Jump to content
Annons

Hårdrock? Vad är grejen?


tbruce

Recommended Posts

Håkan Hellström är en väldigt bra sångare trots att de är surt för de mesta punkt slut.

-Nä, men folk vet inte bättre

Kan vi inte bara fastställa en gång för alla att alla som uppskattar Håkan Hellströms musik är fullständigt omusikaliska idioter och sedan släppa det.

😱

😛

ironi...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 185
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Håkan Hellström är en väldigt bra sångare trots att de är surt för de mesta punkt slut.

-Nä, men folk vet inte bättre

Kan vi inte bara fastställa en gång för alla att alla som uppskattar Håkan Hellströms musik är fullständigt omusikaliska idioter och sedan släppa det.

🙂

😕

ironi...

Misstänkte det 😄 men var inte riktigt säker. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan Hellström är en väldigt bra sångare trots att de är surt för de mesta punkt slut.

-Nä, men folk vet inte bättre

Kan vi inte bara fastställa en gång för alla att alla som uppskattar Håkan Hellströms musik är fullständigt omusikaliska idioter och sedan släppa det.

JA!!!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråden må avklarad. Men jag måste ändå säga att jag uppskattar Håkans så kallade falsksång på samma sätt som jag uppskattar Yngvei Malmsten, Slayer, Entombed, Motorhead, Saxon och Discharged.

Skulle kunna rabbla namn i timmar men för mig är bra musik bra musik och vi landar alltid på samma plats där vi är just nu. Vi har alltid rätt och världen har fel.

Har förmodligen en av dom största hårdrocksamlingarna i Sverige, älskar musiken även om jag har varit dålig på att uppdatera mig på allt som händer nu.

Och för er som är nu är de namn jag nämde hopplöst passe.

Jag må vara mer intressead av elektronisk musik idag kanske som tbruce men jag skulle alldrig inbilla mig att någon musikform är bättre än någon annan.

Allt beror på vilka frekvenser man har mottagaren instäld på vad vi själva greppar att förstå.

För mig har det allt för länge varit Prefab Sprout, Camel, The Blue Nile, The Divine Comedy, Allan Holdsworth, Fields of the Nephilim, De Lillos, Morissey och Burt Bacharach och Mahavisnu Orchestra. Skulle också kunna droppa en massa annat som french House, the Mongolfier Brothers, Stereo Lab, High Lllamas, Scott Walker, Bryan Adamsson, Jarvis Cocker, Cathal Couglan, Louis Phillipe och nu droppade jag en massa namn punkt.

Behöver någonting nytt gärna en massa ny hårdrock eller vad det kallas nuförtiden

Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan Hellström är en väldigt bra sångare trots att de är surt för de mesta punkt slut.

-Nä, men folk vet inte bättre

Kan vi inte bara fastställa en gång för alla att alla som uppskattar Håkan Hellströms musik är fullständigt omusikaliska idioter och sedan släppa det.

JA!!!!! 😉

Du missförstod mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråden må avklarad. Men jag måste ändå säga att jag uppskattar Håkans så kallade falsksång på samma sätt som jag uppskattar Yngvei Malmsten, Slayer, Entombed, Motorhead, Saxon och Discharged.

Skulle kunna rabbla namn i timmar men för mig är bra musik bra musik och vi landar alltid på samma plats där vi är just nu.

tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Gör man bra musik så är man en bra musiker, det är ju det enda som räknas.

Helt fel.

Att göra bra musik är en sak, att spela musik bra en annan.

Finns gott om folk som är skitduktiga musiker men inte speciellt duktiga på att göra musik - o tvärtom: folk som knappt kan spela men är duktiga som fan på låtskrivande. Du verkar ju ha en konstig uppfattning måste jag säga, eller beror det på att du ännu kanske inte träffat så många olika typer av människor o sett dem arbeta med musik på olika sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör man bra musik så är man en bra musiker, det är ju det enda som räknas.

Helt fel.

Att göra bra musik är en sak, att spela musik bra en annan.

Finns gott om folk som är skitduktiga musiker men inte speciellt duktiga på att göra musik - o tvärtom: folk som knappt kan spela men är duktiga som fan på låtskrivande. Du verkar ju ha en konstig uppfattning måste jag säga, eller beror det på att du ännu kanske inte träffat så många olika typer av människor o sett dem arbeta med musik på olika sätt?

håller med fullständigt / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Håkan Hellström är en väldigt bra sångare trots att de är surt för de mesta punkt slut.

-Nä, men folk vet inte bättre

Fast för mig är han bättre än t.ex. Peter Jöback. Bättre att lyssna till.

Men inte på att sjunga.

Förstår du skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör man bra musik så är man en bra musiker, det är ju det enda som räknas.

Helt fel.

Att göra bra musik är en sak, att spela musik bra en annan.

Helt fel. 😄

Grejen är att "bra musiker" går att tolka på minst fyra olika sätt. Ordet "bra" går att tolka som subjektivt bra, alltså "som lyckas göra något som tilltalar någon viss person", men det går också att tolka som tekniskt skicklig (eller likn.), vilket verkar vara din tolkning. Ordet "musiker" går också att tolka på minst två sätt; traditionellt har man väl synonymiserat det med "instrumentalist", men jag tror att i en tid då instrumentalister spelar en allt mindre roll, så håller nog ordet musiker mer och mer på att bli synonymt med "musikskapare".

