Jump to content
Annons

Tror du på någon gud?


Overkill

Tror du på Gud?  

176 röster

  1. 1. Tror du på Gud?

    • Ja.
      39
    • Ja, men jag är inte kristen (t.ex muslim, jude, buddhist etc.)
      9
    • Nej.
      79
    • Ibland, när jag känner för det.
      12
    • Jag firar kristendomens högtider men är inte troende.
      25
    • Ingen aning
      10


Recommended Posts

Eller varför inte läsa "The god delusion", eller "tro och vetande 2.0" som ger sinnesfrid och öppnar upp tänkandet.

Man kan bara enas om att i fantasin kan allt finnas.

Flera stiftelser mm har under årtionden erbjudit prispengar till den som under vetenskapliga former kan påvisa att något paranormalt eller övernaturligt existerar. James Randi (den kända bluffavslöjaren) har erbjudit en miljon dollar under många år nu, och naturligtvis har ingen lyckats bevisa det otroliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Eller varför inte läsa "The god delusion", eller "tro och vetande 2.0" som ger sinnesfrid och öppnar upp tänkandet.

Man kan bara enas om att i fantasin kan allt finnas.

Flera stiftelser mm har under årtionden erbjudit prispengar till den som under vetenskapliga former kan påvisa att något paranormalt eller övernaturligt existerar. James Randi (den kända bluffavslöjaren) har erbjudit en miljon dollar under många år nu, och naturligtvis har ingen lyckats bevisa det otroliga.

Anledningen kan ju vara att Gud inte existerar under vetenskapliga former. Vetenskapen kommer aldrig kunna bevisa att det finns något onaturligt/övernaturligt för gjorde dom det så skulle det onaturligt/övernaturligt bli just vetenskap.

Så hela grejen att leta efter Gud eller något annat övernaturligt genom att försöka bevisa dess vetenskapiga existens motsäger sig själv.

Du hittar inte Gud i rymden på samma sätt som du inte hittar en själ i en människas hjärna!

EDIT: Stavfel

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Författaren påstås ha "spökskrivit" boken - Att gud har skrivit den genom honom. Författaren ställer vanliga frågor som vilken som helst skulle ställa, så det är väldigt intressant när "Gud" svarar på dem. Har inte läst första delen, då den inte fanns i bokhandeln. Jag började på del 2 direkt, men jag tycker inte det gör något.

Ja, jag tror att Gud finns. För mig handlar det inte om en självklar existens, personifierad och romantiserad som många tycker. För mig handlar det om att Gud är allt och alla. Det är svårt att inte personifiera Gud. Vi är människor, och vi vill gärna att saker och ting skall vara självklara, konkreta och kontrollerade. Direkt när någon pratar om Gud, nämner ordet Gud eller t.ex skriver en sådan här tråd, så tänker nog många på en person i himlen som har skapat världen. De som inte tänker så personifierar Gud på ett annat sett, som de är behagliga vid, i den gestalt de vill se sin Gud i. Jag försöker också tänka till och försöka få en bild av Gud framför mig. Men det går ju egentligen inte. Han finns bara där.

Sedan kan jag kan inte sätta något som helst finger på hur allt är sammanlänkat: med själen, kroppen, livet, himlen, jordens födelse, tiden, döden etc. Jag tror heller inte att det är meningen att någon ska behöva göra det, eftersom det är ett verk av just Gud.

Jag har funderat på en sak som är ungefär i samma fack:

Om jag t.ex ser på fotboll, missar 10 minuter, kommer tillbaka och mitt lag ligger under - Har jag påverkat det då?

I helgen var det barcelonamatch. De två första minuterna av matchen sände TV4plus förlängd reklam. Matchen börjar visas och Barca har ett måls underläge. Efter två minuter!?!

