Jump to content
Annons

Hårdrock? Vad är grejen?


tbruce

Recommended Posts

Annons
  • Svar 185
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 2 veckor senare...
nej, å det är ett ord till som du behöver lära dig betydelsen av.

verkar finnas två läger här, dom som kan å dom som inte ens vill lära sig

Åh, du överlägsna person kan väl förklara innebörden för oss andra.

Eftersom du frågar men inte orkar släpa arslet till ett uppslagsverk så får du en länk

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fascism#Vad_.C3.A4r_fascism.3F

Link to comment
Dela på andra sajter

...Om man följer bildningsformen för yrken/utövanden som slutar på -iker, t ex:

magiker - person som sysslar med (att framställa) magi

cyniker - person som sysslar med (att framställa) cynism

komiker - person som sysslar med (att framställa) komik

fysiker - person som sysslar med fysik

optiker - person som sysslar med optik

kritiker - person som sysslar med (att framställa) kritik

botaniker - person som sysslar med botanik

ironiker - person som sysslar med (att framställa) ironi

så följer rimligen att

musiker - person som sysslar med (att framställa) musik

och inte bara

musiker - person som spelar på ett traditionellt musikinstrument

Eller? 😆

Det här håller inte. Det räcker inte med en -ikeravslutning på ord för att de s a s ska hamna på samma bakgård. Cyniker eller ironiker kan både du och jag vara bara genom att öppna käften eller skriva ett foruminlägg. Fysiker eller optiker blir vi inte bara för att vi kan ohms lag eller bär brillor. Det är Proffessioner.

Man blir inte präst bara för att man är kristen liksom.

***

Så ditt resonemang håller inte för att "bevisa" eller "visa" någonting. Om det var din ambition.

***

Som vanligt i dessa lätt infekterade diskussioner vill jag poängtera att jag icke är gnällig.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hårdrock? Vad är grejen?, Jag fattar inte... förklara?"

Nä jag har aldrig heller fattat, trummor som skrålar, gitarrer som brölar och lyckas alltid vara +10 db ovanpå ljudbilden ... visst det är en viss charm men för mig räcker det typ max 1 gång om året men då ska det vara något vassare som tex Korn eller nått. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Vad som är grejen med hårdrock?

Den tilltalar mig extremt mycket vad gäller instrument, ljud och attityd. Jag lyssnar på hårdrock som handlar mycket om arga känslor och livsfilosofier. Därmed att jag inte lysnar på annat. Jag älskar AOR som bland annat Survivor, Toto och Journey som handlar extremt mycket om svunna tider och borttappad kärlek och jag älskar verkligen det med.

Vad gäller den mera extrema delen av min musiksmak handlar det mest om mina känslor mot samhället/männsikor som jag tycker är helt pantade i huvvet (men det orkar jag inte gå in på, blir så mycket skrivande då).

Sam dementerat tidigare så är det en extremt svår fråga att svara på... samtidigt som det är väldigt lätt.

Tycker man om det så tycker man om det, även om man kanske inte funderat på varför. Men de flesta har nog en klar bild över varför dom tycker om ett band och ogillar ett annat.

Hårdrock som handlar om drakar = bävermetal 😄 Ingenting för mig direkt.

Hårdrock som handlar om demoner = demoner kan vara mycket... kanske en demon i sitt sinne, en tanke som växer som ett virus. En människa man ogillar.

Ok.. nu orkar jag inte skriva nå mer 😄

Edit: Hmm.. kom på att du skrev att du "inte fattar" i rubriken. Du kanske inte är en arg människa? 😄 Jag är förbannad på en jävla massa saker och då är hårdrocken extremt bra på att få ut min aggression. Sen hjälper det ju om texterna är förankrade i nått smo jag själv tycker eller tror.

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör man bra musik så är man en bra musiker, det är ju det enda som räknas.

Helt fel.

Att göra bra musik är en sak, att spela musik bra en annan.

