Jump to content
Annons

UAD, TC PoCo, Liquid Mix eller... Duende?


Hans

Recommended Posts

Annons

Duende hardware incorporates the latest generation Sharc DSPs and a 400 Mbit FireWire interface.

Integrating with a range of DAWs via VST, AU and RTAS, the hardware allows up to 32 channels of 96kHz audio processing per unit.

 

Duende’s Xlogic channel strip plug-in offers up to 32 discrete channels of SSL EQ and dynamics including: 4-band EQ, switchable characteristics between E and G series EQ,

variable hi- and low pass filters, an “over easy” soft ratio compression characteristic, independent side-chains for compressor and expander/gate, plus a link bus option

to connect individual channel strips.

 

Recommended retail pricing in Germany will be about 1.600,- Euro."

Link to comment
Dela på andra sajter

Duende hardware incorporates the latest generation Sharc DSPs and a 400 Mbit FireWire interface...

Tack Hans!

Ja, det händer hur mycket som helst på plug-marknaden nu. Det känns som att Waves SSL-bundle redan fallit i glömska.

Det ska bli intressant att läsa de första omdömena om Duende och Liquid mix. Till Focusrites fördel ligger ju det, förmodat, lägre priset och att det handlar om impulser från flera olika EQ's och kompressorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Läste just i ngn av de utländska trådarna om ngn som testat på Frankfurt och sade att Liquid Mix´s eq var bra medan kompressionen mindre bra!

Om det stämmer är det kört, jag är främst ute efter tokbra kompression! Och 32 st kanaler skulle faktiskt avlasta så att man blev nöjd... på riktigt 😛!

Fast egentligen borde man få plocka ihop 10 valfria pluggar ifrån UAD/TC/Focusrite/SSL och sedan få designa sin egen DSP-burk!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste just i ngn av de utländska trådarna om ngn som testat på Frankfurt och sade att Liquid Mix´s eq var bra medan kompressionen mindre bra!

Det borde åtminstone vara svårare att emulera kompressorer med impulsfiler (det sätt som Liquid arbetar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis!

Jag citerar lite ifrån: http://gearslutz.com/board/showthread.php3?t=64400&page=4

I have captured some compressors myself and it is impossible to get the compression action itself identical to the original unit.

You can get pretty close but not nearly as close as the UAD plugins are. However, on the other hand you can get the "tone" of the box so close

that I have not been able to find it in a blind ABX test (I tried this on my crappy DBX 376 tube channel thingy). This also applies to EQ units,

they can be captured pretty much identical to the original which makes the Liquid Mix very good value.

 

So, to sum it up, liquid mix is: Good for EQ/tone, mediocre for Compression emulation (but the compressor itself is better than average).

 

.. again, this tool will probably be quite good bang-for-the-buck but do NOT expect it to do any miracles.

The compression section of it (the compression action itself) is VERY simple and does not allow you to do stuff that the original units do.

It's simply a transfer function that responds to the generic compressor code. It has no program dependent release nor attack or any other oddities.

It has only a simple Peak and RMS choise (with +/- input cycle check, that is, does it react to the positive incoming wave or negative).

It's not a bad compressor at all, actually it sounds rather good on complex material but it does not in any way, shape or form replace the original units.

It does a far worse emulation of the compression action than many plugins even.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Får man fråga en fråga som kanske är dum i detta läge, Duende är en slags extern extern processor som den lådan till Pro-Tools? Priset är väl väldigt bra då isåfall? Med detta behöver man inte fräsa upp datorns ram så ofantligt mycket va?

En benämning som jag inte lyckas söka på här är DAW. Är det ngn som kan upplysa om vad det står för.

En sista fråga: får jag snart plats i 1000-frågorsklubben? Va? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

En benämning som jag inte lyckas söka på här är DAW. Är det ngn som kan upplysa om vad det står för.

Jag bussar på en länk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_audio_workstation

Jag satt och sökte i "logic Pro 7 reference manual" inatt efter detta inlägg och såg denna beskrivning. Jag tror allt står i deras manualer... måste jag måla om köket skall jag nog ta och kolla den manualen inann jag skriver ett inlägg här. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Är det nån som hört något mer?

Jag hörde nyligen UAD´s kompressorer och dom lät fantastiskt bra, är klart sugen på ett UAD-kort. Dockså blir detta rätt dyrt med 2 st kort

samt att köpa till kompressor-pluggarna, Focusrite blir billigare och funkar till bärbar också - så helst vill man då att focusrite är lika bra 🙁!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Blev precis en sucker på Duende, så jag var tvungen och beställa en....

EQ_large.jpg

Det som verkar vara jävligt smutt är ju ingen "emulering" av SSL utan det sitter

samma signal processor med algoritmer som i C200:orna.

Jag som precis byggt en SSL Stereo kompressor 😆

Hähäh, Bläääää....

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Ob kompressorer: Utökade min samling med ett UAD-1, och jag kommer åtminstone överens med Fairchilden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...