Jump to content
Annons

LE Logan String Melody 2


flintan

Recommended Posts

Jag råkar ha en String Melody 2 som ligger och skräpar. Den är trasig på något vis men jag ska ev. försöka förmå någon att laga den (har redan försökt själv utan framgång..).

Så jag undrar hur mycket det är värt att lägga ut på den.

Vad kan en dylik kosta?

Hur låter den?

Vet någon var man kan hitta/köpa ett kopplingschema?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju en gammal klassiker! Försök att få svar från dessa snubbar http://www.synthmuseum.com

Den låter väldigt speciellt. Kan dock inte komma på något som spelas med den. Det enda jag kan komma på är om du lyssnar på THE KID på låten Kit Club Hotel ca 1min in. Så kommer den in där i bakgrunden.

Jag har turen att den är i väldigt bra skick. Men min skulle också behöva ha någon sorts genomgång. Börjar spraka en del när man rör på EQn.

Pris gällande genomgång eller om du skulle sälja vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns den som en sämre stråkmaskin, eftersom SOLINA var det som gällde på den tiden (1979-80) jag hade en sådan, kostade ca 4.500:- på Musikbörsen vilket var jävligt mycket för en kille i 9.an...efter ett tag dvs flera år senare så fick man en för 500:- i gula tidningen etc, nu har den säkert stigit igen som alltid i trendernas bergochdalbanevärld!

En annan stråksynth som var skitball hette ARP OMNI II och var förgångare till Solina.

Omni II

Solina

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en sådan. Den låter väldigt varmt och har ett "fett" ljud. Mjukare än Solinan och brusar rätt friskt. I mina öron en jäkligt bra stråkmaskin och ett bra substitut man inte kan fixa en Eminent 310 U orgel (som Jarre körde med fullt ut på Oxygene).

Den är aningen billigare än Solinan men en 2500-3000:- beroende på skick skulle den nog gå att sälja för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Tack för svar. Jag har en kille som ska få kolla på den.

Ingen av er som äger en som har något inspelat på forumet eller nätet så man kan lyssna?

Och visst jag har räknat med vårvindar friska om den skulle gå igång. I värsta fass får man väl brusreducera lite och i replokalen brusar det rätt friskt ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en gammal klassiker! Försök att få svar från dessa snubbar http://www.synthmuseum.com

Har skickat ett mail nu. Men det finns ingen info om Logan syntar alls på hemsidan förutom just att dom söker info... Men förhoppningsvis vet dom kanske var man kan fråga.

Det knepigaste är att hitta kopplingscheman.

red_house_painter eller Airwolf, har ni öppnat locket på eran stråkmaskin nån gång? I en del "gammal" elektronik finns det kopplingschema i en plastficka under locket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Definitivt värd att rädda. Vet inte om alla exemplar brusar så fördjävligt som våran gör, men det är mest charmigt tycker jag. Och vi har använt den på ett antal inspelningar. Varmt skönt gammalt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

När jag var 19 & flytta hemmifrån slog jag sönder min Logan(idiot) ,den åkte på tippen 😳

Samma öde gick det med en 2 manualig Farfisa,samma som Göran Fritzon hade i Gyllene Tider.

Har mycket fina minnen från dessa fina instrument 😄

Redigerat av fogden2000
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
När jag  var 19 & flytta hemmifrån slog jag sönder min Logan(idiot) ,den åkte  på tippen 😲

Samma öde gick det med en 2 manualig Farfisa,samma som Göran Fritzon hade i Gyllene Tider.

Har mycket fina minnen från dessa fina instrument 😛

😆

Är du dum i huvudet! Varför gjorde du det?

Förresten, en kompis flickvän hittade en MicroMoog, en Yamaha DX 27, en Ensonic nånting sampler synt och en massa kamerautrustning i grovsoprummet vid studentkorridoren. Så man får väl bara konstatera att det finns idioter till allt.

edit: särskrivning

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Idioter eller ej, har också med omständigheter att göra.

SR har ju som bekant kastat en mängd enormt fin ljudutrustning i containers när den blivit out of date/avskriven och fått ge plats för nya grejer,sådant som både jag och många andra här skulle gråta om dom fick veta om...hörde en historia från 70-talet då de KASTADE ut några FAIRCHILD kompressorer för att de ansågs sunkiga när transistor och solidstate prylarna var på frammarsch-så är det här i livet,sedan svänger trenderna och så går det mode i retroprylar och soundet från förr,vintage etc etc nytillverkade grejor för svindyra pengar plötsligt,ja ja ja...

Vet idag om några hemligheter som jag inte vill yppa för allmänheten,kanske en chans att jag får loss dessa med lite tur men beroende på vem som är chef här och där så kan de alltså hamna i krossen...pga platsbrist-man blir ju sjuuuk!

the Nomads, från Solna,mina gamla polare,hade en gång en kille som hette Frank Minarik=Stubben på orgel som sedan slutade nån gång i slutet på 80-talet, sparade dock sin gamla farfisa och lite andra grejor bl.a Vox jaguar-tills hans brud ruttnade och bad honom hiva skiten vilket han gjorde...snacka om miss asså...smisk skulle hon/han ha!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tänkte bara meddela att jag äntligen har fått snurr på maskineriet. 🙂

Det var bara två små enkla fel, men rätt svåra att hitta. Av nån konstig anledning så var nätdelen ihopmonterad fel. Trissan som ska reglera en av spänningarna (15v) hade dom där små isoleringsplupparna för benen på fel sida så den blev kortsluten. Måste väl vara någon som försökt laga den förut och satt ihop den fel..

Sen var det en lös strömförsörjningskabel till en av de IC kretsar som delar ner "grundljudet" (ca 10khz) på olika toner. Vilket gjorde att tonerna C, C# och D var tysta på alla oktaver.

Otroligt fascinerande att se hur en sån här synth är byggd. Vilken konstruktion, och vilket hantverk!

Också fascinerande var att allt i övrigt fungerar. Jag trodde att alla kontakter (inte minst under tangenterna) och potentiometrar skulle vara helt igenoxiderade, men det funkar utan skrap och brus. Nåja lite brusar den, men inte alls farligt. 😄

Edit: Kan tillägga att jag fick hjälp att laga den av en snubbe som åker runt mellan gårdarna i dalarna och hjälper folk med allt från trasiga tv apparater till lastbilar..och sen filosofiska diskussioner under fikapauserna. En riktig hjälte och levnadskonstnär faktiskt, men det är en annan historia. 😄

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Absolut gillar "solo" ljudet speciellt. Jag är väldigt nöjd.

En riktig ryggknäckare bara om man ska rådda iväg på spelningar. Med denna plus Rhodes, trummor o.s.v. måste vi snart hyra in en flyytfirma eller nåt 🙁

Eller så kör man akustisk gitarr och munspel istället.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...