Jump to content
Annons

Friggebod Studio


zkitz

Recommended Posts

Hej. Jag _ska_ ordna till en studio, men i en friggebod. Max limit på en friggebod är 14m2.

Jag har inte så bra koll på hur man isolerar och så vidare, det får jag läsa om själv men om jag t.ex har detta hus-->

bild16wr.jpg

Går det då att även ha trummor där? Jag skulle ju vilja göra den så ultimat som möjligt, visst kommer det bli lite utrymme och så men, vill hemskt gärna kunna spela in trummor som sagt. Måste man ha ett eget rum för trummor eller funkar det att spela in trummor om man har sådant plastskydd(täckt med något material) om ni vet vad jag menar. Istället för att ha ett rum, med tanke på att det blir otympligt att "bygga" ett rum i en 14m2 bod.

Tack!

EDIT: Skall man dela av studion 60% / 40% ? Om man skall mixa och så vidare. Eller hur skulle ni gå till väga om ni hade 14m2, liksom själva helheten av "studion" ?

Redigerat av zkitz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Ditt enda problem blir lyssning när du sätter trummor, täta hörlurar ett måste. Själv kör jag inspelning och mixning i ett och samma rum, dock inte trummor.

Jag tycker inte du skall dela rummet det blir helt enkelt för trångt. Dessutom så får man direkt kontakt med musikerna om man har ett helt rum vilket inte är så dumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du din friggebod redan, eller skall du bygga den?

Byggsats, lösvirke? Kostnad?

Jag skulle inte delat av något heller. Skulle nog inte spelat in trummor i det rummet,, Jag har ingen erfarenhet med just trummor men kan tänka mig att det blir rätt skön oönskad resonans i dem. Inte så bra när man skall spela in annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Byggsats vet jag inte riktigt än, blir väl timmer eller dylikt.. kostnaden för 14~m2 med loft är väl 25 000:- och uppåt om man ska ha utan isolering, jag måste ju ändå isolera om så lika bra att köpa en utan isolering så man gör allt rätt och själv.

Hmm, trummor.. Tänkte som sagt att man kunde ha någon skydd runt trummorna, ni vet genomskinlig plast/plexi täkt med något bra tyg ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag _ska_ ordna till en studio, men i en friggebod. Max limit på en friggebod är 14m2.

Var har du hittat detta om en limit på 14m2? Jag antar att du menar gränsen för att bygga utan bygglov. Mina efterforskningar har visat att den gränsen i så fall går vid 10m2. Däremot får du bygga till en veranda på 4m2 så du kommer upp i 14m2, men det har du ju inte så mycket nytta av i en studio.

Frågor och svar om regler för småstugor

Vad får jag bygga, utan bygglov?

Totalt 10 m2. Inte högre än 3 m. Du får inte bygga närmare tomtgränsen än 4,5 meter, utan grannens medgivande. Veranda 4m2 får du sätta på din friggebod, men för veranda 6 m2 behöver du bygglov.

För info och byggsatser kan du exempelvis kolla här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer från Boverket.se

Förslaget om att man utan bygglov skall få bygga s.k. friggebodar på 15 kvm finns i PBL-utredningen "Får jag lov? Om planering och byggande" SOU 2005:77. Förslaget har varit ute på remiss och regeringen håller på att sammanställa remissvaren och arbeta fram ett förslag till lag (proposition). Det är osäkert när detta kommer, men en färdig lag kan förväntas träda i kraft tidigast någon gång 2008. Enligt nu gällande regler får en s.k. friggebod vara högst 10 kvm.

Kom ihåg att ha gott om utrymme till tomtgräns (4,5m).

Dela inte av utrymmet. Jag bygger också ett litet utrymme nu (och har bygglov) där jag har 5*4m i yttermått på studiorummet. Väggarnas tjocklek börjar närma sig 40cm så du kan själv räkna ut att om man sätter en rumsdelare i mitten så stjäls en hel del av utrymmet. Inte så kul. Börjar likna en garderob redan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag _ska_ ordna till en studio, men i en friggebod. Max limit på en friggebod är 14m2.

