Jump to content
Annons

Hårdrock? Vad är grejen?


tbruce

Recommended Posts

thrinithan (oregistrerad)

lyckligtvis är inte jag heller en som låst sig fast vid en enda genre, även om huvudsakliga musikintaget består av någon form av rock/hårdrock/metal.

Tidigare var jag låst vid den extrema delen av blackmetal/deathmetal (hatar att kategorisera men bara för att förklara) men fick lyckligtvis en arbetskompis en dag som lyssnar väldigt mycket på AOR typ Survivor, Toto, Journey och Richard Marx och detta fick mig att vidga mina vyer en hel del. Nu lysnar jag inte på hiphop och jazz av den enkla anledningen att det inte tilltalar mig istället för anledningen "Jag lyssnar på hårdrock".

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 185
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

lyckligtvis är inte jag heller en som låst sig fast vid en enda genre, även om huvudsakliga musikintaget består av någon form av rock/hårdrock/metal.

Tidigare var jag låst vid den extrema delen av blackmetal/deathmetal (hatar att kategorisera men bara för att förklara) men fick lyckligtvis en arbetskompis en dag som lyssnar väldigt mycket på AOR typ Survivor, Toto, Journey och Richard Marx och detta fick mig att vidga mina vyer en hel del. Nu lysnar jag inte på hiphop och jazz av den enkla anledningen att det inte tilltalar mig istället för anledningen "Jag lyssnar på hårdrock".

Samma här. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm jag är ganska dålig på alla stilar som finns inom Rock..

Hårdrock är det typ "Black Sabbat" ?

I am Iron man, Na na na na nananana na na.. I am Iron man, osv osv..

Vad gör Hammerfall för musik?

Rammstein gör Power Metal va? (rätta mig om jag har fel)

Ah, själv är jag en äkta trance nisse, och älskar tung och hård trance...

Men ibland vill man bara höra den feta, distade gitarren som skriker rakt ut! Eller tunga gitarr riff ala Rammstein!

Det är tungt på ett helt annat sätt och ingenting går att mäta sig jämfört med ett tungt gitarr riff!

//Från en kille eom nästan enbart lyssnar på trance samt även producerar det.

Det ni!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh nice!

Är det vanligt inom den där Industrial genren med dom där tunga gitarrerna som Rammstein ofta har med?

Rekomendera några band isåfall! 😉

Accept - Metal Heart e fet tycker jag! 😆 (Det är la Power Metal va?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja påstå att Helloween är nog det närmsta man kan komma Powermetal. Snabbt som fan, dubbla kicks och en massa melodiska julgransrefränger och körer som får royal albert hall att likna gosskör.

Btw, här är det ett annars ett riktigt bra solo.

Fattar bara inte vad anuset till bildproducent håller på med och ska filma krattan på trummor. Men annars så lyssna då på gitarrsolot, och ignorera batteristen.

Snyggt solo som fasen.

http://www.youtube.com/watch?v=k5t_b9xOY-I...related&search=

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh nice!

Är det vanligt inom den där Industrial genren med dom där tunga gitarrerna som Rammstein ofta har med?

Rekomendera några band isåfall! 😉

Accept - Metal Heart e fet tycker jag! 😆 (Det är la Power Metal va?)

Jag är inte så tokinne på det där med industri (och vad som egentligen hör därtill), men Ministry är väl en nyckelgrupp i den genren.

Att Accept skulle vara Power-metal tror jag inte, men de flesta "powermetalband" (citationstecknen beror på att det verkar vara en väldigt bred stil) har väl Accept-affischer upptejpade fulla replokalen och samtliga skivor. Så måste det vara ngt där i krokarna... men jag har nog hört många benämna det som "riktig heavy metal", det tycker jag Judas Priest är.

Man kanske inte skall skriva inlägg denna tid på dygnet?

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Alla som gillar industri men som ändå vill ha nånting lite snabbare och råare än Rammstein borde kolla in Kovenant - Animatronic. Det är en riktig guldskiva det!