Jag tror alltså att det Phobos menade var ungefär "musikskapare som lyckas göra något som tilltalar någon viss person", medans du Herr Phil verkar tolka det som "tekniskt skicklig instrumentalist". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

du säljer dig billigt tbruce---glöm inte ursprungsfrågan/energin....

Va? 😄

Jag vet ö h t inte varför den här gamla tråden drogs upp igen. 😆 Jag tyckte den var avklarad. 😆

Jasså tbruce, du har ju inte kommenterat min långa uppsats ännu. Om du blev ngt klokare på den eller ännu mer förvirrad. Eller du orkade inte läsa den?

Eller fick klart för dig långt tidigare?

Ja jag fick nog det... alltså tråden är ju över ett halvår gammal. 🙂

Jag tyckte din lilla uppsats verkade vettig. Vet inte riktigt vad jag ska kommentera i den.

Förutom: "Det är inget man kan "lära sig förstå" som klassisk musik och sånt t ex."

Det låter konstigt tycker jag, varför skulle man inte kunna lära sig förstå hårdrock om man kan lära sig förstå klassisk musik? Menar du att hårdrocken är mer banal/ytlig, och därför behöver man inte sätta sig in i den för att kunna avgöra om man gillar/ogillar den?

Det har jag svårt att tro... isåfall borde det ju vara samma med många andra populärmusikgenrer också... och det kan jag ju av egen erfarenhet säga att man kan visst "lära sig" tycka om även en viss sorts populärmusik som man från början ogillar. 😆

(Okej nu är ju kanske inte "lära sig" rätt begrepp, eftersom det knappast är någon som absolut vill uppskatta en viss genre bara för sakens skull? Man mer ändrar sitt synsätt på den, börjar se och uppskatta nyanser som man inte kunde urskilja från början.)

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag tror att i en tid då instrumentalister spelar en allt mindre roll, så håller nog ordet musiker mer och mer på att bli synonymt med "musikskapare".

Hej tbruce-jag tror att man skall vara försiktig med sådana här grova förenklingar/generaliseringar, att man alltför lätt trampar riktiga musiker på tårna och drar ner dom till en nivå som för dom är skamlig och oren helt enkelt!

Det handlar alltså om respekt för olika skrån, det kan du aldrig ändra på trots tidernas tokiga tecken av idag...som jag sagt tidigare så är en musiker en musiker och en tennisspelare en tennispelare osv, visst finns det tennisspelare som kan lira gura-Vitas Gerulaitis (stavning?) är polare med Janne Schaffer och jag fick ratta en session när dom satt och jammade på Sonet studion (Europafilm) i Spånga 1988, det var lite kult faktiskt!

Detta att det skall bli synonymt får vi alltså göra allt för att undvika genom att bidra med vettiga synpunkter men också framförallt klargöra vad som är vad här:

kalla dig/er/dom som inte kan traktera ett instrument men dock skapa ball musik i datorprogram för musikprogrammerare eller datorkreatörer etc men INTE för fan MUSIKER!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju sjukt mkt dålig hårdrock och en hel del bra också.

Jag tror bara att du har missat den bättre hårdrocken 😱

Jag rekommenderar Pain of Salvation. Skitbra musiker som gör väldigt tydlig och melodiös hårdrock. (tycker jag).

Dock är jag också helt oförsående hur man kan gilla riktigt grov deathmetall osånt. 😳

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

riktiga musiker

Uppenbarligen pratar vi olika språk du och jag Florian. 😳

Nej men jag förstår vad du menar - men jag hoppas du kan förstå vad jag menar också. 😱 Nu är vi långt ifrån ämnet tror jag... men. Om man följer bildningsformen för yrken/utövanden som slutar på -iker, t ex:

magiker - person som sysslar med (att framställa) magi

cyniker - person som sysslar med (att framställa) cynism

komiker - person som sysslar med (att framställa) komik

fysiker - person som sysslar med fysik

optiker - person som sysslar med optik

kritiker - person som sysslar med (att framställa) kritik

botaniker - person som sysslar med botanik

ironiker - person som sysslar med (att framställa) ironi

så följer rimligen att

musiker - person som sysslar med (att framställa) musik

och inte bara

musiker - person som spelar på ett traditionellt musikinstrument

Eller? 🙂

Jag tycker det är lite synd att en viss grupp av musikskapare ska ha monopol på ett ord som alltså endast borde betyda "person som gör musik"... Det säger på något sätt att en viss typ av musik skulle vara överordnad en annan, vilket ju är helt uppåt väggarna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nej nej tbruce, vi använder oss av samma goda språk, men du förbistrar det!

Här gäller det som sagt att inte generalisera sönder skråets innebörd och komma farandes med att allt som slutar på -iker är si och så.

