Jump to content
Annons

Waves


kirtaphus

Recommended Posts

Är det någon större skillnad på L2 Ultramaximazier och L3 Ultramaximizer

utseendemässigt tycker jag dom ser rätt lika ut, ungefär som..

L2 =radhus L3=höghus 😆

Det jag undrar över är ljudmässig skillnad i klarhet på dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är så nöjd med Waves L2 så jag saknar inte L3 (har inte testat den ännu)

Använder förövrigt inte Ultramizer utan vanliga L2 för rendering av 16-bitars wave...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon större skillnad på L2 Ultramaximazier och L3 Ultramaximizer [...] Det jag undrar över är ljudmässig skillnad i klarhet på dom?

Det är möjligt att ställa fler parametrar i L3, t ex vilka frekvensområden som ska betonas.

Sedan vill jag inte svara på en limiterfråga utan att rekommendera Buzzroom BuzMaxi 3 (gratis) och Voxengo Elephant (jämfört med Waves pluggar - nästan gratis). Båda två gör ett kompetent jobb. Buzmaxi är perfekt när man inte vill tänka så mycket (ställas inför en massa alternativ) och Elephant har fler algoritmer än jag orkat sätta mig in i. Bland annat en ren digital-klippare, som låter transienterna bli vågräta. Låter förvånansvärt bra i hårdare typ av musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad ni än väljer och gör så är mitt ständiga tips:

maxa inte för hårt i jakten på loudness i era produkter,det enda detta gör är att döda dynamik,som vi vill ha för att kunna njuta av och urskilja skillnaderna och därigenom spänningen och nyanserna i musiken,finns inga sådana-dvs när vågformen ligger som ett platt tak etc -då har man gjort bort sig,tvärtemot vad många tror är detta alltså helt förkastligt oavsett musiktyp!!! 😳

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

L3:an ger inte samma punch som L2 enligt min mening.

För övrigt vill jag bara säga att om ni ska tävla med annan kommersiell musik så är det maximering som gäller! Glöm allt ni hört om "dynamikdöden", den som fjuttar runt med för låg rms hamnar automatiskt i underläge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen har jag börjat tycka att George Yohng's W1 Limiter ger bättre kräm än L2, och den är ju gratis också.

Tog hem den igår. Den verkar ju, i mina omastringsvana öron, funka bra. Tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen har jag börjat tycka att George Yohng's W1 Limiter ger bättre kräm än L2, och den är ju gratis också.

Tog hem den igår. Den verkar ju, i mina omastringsvana öron, funka bra. Tack för tipset.

Jag tycker den påverkar signalen tydligt (distar). Kan iofs funka bra som "effekt". I syfte att få upp nivåerna på hela mixen föredrar jag om limitern går att ställa i ett transparent läge. Testa BuzMaxi 3, den är mer transparent än W1 (IMHO).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Får tacka för dom goda råd & tips,

ska prova några ni nämt.

I natt när jag lektyrläste Studio, såg jag att det skrevs om L3 i Studio nr 8 2004

Det skrivs: att L3 lovar högre mixar utan att dynamiken skall gå förlorad. 😄

men klart dom lovar saker när produkten är ny och den skall ut på marknaden.

Tror inte Waves gör en ny likadan som dom redan har 😄

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker den påverkar signalen tydligt (distar). Kan iofs funka bra som "effekt". I syfte att få upp nivåerna på hela mixen föredrar jag om limitern går att ställa i ett transparent läge. Testa BuzMaxi 3, den är mer transparent än W1 (IMHO).

Ok, tog just hem den. Ska testa den sen ikväll. Tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

L3:an ger inte samma punch som L2 enligt min mening.

För övrigt vill jag bara säga att om ni ska tävla med annan kommersiell musik så är det maximering som gäller! Glöm allt ni hört om "dynamikdöden", den som fjuttar runt med för låg rms hamnar automatiskt i underläge.

skitsnack... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
skitsnack... 😕

Jaha... Synd att du inte orkade motivera varför.

Alla som jobbar mot etermedia vet att volymmaximering is the shit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst att L3 har samma kod som L2 dock mer inställningsmöjligheter. Således borde det inte vara någon skillnad på ljudet...

Det stod i ett nummer av studio...

kommentar till Florian le Sage;

Det beror ju på vilket ljudideal man eftersträvar... Och visst har det stor betydelse vilken musikstil man sysslar med om det passar bättre eller sämre med maxad volym... tillexempel är dansmusik som enligt min mening måste ha bra tryck för att fungera på dansgolven...

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Jag har läst att L3 har samma kod som L2 dock mer inställningsmöjligheter. Således borde det inte vara någon skillnad på ljudet...

Det stod i ett nummer av studio...

läst lr ej, L3an dödar transienter sjukt effektivt. blir pannkaka direkt,

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag valde Kjaerhus MPL-1pro. Kör flere i rad med olika inställningar. Lite tryck till i varje process. Emellan stegena ligger olika eq:n enligt behov, och förstås en Sony Oxford Inflator.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte hur jag skall kunna rädda er..ni är ju redan så långt ut i förvirringens tecken som det bara går att komma...det handlar inte om att MAN MÅSTE MAXIMERA till bristningsgränsen för att det sall bli tryck...det åstadkommer man med jämna och avvägda medel på vägen till slutmix och ev. slutkompression (om det behövs osv...)

oavsett musikstil återigen,det här med att man försvinner är ju rent absurt-radion har kompressorer och limiters så what´s the shit is just a fucked up disbelief/hype/fake etc...kom igen hur fan kan allt från förr låta så jävla bra och mycket bättre än det vissa av er förespråkar,visst modern Techno/dans etc kräver givetvis ett annat punchläge än Jazz tex men inte fan på det viset som ni tror-blir ju aptrist ljudbild helt enkelt när det får gå till överdrift-totalt ointressant och dynamikdött....tjat tjat men sant sant!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte hur jag skall kunna rädda er..ni är ju redan så långt ut i förvirringens tecken som det bara går att komma...

