Jump to content
Annons

Där kom den


Recommended Posts

Annons

Aftonbladet hade en webfråga om läsarna tycker vi skall gå ur EU häromdagen, efter det att miljöpartiet officiellt förklarat att de skall verka för att Sverige går ur EU.

Om jag minns rätt var det 43 procent av de som svarade (och ganska många svarade) som vill att Sverige skall lämna EU...

Undrar varför...? 😆🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skatt på e-mail? Man får verkligen hoppas att det blir för den som skickar i så fall. Lagom kul att betala skatt för alla SPAM-mail man tar emot. Med tanke på hur vissa av våra "kära" politiker tänker, så är det förstås mycket bättre att beskatta den som tar emot, eftersom det är lättare att få tag på dem än på de som skickar...

Det låter ungefär lika genomtänkt - och ungefär lika korkat som den där "Tobin-skatten", som vissa snackade sig varma för, för ett par år sedan...

Jag har dock svårt att tänka mig att ett sådant förslag skulle kunna få något genomslag alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undra hur det skulle gå för alla spammejl då? 😎🙂

De skulle skickas från en server utanför EU och så skulle mottagaren beskattas istället. Lite som när man skickar ofrankerade brev och får betala tjugo riksdaler till postmånglaren när han ringer på dörren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skatt på e-mail? Man får verkligen hoppas att det blir för den som skickar i så fall. Lagom kul att betala skatt för alla SPAM-mail man tar emot. Med tanke på hur vissa av våra "kära" politiker tänker, så är det förstås mycket bättre att beskatta den som tar emot, eftersom det är lättare att få tag på dem än på de som skickar...

Det låter ungefär lika genomtänkt - och ungefär lika korkat som den där "Tobin-skatten", som vissa snackade sig varma för, för ett par år sedan...

Jag har dock svårt att tänka mig att ett sådant förslag skulle kunna få något genomslag alls.

Exakt vad är det som är korkat med Tobinskatten? Man kan ju ha olika åsikter om den vore bra eller dålig, men det låter ju inte särkilt insatt att avfärda idén om en skatt för att stabilisera valutavärdet genom att kontrollera valutaspekulation som ogenomtänkt och korkad....

Link to comment
Dela på andra sajter

Underhållande! Det enda positiva skulle väl vara att det skulle kosta att skicka spam-mail. Å andra sidan var Bill Gates inne på något intressant förra året när han pratade om hur spam ska besegras. Hans idé var att e-postservern ger en matematisk uppgift där en kod ska knäckas för att mailet ska accepteras. Utan koden så refuseras mailet och för en stor spam-verksamhet skulle det alltså behövas en hel maskinpark med monsterdatorer som löste uppgifter hela dagarna för att kunna skicka mail. 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om att det kommer att bli utbrett att skicka svart-mail, och staten kommer att ha gigantiska annonskampanjer för att vi ska "mejla vitt" 😲

Och dit kommer alla pengarna gå som epost-skatten drar in. För att inte snacka om all administration som det kommer att generera. Och teknik, personal och processer som kommer att krävas.

Information wants to be (tax)free!!

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fan ska det gå till att kontrollera hur mkt mail man skickar då?

.. kommer de kontrollera även de mailservrar som man skickar med som ligger utanför EU? 😲 .. Typ som Hotmail? Kommer inte alla skaffa sånt då istället?

Korkade idéer de kommer på..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Undra hur det skulle gå för alla spammejl då? 😏😎

De skulle skickas från en server utanför EU och så skulle mottagaren beskattas istället. Lite som när man skickar ofrankerade brev och får betala tjugo riksdaler till postmånglaren när han ringer på dörren.

Hej!

Betala? enligt den postpersonal jag frågat så har brevbäraren en skyldighet att dela ut Posten ändå! Slutsatsen av det skulle då vara att det är onödigt att frankera brev. Något som jag själv har märkt inte alls stämmer tyvärr, för de gånger jag skickat ofrankerade brev medvetet, så har de aldrig kommit fram faktiskt!!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hur fan ska det gå till att kontrollera hur mkt mail man skickar då?