Finns gott om folk som är skitduktiga musiker men inte speciellt duktiga på att göra musik - o tvärtom: folk som knappt kan spela men är duktiga som fan på låtskrivande. Du verkar ju ha en konstig uppfattning måste jag säga, eller beror det på att du ännu kanske inte träffat så många olika typer av människor o sett dem arbeta med musik på olika sätt?

Jag håller inte med dig. Du verkar påstå att man tekniskt sett måste vara skicklig för att kunna kalla sig en "bra musiker". Musik handlar ju om mer än så. T.ex. håkan hellström berör ju väldigt många personer med musik.

Musiker betyder ju att man sysslar med musik. Bra musiker betyder ju alltså att man sysslar med bra musik. Bra musik = bra musiker.

/ adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man inte vara en bra musiker för att göra bra musik oavsett genre?  😳

Nej, verkligen inte!

Det beror ju bara på hur man väljer att definiera en "bra musiker". Om en "bra musiker" är en som kan spela väldigt snabbt och tekniskt svårt så har du kanske en viss poäng men den definitionen tycker jag är lite sned. Jag skulle snarare definiera en bra musiker som någon som spelar musik som många människor tycker är bra, det måste man göra i alla typer av musik för att lyckas.

Kurt Cobain var på inget sätt en sämre musiker än säg Yngwie Malmsteen till exempel.

nä men det är inte fallet... yngwie suger, det vet alla... keine feeling... men om du tex, sitter vid en dator och kopplar ihop loopar till house och techno... så behöver du inte vara särkillt bra musiker, du behöver inte ens kunna spela ett enda instrument, rent teoretiskt... men sedan är det säkert många som kan det ialla fall...

Angående hårdrocks frågan...

Hårdrock är schysst.. man rycks med, det låter coolt, fett och sedan ser man jävlit grym ut med...

Om jag skulle välja mellan tex att se ut som en hiphopare eller en pudelrockare... hade jag valt pudelrockaren närsomhelst... hellre för stort hår än förstora byxor 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiker betyder ju att man sysslar med musik. Bra musiker betyder ju alltså att man sysslar med bra musik. Bra musik = bra musiker.

/ adama

vafan är det med vissa här?

har ni streck i svenska eller?

om samma människa spelar två olika låtar å du gillar den ena men inte den andra så är han först bra å sen dålig eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ordet musiker feltolkas lätt.

För att vara tydlig brukar jag säga att man kan vara en spelskicklig musiker. Man kan också vara en bra låtskrivare/kompositör.

Dessa två begrepp är ju tydligt åtskilda från varandra och behöver inte alls passa ihop. Men de är viktigt att skilja på! En spelskicklig musiker kan låta bedrövlig om denne spelar dåligt komponerade låtar.

Vad som sen låter bra är ju helt upp till lyssnaren.

Personligen tycker jag Yngwie, Vaughan och hundra andra är otroligt spelskickliga musiker och som har gjort massor med bra låtar, men jag gillar bara deras låtar som är bra komponerade. När de spelar vad jag uppfatar som en dåligt komponerad låt, så blandar jag inte ihop det med deras spelskicklighet.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går väl egentligen inte att definiera vem som är bra musiker eller inte. Det spelar ju ingen roll vad folk tycker om musiken. Jag menar, vem har egentligen rätten att bestämma vad som låter bra/dåligt. Musik uppfattas ju så fundamentalt olika av olika individer så att egentligen kan man stryka begreppet "bra musiker".

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

är det inte enklare att säga bra instrumentalist och bra kompositör istället eftersom musiker i alla fall i mitt huvud tolkas som en sammanslagning av instrumentalist och kompositör.

Yngwie är ett solklart fall på en duktig instrumentalist som hanterar sitt instrument bra men som för 5 öre inte kan spela/sola med känsla och inlevelse. Satriani och Vai är två gitarrister som däremot både hanterar sitt instrument bra och även sätter lite extra krydda i sitt gitarrspel i form av inlevelse.

