Jump to content
Annons

Dela hårddisk?


Odel

Recommended Posts

Jag har hört att man ska kunna dela upp sin hårddisk i flera delar, och att man på detta vis ska kunna ha tex operativsystem på en del, och tex audio på en annan...

Är detta bra?

vill man göra detta?

och om det är fallet, är det någon som vet hur man gör?

Tacksam för svar...

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En bra grej är att när du installerar om ditt OS (Något man bör göra en gång om året om man inte städar och sköter det ofta), så slipper du krångla med massa filer som ska brännas ned etc etc för att sedan läggas in igen. likadant med program. Gör en partition med bara ditt OS på så vinner du en del jobb. (ca 10 GB kan vara bra om man har XP)

Sedan kan du ju ha ett os på varje hårddisk om du pillar lite, och då kan du ha ett rent ifrån allt vad internet mm heter som kan lagga ned din dator och göra den mindre lämpad för studiobruk.

Att göra en partition vinner du inget direkt på i ljudhantering om jag inte minns fel. Det är bättre att ha ytterligare en fysisk hårddisk att ha prylar på, då kan du ha samples och grunkor på en hårddisk och programmet på den andra. Och då snålar du in ytterligare lite CPU (Har för mig om att det var så, men slå mig inte om det är fel.)

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

En bra grej är att när du installerar om ditt OS (Något man bör göra en gång om året om man inte städar och sköter det ofta), så slipper du krångla med massa filer som ska brännas ned etc etc för att sedan läggas in igen. likadant med program. Gör en partition med bara ditt OS på så vinner du en del jobb. (ca 10 GB kan vara bra om man har XP)

Sedan kan du ju ha ett os på varje hårddisk om du pillar lite, och då kan du ha ett rent ifrån allt vad internet mm heter som kan lagga ned din dator och göra den mindre lämpad för studiobruk.

Att göra en partition vinner du inget direkt på i ljudhantering om jag inte minns fel. Det är bättre att ha ytterligare en fysisk hårddisk att ha prylar på, då kan du ha samples och grunkor på en hårddisk och programmet på den andra. Och då snålar du in ytterligare lite CPU (Har för mig om att det var så, men slå mig inte om det är fel.)

Partition Magic är väldigt bra på hatering av partitioner ("delar" av en hårddisk)

...som kan lagga ned din dator...

lite fel ordval kanske... 😉

lagga, från ordet lag vilket i sin tur är en "förkorting" av latency som betyder fördröjning... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

med risk att bli uppäten så kommer inte alls lag från latency utan är bara helt enkelt ett vanligt ord som betyder "hamna på efterkälke" eller fördröjning som du skrev...

möjligt att du har rätt.. men i vilket fall som helst så betyder lag latency

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst å haka på tråden :rolleyes:

Jag har en bärbar dell och en snabb 7200 varvs extern FW hårddisk. Är jag smart om jag tilldelar all inspelad audio till FW hårddisken eller är det tvunget att låtarna måste ligga på systemdisken ? Är det bra /inte bra. Har även en väl tilltagen swap-disk på systemdisken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst å haka på tråden :rolleyes:

Jag har en bärbar dell och en snabb 7200 varvs extern FW hårddisk. Är jag smart om jag tilldelar all inspelad audio till FW hårddisken eller är det tvunget att låtarna måste ligga på systemdisken ? Är det bra /inte bra. Har även en väl tilltagen swap-disk på systemdisken.

en av fördelarna med egen partition till audiofiler är att det blir inte lika fragmenterat och det går snabbare att defragmentera när den väl blir de... håller uppe läshastigheten på disken avsevärt!

en annan fördel är att det är lätt att hantera operativsystemet... installera det på egen partition och formatera systempartitionen med jämna mellanrum... varje halvår kanske... julafton / midsommar kanske? :rolleyes:

på det sättet slipper du mecka med alla dina filer.. t.ex bränna ut på skivor eller liknande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man redan har ett enkelt system att installera om windows på så finns det ingen fördel att formatera hårddisken i två delar. En stor nackdel är att man får två fasta storlekar som inte är flexibla. Kan hända att ena partitionen blir full och man behöver lägga över lite på andra, och då pajjar juh hela planen ändå.