.. kommer de kontrollera även de mailservrar som man skickar med som ligger utanför EU? 😳 .. Typ som Hotmail? Kommer inte alla skaffa sånt då istället?

Korkade idéer de kommer på..

/Daniel

Hej!

De har nog tänkt sig att detta ska gå till så att alla och envar känner sin egen plikt i denna fråga. Var och en får alltså föra bok, hålla koll på eller notera hur många mail de skickat. Sedan betalar man in halvårsvis (utan kontroll) denna skatt.

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Skatt på e-mail? Man får verkligen hoppas att det blir för den som skickar i så fall. Lagom kul att betala skatt för alla SPAM-mail man tar emot. Med tanke på hur vissa av våra "kära" politiker tänker, så är det förstås mycket bättre att beskatta den som tar emot, eftersom det är lättare att få tag på dem än på de som skickar...

Det låter ungefär lika genomtänkt - och ungefär lika korkat som den där "Tobin-skatten", som vissa snackade sig varma för, för ett par år sedan...

Jag har dock svårt att tänka mig att ett sådant förslag skulle kunna få något genomslag alls.

Exakt vad är det som är korkat med Tobinskatten? Man kan ju ha olika åsikter om den vore bra eller dålig, men det låter ju inte särkilt insatt att avfärda idén om en skatt för att stabilisera valutavärdet genom att kontrollera valutaspekulation som ogenomtänkt och korkad....

Vad som är korkat?

Jo - man beskattar pengar som redan är beskattade. När man säljer med vinst, så betalar man skatt på vinsten. Om jag inte kommer ihåg fel, så skulle Tobinskatten dessutom drabba ALLA transaktioner - alltså både vinstgivande och förlustaffärer - och inte bara valutaspekulationer. Helt absurt. Att lägga till en extra skatt för att ytterligare någon myndighet ska ha sitt berättigande, kan aldrig vara annat än korkat.

I teorin kanske det handlar om en from vilja att stabilisera och vad man nu använder för några fina omskrivningar, men till syvende och sist gör det att det blir mindre pengar över till investeringar som kan skapa arbetstillfällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Skatt.

Helt onödigt.

För det mesta.

Arbetstillfällen.

Helt onödigt.

För det mesta.

Investeringar.

Det är positivt.

För det mesta.

😏

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Skatt på e-mail? Man får verkligen hoppas att det blir för den som skickar i så fall. Lagom kul att betala skatt för alla SPAM-mail man tar emot. Med tanke på hur vissa av våra "kära" politiker tänker, så är det förstås mycket bättre att beskatta den som tar emot, eftersom det är lättare att få tag på dem än på de som skickar...

Det låter ungefär lika genomtänkt - och ungefär lika korkat som den där "Tobin-skatten", som vissa snackade sig varma för, för ett par år sedan...

Jag har dock svårt att tänka mig att ett sådant förslag skulle kunna få något genomslag alls.

Exakt vad är det som är korkat med Tobinskatten? Man kan ju ha olika åsikter om den vore bra eller dålig, men det låter ju inte särkilt insatt att avfärda idén om en skatt för att stabilisera valutavärdet genom att kontrollera valutaspekulation som ogenomtänkt och korkad....

Vad som är korkat?

Jo - man beskattar pengar som redan är beskattade. När man säljer med vinst, så betalar man skatt på vinsten. Om jag inte kommer ihåg fel, så skulle Tobinskatten dessutom drabba ALLA transaktioner - alltså både vinstgivande och förlustaffärer - och inte bara valutaspekulationer. Helt absurt. Att lägga till en extra skatt för att ytterligare någon myndighet ska ha sitt berättigande, kan aldrig vara annat än korkat.

I teorin kanske det handlar om en from vilja att stabilisera och vad man nu använder för några fina omskrivningar, men till syvende och sist gör det att det blir mindre pengar över till investeringar som kan skapa arbetstillfällen.

??

Tobinskatten handlar väl just om att beskatta valutaspekulation. En väldigt låg sådan skatt på ca 0,05-0,25 % om jag inte minns fel (och då kommer du säkert att rätta mig).

Kanske var det tankarna om att vinsten skulle gå till bistånd som var provocerande för dig, eller?

