Jump to content
Annons

Mikrofonstativ från thomann?


flintan

Recommended Posts

Jag har 40 € innestående hos thomann och tänkte köpa lite mickhållare mm.

Är det någon som har provat deras billigaste mickställ för 10,4 €? Länk!

Är det bara vingligt skräp som går sönder eller är det värt för pengarna?

Ska köpa en stereomickningsskena och några puk-mickhållare också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har 40 € innestående hos thomann och tänkte köpa lite mickhållare mm.

Är det någon som har provat deras billigaste mickställ för 10,4 €? Länk!

Är det bara vingligt skräp som går sönder eller är det värt för pengarna?

Ska köpa en stereomickningsskena och några puk-mickhållare också.

Du gissar rätt.

De billigaste håller en väldigt begränsad tid - och sedan kan de inte hålla bommen uppe längre. Ibland dröjer det ett par veckor och ibland ett par månader - men det är ärligt talat ungefär lika bra som att kasta pengarna i sjön... 😎

Har du 40 Euro innestående där, så ta och köp ETT stativ för ungefär de pengarna (K&M eller de dyrare modellerna från Quiklok), så får du ett stativ som håller i åratal utan problem i stället. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt de, har fyra stycken och jag har inte problem med något än.. Fast när jag tänker efter så det stativ som jag flyttar runt mest (ett par gånger om dagen) har blivit lite slappt och bomen orkar inte riktigt hålla micen uppe när den är helt sträckt. Har haft dem i 6-7 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Billiga stativ är inte att rekomendera. Håller iofs ett tag i studion men live pajjar dom fort.

Köpte ett par biliga bomstativ för 199:- st dom höll två/tre gig. Sen fick vi använda tejp för att dom inte skulle krokna mitt i låtarna.

Slängde dom och köpte dyra K & M, dom håller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.. Det finns inget jobbigare än dåliga mickställ och visst K&M stativen är bra och håller men det kostar ju därefter också.

Har själv ett budget stativ som gick sönder efter ca två tre dagar...

Men det måste ju finnas sämre och bättre billiga/dåliga stativ.

Utan bom är inget alternativ eftersom jag mest ska ha dom till inspelning.

Furstan, hur känns kvaliten är dom vingliga, plastiga??

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom känns lite plastiga iofs, inte så jättefarligt dock.

Drar man upp dem på hög höjd så vinglar dom, och även på låg höjd är det inte riktigt så att man kan slå till dom sådär överdrivet mkt.. men asså gör man ingen så vinglar dom inte av sig själva 🙂

Personligen är jag ganska nöjd, jag använder dem bara i studion och det hade kostat omkring 1.600 för ett par bra stativ istället för 400. Ska du använda live däremot så rekommenderar jag ett par bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan.. om bomen pajjar så kan man ta bort den och få ett rakt stativ som fungerar.

Visst - som rakt stativ fungerar de säkert utmärkt. Det är bommen som brukar vara det värsta problemet med billiga stativ, men hur kul är det att efter ett par månader stå där med ett gäng raka stativ som man inte har särskilt mycket nytta av utom i vissa situationer...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant sant. Men det är iaf en tröst att dom inte är helt värdelösa om dom går sönder.

Tror att jag testar ett eller kanske två stativ få se hur länge det håller. Funkar ju iaf att repa med raka stativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har köpt deras billigaste k&m stativ och de funkar bra, det är inte delad bom men funkar ändå...

De billigaste från K&M är nog ljusår bättre än de aom är aktuella i detta fallet... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Har ett billigt från K&M med bom och jag får skruva som sjutton för att bommen inte skall sega ner när jag hänger på min B1:a.

Men jag säger som Kjell Höglund: Men man vänjer sig..ja man vänjer sig...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett billigt från K&M med bom och jag får skruva som sjutton för att bommen inte skall sega ner när jag hänger på min B1:a.

Viktigt att tänka på oavsett om det är ett dåligt eller bra mickstativ är att alltid skruva upp fästet på bommen, sen flytta den och skruva tillbaka. Annars går det sönder oavsett...

- mickställsfascisten 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...