Jump to content
Annons

Upphovsrätt- och piratdiskussioner


Fruppe69 (oregistrerad)

Recommended Posts

Fruppe69 (oregistrerad)

Debatter om fildelning och upphovsrätt är ju ständigt återkommande här och på alla andra forum för musiker.

Tycker mig ha märkt en klar irritation både från många veteraner och moderatorer så fort dessa ämnen diskuteras.

Man ber folk hålla tyst, läsa gamla trådar och absolut inte diskutera saken i trådar som snuddar vid ämnet, som i den om polisens razzia mot The Pirate Bay.

Det tycker jag är lite märkligt.

Idag när alla stora nyhetskanaler sätter piratpartiet på första sidan och fildelning blivit en valfråga (kul att de yngre vill engagera sig politiskt - gratis mp3 och tv-serier är tydligen viktigare än många politiker förstått!) - varför skulle då inte ämnet intressera oss som jobbar, eller åtminstone drömmer om att jobba, med saker som helt baserar sig på upphovsrätten?

Det rimliga vore, tycker jag, att tillåta och uppmuntra alla diskussioner i frågan. Bara för att ämnet diskuterats tidigare betyder det inte att allt är sagt, eller att diskussioner måste föras vidare i inaktuella och cirka 30 sidor långa trådar.

Däremot kunde man önska en aktivare inblandning av moderatorerna i dessa trådar, då de inte sällan slutar i pajkastning. Jag vet, för jag har själv varit med och kastat. 😆

Nå, vad säger ni? Lite högre till tak här, åtminstone vad gäller att tillåta debatten i sig?

Som jag ser det är detta den absolut viktigaste frågan just nu för oss som skriver låtar eller spelar musik, jobbar i branschen eller siktar på att göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För ca tre år sedan hade Göteborgs-posten en artikel om skivförsäljning. Enligt den var det endast 20% av de svenskproducerade skivorna som genererade vinst. Nu har tre år gått. Undrar vad den siffran skulle bli idag. Å ena sidan kanske folk tankar ner från nätet i än större utsträckning, å andra sidan får jag uppfattningen att fler och fler musikanter spelar in lejonparten av sitt material med hjälp av dator och någon annanstans än i en dyrbar studio. Sen har jag förstått att många lägger trummor och sång i en "riktig" studio, jobbar hemma med resten och återvänder kanske till studiomiljö för mixning.

Hursomhelst, jag tycker det är tråkigt när man lyfter fram de multinationella skivbolagen och, typ, Per Gessle som skäl till varför det skulle vara ok att ladda ner. Idag finns många nya, små bolag och de flesta svenska artister gör inga stora pengar, om ens det.

Jag anser att det är fel att ladda ner musik gratis. Inget av argumenten för nedladdning håller för mig den här gången heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har jag förstått att många lägger trummor och sång i en "riktig" studio, jobbar hemma med resten och återvänder kanske till studiomiljö för mixning.

Håller inte med om sång i en "riktig" studio. Det om något är väll det enklaste du kan göra i din hemstudio. Trummor? ja trumset kan va lite klurigt, men de finns ju andra trummor med och du behöver ju inte lägga allt på samma gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det inte en självklarhet att det är rätt, heller ej att det är fel....

Samtidigt funderar jag ju på......hur ska jag tjäna pengar om skivförsäljning skulle upphöra helt, vilket ju inte direkt är en fictionvärld. Radio känns ju också som det är på upphällningen....alla kommer ju ha den samling musik man vill ha i sina Ipods och datorer osv osv....så varför lyssna på radio?

Jag, som är låtskrivare/producent....inte artist eller så, får ju inget direkt levebröd av liveframträdanden....

Kommer möjligheten att "bara" skriva/producera försvinna? Måste man i framtiden även vara artist för att kunna leva på det?

Mina funderingar går mest runt....hur skall folk som är involverade få sitt levebröd i framtiden?

Jag lägger inga värderingar alls just nu, i hurvida piratkopiering är rätt eller fel faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejjen med diskussionen om piratkopiering ur ett lagligt perspektiv (eller om lagen har fel), är att den inte har fungerat speciellt bra. Det enda som händer är att folk lägger ned timmavis på att hitta dåliga jämförelser över hur man kan se på saken, en del kastar lagparagrafer tillbaka och får svar med att "så är det ju inte alls". Dessa debatter har mig veterligen inte varit speciellt konstruktiva. Visst har sakliga argument framförts, men sedan blir allt en debatt om hur man ska eller inte ska tycka om saker. Det är denna debatten och ingen annan vi anser vara meningslös om inga nya konstruktiva inlägg läggs fram. Personligen är jag övertygad om att piratkopieringen alltid kommer att finnas, vad vi än försöker göra åt den, och jag är säker på att väldigt många håller med mig om den åsikten.

Dessutom så vill vi från moderatorernas sida helst hålla oss till ett fåtal trådar som koncentrerat behandlar ämnet, även om de blir långa. Det underlättar sökning för andra och håller forumet strukturerat. 100 trådar om på en sida var som handlar om en enda sak är fruktansvärt jobbigt att navigera i.

