Jump to content
Annons

Noise reduction


Hellpig

Recommended Posts

Har letat både här och på KVR efter något tips på en gratis VST-plugg som agerar som en Noice reducer utan framgång. Någon som har ett tips på en sådan? Skall vara för audiospår.

(Jag vet att man skall sträva efter att spela in utan oljud/brus och att man kan editera audio i efterhand. Nöjd så? Ville du bara skriva det så behöver du inte göra det nu. 😄)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Hej igen

www.digitalfishphones.com

Tre gratipluggar:

Blockfish, Splitfish, Floorfish.

Den senare reducerar brus.

Sök via KVR det gjorde vi och hitta pluggarna.

Strulare så hör av Dig!

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och hans pappa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Audacity är ett program som har inbyggt noise reduction, dock inte som VST-effekt.

Har dock bieffekten att det blir kvar ett svagt "yttre-rymden-ljud" ganska ofta. Har alla noise-reduction-plugins detta problem (fråga till publiken)?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vi har testat "ficharna" och det verkar vara av god kvalitet.

"Majken" på Studioredationer rekomenderade "fiskarna" och det borgar för

goda prestanda.

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och hans pappa

Link to comment
Dela på andra sajter

Floorfish är en noise gate, och hjälper alltså till att plocka bort bruset i "tysta" partier.

Men som brusreducerare gör den alltså inte underverk.

Jag tror faktiskt inte att jag sett en gratis brusreducerare - som plugin.

Voxengo Redunoise är nog den billigaste VST-plugg du kan hitta...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack Linus!

Då har vi lärt oss lite till.

Det stämmer det Du säger, den "trycker ner" bruset när ljudnivån skunkit till ett vist värde man ställer in.

Men vad gör en brusreduserare då??

Arbetar den med frekvenser????

Vänliga hälsningar

Kalle i Kalmar och hans pappa

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad gör en brusreduserare då??

Arbetar den med frekvenser????

Vetekatten hur det funkar, men vissa analyserar en kort snutt med bara brus och kan sen "höra" vad som är brus och vad som inte är det även när instrument/sång hörs... brukar som sagt ge ett svagt biljud som låter lite "rymd", och då är nog ofta ett svagt brus bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Peter Hallin (oregistrerad)

Det rymdiga ljudet kan komma av att man överanvänder redskapet. Vet inte om vissa pluggar ställer till det lättare. Har bara använt Waves X-noise, som jag älskar. Den har två lyssningslägen där det ena är vad som kommer ut, och där ska man inte höra annat än en positiv oljudminskning. Den andra är var man hör vad som tas bort. Där ska man försöka få så att man bara hör brus/oljud och inget alls av instrumentet/sången. Då är det en bra balans. Man kan oftast kunna sänka brusnivån mellan 10-20 db utan att förstöra något.

Jag har sett åsikter om att det nästan kvittar hur bra inspelningar man har, så är det idé att tvätta lite med noisereduction-pluggar. För att bli av med det lilla ljud som preampar och micksladdar och annat i vägen kan medföra. Är oftast overkill känner jag, men sitter man med ganska skräpig hårdvara kan det vara en poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Det verkar finnas flera olika sätt som brusreducering fungerar på, men grundprincipen är att pluggen arbetar som en multibands-expander där tröskelvärdet mellan brus och signal bestäms utifrån ett "noise-print" (brusets kurva i en spektrumanalys).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...