Jump to content
Annons

Rockig


Recommended Posts

LÅTNAMN: A life in bliss

ARTIST/GRUPP: Slowmoboy

GENRE: pop/Rock

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR: (m) Rikard Sandberg (t) Daniel Wahlström & Rikard Sandberg

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE: Ljudklipp av Daniel Wahlström

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: MP3 STORLEK: Kring 6 MB

STATUS: Ganska så klar.

En till låt som jag skulle vilja vara färdig med. Handlar om Sekten på 70-talet där över 900 personer dog, frivilligt och ofrivilligt, där Jim Jones var sektledare.

"How do you feel about you may die tonight?

Im prepared to die for this family if i have to for freedom, thank you dad."

Jim Jones vision of a holocaust

his words echoed through the crowd

Tonight

we'll break away

from aches in life

and take an endless ride

You'll never be alone

trough centuries we'll roam

to the brink of time

i'm always by your side as of tonight

Jim Jones shepherd of a blinded flock

a tale that set the world in chock

Tonight

a promised land

a fearless man

will show us paradise

You'll never be alone

trough centuries we'll roam

to the brink of time

i'm always by your side as of tonight

"Just remember, nothing is worse than putting someone in the corner

when they tried over and over and over to do righteousness and no one

recieve it. You get them in the corner theyre extremely dangerous,

extremely dangerous, arent they? I think you can sense the hands of

this people that we are non-violent people but we are extremely dangerous..."

Tonight

we'll raise our glass

one final time

and give our father praise

You'll never be alone

trough centuries we'll roam

to the brink of time

i'm always by your side as of tonight

"All the days of my life ever since I've been born

I never heard a man speak like this man before..."

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra låt, gillas skarpt. Kanske känns det lite obalanserat i stereobilden, som det händer mer åt vänster... fast det kanske bara är jag som förstört lite fler hårceller i högerörat 😱

Det jag har svårast för i låten är nog refrängen, även om jag inte har speciellt svårt för den heller, men den känns svagare än resten. Resten känns mer genuint och eget. Fast "huooooaaaaahaaaaaa" i refrängslutet lyfter den ju helt klart.

Grymt bra sånginsats. Kul med ljudklippen. Sparas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, bra produktion... för att inte säja kanon...

Jag skulle kunna tänka mej mer körer... Kanske lite hoppande stårkar eller något annat syntljud som balanserar för att ge tyngd åt refrängen... Den är jättebra men lite tunn...

Ett stopp på trummorna för att inte gå direkt in på halvtakten skulle göra att den delen lyfte mer...

😱😆😛😛 av 5 får du av mej...

Edit: Bra sång glömde jag säja.. 😱

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra-som-fan-bra poprock.

Håller dock med Fidden om att det lutar lite åt vänster, annars kanonproddad. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Fidden - Tack! Kul att det gillas! Ska kolla upp stereobilden.. fint tips! Jävligt najs att du gillade sången. 😉

equality - Gött.

Lilleman - Ska prova feta upp refrängen.. kanske höja lite stråkar och lägga nån kör som inte är distad där.. Riktigt trevligt att du gillar prodden! 😱 Sitter mest och gissar bakom rattarna men kul att det gillas. Förstår inte riktigt vad du menar med trummorna, när skulle man stoppa dem å när skulle de köra igång tänkte du? Skulle va kul att testa..

Hammock - Japps ska fixas med vänsterlutningen.. tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat några fler gånger både i lurar och i monitorerna...

Den är verkligen en bra låt och det ligger många roliga små "prod-effekter" på...

Om jag ska fördjupa mej och utveckla mina tidigare tankar om låten så skulle Jag gjort så här... 😳😄

Det är sånt jäkla dra i bridgen, därför skulle jag vilja ha lite mer stråkar liknande gitarrerna på refrängen...

Det första som slår mej att lägga som kör på refrängen är faktiskt (med risk för att bli förklarad sinnesförvirrad) en slags kaanon... (Hur f-n stavas det)

Du själv nämnde lite distad, det skulle säkert funka...

Vad gäller stoppet i refrängen så, om man säjer att refrängen är 8+4 takter så skulle jag vilja ha en typ av stopp i slutet av dom första 8 på ordet "side" och sen under "stoppet" löser sången upp det med "as of tonight"... Det känns som om det flyter ihop lite...

Jag skulle också kapa sticket till hälften, och ev också slutet för att få den mer "radiovänlig"...

Observera att detta är mitt eget tycke, och jag tycker det är en fullt kompetent låt som det är... 😕

Puh, det blev nästan en dag på jobbet 😆

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Skoj att du gillade smågrejorna.. visste inte om det skulle höras eller ej.. Har fixat lite med stereobilden å lagt till ett par melodikörer på ref, samt höjt rhodes-pianot.. Ska kolla upp de andra grejorna du tar upp. Fan vad schysst med lite förslag och så. Tack å bock! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken underbar komposition och låt! En fullkomligt fantastisk bridge! Faktum är att detta kvalificerar sig till det bästa jag hört 2006. Håret reste sig på armarna och det betyder en del! Rösten gillar jag också.

Tackar för detta Richie!