Var har du hittat detta om en limit på 14m2? Jag antar att du menar gränsen för att bygga utan bygglov. Mina efterforskningar har visat att den gränsen i så fall går vid 10m2. Däremot får du bygga till en veranda på 4m2 så du kommer upp i 14m2, men det har du ju inte så mycket nytta av i en studio.

Men i den här tråden så säger Umemagnus att det är nya regler och att man nu får bygga dom upp till 16 - 18m2 utan bygglov. Stämmer inte det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

jag vill bara inflika och säga att om du spelar in trummor och vill få till ett ganska torrt ljud så kommer det gå åt isolering. Dvs. att det faktiska utrymmet för studion kommer bli betydligt mindre än vad du tänkt dig. Om du sedan skall dela av rummet så inser man ju att utrymmet blir avsevärt mindre. OCh då är frågan hur kul det är att sitta trångt som tusan med sina trummor med isolering runt sig och isolering gör att det blir varmt där inne.

Visst om det är så du vill ha det så ok, kör på det så får du skriva hur det gick.

men jag förstår att du ser möjligheter med en studio, det gör nog många.

mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror faktiskt lite hur man bor också.

Jag, som bor på landet utanför stadsplanerat område och INGA grannar så är det lite generösare regler överlag. Bra för mig.

För er andra gäller väl fäljande:

Är det sant att man får bygga större ”friggebodar”?

Förslaget om att man utan bygglov skall få bygga s.k. friggebodar på 15 kvm finns i PBL-utredningen "Får jag lov? Om planering och byggande" SOU 2005:77. Förslaget har varit ute på remiss och regeringen håller på att sammanställa remissvaren och arbeta fram ett förslag till lag (proposition). Det är osäkert när detta kommer, men en färdig lag kan förväntas träda i kraft tidigast någon gång 2008. Enligt nu gällande regler får en s.k. friggebod vara högst 10 kvm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detaljplanerat område styr det där med bygglovet. Men man får bygga komplementsbyggnader på sina ägor. Dock bygglovspliktigt om jag inte missminner mig. Var ett tag sedan man plöjde igenom PBL å de där sköna tillhörande böckerna.. Men reglerna om komplements byggnader är att de ej får ta över huvudbyggnaden... Men bor man hyffsat ute i "spenaten" så kan man bygga sig ett par extra kvadrat...Kommer kommunen på dig får du en straffavgift..I värsta fall får man riva huset men ser det inte ut som sju svåra år så räcker det med en liten böteslapp....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ulf: Det låter ju bra. Inspelningsrummet, spelar ni in allt där? Gitarr, piano samt trummor och så vidare?

Allvarligt talat så har jag inga direkta kunskaper, jag vet bara att man ska "isolera" i en studio, och lite annat småkrafs. Så hur är det i kontroll rummet, skall man ha dukar hängandes från taket som täcker väggarna för att få "bättre ljud" Och i inspelningsrummet?

Om det blir varmt får man nog se till o ha en nedrans massa fläktar :]

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det stämmer inte. Jag tror Boverket bestämmer lite mer än Umemagnus...  😱

Här är länken i alla fall för den som vill kolla.

FAQ på Boverket.

ok, stämmer säkert. Jag fick min info från ett par vänner som har byggt hus och var på väg att bygga gäststuga... Så i så fall hoppas jag att inte ställt till med problem, med mina "falska" uppgifter.. Bekräftar ytterligare att man borde kolla upp sakerna själv innan man skriver 😱😆

EDIT:

Eller, vatusan... bygg på, blire nå problem så hänvisa till mig, så ska jag lira arschelet av Boverket me min nyckelharpa 😆

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

hah! Ja, alltså.. Har man ett par juste grannar så är det väl bra, vet ej hur pass trevliga grannar jag har nu dock, flyttade i sommras. De är väl några gamlingar så förhoppningsvis är det väl lungt.