Jag brukar installera om windows genom att manuellt med en gammal 98/ME startdiskett komma till dos och ta bort windows- och program-mappen, går skitsnabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

i datorsammanhang är lag när latency är längre än vad den borde vara. latency är typ hur lång tid det tar att skicka och ta emot information medans man säger att det "laggar" när det tar längre tid än normal. idag använder många "laggar" när datorn går allmänt långsamt, t.ex. neko :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

i datorsammanhang är lag när latency är längre än vad den borde vara. latency är typ hur lång tid det tar att skicka och ta emot information medans man säger att det "laggar" när det tar längre tid än normal. idag använder många "laggar" när datorn går allmänt långsamt, t.ex. neko :rolleyes:

jo ja vet de... men ja stör mej på de... särskilt konsol-gamers

"ååh gud va spelet laggar!!11"

mm undrar vikken ping dom får... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

med risk att bli uppäten så kommer inte alls lag från latency utan är bara helt enkelt ett vanligt ord som betyder "hamna på efterkälke" eller fördröjning som du skrev...

möjligt att du har rätt.. men i vilket fall som helst så betyder lag latency

Slangordet "lagga" kommer egentligen från engelskans "lag" vilket betyder ligga (halka, sakta) efter, komma på efterkälken, söla.

Och precis som du skriver är det gamers med långsam ping som upplever att spelet "laggar".

//SmitterSmatter :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

med risk att bli uppäten så kommer inte alls lag från latency utan är bara helt enkelt ett vanligt ord som betyder "hamna på efterkälke" eller fördröjning som du skrev...

möjligt att du har rätt.. men i vilket fall som helst så betyder lag latency

Slangordet "lagga" kommer egentligen från engelskans "lag" vilket betyder ligga (halka, sakta) efter, komma på efterkälken, söla.

Och precis som du skriver är det gamers med långsam ping som upplever att spelet "laggar".

//SmitterSmatter :rolleyes:

mm men när konsol-gamers säger att de laggar... eller gamers överhuvudtaget som inte lirar över nätet... då e 'hacka' bättre isf...

Link to comment
Dela på andra sajter

En del windows installations skivor har en funktion för att dela upp hårdisken. Jag vet inte om alla har det men jag kan göra det med min i alla fall. Om man bootar från den så får man upp en meny där man bestämmer var man vill ha windows, där kan man också dela upp eller ta bort partitioner. När man har gjort detta är det bara att starta om datorn och din disk är uppdelad.

När jag hörde på ett föredrag med Anders Glantz (tror jag han heter han jobbar i alla fall för digi i sverige) så utryckte han det på ungefär detta sätt. Du får inte ut mer av din hårdisk genom att partionera den, men de går fortare och lättare att hålla den i trimm och se till att du alltid får ut max av den eftersom det går lättare att defragmentera en liten parition än en stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men utrymmesmässigt får du mer ut av hårddisken om du endast kör en (1) partition. Om du har hårddisken uppdelad i olika partitioner och utrymmen börjar tryta, då svär du när det t.ex finns 2GB ledigt på båda partitionerna (totalt 4GB) men ditt program du ska installera kräver 2,5GB. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Zerd (oregistrerad)

Hej!!

Ett annat tips, som är att rekommendera om man vill köra lite ordenligt..

Jag kör PC, har alltid gjort, kommer alltid att göra. Har meckat väldigt mycket med inställningar för att kräma ur allt som går ur maskiner. Lite PC inställningar!

1-Ha en sepparat systemdisk, högvarvig hdd på 9600rpm eller liknande. Det räcker gott med 40gb. brukligt är ju 8mb cache på disken också. IDE går finfint.

2-Till inspelning, 2st sata hdd som man kör raid på. Kommer inte ihåg exakt vad just den raid funktionen heter, men det går enkelt förklarat ut på att informationen skrivs i två delar. Till var o en hårddisk alltså. Resultatet av det blir ju att hastigheten fördubblas vid läs/skrivning till diskarna eftersom varannan data går till antingen ena eller andra hårddisken..