Defenders Of The Faith med Judas Priest är ju en helt underbar upplevelse varje gång 🙂 Helloween har imo inte gjort nånting bra sen Keeper Of The Seven Keys skivorna i mitten på 80-talet 😛

Hammerfall ja... ja herregud 😄 Jag äger deras 2 första skivor i shape disc utförande (för att jag samlar och inte för att det är bra) <------ Skyller ifrån 😉

Homoerotisk riddarmetal... herregud vilken lysande beskrivning! Att inte jag tänkt på den!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gay20Thread20congrats.jpg

HORROR!!!! 😱😮😮

Stavas med 1 "r".

För övrigt tycker vi bestämmer oss för att lägga ner alla surgenrés nu, det finns för många. Antingen är det hårdrock eller heavy metal, right? Och anledningen till att vi bara lyssnar på metall det är att det är så jävla hårt va och vi spelar så högt va så alla annan musik framstår som gey. Och vi tål inte gey så det går inte. Och anledningen till att vi alls lyssnar på metall är att det är så hårt och antigey:t så det utesluter annan musik som jag nyss skrev ovan. OK? Nu kan vi låta den här tråden självdö eller skall jag svara på något annat också?

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

HADOC (oregistrerad)
Ni som är sånnadäringa hårdrockare, förklara för mej, vad är grejen med hårdrock? Varför lyssnar ni på det? Vad är det som tilltalar er? Var ärliga nu. Är det bara för att det brukar finnas massa tuffa monster och demoner på omslagen?

Jag försöker inte provocera, jag vill veta, jag är helt oförstående.

😱 Första gången man loggar in på länge o så synar man en så här korkad fråga..

Vad är grejen med hip hop eller AIK? Smaken är väl som baken, det är väl bara att acceptera det.

Sen om du sätter "wannabe"-stämplar på folk så är det mer ditt problem..

Tror du på allvar att folk enbart lyssnar på hårdrock för att ha en "tuff" image?

Jag skulle kunna skriva en bok om varför just jag gillar hårdrock...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som är sånnadäringa hårdrockare, förklara för mej, vad är grejen med hårdrock? Varför lyssnar ni på det? Vad är det som tilltalar er? Var ärliga nu. Är det bara för att det brukar finnas massa tuffa monster och demoner på omslagen?

Jag försöker inte provocera, jag vill veta, jag är helt oförstående.

😱 Första gången man loggar in på länge o så synar man en så här korkad fråga..

Vad är grejen med hip hop eller AIK? Smaken är väl som baken, det är väl bara att acceptera det.

Sen om du sätter "wannabe"-stämplar på folk så är det mer ditt problem..

Tror du på allvar att folk enbart lyssnar på hårdrock för att ha en "tuff" image?

Jag skulle kunna skriva en bok om varför just jag gillar hårdrock...

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Gör man bra musik så är man en bra musiker, det är ju det enda som räknas.

Helt fel.

Att göra bra musik är en sak, att spela musik bra en annan.

Finns gott om folk som är skitduktiga musiker men inte speciellt duktiga på att göra musik - o tvärtom: folk som knappt kan spela men är duktiga som fan på låtskrivande. Du verkar ju ha en konstig uppfattning måste jag säga, eller beror det på att du ännu kanske inte träffat så många olika typer av människor o sett dem arbeta med musik på olika sätt?

Jag håller inte med dig. Du verkar påstå att man tekniskt sett måste vara skicklig för att kunna kalla sig en "bra musiker". Musik handlar ju om mer än så. T.ex. håkan hellström berör ju väldigt många personer med musik.

Musiker betyder ju att man sysslar med musik. Bra musiker betyder ju alltså att man sysslar med bra musik. Bra musik = bra musiker.

/ adama

Nä, läs vad jag skriver.

Och nä, det handlar def inte bara om teknik.

Lika mycket minst om förståelse för det man spelar o sammanhanget.

Och att sen kunna utföra på ett korrekt sätt. O i det ligger förstås en del teknik men oxå teori o att kunna höra vad som passar o inte - känsla.

Lite som nån sa ovan, om samma person spelar en dålig låt så skulle denne vara en dålig musiker, medan om han spelar en bra låt så är han plötsligt en bra musiker? 😄

Det handlar mer om HUR han spelar dessa låtar, oavsett om de är bra eller dåliga som låtar. Sen påverkas givetvis hur man uppfattar ett musikstycke av hur det spelas - en låt kan växa eller förstöras av den som spelar.