Det går ju bra enligt ulf, att ha kontrollrum på t.ex 4-5m2 och sedan inspelningsrummet på ~ 10 m2

EDIT: Har du någon bild på hur det ser ut ? (foto tråden kanske? :] )

Redigerat av zkitz
Link to comment
Dela på andra sajter

Trumset i ett så litet rum kan bli jobbigt med reflektioner ifrån väggarna, ett alternativ som kan funka är ju ett digitalt trumset men det är ju så klart inte lika roligt men ändock ett alternativ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Trumset i ett så litet rum kan bli jobbigt med reflektioner ifrån väggarna, ett alternativ som kan funka är ju ett digitalt trumset men det är ju så klart inte lika roligt men ändock ett alternativ...

reflexer - no problems. När rummet ändå ska isoleras och är så litet, är det helt andra problem som dyker upp. Har själv byggt om ett gammalt duvslag tillsammans med bandet.

Det blir vaaarmt

Så fort året har hunnit in i mai och speciellt när solen ligger på , behöver du ventilation, annars avlider alla av kollektiv värmeslag. En badrumsfläkt som suger ut värmen ur rummet är ett måste. Och ett friskluftintag på andra sidan väggen så luften kan cirkulera.

Vi har spelat in en hel demo med trummor och allt också på ca 10m2. Funkar utmärkt (Så länge det finns bra tättslutande hörlurar, så man hör hur mickarna beter sig) så går det.

Sångbås är ej nödvändigt, skaffa en bra dynamisk sångmick, det är helt otroligt vad lite läck det går in i sångmicken egentligen. Stormembranare till sång när bandet spelar samtidigt är omöjligt att få fason på.

Var beredd på att när ni lirar i rummet låter det långt ifrån en nattklubb på 500m2, det låter tråkigt helt enkelt. Satsa mycket arbete att få liv i inspelningen efteråt med kompressorer,delayer,reverb. etc. Jag skulle inte försöka att sitta och mixa efteråt i samma rum som nog har en rätt knepig akustik när den är isolerat. Varför inte sitta i ett rum där du vet hur det ska låta ? Som t.ex. samma rum där din stereo står.

Trampa ej på micksladdarna , annars kommer det en mickbom och torpederar fejset 😉

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

skit i plexi glas. kommer bli svin jobbigt för trummisen att spela på så liten yta plus ha massa plexi runt omkring. bättre att satsa på en helhets isolering, sångbås kommer att vara skitsamma, det är så pass litet ändå.

Vill du ha mega dämpat när du spelar in sång kan du ha 2 skärmar och bilda ett V som sångaren står inne i, som du bara tar fram när det är sång dags.

låter som en grym grej dock. lycka till 🙂

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Kill-All-Autotuner! Var nära på att ge upp med studion ett tag där. Men nu när jag hört folk som berättar om att det funkar(demos och så, liksom inget överproducerat shizzle) att spela in så får jag upp motivationen lite! Hmm, vägg isolering (nu när jag ändå skriver) har hört att det funkar om man kör gult (va de nu heter som kliar) fiber grejs och stoppar in i tyg/påsar(?) och sätter som isolering, sen en skiva på det?

Jag tänker inte sitta här och ställa massa frågor, söker på forumet istället.. En dagbok kommer väl upp när jag börjar ;| Är rätt svårt att bygga upp allt dock, med tanke på att jag inte har någon erfarenhet. Men det mesta står ju här 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Okej drar upp tråden igen; Köpte ett stycke friggebod á 14,5kvm. (levereras i juli)

Hur bra kommer det gå med kontroll och inspelning i ett och samma rum?

Målet är iaf att kunna spela in halvbra demos och så..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...