När Yngwie solar låter det alltid likadant... pickar i 32:a delar och spelar diverse klassiska stycken.

Satriani och Vai har däremot lärt sig den gyllene regeln "Less is more" och behöver inte överprestera utan koncentrerar sig på att solot ska passa in i låten istället.

Sen finns det ju gitarrister som kan riffa men inte sola, osså finns det dom som kan sola men inte riffa. Alla är ju olika.

Innan jag får en massa glåpord slängd efter mig vill jag bara passa på att säga att detta är MIN åsikt.

Precis som Magpie skriver:

Trots att de spelar vad jag uppfatar som en dåligt komponerad låt, så blandar jag inte ihop det med deras spelskicklighet.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Det går väl egentligen inte att definiera vem som är bra musiker eller inte. Det spelar ju ingen roll vad folk tycker  om musiken. Jag menar, vem har egentligen rätten att bestämma vad som låter bra/dåligt. Musik uppfattas ju så fundamentalt olika av olika individer så att egentligen kan man stryka begreppet "bra musiker".

alla har väl rätt till sin egen åsikt om allt? Vad man däremot inte har rätt till är att kasta skit på andras åsikter.

Om man inte får tycka att nånting är bra eller dåligt hur fan ska man kunna ha en personlig smak då?

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

precis.. lästa inlägget lite hastigt. Sorry 🙂

Vad en bra musiker är måste vara upp till var och en att bestämma själva. Så lägg ner diskussionen och sätt er och lyssna lite musik och jobba på er egen åsikt istället för att jobba på andras åsikter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När Yngwie solar låter det alltid likadant... pickar i 32:a delar och spelar diverse klassiska stycken.

Satriani och Vai har däremot lärt sig den gyllene regeln "Less is more" och behöver inte överprestera utan koncentrerar sig på att solot ska passa in i låten istället.

Ah detta eviga ämne 🙁 ... men alltid lika ballt, right?

Men handen på hjärtat, är Satriani och Vai så jämrans lessismore? Visst är Satriani som bäst när han lägger i överväxeln. Det är ju det man vill ha. Satriani i 180. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

När Yngwie solar låter det alltid likadant... pickar i 32:a delar och spelar diverse klassiska stycken.

Satriani och Vai har däremot lärt sig den gyllene regeln "Less is more" och behöver inte överprestera utan koncentrerar sig på att solot ska passa in i låten istället.

Ah detta eviga ämne 😄 ... men alltid lika ballt, right?

Men handen på hjärtat, är Satriani och Vai så jämrans lessismore? Visst är Satriani som bäst när han lägger i överväxeln. Det är ju det man vill ha. Satriani i 180. 😎

Malmsteen, Satriani och Vai 😉🥰🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

alla 3 är ju diviga som faaan 😮 Det sticker jag inte under stolen med... Men vad kan man göra åt 80-tals gitarrister 😕

Skillnaden mellan de 3 är att Yngwie bara spelar snabbt mellan Satriani och Vai faktiskt spelar snyggt och inte ALLTID snabbt ... 😮 Men visst är det fränt när dom drar igång sina räkor så det bara sprutar toner... men det är väl därför man inte lyssnar på dom så jätteofta heller. Då lyssnar man ju hellre på nått som man inte blir trött på efter en kvart. 😮

Om jag själv får välja så lyssnar jag ju mycket hellre på Dimebag Darrel och Chuck Schuldiner. och Empuu från Nightwish... Det är/var 3 riktigt bra gitarrister det imo

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Dimebag Darrel var och är ju så jävla underbar 😮😕

Jag älskar hans gitarrskrik och hans sätt att spela. 😮😛😛

R.I.P DIMEBAG DARELL ( Darell Abbott )

 

Born: August 20, 1966 Dallas, TX, USA

Murdered: December 8, 2004 Columbus, Ohio, USA

 

YOU WILL NOT BE FORGOTTEN!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Att säga att Kirk Hammet är gitarrist är ungefär lika lögnaktigt som att säga att Lars Ulrich är trummis... sen att dom råkar vara i samma band är nog mest en slump eller?? 🙂 Dom borde ha slutat 1984 eller däromkring