Kom igen, både du och jag och alla andra vet vad en musiker är, blanda inte ihop detta med dina förskönande begreppsförvirringar i syfte att snygga till "fuskarna"... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker hela konceptet hårdrock känns så jävla förlegat. typ amerikansk rock e ju lite modernt, men som tidigare nämnt så tycker jag det är passé!!

däremot mot extremmusikens håll gillar jag.. 😱

band som

- circle of dead children

- rotten sound

- goratory

- visceral bleeding

- pustulated

- brodequin(både med nya o gamla trummisen/rna)

det är fan peppande musik. grötdist o piccolovirvel i en salig röra! texter som är så morbida och obskyra att om mormor ens tänkt tanken hade hon kolat vippen på stört!!! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker hela konceptet hårdrock känns så jävla förlegat. typ amerikansk rock e ju lite modernt, men som tidigare nämnt så tycker jag det är passé!!

däremot mot extremmusikens håll gillar jag.. 😆

band som

- circle of dead children

- rotten sound

- goratory

- visceral bleeding

- pustulated

- brodequin(både med nya o gamla trummisen/rna)

det är fan peppande musik. grötdist o piccolovirvel i en salig röra! texter som är så morbida och obskyra att om mormor ens tänkt tanken hade hon kolat vippen på stört!!! 😲

🙁 Ibland förstår jag mig verkligen inte på dig, Jonas...

Tur att du är en sånn trevlig o vettig kille trots att du lyssnar på såndär... "musik". 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker hela konceptet hårdrock känns så jävla förlegat. typ amerikansk rock e ju lite modernt, men som tidigare nämnt så tycker jag det är passé!!

däremot mot extremmusikens håll gillar jag.. 😆

band som

- circle of dead children

- rotten sound

- goratory

- visceral bleeding

- pustulated

- brodequin(både med nya o gamla trummisen/rna)

det är fan peppande musik. grötdist o piccolovirvel i en salig röra! texter som är så morbida och obskyra att om mormor ens tänkt tanken hade hon kolat vippen på stört!!! 😲

🙁 Ibland förstår jag mig verkligen inte på dig, Jonas...

Tur att du är en sånn trevlig o vettig kille trots att du lyssnar på såndär... "musik". 😆

🙁

höhö sånt är livet.

jag tycker det svänger ordentligt, men lyssnar inte så ofta. är mer kraftwerks om snurrar här.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag tror alltså att det Phobos menade var ungefär "musikskapare som lyckas göra något som tilltalar någon viss person", medans du Herr Phil verkar tolka det som "tekniskt skicklig instrumentalist". 🙂

Ja, så tolkar jag duktig musiker, men inte bara tekniskt skicklig, utan också skicklig på att kunna avgöra när man spelar vad, vad som passar in, bredd i kunnandet så man klarar många olika musikstilar, behärskar olika tekniker bra, vet när man spelar o när man INTE spelar, o inte minst att man behärskar nån kunskap om musikteori.

Phobos (o möjligen oxå din?) tolkning är ungefär lika rätt som att säga att skådespelaren skapar pjäsen, vilket i stort bara sker när man improviserar - precis som i musik.

Jag förstår faktiskt inte vissa människors enorma behov att behöva byta betydelse på vissa ord från det ursprungliga till något annat, när det redan finns en benämnning på det andra. Är det ett eget behov att få kalla sig något man inte riktigt kan säga att man är annars? 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår faktiskt inte vissa människors enorma behov att behöva byta betydelse på vissa ord från det ursprungliga till något annat, när det redan finns en benämnning på det andra. Är det ett eget behov att få kalla sig något man inte riktigt kan säga att man är annars? 🙂

Själv förstår jag inte vissa människors enorma behov av att hålla kvar vid gamla (förlegade) mönster och vanor, även när tiderna förändras. 🙁

Jag tycker Ove har en fin poäng där med fenomenet operahus - medans unga musiker som gör populärmusik knappt får något stöd öht från staten, har svårt att hitta replokaler, spelställen med mera, så lägger man enorma summor pengar på olika musiktyper som endast tilltalar en begränsad skara, en s k "elit".

Är inte det fascism? 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Länge leve elitismen-död åt kvacksalveriet och bottenskrapet här i världen 🙂 nej låt inte politik och slagord/klyschor försmutsa ditt sinne tbruce, jag skulle kunna dra detta ännu längre och säga att det är för djävligt hur mycket stålar och mediautrymme som sporten ges i vår värld,jämfört med kultur överhuvudtaget!

Vidare är det inte korrekt att,som du påstår,säga att vissa av oss (tack gode gud för att det fortfarande finns några vettiga själar kvar på planeten) håller fast vid "förlegade" mönster och vanor,menar du verkligen vad du säger...eller förstår du egentligen innebörden av dessa dina fascistiska bulldozeravhyvlingar till en seriös grupp musikutövare???

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

det är för djävligt hur mycket stålar och mediautrymme som sporten ges i vår värld,jämfört med kultur överhuvudtaget!

Amen på det! 🙂

F ö så tycker jag vi släpper hela den här diskussionen nu - vi är långt ifrån ämnet och vi kommer nog fortsätta tycka olika även på sidan 8, så det leder inte nån vart. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...