En musiker framför musik i första hand. En duktig musiker framför musik på ett bra sätt - oavsett om du gillar låten som låt eller ej.

Jag vet många duktiga musiker vars musik jag inte gillar. Eric Gadd t ex. Otroligt duktig på det han gör - men jag gillar knappt en ända låt.

Men jag förstår skillnaden mellan att inte gilla hans musik, o att kunna inse att han är en duktig musiker/sångare/arrangör/producent.

Beröra sin publik kan man göra på många sätt. En bra författare kan ju beröra sin publik helt utan att själv läsa upp sin text.

På samma sätt kan en musikskapare beröra utan att framföra sin musik - alt att framföra den halvtaskigt. Ett sånt exempel är Bob Dylan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Genrer är bara sååå ute!!! 😎

Nä, men allvarligt. Alla såna här diskussioner handlar ju ytterst om genrebenämningar. Etiketter vars enda syfte är att kunna beskriva i tal eller text ungefär hur en artists musik låter, i sammanhang då man inte kan höra musiken och avgöra själv.

Fast redan där blir det ju fel, eftersom vi bevisligen inte har samma uppfattning om hur de olika genrerna låter. Är Judas Priest verkligen Power Metal? Hur fan låter egentligen Body, AOR, Progressive Bluegrass och Göteborgsdöds? Oftast har den med stenkoll på det ena noll koll på det andra.

En bra låt är en bra låt. En bra artist är en bra artist, och ett bra arr är ett bra arr. Om det sedan bärs upp av feta sjusträngade distguror eller klarinett är väl mindre viktigt. Genren definieras ju av flera olika parametrar såsom intrumentering, takt, tempo, spelstil/sångstil, attityd osv. Oftast är det väl kanske en eller ett fåtal av dessa parametrar en lyssnare inte kommer överens med, och då ratar denne hela genren. Tyvärr. Det kanske finns nån artist som skiljer sig från mängden, och saknar just den parameter man inte gillar. Utforska! Det är ju ett smörgåsbord där ute!

Däremot (och nu pratar jag om mig personligen) kan jag tycka illa om vissa klichéer inom genrer med tillhörande livsstil. Indiefolkets lite artsy överlägsna attityd gentemot "vanliga människor". Hip-Hopens tröttsamma gangsterromantik och vissa Metal-genrers tradiga attribut och poser.

Men de kan få hållas bäst fan de vill. Jag kan lyssna på musiken utan att anamma livsstilen. Bra musik är så jävla gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är nog det löjligaste jag nånsin hört. Men nog är det powermetal alltid.

Tror inte jag har inte har flabbat så mycket nånsin 😉

PAJJAS!

Jag somn tycker Dragonforce är grymt bra! Grymt klicheeaktiga och löjliga kanske men solona är asgrymma! (Den längre versionen är bättre dock)

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är lite för mycket prat om känsla och "man kan inte säga att en musiker är bättre än en annan". Kan man verkligen säga så och vara ärlig? Ibland är det svårt att säga vem som är bättre än den andra och ärligt talat är det rätt ointressant för det mesta. Däremot vet man ju mycket väl vilka man tycker är roligast att spela med av olika anledningar. Jag är inte så petig, jag bryr mig inte så hårt, det jag tycker är viktigt är att kommunikationen fungerar, att man kan prata om musiken.

Jag tycker visst att man objektivt kan peka på varför en musiker är bättre än en annan. Uttryck i all ära, men jag tycker förståelse för genrer och förmåga att anpassa sig till gruppen är det som utmärker en riktigt bra musiker. Med förståelse för genrer menar jag att man kan klyschorna, och gör man något nyskapande är det medvetet. Andra viktiga egenskaper känsla för dynamik, periodsinne, underdelningar osv. Allt det här är grejer som går att öva upp. Därför är det synd att säga att det inte spelar nån roll. Vill man utvecklas är det en fördel att se delarna i helheten enligt mig.