Om jag inte skulle krockat med bilen för två år sedan, skulle kanske inte det och det hänt, som lett fram till det här, som i sin tur gjorde upphov till det där, som till slut bevisade sig handla om det, som till allra sist gjorde att min vän tappade sin plånbok i vattnet... som i sin tur leder fram till.. Ja ni förstår 😄

På något sätt tror jag allt vi gör hänger ihop. Antingen för att vi är alla människor eller för att Gud är överallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör den skaran människor som inte på något sätt kan ens fantisera ihop något som skulle innebära en möjlighet att gud faktiskt finns.

uj vad komplicerad meningen blev,, kontenta: Gud finns inte

Många förståsigpåare som häver ur sig ditt och datt,, (säkert någon som tycker jag sticker ut hakan, igen) Men det finns ingen som helst anledning till att det skulle finnas något annat än det som går att bevisa med vetenskap. Och visst går det att bevisa allt det som människan känner till! Det går även att bevisa saker som vetenskapen anser vara så logiska så att det faktiskt existerar fast vi inte vet om det ännu...

Människans hjärna är långt i från tillräckligt avancerad för att vi skall förstå varför människor hittar på sådana saker som "gud". Jag tror att vår hjärna inte är optimal, så vi har tyvärr "förmågan" att hitta på saker som inte har med livet att göra, för att lugna eller kontrollera varandra.

Gud finns inte!

Livet går ut på att föröka sig!

Svårare än så är det inte. Om man inte börjar försöka förstå varför människor beter sig så jäkla konstigt och att man själv är den enda som är normal.

EDIT: Såklart att vad som än händer så påverkar det precis allt, men det blir en så extreeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeemt liten påverkan att det t.o.m. i vetenskaplig mening inte har någon betydelse.

Fjärilens vingslag som får flygplanet att störta på andra sidan jordklotet... jag ser helt ärligt inget konstigt med det, men påverkan är så försumbar att även om man käkade upp fjärilen så kommer planet att störta i alla fall.

(Bra tråd, må den leva till tidens ände)

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns Du?

Då har du svaret.

Enkelt!

Typ,, Jag finns, då finns gud?

- Jag finns och då kan jag fantisera ihop en sådan sak som gud...

- Eftersom jag är otrygg och inte vet hur jag skall säkerställa min reproduktion så måste jag hitta på något som kan kontrollera situationen?!!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Finns Du?

Då har du svaret.

Enkelt!

Typ,, Jag finns, då finns gud?

- Jag finns och då kan jag fantisera ihop en sådan sak som gud...

- Eftersom jag är otrygg och inte vet hur jag skall säkerställa min reproduktion så måste jag hitta på något som kan kontrollera situationen?!!

Svar:

1) Ja

2) Nej

3) Nej

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

...i min värld finns alltså inte heller något som är påhittat.

Sedan kan man iofs fråga sig om det som är påhittat är mindre existerande bara för att det är påhittat!! I så fall skulle ju varken böcker eller de flesta filmer existera. Skulle musik existera överhuvudtaget?

Man kan vända på det också!

Finns du, Light Head? Hur vet du det?

😄

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Light Head, tror du alltså att det inte finns något som våra fem sinnen inte kan uppfatta? 😄

I sin förenkling så skulle man kunna uttrycka det så,, givetvis så kommer mänskligheten att finna fler saker ju längre mänskligheten finns, men det är ju inte samma sak som att påhittade saker är sanningar.

Men jag tror i vilket fall inte på någonting som är påhittat!

Det hade varit mycket lättare att prata om en sådan sak som "gud" om det inte fanns så många som hävdar att de vet vem/vad/hur gud är.

De som hävdar att de sett eller pratat med "gud" är skadade och har inte vett nog att förstå att det är något som de själva hittat på eller fått hjälp att hitta på. Stackars dem,,,

Okaj,, vi får nog höja nivån lite,, Så klart att böcker finns! Det råder det väl ingen tvekan om? Eller att det som är påhittat INTE finns!

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Böcker är väl inte påhittade?? Innehållet må vara påhittat, men boken är inte påhittad.

Av en ren slump så finns det en bok som tydligen heter bilbo, nä bibeln menna jag... det finns en fysisk bok med en text vars innebörd/innehåll är påhittat, men boken i sig finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

what?

Vaffödå?

Musik, syftade du på ordet "innehåll"? Kanske lite vårdslöst använt av mig, men det brukar vara ett ord som många använder när man beskriver det som man läst eller kan läsa i en bok.

