Jump to content
Annons

Program för att lära sig noter?


Bernt

Recommended Posts

Jag undrar om någon känner till ett program som kunde vara till hjälp om man vill lära sig att spela (keyboard) från noter, eller läsa noter överhuvudtaget? Med någotslags lämpliga övningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag har använt ett gammalt program som heter "musical space invaders". det är rätt primitivt (åtminstone windows-versionen) men det funkar för att lära sig "vilka noter som motsvarar vilka tangenter på pianot" i alla fall.

och så finns det rytmläsnings- och notskrivningsövningar i gehörsträningsprogrammet earmaster pro. tråkigt, men nyttigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den bästa metoden att lära sig noter är faktiskt att traggla med det själv.

Det finns bra böcker/nothäften för vuxna nybörjare att köpa; Aulos (Folkungagatan i Stockholm) är nothandlen med det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den bästa metoden att lära sig noter är faktiskt att traggla med det själv.

Jo, jag vet. Men jag har försökt börja otaliga gånger, och misstänker att jag helt enkelt lider av någotslags notspecifik dyslexi. Tänkte datorn kunde vara en genväg, även här.

Jag har också undrat om musikalitet och gehör kan vara en nackdel för att lära sig noter. Om jag verkligen var tvungen att följa noter för att få ens den enklaste melodi rätt, var det kanske också lättare att lära sig läsa dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att lära sig spela noter med ett instrument ska man öva sig på att läsa noter _med_ sitt instrument.

För att lära sig skriva musik så övar man sig på att skriva noter (a-vista/gehör/etc) - med papper/penna helst.

Jag har också undrat om musikalitet och gehör kan vara en nackdel för att lära sig noter.

Absolut inte. Du har ju lärt dig läsa bokstäver, du kan skriva ner texten som någon läser till dig eller hur? Visst är det trögt i början . . . börja med "Vi spelar Piano I", sedan II, III, IV.

Det _går_ att lära sig. Jag lovar . . . 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

SteffeB (oregistrerad)

Här har du vad du letar efter. 😏

http://www.jonschmidt.com/self_taught.shtml

Går att ladda ner ett 10 veckors övningshäfte gratis.

"The Jon Schmidt Note-Reading Method found in the book "67 Fun Songs arranged by Jon Schmidt" is so clearly laid out that an adult can use it to teach themselves how to read music. This 10 week program takes all of the mystery out of note-reading and makes it seem amazingly simple."

Å det kan man ju intyga... 😕 Glöm för guds skull inte att kolla på konsertvideon å ladda ner gratislåtarna. Helt fantastiskt!

/Steffe

Edit: Iofs så är det ju inget dataprogram, men du bör kolla in det här ändå! 😕

Redigerat av SteffeB
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut inte. Du har ju lärt dig läsa bokstäver, du kan skriva ner texten som någon läser till dig eller hur? Visst är det trögt i början . . . börja med "Vi spelar Piano I", sedan II, III, IV.

Det _går_ att lära sig. Jag lovar . . . 😉

Fyndig jämförelse, men vänta lite. Jag tycker det mera påminner om situationen där man försöker lära sig att läsa genom att läsa historier man har så lätt att komma ihåg att man kan varje ord utantill ändå. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

"The Jon Schmidt Note-Reading Method found in the book "67 Fun Songs arranged by Jon Schmidt" is so clearly laid out that an adult can use it to teach themselves how to read music. This 10 week program takes all of the mystery out of note-reading and makes it seem amazingly simple."

Tack! Det skall jag testa. Om så bara för att visa att Jon Schmidt har fel. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag fick en länk till Note Attack. Vet inte hur seriöst det är, ska testa det sen ikväll. Men man kan göra det som ett spel och använda sig av tangentbordet eller midiklaviaturen.

Antar att det är för riktat till barn i lite lägre åldrar. (dvs trummisar) 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...