[...] visst modern Techno/dans etc kräver givetvis ett annat punchläge än Jazz tex men inte fan på det viset som ni tror-blir ju aptrist ljudbild helt enkelt när det får gå till överdrift-totalt ointressant och dynamikdött....tjat tjat men sant sant!!!

Jag tycker du har en poäng i det du skriver Florian. Jag gillar inte heller att lyssna på ett material så sönderkomprimerat att örona böjer sig.

Men ändå kan jag inte helt hålla med dig.

Hur ska man lära sig vad som funkar bra till det material man jobbar med (strävar efter) om man inte prövar sig fram.

Det finns hur många slutlimiters som helst, och de flesta låter olika. Jag tycker att man gör rätt i att diskutera vilka limiters som funkar och hur man ska jobba för att nå optimal balans (ljudkvalitet vs. ljudnivå).

Oftast mixar jag helt utan limiter och landar då på allt mellan - 20 och - 16 dB RMS. Efter slutlimitering brukar de starkare partierna ha en RMS kring - 11 dB. Längre än så behöver man sällan gå om man jobbar med pop (IMHO).

Link to comment
Dela på andra sajter

absolut,jag har inte sagt att man inte skall slutlimitera etc,bara att man inte skall "overdo it" OKIDOKI! 😉 balans är nyckeln till livet...IMHO är L3 en sån där grej där saker gärna blir superstarka men döda liksom...om man inte passar sig,kanske L1 eller 2 är bätttre,vad vet jag,har absolut svårt att säga vilken jag föredrar eftersom jag tycker man hamnar i godtycklighet osv när man pillar med dessa pluggar beroende på...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon större skillnad på L2 Ultramaximazier och L3 Ultramaximizer

L1 och L2 är singlebandlimiters.

L3 är en multibandslimiter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist att inte Voxengos produkter finns till Mac, hade varit kul att testa Elephant.

Aleksey (som är Voxengo) har skrivit på kvraudio.com att Mac-versioner är under utveckling. Men han har inte sagt något datum, så man kanske inte ska sätta sig ned och vänta... 😄

Alternativ till Waves (för Mac) som redan finns:

Elemental Audio Finis

Wavearts Finalplug

Edit: Även Kjaerhus har sagt att de jobbar på en version av MPL-1 för Mac. Inget releasedatum där heller...

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Vet inte om jag tänker helt fel, men i min värld räcker det med en singelbandslimiter om man har gjort att bra förarbete med multi och singelbandskompressorer. Med multibandlimitern uppnår man mera RMS utan distortion men med bekostnad på ljudkvaliteten. Den extra RMS:en låter ganska skit i mitt tycke. Först mixar man sin låt i veckotal, bara för att förstöra balansen mellan olika ljudregister totalt med limitering.

I min mastering blir det defitinitv bara peaklimiting, alltså limitern går inte an på materialet som en dåre hela tiden. Resultaten ger PRMS på 5-7 och RMS på 9-15 beroende på materialet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist att inte Voxengos produkter finns till Mac, hade varit kul att testa Elephant.
W1 Limiter finns som VST-plugg för OSX! ...och Windows såklart.

En bra och framförallt gratis limiter!

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon större skillnad på L2 Ultramaximazier och L3 Ultramaximizer

L1 och L2 är singlebandlimiters.

L3 är en multibandslimiter.

Nja! L3 är både och...

L3 är så att säga två olika limiters där den ena heter Ultramaximizer men den som jobbar på fem band heter MULTImaximizer.

Nepp! Både Ultramaximizer och Multimaximizer är multibandlimiters och använder samma algoritm.

Ultramaximizer är en simplare variant, nerbantad när det gäller påverkningsmöjligheter, men fortfarande multibandslimiter.

Multimaximizern har ett större interface, och först med den varianten ser du alla fem banden och har manuell kontroll. Dvs. du kan påverka prioriteten och releasetider individuellt för varje band.

Båda varianterna följer med i Diamond Bundle, medan endast den mindre Ultramaximizer följer med Platinum Bundle. Så likheten mellan L3 Ultramaximizer och L1 och L2 är bara det grafiska gränssnittet. På algoritm-nivå jobbar de alla tre på eget vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Riktiga mastringsfirmor uppnår ju ett annat sound och tryck.

Men dom annvänder väl externa burkar för detta?

Varför går det ej att nå samma resultat digitalt (med pluggar så att säga)?

visst går det att uppnå tryck även med digitala pluggar. saker är att bland hemmapulare så har mastering och maximering blivit ett lite mytomspunnet området och betraktas ibland lite som "hemligheten".

mellan varven dyker det upp nya förmågor som är helt på det klara med att "man måste" använda maximizers, multibandskompressorer etc. på en mix, utan att veta varför. "få ett högre ljud, lixom".

detta har -enlig mig- lett till att nybörjare/amatörer som spelar in med lite halvkassa instrument, dålig akustik och som dessutom kanske är nybörjare på instrumenten, tror att det är "masteringen" det är fel på, när det låter billigt.

ljudidealen skiljer ju mellan olika musikstillar och olika producenter, men vissa musiker/sångare låter jäkligt bra och kraftfullt (tryck), med eller utan effekter. amatörer -som jag själv- låter ofta amatör, även om jag egentligen har jäkligt bra prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...