Efter denna hyllning så kan jag ju ändå passa på att ge lite tips till förbättringar.

  • Generellt känns det som för låg bas-nivå, och för mycket trummor (främst virvel, ride)
     
  • I bridgen så verkar elbasens F# vara falskt. ("ride" "-dise", eventuellt även "praise")
     
  • I refrängerna så tar det distade elpianoplocket och körerna överhanden från leaden lite för mycket. Lite nivåsjusteringar kan behövas för att lyfta fram leaden.
     
  • Vid 1:03 hör man bruset från övriga kanaler. Muta eller klipp bort.
     
  • Sticket vid 01:53 kommer lite abrupt, utan en jämn övergång. Pianot låter lite plastigt.
     
  • Det är något slags knaster (främst i vänster kanal) på ettorna efter 3:01
     
  • Sista samplingen (som taget ur Mobys 18-album) är lite cool och passar harmoniskt bra in i början men blir redigt sur i "I've been born".
     
  • Text: "Jim Jones" blir lite väl direkt och lämnar inget åt lyssnaren. Men det är väl en smaksak...

Som sagt, låten är ett mästerverk - men med en något bättre prodd så kan den lyfta till höjder som skådas allt för sällan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Spread Spectrum (oregistrerad)

Kanonbra! Ljudet distar lite i min dator (Soundblaster Audidgy ZX), Men det gör inget, lite grunge. Låten är skön och jag lyssnar gärna en gång till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Thomas - Jag vet inte vad jag ska säga.. Helt otroligt kul att du gillar låten så mycket! :rolleyes: Hårresningar låter som ett riktigt gott betyg! Ska kolla upp de grejor du tar upp. Har haft lite problem med refrängen.. basen hade jag aldrig tänkt på och bas-nivåerna har du helt säkert rätt i.. menar du nivån på elbasen eller basnivåer över lag? Tusen tack för alla tips samt det otroligt fina omdömet! 😏

BaldByChoice - Tack som tusan!

Spread Spectrum - Jaså.. kan vara min budgetmasttring som spökar kanske.. kul att det gillas. 😏

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

Lika bra det här!! Visst är den klar.

Bara en kommentar. Det stavas "through" fast jag antar att du bara ville kolla så att någon läste texten :rolleyes:.

Varför skall jag köpa musik när det finns så mycket bra här gratis 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra låt! Fina "spänningar" i harmonierna. Skall jag anmärka på något får det bli dels att mixen känns lite spretig (har nog mest med nivåer att göra, kanske lite mer komprimering här och där, har bara lyssnat en gång), dels att några sångpartier eventuellt skulle må bra av en omtagning. Men det är kanske små- och smaksaker.

Jag gillar detta! Och jag gillar sällan något i demoforumet. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Signert - Kul att höra! 😎 Jo, sången på refrängerna är jag inte helt nöjd med och komprimering har aldrig varit min grej.. Får pula vidare. Tack för inlägg. 🤪

Grannen - Tusen tack.. riktigt gött att det gillas! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, Dingbats! Verkade inte komma in nå fler synpunkter så jag plockade bort och fixar lite med den.. 🙁

...och när kommer den tillbaka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat på lite modifieringar efter fina förslag av Thomas och Lilleman.. Tycker själv att det blev bättre.. Har bl.a bytt pianoljud och vet inte om jag bör eq:a till det kanske? Någon som har en åsikt om detta eller något annat? Näe, nu känns det som om man kommer att vara en zombie på jobbet imorgon! Men det får det väl vara värt.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja där var den ja. Som de tidigare låtarna jag hört av dig så var även denna ruskigt bra. Tankarna för mig till Muse.

Eftersom ena högtalaren fick ett oväntat ölbad för en tid sedan kommenterar jag inte ljudbilden nått.

Upp med mer mer mer låtar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också stått i kö för att få lyssna och till slut dök låten upp i alla fall! Förväntningarna hann stegra under tiden, men vad gjorde det, dom infriades ändå! Vill bara säga grattis till en bra låt och utmärkt sångräst 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Dogbuerner - Ölbad lät som att det var en lyckad tillställning! 😆 Jo tack, muse gillar jag även å uppskattar jämförelsen! Riktigt kul att du gillar låten och det kommer säkerligen fler låtar! Tack för inlägg.

91:an - Tack för det. Alltid lika trevligt om det gillas.. 😆

Satt och gjorde körerna sent på natten och blev litenivåblind, så har fixat detta nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt jävla bra!!! 😏

Snygga harmonier, bra sång, go melodi. Najs!

Inspelningen är det enda jag kan klaga på, den saknar en del topp osv, men det skiter jag i nu.

Bra som fän!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, en sak till. Det är absolut inget fel på refrängen, men det käns lite som ett antiklimax efter den snygga bryggan. Men som sagt, låten är superduper!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar som bockar! Trevligt att höra, Thimmie! 🙂

Förstår vad du menar med refrängen.. men jag tycker ändå det är skönt att bryta av med halvtempo från den frenetiska bryggan.. men det är ju en smaksak.

Är det ingen förutom jag som tycker att första gitarren som hörs inte låter så direkt kanon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...