Att det finns fantasi är inget påhitt, men fantasin man hittar på är påhittad. (blev det för avancerat?)

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

hm, kan vi lyfta detta lite högre? Vill inte verka nedvärderande men vissa saker behöver kanske inte ifrågasättas?

Det som är skrivet i en bok, som inte är fakta utan är påhittat, finns inte, men givetvis så finns texten i sig. Men det som texten beskriver existerar inte.

Jag tror på elementarpartiklar, inget annat.

EDIT:

Ett stort problem är nog människans oförmåga att hantera storheter som överstiger en viss storlek, eller underskrider. Hur många kan förstå hur lång tid 1 miljon år är? Jag skulle vilja påstå att det inte finns någon, men det finns många som vet att det är jäkligt länge. Men likförbannat så fattar så många inte att det hinner hända så otroligt mycket på 1 miljon är så att det mycket väl kan uppstå en ny livsform på en planet.

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
hm, kan vi lyfta detta lite högre? Vill inte verka nedvärderande men vissa saker behöver kanske inte ifrågasättas?

Det är ju en kontradiktion. Själva ämnet var ju "Finns Gud?", förvisso utan frågetecken, men iaf...

Eftersom jag är mer säker på att Gud finns, än att jag själv finns, så... vad ska då höjas? Sänkas snarare.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller varför inte läsa "The god delusion", eller "tro och vetande 2.0" som ger sinnesfrid och öppnar upp tänkandet.

Man kan bara enas om att i fantasin kan allt finnas.

Flera stiftelser mm har under årtionden erbjudit prispengar till den som under vetenskapliga former kan påvisa att något paranormalt eller övernaturligt existerar. James Randi (den kända bluffavslöjaren) har erbjudit en miljon dollar under många år nu, och naturligtvis har ingen lyckats bevisa det otroliga.

Anledningen kan ju vara att Gud inte existerar under vetenskapliga former. Vetenskapen kommer aldrig kunna bevisa att det finns något onaturligt/övernaturligt för gjorde dom det så skulle det onaturligt/övernaturligt bli just vetenskap.

Så hela grejen att leta efter Gud eller något annat övernaturligt genom att försöka bevisa dess vetenskapiga existens motsäger sig själv.

Du hittar inte Gud i rymden på samma sätt som du inte hittar en själ i en människas hjärna!

EDIT: Stavfel

Något blir vetenskap om man gång på gång kan reproducera experimentet med positivt resultat. Jag tror man kallar det övernaturligt för att det handlar om något som inte kan finnas i naturlagarna. Jag kan fantisera och drömma om de mest häpnadsveckande otroliga saker, våran hjärna är fantastisk.

Men jag vet att det hör till fantasin, inte verkligheten. Skillnaderna mellan fantasi och verklighet börjar suddas ut vid blind tro, då man inte tycker sig behöva bevis mm för att vara övertygad.

Mänskligheten har skapat tiotusentals gudar vars existens självklart aldrig kommer att bevisas under vetenskapliga former, eftersom att de bara existerar i fantasin och i övertygelsen på dom som tror. Nej jag hittar inte några gudar i rymden, men människans beståndsdelar och allt på planeten kommer därifrån.

Med dagens vetenskapsgenombrott och fantastiska upptäckter om universum, evolution mm så är det smått otroligt att så många i t.ex usa tror på gud. Kultur, grupptillhörighet, uppfostran och TRO är svaret på det, och det är oftast starkare än vetenskap och bevis. Att gudar skulle existera är så extremt extremt extremt otroligt, till skillnad mot vetenskapens förklaringar.

Jag har inga problem med att vissa vill tro och andra vill veta. Bara man mår bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

oki,, det är svårt, i vilket fall för mig, att diskutera något när man ifrågasätter saker som bevisligen finns för att använda det som argument för att bevis något icke existerandes möjliga/självklara existens.

EDIT: Jag är överygad om att religion och tro på ett övernaturligt väsen är på väg bort från vår planet, men det kommer att vara många som gör vad som helst för att tvinga alla att återuppta sin övertygelse om att en fantasi är sann...

