Jump to content
Annons

Hårdrock? Vad är grejen?


tbruce

Recommended Posts

Ni som är sånnadäringa hårdrockare, förklara för mej, vad är grejen med hårdrock? Varför lyssnar ni på det? Vad är det som tilltalar er? Var ärliga nu. Är det bara för att det brukar finnas massa tuffa monster och demoner på omslagen?

Jag försöker inte provocera, jag vill veta, jag är helt oförstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 185
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ni som är sånnadäringa hårdrockare, förklara för mej, vad är grejen med hårdrock? Varför lyssnar ni på det? Vad är det som tilltalar er? Var ärliga nu. Är det bara för att det brukar finnas massa tuffa monster och demoner på omslagen?

Jag försöker inte provocera, jag vill veta, jag är helt oförstående.

Mmm... jag med. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kraft, energi och styrka i ljudbilden.

en av många delar.

Det var en ganska luddig beskrivning. Kraft, energi och styrka finns ju i massa musikstilar - och saknas (vad jag vet) i en hel del hårdrock också. Självklart har en hårdrocken en annan typ av energi än annan musik, men ändå...

Jag vill åt kärnan liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som är sånnadäringa hårdrockare, förklara för mej, vad är grejen med hårdrock? Varför lyssnar ni på det? Vad är det som tilltalar er? Var ärliga nu. Är det bara för att det brukar finnas massa tuffa monster och demoner på omslagen?

Jag försöker inte provocera, jag vill veta, jag är helt oförstående.

"Hmm ... rent filosofiskt eller bara sådär "ROCK'N ROLL" aktigt eller Hur menar Du?

--- få se nu--- hmm ... Rock On .. Duuud'e ... Det bara låta sig bliva tungt i sig själv!

Hård Rock .. näe Jag ger upp - för tro mig veta att här på Forumet så lär det endast heta "WORDS" and so on!

Ps: jo fan .. provosera Du bara .. He he he Nice day 4 what ever!

å föresten vad har Du emot vad "Folk kallar sig" - Long live Music! Duuuuud'e!

mvh: job

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var det larvigaste jag har läst. "Är det bara för att det brukar finnas massa tuffa monster och demoner på omslagen?" och "Jag försöker inte provocera" är en motsägelse.

Hårdrock är som alla andra stilar. Det skapar känslor och intryck hos människor. Sen finns det detaljer i musiken som vissa gillar mer än andra. Och precis som många musikstilar kopplas ihop med livsstilar, vissa lever det mer än andra.

Vill du få ut seriösa svar får du anstränga dig själv mer. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hmm ... rent filosofiskt eller bara sådär "ROCK'N ROLL" aktigt eller Hur menar Du?

--- få se nu--- hmm ... Rock On .. Duuud'e ... Det bara låta sig bliva tungt i sig själv!

Hård Rock .. näe Jag ger upp - för tro mig veta att här på Forumet så lär det endast heta "WORDS" and so on!

Ps: jo fan .. provosera Du bara .. He he he Nice day 4 what ever!

å föresten vad har Du emot vad "Folk kallar sig" - Long live Music! Duuuuud'e!

Ehh.. va?

Sen att försöka förklara det tilltalande i en så bred musikstil är svårt. Det är oftast musik som vilken annan, fast med andra instrument för att förmedla en ljudbild som bättre passar den stämning man vill åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hmm ... rent filosofiskt eller bara sådär "ROCK'N ROLL" aktigt eller Hur menar Du?

--- få se nu--- hmm ... Rock On .. Duuud'e ... Det bara låta sig bliva tungt i sig själv!

Hård Rock .. näe Jag ger upp - för tro mig veta att här på Forumet så lär det endast heta "WORDS" and so on!

Ps: jo fan .. provosera Du bara .. He he he Nice day 4 what ever!

å föresten vad har Du emot vad "Folk kallar sig" - Long live Music! Duuuuud'e!

Ehh.. va?