Som sagt får man ha vilken åsikt man vill för min del, men det verkar ganska omoget att slänga ur sig så pass raljanta uttalande utan att ha någon riktig koll...

Link to comment
Dela på andra sajter

??

Tobinskatten handlar väl just om att beskatta valutaspekulation. En väldigt låg sådan skatt på ca 0,05-0,25 % om jag inte minns fel (och då kommer du säkert att rätta mig).

Kanske var det tankarna om att vinsten skulle gå till bistånd som var provocerande för dig, eller?

Som sagt får man ha vilken åsikt man vill för min del, men det verkar ganska omoget att slänga ur sig så pass raljanta uttalande utan att ha någon riktig koll...

Varför skulle jag bli provocerad av att skatten skulle gå till bistånd? Det är väl självklart att de rika länderna ska försöka hjälpa de fattiga länderna på lämpliga sätt - eller är det inte det...? Vi har dock andra och bättre system för bistånd till tredje världen - och att skapa en ny skatt på all handel mellan länder, kommer bara att innebära en inlåsning och bygga handelsmurar mellan länder i stället för att öppna gränserna, eftersom ingen vill betala mer skatt än nödvändigt. Detta i sin tur leder då till att Tobinskatten blir allt mindre efter hand som man upptäcker hur dyrt det blir med gränsöverskridande handel. Ofta handlar man ju i USD - vilket innebär att det blir växling från SEK till USD och från USD till det exporterande landets valuta - och dessutom förekommer det oftast finansiella instrument som ska minimera riskerna för valutasvängningar - och det blir en garanti på andra hållet, med lika många växlingar... Ibland blir det dessutom olika återförsäkringar i andra valutor också, för att sprida ut riskerna ännu mer - med ytterligare beskattade transaktioner. Det handlar alltså inte längre om någon fjuttig liten skatt som knappt märks, utan den är klart kännbar vid normal handel som inte har det minsta med spekulation att göra - och det är ju knappast något positivt...

Det är bättre att öppna gränserna för handel med alla länder och ta bort idiotiska system som EU:s jordbruksbidrag, i stället för att bygga murar. DET ger på sikt tredje världen ett mycket bättre läge. I stället för att elda upp spannmål här för att vi odlar för mycket på grund av felaktig jordbrukspolitik, så kan vi köpa in spannmål från tredje världen, som odlar - men inte kan sälja på grund av statliga subventioner som ger för stor produktion hos oss och därmed dumpar priserna till orimliga nivåer... Idiotiskt!

Sorry - lite för mycket OT kanske - men det är svårt att knipa igen när man tänker på sådana stenkorkade system...

Upphovsmannen till skatten (Tobin) har t o m själv haft invändningar, efter att han har funderat lite mer på tillämpningen av en sådan skatt - något som nog säger det mesta om hur realistisk idén egentligen var...

Redan nu sker väldigt mycket investeringar i tredje världen - men sådant skulle tveklöst minska om en skatt på all valutaväxling och finansiella instrument skulle införas som ett fördyrande element. Med andra ord skulle denna korkade skatt snabbt börja motverka sitt syfte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som jag själv har märkt inte alls stämmer tyvärr, för de gånger jag skickat ofrankerade brev medvetet, så har de aldrig kommit fram faktiskt!!

Använd kritor och rita ett frimärke, skriv sedan med barnslig stil så kommer det att komma fram. Postfrabrorn är ju trots allt bara en mänska och när han ser att Musik fem år gammal skickat brev men inte haft vett att frankera kuvertet skrockar han lite gott för sig själv och levererar brevet ändå.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske var det tankarna om att vinsten skulle gå till bistånd som var provocerande för dig, eller?

Som sagt får man ha vilken åsikt man vill för min del, men det verkar ganska omoget att slänga ur sig så pass raljanta uttalande utan att ha någon riktig koll...

Jaså??

Man får ha vilka åsikter man vill?

Har man inte samma åsikt som dig så är man ju omogen och slänger ur sig raljanta uttalanden utan att ha någon koll.

Var någonstans läste du att Claes blev provocerad av att skatteintäkten skulle gå till bistånd (jag hittar inte det uttalandet)??