Bort med religion och bort med friskolor som försöker övertyga stackars oskylldiga små barn om saker som är påhittade, så att barnen senare i livet kanske kommer att utföra handlingar som INTE accepteras som miniminivå på mänsklighetens moral.

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Men allt som inte är påhittat då, hur fungerar det?

Visst, vatten bli vattenånga som blir regn, som blir vatten som vi dricker osv.

Celler förenas, jorden snurrar runt solen, människor föder barn, klämmer finnar i puberteten, hostar när vi behöver, andas för att vi måste. Jorden skapades genom gasexplosioner, saker som vi släpper faller på grund av tyngdkraften och tyngdkraften är så här och så här...

Allt har ju en logisk, vetenskaplig, teoribelagd förklaring. Men har inte vi själva skapat vetenskapen för att förlita oss på något under en tid?

Vår lilla vän Edit:

Magpie var inne på mitt spår. och bättre förklarat

Redigerat av Frekvens
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst med andra förutsättningar så förklarar man vetenskap på olika sätt, men då man kan bevisa elementarpartiklarnas existens så kan man ju anta att vårt sätt att använda "vetenskap" faktiskt fungerar tillräckligt?

EDIT: Även om man bevisar dessa byggstenar så är jag inte helt säker på att det är samtliga eller ens de minsta.. Men det är inget annat än en osäkerhet. Så länge som dagens partiklar är bevisade så är det de som existerar, inga andra...

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Det är verkligen extremt förmätet att tro att Gud inte existerar!

Det diskuteras om vetenskap här.

Kanske borde Light Head gå med i Hare Krishna-rörelsen? De säger ju att det som de sysslar med inte har med religion att göra, utan är ren vetenskap.

Vad jag däremot menar personligen, är att vetenskap, det vi kallar vetenskap alltså, är en så löjeväckande liten del av Guds skapade vetenskap. Det är som att jämföra ett sandkorn med Sahara eller världens minsta spindelägg med hela universum. Vi vet så lite, av det Gud vet.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Om någon kunde bevisa att Gud inte fanns, så skulle jag säkerligen ge upp allt.

För det skulle innebära att det inte fanns någon mening heller.

Och då vore allt meningslöst så klart. Det säger ju ordet självt.

Varför då leva?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
EDIT: Jag är överygad om att religion och tro på ett övernaturligt väsen är på väg bort från vår planet, men det kommer att vara många som gör vad som helst för att tvinga alla att återuppta sin övertygelse om att en fantasi är sann...

Bort med religion och bort med friskolor som försöker övertyga stackars oskylldiga små barn om saker som är påhittade, så att barnen senare i livet kanske kommer att utföra handlingar som INTE accepteras som miniminivå på mänsklighetens moral.

Ja, tyvärr kan du nog ha rätt. Iaf enligt många religiösa skrifter.

Domedagen e nära...

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon kunde bevisa att Gud inte fanns, så skulle jag säkerligen ge upp allt.

För det skulle innebära att det inte fanns någon mening heller.

Och då vore allt meningslöst så klart. Det säger ju ordet självt.

Varför då leva?

Musik, är detta jobbigt? Jag vet och förstår att det är otänkbart för så många på planeten att resonera kring guds existens.

Vill ju inte att du eller någon annan skall tappa livslusten bara för att det inte på något sätt går att bevisa att gud existerar. Eller det faktum att det går att bevisa att någonting som inte finns inte heller existerar...

Det finns väl ingen anledning att tro att gud är den enda anledningen till att livet finns eller skall fortsätta finnas?!?!

Att gud skulle finnas är ju smått otroligt. Risken att någonting kan "konstruera" allt'et i all dess komplexitet är precis så liten att det inte existerar.

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Författaren påstås ha "spökskrivit" boken - Att gud har skrivit den genom honom. Författaren ställer vanliga frågor som vilken som helst skulle ställa, så det är väldigt intressant när "Gud" svarar på dem. Har inte läst första delen, då den inte fanns i bokhandeln. Jag började på del 2 direkt, men jag tycker inte det gör något.