En bra musiker är begåvad, erfaren och lyhörd. Ju mindre förmåga en person har att se sig själv som en del i en helhet, desto sämre musiker. Om jag blir berörd, så säger jag att det är bra. Punkt. Spelar ingen roll om han är en bra musiker eller om han bara gör sin grej, så länge grejen är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Uttryck i all ära, men jag tycker förståelse för genrer och förmåga att anpassa sig till gruppen är det som utmärker en riktigt bra musiker. Med förståelse för genrer menar jag att man kan klyschorna, och gör man något nyskapande är det medvetet. Andra viktiga egenskaper känsla för dynamik, periodsinne, underdelningar osv. Allt det här är grejer som går att öva upp. Därför är det synd att säga att det inte spelar nån roll. Vill man utvecklas är det en fördel att se delarna i helheten enligt mig.

Det är väl detta man kan döpa till teknisk kunnighet och känsla om jag inte missförstår något nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är nog det löjligaste jag nånsin hört. Men nog är det powermetal alltid.

Tror inte jag har inte har flabbat så mycket nånsin 😕

PAJJAS!

Jag somn tycker Dragonforce är grymt bra! Grymt klicheeaktiga och löjliga kanske men solona är asgrymma! (Den längre versionen är bättre dock)

Jag vill verkligen poängtera att jag tycker inte att det skulle vara dåligt på nåt vis. Musiken ligger utanför min smak men måste säga att jag är imponerad av dessa musiker som verkligen lirar röven av allt. DET var iaf underhållsvärdet för mig att se den videon. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Genrer är bara sååå ute!!! 😛

Nä, men allvarligt. Alla såna här diskussioner handlar ju ytterst om genrebenämningar. Etiketter vars enda syfte är att kunna beskriva i tal eller text ungefär hur en artists musik låter, i sammanhang då man inte kan höra musiken och avgöra själv.

Fast redan där blir det ju fel, eftersom vi bevisligen inte har samma uppfattning om hur de olika genrerna låter. Är Judas Priest verkligen Power Metal? Hur fan låter egentligen Body, AOR, Progressive Bluegrass och Göteborgsdöds? Oftast har den med stenkoll på det ena noll koll på det andra.

En bra låt är en bra låt. En bra artist är en bra artist, och ett bra arr är ett bra arr. Om det sedan bärs upp av feta sjusträngade distguror eller klarinett är väl mindre viktigt. Genren definieras ju av flera olika parametrar såsom intrumentering, takt, tempo, spelstil/sångstil, attityd osv. Oftast är det väl kanske en eller ett fåtal av dessa parametrar en lyssnare inte kommer överens med, och då ratar denne hela genren. Tyvärr. Det kanske finns nån artist som skiljer sig från mängden, och saknar just den parameter man inte gillar. Utforska! Det är ju ett smörgåsbord där ute!

Däremot (och nu pratar jag om mig personligen) kan jag tycka illa om vissa klichéer inom genrer med tillhörande livsstil. Indiefolkets lite artsy överlägsna attityd gentemot "vanliga människor". Hip-Hopens tröttsamma gangsterromantik och vissa Metal-genrers tradiga attribut och poser.

Men de kan få hållas bäst fan de vill. Jag kan lyssna på musiken utan att anamma livsstilen. Bra musik är så jävla gött!

Och du har så jävla rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är nog det löjligaste jag nånsin hört. Men nog är det powermetal alltid.

Tror inte jag har inte har flabbat så mycket nånsin 😛

PAJJAS!

Jag somn tycker Dragonforce är grymt bra! Grymt klicheeaktiga och löjliga kanske men solona är asgrymma! (Den längre versionen är bättre dock)

Jag vill verkligen poängtera att jag tycker inte att det skulle vara dåligt på nåt vis. Musiken ligger utanför min smak men måste säga att jag är imponerad av dessa musiker som verkligen lirar röven av allt. DET var iaf underhållsvärdet för mig att se den videon. 😎

Hehe, videon är iofs ganska löjlig när de har små rutor med närbilder på när de lirar solona bara för att man ska se hur snabba de är, om någon mot förmodan redan missat det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...