Sen att försöka förklara det tilltalande i en så bred musikstil är svårt. Det är oftast musik som vilken annan, fast med andra instrument för att förmedla en ljudbild som bättre passar den stämning man vill åt.

Om man vill snacka ljudbild ....... så er'e väll annat, men så var ju ej frågan ställd .. eller?

Redigerat av job
Link to comment
Dela på andra sajter

job: Första delen av ditt inlägg förstod jag inte riktigt vad du menade med. Men jag har inget alls emot vad folk kallar sig, och jag försöker inte provocera, det skrev jag ju.

johahl: Det där var väl ett skämt mest, men det är ju lite intressant om du upplever det som en provokation, tycker jag. För, ur ett lekmannaperspektiv, så verkar ju just den grafiska estetiken vara ganska konsekvent vad gäller hårdrock (och ja, jag vet mycket väl att det finns massor av undantag också), och den speglas ju även i texternas innehåll osv. Jag har alltid haft svårt att ta en hel del hårdrock på "allvar" pga detta, i mina öron så handlar det mest om stora (tomma?) gester, drakar och demoner, maskerad på scen, fuskblod, och det säger mej liksom ingenting utan blir mest nåt slags svårgenomträngligt filter som gör att jag knappt förstår mej på musiken alls.

Som sagt, jag vet att det finns hårdrock som inte är på det sättet... men det är ofta som det finns med på något hörn tycker jag ändå, eller snarare, det är sällan det inte finns med alls.

Jag förstår att det skapar känslor och intryck, men uppenbarligen så är det ju olika känslor som jag och du får eftersom du gillar det men inte jag... och jag är nyfiken på vad det är för känslor som "ni hårdrocksälskare" (inom citationstecken för att jag inte vill pracka på dej nåt som du inte själv skulle kalla dej) får ut av hårdrocken.

Lethal: Jomen vad är det för stämning då? "Skräck"? Ångest? Aggressivitet? Kraft/makt? Det måste ju vara nåt särskilt som gör att folk vill lyssna på just hårdrock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdrock å hårdrock...

Blir ju lite svårt att säga vad det är. Bon Jovi vs. Meshuggah ..? Båda är ju hårdrock.

Men om man ska dra så där över en kam så är det en sak gemensamt som gäller. Man måste vara en bra musiker för att det ska låta bra. Oavsett dödsmetal eller fjollig västkustrock.

Sen är det väl attityden. Mycket jävlar anamma och ett gnidande på gitarren.

bara för att det är så, så betyder det inte att det är bara hårdrocken som är så.

Ta ex. Prodigy/aphex Twin å liknande. Hysterisk attityd.

Sen tycker jag iofs att det är rätt töntigt med att sminka sig som döskallar i fäjjset. Men det lägger väl till, eller kryddar lite extra på aggressionerna. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

job: Första delen av ditt inlägg förstod jag inte riktigt vad du menade med. Men jag har inget alls emot vad folk kallar sig, och jag försöker inte provocera, det skrev jag ju.

johahl: Det där var väl ett skämt mest, men det är ju lite intressant om du upplever det som en provokation, tycker jag. För, ur ett lekmannaperspektiv, så verkar ju just den grafiska estetiken vara ganska konsekvent vad gäller hårdrock (och ja, jag vet mycket väl att det finns massor av undantag också), och den speglas ju även i texternas innehåll osv. Jag har alltid haft svårt att ta en hel del hårdrock på "allvar" pga detta, i mina öron så handlar det mest om stora (tomma?) gester, drakar och demoner, maskerad på scen, fuskblod, och det säger mej liksom ingenting utan blir mest nåt slags svårgenomträngligt filter som gör att jag knappt förstår mej på musiken alls.

Som sagt, jag vet att det finns hårdrock som inte är på det sättet... men det är ofta som det finns med på något hörn tycker jag ändå, eller snarare, det är sällan det inte finns med alls.