En intressantare debatt (än hurvida piratkopiering är laglig eller ej) är t.ex hur man ska gå till väga för att lösa konsekvenserna av piratkopieringen. Förutsatt att vi alltid kommer att få leva med den, så måste vi ju komma på sätt att försöka se framåt istället, och inte måla in oss i hörn. Vi kan inte stå här och tro att skivbranchen kommer att gå tillbaka till hur den var på 80talet, det kommer inte hända. Så hur ska vi istället göra? Vilka medel ska vi nu använda? Finns det några nya sätt att som artist få uppmärksamhet? Kan man utnyttja andra bolag för detta än just skivbolagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Neko, varken du eller någon annan kan styra debatten så hårt att endast fräscha, konstruktiva och kloka argument förs fram. 😄 Lite rundgång och ett visst mått av upprepning får ni tyvärr räkna med, eftersom forumet är alldeles för stort för att alla ska kunna läsa allt som skrivits tidigare.

Det är heller inte säkert att samma argument som framfördes 2004 (när vissa av dom trådar man brukar referera till startades) har samma innebörd idag, varför det kan vara vits att föra fram dem på nytt, i ljuset av utvecklingen - eller kanske förkasta dem, vad vet jag....?

Eftersom debatten är så viktig (det stora deltagandet bevisar det!) tycker jag det är onödigt att stänga in den i dessa gamla trådar. Vem orkar plöja 20-30 sidor inaktuell debatt, bara för att vara säker på att inte upprepa något som tidigare sagts?

Att samla kunskap på ett ställe är vettigt när det gäller tekniska frågor, man behöver inte 15 olika trådar om Ignoreportfilter, men knappast i piratdiskussionen, eftersom förutsättningarna för denna förändras, liksom medlemmarna och deras åsikter.

Det finns gott om diskussioner i den kreativa anda du efterlyser, och även jag önskar fler sådanan. Det enda jag hoppas är att du och moderatorkollegorna så fort upphovsrätt och fildelning kommer på tal i dessa och andra relaterade diskussioner inte går in och försöker styra - detta är alldeles för viktigt för att sopas under mattan och suckas trött åt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer möjligheten att "bara" skriva/producera försvinna?

Nej, det ser jag inga tecken på. Jag menar, alla artister kan ju inte skriva låtar också, så även i framtiden kommer det ju finnas behov av att man kan få låtar skrivna åt sig.

Skillnaden blir väl bara att du - i likhet med andra jobb - får ta betalt för att du gör jobbet och inte förlita dig på att det ska trilla in pengar i efterhand.

Radio känns ju också som det är på upphällningen....alla kommer ju ha den samling musik man vill ha i sina Ipods och datorer osv osv....så varför lyssna på radio?

Radion får satsa på bra radioprogram, debatter, intervjuer, livespelningar - sånt som är radions styrka.

Om man ska sammanfatta det... Så länge folk är intresserade av musik (och inget tyder ju på att intresset skulle minska, tvärtom) och du har någon talang inom området så kan du tjäna pengar på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker neko är inne på nåt där; mer intressant än att diskutera piratkopierings rätt eller fel är väl lösningar på problemet. Min mening är att det lär krävas kompromisser för att komma tillrätta med det hela, som det är nu så är den ena sidan rätt nöjd med livet som det är (gratis är gott) medan den andra sidan i blint ursinne vägrar vika en tum. Det känns naturligtvis surt för medieindustrin, men om de ska lyckas vända det här så måste de skippa drm, sänka priserna och lita på folks samvete när de tänker ut lösningar, helt enkelt nöja sig med att lite pengar är bättre än inga pengar, tills de har vant folk med att betala för musik och film igen.

Jag håller fortfarande på och filosoferar över idén som jag framlade i tråden "Angående upphovsrätt". Om inte nån har kommit på nåt bra nästa gång jag har för mycket fritid ska jag sätta den i verket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, vilka lösningar existerar!

Bredbandsbolagen gör miljardvinster till 80%* p.g.a. gratis nedladdning av musik så omfördelning utav dessa miljarder, till dom

upphovsmän som skapade just det som i slutändan genererade massa pengar till bredbandsbolagen, skulle ju lösa hela problemet?

* Egenpåhittad siffra!

Link to comment
Dela på andra sajter

betänk detta när det gäller jakten mot piratkopiering:

Worst Bill

"IPAction.org is reporting on a section of the Reform Act of 2006 that's very shocking and surprisingly not that publicized. From the article: 'This will be a busy week in the House -- Congress goes into summer recess Friday, but not before considering the Section 115 Reform Act of 2006 (SIRA). Never heard of SIRA? That's the way Big Copyright and their lackey's want it, and it's bad news for you. Simply put, SIRA fundamentally redefines copyright and fair use in the digital world. It would require all incidental copies of music to be licensed separately from the originating copy. Even copies of songs that are cached in your computer's memory or buffered over a network would need yet another license.'"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...