Att en person har "spökskrivit" (som du uttrycker dig) är för mig mycket tveksamt. Denna person som har haft direkta samtal med gud kan lika gärna vara en, så kallad "falsk profet" som tex Joseph Smith, mormonernas första profet som skrev "mormorns bok" från två guld plåtar han skall ha fått av en ängel, hela historien är direkt löjligväckande. Genom tiderna har det funnits en rad människor som sagt sig ha/haft direkt kontakt med gud. Moon rörelsens ledare Sun Myung Moon har tom. utsett sig själv till den nya "messias". Att lyssna till dessa personer kan vara direkt vilseledande och farligt (enligt mig). Var försiktig!

Light Head, tror du alltså att det inte finns något som våra fem sinnen inte kan uppfatta? 😉

I sin förenkling så skulle man kunna uttrycka det så,, givetvis så kommer mänskligheten att finna fler saker ju längre mänskligheten finns, men det är ju inte samma sak som att påhittade saker är sanningar.

Men jag tror i vilket fall inte på någonting som är påhittat!

Att det finns saker som våra fem sinnen inte kan uppfatta kan vi väl iaf. komma överens om att det faktiskt existerar. Ett enkelt exempel är väl att djur kan känna dofter och höra saker som vi människor inte kan och var går då gränsen för vad som faktiskt existerar. Det kan lika gärna finnas andliga väsen runtomkringås som vi inte kan se eller höra. Vi kan aldrig bevisa dess existens eftersom vi inte kan se eller höra dom och vi kan aldrig bevisa dess motexistens då våra sinnen ändå aldrig skulle vara kapabla till att bevisa dess existens.

Det är ju en kontradiktion. Själva ämnet var ju "Finns Gud?", förvisso utan frågetecken, men iaf...

Valde medvetet att skriva frågetecknet i trådens första inlägg 😆

Något blir vetenskap om man gång på gång kan reproducera experimentet med positivt resultat. Jag tror man kallar det övernaturligt för att det handlar om något som inte kan finnas i naturlagarna. Jag kan fantisera och drömma om de mest häpnadsveckande otroliga saker, våran hjärna är fantastisk.

Men jag vet att det hör till fantasin, inte verkligheten. Skillnaderna mellan fantasi och verklighet börjar suddas ut vid blind tro, då man inte tycker sig behöva bevis mm för att vara övertygad.

Mänskligheten har skapat tiotusentals gudar vars existens självklart aldrig kommer att bevisas under vetenskapliga former, eftersom att de bara existerar i fantasin och i övertygelsen på dom som tror. Nej jag hittar inte några gudar i rymden, men människans beståndsdelar och allt på planeten kommer därifrån.

Med dagens vetenskapsgenombrott och fantastiska upptäckter om universum, evolution mm så är det smått otroligt att så många i t.ex usa tror på gud. Kultur, grupptillhörighet, uppfostran och TRO är svaret på det, och det är oftast starkare än vetenskap och bevis. Att gudar skulle existera är så extremt extremt extremt otroligt, till skillnad mot vetenskapens förklaringar.

Jag har inga problem med att vissa vill tro och andra vill veta. Bara man mår bra.

Nej, vi kommer aldrig kunna "bevisa" att Gud finns. Lek med tanken att Gud finns skulle han då låta sig bevisas. Det skulle ge intelligenta och välutbildade mäniskor ett försprång till Gud!

Som du själv skriver: "Mänskligheten har skapat tiotusentals gudar vars existens...", ja det har mänskligheten gjort under tusentals år och förmodligen pga. att en gudstro är såpass viktig för oss männisor om inte hadde vi väl lagt ner det här med gud redan från början.

Hur kan du veta att gud hör till fantasin och inte till verkligheten, det är lika mycket något som du blint tror ungefär på samma sätt som miljoner människor säger sig veta att gud faktiskt finns i verkligheten.

Så länge som dagens partiklar är bevisade så är det de som existerar, inga andra...

Fram till medeltiden trodde man att man visste att jorden var platt, menar du att jorden faktiskt var det då bara för att det var den dagens då existerande vetenskap?

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...