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle jag bli provocerad av att skatten skulle gå till bistånd? Det är väl självklart att de rika länderna ska försöka hjälpa de fattiga länderna på lämpliga sätt - eller är det inte det...? Vi har dock andra och bättre system för bistånd till tredje världen - och att skapa en ny skatt på all handel mellan länder, kommer bara att innebära en inlåsning och bygga handelsmurar mellan länder i stället för att öppna gränserna, eftersom ingen vill betala mer skatt än nödvändigt. Detta i sin tur leder då till att Tobinskatten blir allt mindre efter hand som man upptäcker hur dyrt det blir med gränsöverskridande handel. Ofta handlar man ju i USD - vilket innebär att det blir växling från SEK till USD och från USD till det exporterande landets valuta - och dessutom förekommer det oftast finansiella instrument som ska minimera riskerna för valutasvängningar - och det blir en garanti på andra hållet, med lika många växlingar... Ibland blir det dessutom olika återförsäkringar i andra valutor också, för att sprida ut riskerna ännu mer - med ytterligare beskattade transaktioner. Det handlar alltså inte längre om någon fjuttig liten skatt som knappt märks, utan den är klart kännbar vid normal handel som inte har det minsta med spekulation att göra - och det är ju knappast något positivt...

Det är bättre att öppna gränserna för handel med alla länder och ta bort idiotiska system som EU:s jordbruksbidrag, i stället för att bygga murar. DET ger på sikt tredje världen ett mycket bättre läge. I stället för att elda upp spannmål här för att vi odlar för mycket på grund av felaktig jordbrukspolitik, så kan vi köpa in spannmål från tredje världen, som odlar - men inte kan sälja på grund av statliga subventioner som ger för stor produktion hos oss och därmed dumpar priserna till orimliga nivåer... Idiotiskt!

Sorry - lite för mycket OT kanske - men det är svårt att knipa igen när man tänker på sådana stenkorkade system...

Upphovsmannen till skatten (Tobin) har t o m själv haft invändningar, efter att han har funderat lite mer på tillämpningen av en sådan skatt - något som nog säger det mesta om hur realistisk idén egentligen var...

Redan nu sker väldigt mycket investeringar i tredje världen - men sådant skulle tveklöst minska om en skatt på all valutaväxling och finansiella instrument skulle införas som ett fördyrande element. Med andra ord skulle denna korkade skatt snabbt börja motverka sitt syfte.

Det var såklart en fråga, inte ett påstående, om du blev provocerad av att intäkterna går till bistånd. För vissa en inte helt okontroversiell sida av tobinskatten. Det glädjer mig att du inte är en av dem som är emot u-landshjälp.

För att göra en lång och krånglig diskussion (som inte hör hemma på ett internetfora) kort: Jag tycker att man får ha vilka åsikter som helst, men man borde kunna vara mer nyanserad i en sådan komplex fråga. Framförallt som jag fortfarande inte har en känsla av att du vet vad du pratar om utan mest googlar fram frihandels och nyliberala motargument. Fast utan att vara tillräckligt påläst från början.

Sådana argument låter för mig allt för likt påståenden som "inga proffs använder cubase", eller "det är omöjligt att göra riktig musik på PC".

Angående argumenten mot eller för tobinskatten så är de ju väldigt diskuterade. Det finns ju inget som helst facit om huruvida den skulle hindra valutaspekulation, förhindra handel utan allt är spekulation.

Vad jag minns det som så har Tobin inte haft invändningar mot skatten i sig, utan har vänt sig mot att kopplas till antiglobaliseringsrörelsen. Har ditt påstående grund eller är det en halvsanning du slänger dig med?

Angående EU:s jordbrukspolitik så är jag helt överens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Facit finns naturlgtvis inte ännu (det krävs väl att denna skatt skall införas och användas en tid innan man kan få ett facit)!

Sedan tycker jag att det är en självklarhet att en skatt som gör det dyrare att växla valutor när man handlar naturligtvis hämmar handlen, att du tycker annorlunda har jag förstått, kan du förklara varför denna skatt INTE skulle hämma handlen? Eller du som är så positiv till detta kanske menar att den gynnar handlen? Förklara gärna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...