Jag förstår att det skapar känslor och intryck, men uppenbarligen så är det ju olika känslor som jag och du får eftersom du gillar det men inte jag... och jag är nyfiken på vad det är för känslor som "ni hårdrocksälskare" (inom citationstecken för att jag inte vill pracka på dej nåt som du inte själv skulle kalla dej) får ut av hårdrocken.

Lethal: Jomen vad är det för stämning då? "Skräck"? Ångest? Aggressivitet? Kraft/makt? Det måste ju vara nåt särskilt som gör att folk vill lyssna på just hårdrock.

"Jo .. Eju själv en sliten Trubadur eller musiker eller punkare (punk yakkks det 'e ju ett livs leverne) .. En Far som 'e Dansbands musiker - En Broder som kallar sig Hårdrockare o.s.v .. för mig är allt bara musik ( beroende ar man är å hur man mår å hur tillställningen bara är .. älltrar mig inte så mycket i vad det "Nu än hetter" - föresten eru Musikier? ( Musiker = kan spela eller bara GOOOOOla lite grann så er'e ju musik i mina öron ... He he ... Det Jag menade med att varje tid inom sin egen har ju sin smak å genere ..!

(( Hehh )) har ju en dottra som 'e duktig på det där ... 18 bast å ska disa farsan sin på vad "RIKTIG musik är .. He he .. Jag sa: De 'e ba å ROCKA FETT! För Nu 'e man snart 40 å .. snacka om man loosat mycket om man inte hängt med .. Å då gäller det inte "Typ melodifestivalen å dyl .. Är för gammal för sånt .. vetja .. Men det var ju inte frågan .. Hmmm "((HÅRDROCK))" 'e ju för fa... inte bara mörker å dyl ... Läs Musikhistoria vettja .. Man 'e ju inte "Musiklärare för Nad'a"

Ps: im the man behind you ..so? .. !

mvh: job

Redigerat av job
Link to comment
Dela på andra sajter

monster har inget med saken att göra.. inte häller att den på något vis skulle vara varken provocerande, rebelliskt eller på något vis tuff att lyssna på.. tror inte det finns många, eller ens någon, över sexton som vill verka rebellisk genom att lyssna på hårdrock ..vill man vara cool med sin musik ska man väll lyssna på hiphop eller möjligtvis nån psykadelisk trance nu för tiden.. det är iaf min bild.. ah har aldrig varit nå bra med trender så jag ska kanske inte uttala mig om sånt egentligen.. 😄

anledning ett.. Musiker

..Jag är gitarrist och hårdrocken erbjuder bland den mest intressant spelade, uttrycksfulla, gitarrbaserade musiken som finns och med det några av de bästa gitarristerna som världen har att erbjuda.. samma sak gäller sånginsatserna, enligt min mening (vet att inte alla håller med där), men jag tycker inte det finns många andra genrer som erbjuder lika starka och dynamiska sånginsatser som hårdrocken..

anledning två.. Kraftfullhet

..För att det är den musiken där det är enklast att hitta "kraftfull" musik.. annars är det bara klassisk musik som jag tycker kan vara lika kraftfull.. men det är enklare att hitta bra hårdrock..

---

Lite svårt att sätt ord på Varför egentligen.. för mig erbjuder hårdrocken, den hårdrocken jag gillar alltså, starka melodier och harmonier av en typ jag inte hittar någon annan musikstil.. kort sagt..

ska tänka över saken riktigt kanske jag kommer på nå bra att säga.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdrock å hårdrock...

Blir ju lite svårt att säga vad det är. Bon Jovi vs. Meshuggah ..? Båda är ju hårdrock.

Men om man ska dra så där över en kam så är det en sak gemensamt som gäller. Man måste vara en bra musiker för att det ska låta bra. Oavsett dödsmetal eller fjollig västkustrock.

Sen är det väl attityden. Mycket jävlar anamma och ett gnidande på gitarren.

bara för att det är så, så betyder det inte att det är bara hårdrocken som är så.

Ta ex. Prodigy/aphex Twin å liknande. Hysterisk attityd.