Alltså, antal hårddiskar i en maskin bör enligt min mening vara 3st!

En till system, 2 för själva inspelningen och den tredje för lagring samt swaparbete.

3-Ram minne!! För böveln!! inte under 1gb ram, helst så snabbt som möjligt så att datan flyttar sig ordentligt fort till cpu bearbetning och hårddisklagring. Kolla moderkort vad det klarar som max o köp därefter. Skitviktigt, speciellt om man arbetar mycket med pluggar.

4-swapfilen! Lägg den INTE på samma disk som system disken, det segar bara ner ännu mer.

5-Om man kör PC, med Win XP så se till att inställningen för hanteringen av data ligger på bakgrundstjänster.

6-Om du kör AMD, se till att det är en proc. med 512kb cache, och över den magiska 2ghz. Alltså 3200+ o över. Om det är Intel, kör helst över 3ghz. Och ha en BRA kylning, helst överdriven. Samma gäller fläktar till diskarna, skitviktigt faktiskt. Dom mår betydligt bättre av att hålla sig kalla om fötterna när dom jobbar. När det arbetas flitigt mellan proc. och diskar blir det varm. Ja, hela lådan bör faktist vara bra ventilerad. Sedan är det ju en sak till som är bra om man är noga med kylning o ventilation, grejerna håller längre!

7-Se till att hålla burken ren från ev. damm o skit som dras in! Det blir som en värmeisolering till slut. Om man har otur o kör mycke o länge så kan det faktist börja brinna. Inte speciellt vanligt såklart!!

ja, det var lite tips o trix!

/Zerd

Link to comment
Dela på andra sajter

Liten varning för raid bara. Digi grejer klarar inte raid så kör du på det digi system hoppa över raiden. Du bör också vara medveten att händer det något med raid diskar så är det mycket större chans att alla dina inspelningar går åt helvete (förlåt språket). Så ha en backup på viktiga saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zerd (oregistrerad)

Hej!!

Självklart skall man köra backup! Gör inte alla det? 🙂

Bara införskaffa i en vettig dvd brännare, så brukar ju nått hyggligt program följa med. Ovan var bara ett exempel på en vettig hddinspelningsmaskin som inte behöver kosta fläsk.. 😉

/Zerd

Link to comment
Dela på andra sajter

Sofa_Fredrik (oregistrerad)

backup ?? haha

jag å mitt band spelade in 14 låtar och höll på med lite finputsning...då hände det 🙁

katastrofen var ett faktum.. 4 månaders slit å släp. + 4 års "demo" delar av kanske ett 40-tal låtar... swish.. borta 😲 ilska, 🙁 ånger, 🙂 förnekelse...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Jag har 3 hårddiskar i burken, vilken jag kan rekommendera om plats finns.

1 C: Disk där jag har operativsystemet, sequensers, pluggar & övrig mjukvara (80 gig)

1 D: Disk där jag sparar alla records & projects. Denna har varit bra att ha vid systemkrash på C: disken (40 gig)

1 E. disk där jag har ljud & samplingsbiblioteket (80 gig)

Detta är ju egentligen samma sak som att ha en disk patrtierad, fast jag upplever att processorerna är lite piggare när dom får jobba från helt olika diskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Nej, det är det inte. Hitta bara ett bra program som gör det (min favorit är Partition Magic).

Möjligherna brukar se ut så här

1) Splitta upp befintlig partition i två delar

2) Minska ner storleken på en partition, och skapa en ny av det tomma utrymmet.

Vad du än väljer, så ägna åtminstone en tanke åt innehållet på partitionen. Visserligen har jag gjort detta mängder av gånger

utan minsta problem, men tanken kostar inget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är det inte. Hitta bara ett bra program som gör det (min favorit är Partition Magic).

Möjligherna brukar se ut så här

1) Splitta upp befintlig partition i två delar

2) Minska ner storleken på en partition, och skapa en ny av det tomma utrymmet.

Vad du än väljer, så ägna åtminstone en tanke åt innehållet på partitionen. Visserligen har jag gjort detta mängder av gånger

utan minsta problem, men tanken kostar inget.

Ah =) tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...