Jump to content
Annons

Hårdrock? Vad är grejen?


tbruce

Recommended Posts

Genrer är bara sååå ute!!! 😏

Nä, men allvarligt. Alla såna här diskussioner handlar ju ytterst om genrebenämningar. Etiketter vars enda syfte är att kunna beskriva i tal eller text ungefär hur en artists musik låter, i sammanhang då man inte kan höra musiken och avgöra själv.

Fast redan där blir det ju fel, eftersom vi bevisligen inte har samma uppfattning om hur de olika genrerna låter. Är Judas Priest verkligen Power Metal? Hur fan låter egentligen Body, AOR, Progressive Bluegrass och Göteborgsdöds? Oftast har den med stenkoll på det ena noll koll på det andra.

En bra låt är en bra låt. En bra artist är en bra artist, och ett bra arr är ett bra arr. Om det sedan bärs upp av feta sjusträngade distguror eller klarinett är väl mindre viktigt. Genren definieras ju av flera olika parametrar såsom intrumentering, takt, tempo, spelstil/sångstil, attityd osv. Oftast är det väl kanske en eller ett fåtal av dessa parametrar en lyssnare inte kommer överens med, och då ratar denne hela genren. Tyvärr. Det kanske finns nån artist som skiljer sig från mängden, och saknar just den parameter man inte gillar. Utforska! Det är ju ett smörgåsbord där ute!

Däremot (och nu pratar jag om mig personligen) kan jag tycka illa om vissa klichéer inom genrer med tillhörande livsstil. Indiefolkets lite artsy överlägsna attityd gentemot "vanliga människor". Hip-Hopens tröttsamma gangsterromantik och vissa Metal-genrers tradiga attribut och poser.

Men de kan få hållas bäst fan de vill. Jag kan lyssna på musiken utan att anamma livsstilen. Bra musik är så jävla gött!

Men medge att det är lite löjligt med falsettsång och spandex?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 185
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

thrinithan (oregistrerad)
Men medge att det är lite löjligt med falsettsång och spandex?

Det var ju inne på 80-talet i alla fall 😆 Falsett sången har jag väl egentligen inget emot men dom där jävla spandex tightsen 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Men medge att det är lite löjligt med falsettsång och spandex?

Jo det är klart att det är. Men då var det det ballaste man kunde ha. Dessutom så var det så oavsett musikstill. Även zyntharna körde spandex och falsettsång.

Dessutom så kommer du att garva åt dig själv om 20 år över vad du har på dig idag. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
jag garvar ju redan åt mig själv... men orkar inte bry mig 🙂

Ja vaffan. Det var ju hårdrockare som uppfann ordet självdistans. Alla utom Manowar. Plocka fram någr gamla nummer av CloseUp (om ni inte redan gjort det) så fattar ni vad jag menar.

Dom här boysen i dragonforce måste ju garva så dom skriker själva åt det dom gör. 🙂 Men satan vad det går undan. Överallt o hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...