Sen tycker jag iofs att det är rätt töntigt med att sminka sig som döskallar i fäjjset. Men det lägger väl till, eller kryddar lite extra på aggressionerna. 😠

Måste man inte vara en bra musiker för att göra bra musik oavsett genre? 😆

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är hårdrocken ett sätt att uttrycka sig, ett sätt att vara. Det ger mig lite av min identitet, på samma sätt som hip-hop eller rap eller vad det nu kallas, kan påverka andra människor på samma sätt.

Jag citerar Rundgång, ett program på SVT (inget exakt citat, men ni fattar): i ett kärnvapenkrig skulle bara bakterier och hårdrocksfans överleva. 😠

För mig är det så mycket kraft i hårdrocken, så mycket känsla. Gitarren är det instrumentet du kan uttrycka dig mest med, förutom rösten då förstås, det anser jag själv personligen (även om alla inte lär hålla med mig). Vad jag också gillar med hårdrocken är dess mångsidighet. Jag lyssnar på band som Meshuggah, Kiss, Iron Maiden, Rhapsody och Dream Theater, och dessa band ligger alla i olika delar av hårdrocken. Det finns så mycket att upptäcka, om man bara tar sig tid. 😆

aka_Basse: Menar du att tung musik inte kan vara melodiös? Där tycker jag att du har väldigt fel. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som är sånnadäringa hårdrockare, förklara för mej, vad är grejen med hårdrock? Varför lyssnar ni på det? Vad är det som tilltalar er? Var ärliga nu. Är det bara för att det brukar finnas massa tuffa monster och demoner på omslagen?

Jag försöker inte provocera, jag vill veta, jag är helt oförstående.

Tja, definiera hårdrock... 😠 Det finns ju så många stilar så det är svårt att svara rent generellt. För mig finns det hårdrock som jag älskar (kan droppa några namn som KISS, Led Zeppelin, AC/DC, Barkmarket, Black Sabbath, Blue Öyster Cult, Danko Jones, Pantera, Ministry, Screw, Monster Magnet) inom flera stilar, som synes. Men det finns hårdrock som jag inte gillar alls - black metal kan jag säga att jag inte alls tycker om.

Själv har jag alltid gillat gitarrbaserad musik. Min första skiva var ABBAs "Waterloo" som jag tyckte var bra... tills jag fick ett exemplar av KISS "Destroyer", sedan var det kört. Första låten jag hörde med Zeppelin var "Black Dog" - var såld direkt när eko-effekt började. 😆

Jag har aldrig analyserat varför jag gillar det, och jag kommer inte att göra det nu heller. Somliga saker och ting skall man inte analysera sönder utan bara låta va som det är. Men kanske ... bara kanske... gillar jag saker som sticker ut och är lite udda (med vilket jag menar har något eget). Jag har aldrig förstått mig på varför man vill lyssna på det som ligger på hitlistan - eller åtminstone de 90 % som låter som massproducerat örongodis (alternativt öronskräp! 🥰 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker verkligen inte heller provocera när jag säger följande:

Du är - enligt din "profil" - född 1987 samt förtjust i "fransk house". Frågan är just varför du vill veta "grejen med hårdrock"...

I övrigt är dock dina frågor mycket lätta att besvara:

Varför lyssnar ni på det?

Svar: Av motsvarande skäl till varför du lyssnar på det just du lyssnar på.

Vad är det som tilltalar er?

Svar: Motsvarande det som tilltalar dig i just det du lyssnar på.

Är det bara för att det brukar finnas massa tuffa monster och demoner på omslagen?

Svar: Jag får nog ge mig där... Ett "tufft" monster är nog hippare än en polariserad bild på en Jukebox.

😠

//Valle

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan "varför gillar man hårdrock" är väl tämligen meningslös, dessutom nedlåtande ställd. Det man inte gillar, vad det än må vara, skakar man ändå bara på huvet åt, vad än för förklaringar man får till svar från diggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

aka_Basse: Menar du att tung musik inte kan vara melodiös? Där tycker jag att du har väldigt fel. 😉

Nej, självklart inte, men min uppfattning är bara att det finns många väldigt tunga låtar som är rätt så omelodiösa. Självklart finns det ju också mycket annan omelodiös musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

"(( Yepp yepp )) " Heh boy's & girl's it time for an gooooood night sleep now ....