Link to comment
Dela på andra sajter

Att säga att Kirk Hammet är gitarrist är ungefär lika lögnaktigt som att säga att Lars Ulrich är trummis... sen att dom råkar vara i samma band är nog mest en slump eller?? 😉 Dom borde ha slutat 1984 eller däromkring

hva i all verden er det for en kommentar?! hvordan hadde trash sett ut uten metallica? eller metall for den saks skyld? 🙂

Kirk Hammet, og James Hetfield også er en gitarist av verdenklasse, de har min evige respekt!

Lars Ulrich er en trommis som knuser de fleste, og jeg ville ikke være redd for å plassere han i samme bås som Keith Moon eller Bonham! Bare så det er sagt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Att säga att Kirk Hammet är gitarrist är ungefär lika lögnaktigt som att säga att Lars Ulrich är trummis... sen att dom råkar vara i samma band är nog mest en slump eller?? 🙂 Dom borde ha slutat 1984 eller däromkring

Precis. 😉🙂😉😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Att säga att Kirk Hammet är gitarrist är ungefär lika lögnaktigt som att säga att Lars Ulrich är trummis... sen att dom råkar vara i samma band är nog mest en slump eller??  😉 Dom borde ha slutat 1984 eller däromkring

hva i all verden er det for en kommentar?! hvordan hadde trash sett ut uten metallica? eller metall for den saks skyld? 🙂

Kirk Hammet, og James Hetfield også er en gitarist av verdenklasse, de har min evige respekt!

Lars Ulrich er en trommis som knuser de fleste, og jeg ville ikke være redd for å plassere han i samme bås som Keith Moon eller Bonham! Bare så det er sagt... 🙂

Den hadde nog fan sätt bättre ut utan Metallica, så länge Slayer finns så behöver man inte oroa sig för att Thrashen ska försvinna. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Efter att Metallica släppt Kill 'em all, Ride The Lightning och Master of Puppets var bandet förbrukat... All nyskapande musik som gjorde dem kända i början var inte längre ny och fräsch. Andra band hade redan börjat blomma fram vid sidan om som utvecklade hela trash genren till skillnad från Metallica som körde på i sina gamla inkörda spår, *sagoröst* och så vitt jag vet gör dom det än idag *sagoröst*.

Även om deras musik var nyskapande då kan jag inte för 5 öre tycka att deras musik var bra i början av 80-talet. Visst... det finns bra inslag här och där på deras skivor fast jag lyssnar hellre på band som aldrig gör en besviken... än på band som har bra riff här och där. Dom var med och startade hela trash genren. Varken mer eller mindre.

Sen att folk lyssnar på dem än idag är en helt annan femma. När band blir så extrem hypade så spelar det inte direkt nån roll om dom är bra eller inte. Alla lyssnar på dem ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag var och såg Cradle of Filth förra torsdagen i gbg eftersom dom var ett favoritband i mina yngre metaldagar.

och efter det började dej fundera på samma sak.

"vad fan är det som är bra med det här egentligen?!"

jag kommer aldrig släppa greppet om iron maiden, ac/dc, manowar, kiss pga av deras musikaliska begåvning. men allt annat är att förkasta.

en sak jag har tänkt på mycket är även att alla extrema genres har en tendens att låsa fast sig i just sin genre. som exempel: en hårdrockare hatar allt utom hårdrock och hatar hiphop särskillt mycket. medans en jazzlyssnare har för vana att lyssna på alla slags musikstilar men föredrar jazz. jag säger inte att ALLA hårdrockare beter sig så här

men majoriteten iaf. och även jag på den gamla "goda" tiden.

nu idag tackar jag min goda vän som fick mig att börja lyssna på rapitirapp (hiphop/rap) och öppnade många nya dörrar in i musikvärlden. nu idag lyssnar jag på det mesta. allt utom dansband 😄

mvh!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...