt några wma från Cdon men kan bara avlyssna dessa på PC:n. Funderar därför på att prova Itunes för det enorma utbudet och kanske skaffa en Ipod senare, men tills vidare frågorna ovan...

Ja det går att konvertera till mp3. Iallafall på Mac iTunes. / Mikke

Nej, det går inte att konvertera Apples DRM-skyddade AAC-filer till mp3 med iTunes. Inte heller går det att spela upp dem i en SE-telefon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en ny 30-gigs Ipod som kan spela upp video och så. Och tja. Den är helt ok.

Däremot kan man ju bli knäpp på hela Apple-konceptet. Eftersom att det ska va så lätt som möjligt att använda en Ipod har de plockat bort en massa vettiga funktioner. Man kan t.ex. inte radera låtar direkt från Ipoden. Istället måste man synka låtbiblioteket med Itunes, radera låten från Itunes och uppdatera Ipoden.

Nej då, stäng av den automatiska synkningen så kan du radera låtar från iPoden utan att behöva ta bort dem från ditt iTunes-bibliotek.

Sen kan du inte föra över musik från poden till datorn! Så jävla sämst. Jag bävar inför dagen då jag måste formatera min hårddisk och hela mitt Itunes-bibliotek försvinner. Kul att behöva rippa alla skivor en gång till trots att jag redan har allt på Ipodden.

Det går med ett litet hack eller med program så som Senuti. Det är osmidigt, jag är inte förtjust i begränsningen, men du slipper iaf stå med skägget i brevlådan om du skulle råka ut för en hårddiskkrasch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju som vanligt - ett himla krångel när man försöker vara snäll och laglydig 🙂

Well, jag skippar Apple-konceptet - köpte en Iriver T10 idag.

Funderar nu på hur man gör för att hantera WMA/DRM-filer mellan den och PC:n... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...