Bye!

Redigerat av job
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man inte vara en bra musiker för att göra bra musik oavsett genre?  😉

Nej, verkligen inte!

Det beror ju bara på hur man väljer att definiera en "bra musiker". Om en "bra musiker" är en som kan spela väldigt snabbt och tekniskt svårt så har du kanske en viss poäng men den definitionen tycker jag är lite sned. Jag skulle snarare definiera en bra musiker som någon som spelar musik som många människor tycker är bra, det måste man göra i alla typer av musik för att lyckas.

Kurt Cobain var på inget sätt en sämre musiker än säg Yngwie Malmsteen till exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

aka_Basse: Menar du att tung musik inte kan vara melodiös? Där tycker jag att du har väldigt fel.  😉

Nej, självklart inte, men min uppfattning är bara att det finns många väldigt tunga låtar som är rätt så omelodiösa. Självklart finns det ju också mycket annan omelodiös musik.

Jäpp, men vad jag menade, är att det finns mycket tung musik som även har mycket melodi i sig. Det ena utesluter inte det andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kurt Cobain var på inget sätt en sämre musiker än säg Yngwie Malmsteen till exempel.

Jo! Men dessvärre så säger inte det så mkt tyvärr.

Nej, objektivt sett så var han inte det och de är min poäng.

Gör man bra musik så är man en bra musiker, det är ju det enda som räknas.

Sen får förstås alla ha sin åsikt men man kan aldrig säga att en musiker är bättre än någon annan objektivt sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

säger som valle och 91:an här ovan...

jag skulle aldrig fråga någon om dennes smak eller motiv etc till vaför den personen lyssnar på det som just JAG inte fattar, samma sak med ALLT på den här planeten-

du kommer aldrig att förstå en miljard saker som andra pysslar med/tycker/gör osv-

varför då försöka få dessa att förklara det för dig i ord???

det enda sättet att förstå är att uppleva,bli bekant med,ha en viss relation till på ett närmre plan...allt går inte att läsa sig till eller få snabba fake-tips för...

luktar ren provokation/dumhet 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdrock är den musik som bäst uttrycker hårdhet, cynism, ondska och asgarv. Det är bra.

En del hårdrock är oxå sådär charmigt larvig så man bara måste älska den.

Sen finns det en jävla massa tokskit inom hårdrocken oxå, men det gör det ju inom alla genrer.

edit: och jo, jag tycker nog att man kan få fråga "varför" nån gillar det och det... Det behöver inte vara provocerande. Min åsikt.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju bara på hur man väljer att definiera en "bra musiker". Om en "bra musiker" är en som kan spela väldigt snabbt och tekniskt svårt så har du kanske en viss poäng men den definitionen tycker jag är lite sned. Jag skulle snarare definiera en bra musiker som någon som spelar musik som många människor tycker är bra, det måste man göra i alla typer av musik för att lyckas.

Kurt Cobain var på inget sätt en sämre musiker än säg Yngwie Malmsteen till exempel.

Alltså, vad jag menar med bra musiker är bra musiker. Teknikfreak snabb eller vad det nu kan vara har inget med bra musiker. Naturligtvis har det inverkan.

Bra musiker är en bra musiker. Att kunna spela sitt instrument på ett bra sätt.

Sånt krävs för att kunna lira hårdrock och även många andra stilar.

Sen finns det dom som verkligen inte kan spela som släpper skivor. Vill inte hänga ut nån med risk att det kan bli onödigt munkrig i tråden. Men jag vet folk som verkligen inte ens kan spela. Totalt urkassa, och släpper skivor på löpande band. Och det spelas på dom reklamstinna radiokanalerna, varje dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...