Jump to content
Annons

Studiomonitorer


Danny

Recommended Posts

Hur använder ni era studiomonitorer? Använder ni dem i hela produktionsprocessen, dvs även när ni ex komponerar låtar via MIDI, eller bara som referenslyssning i den aktuella mixningssituationen? Har hört talas om många som använder vanliga hifi-system ändå fram tills finputsningen av mixen, då dessa låter bättre och är behagligare för örat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag använder mina monitorer hela vägen. Även när jag lyssnar på musik i iTunes när jag sitter och surfar. 🙂

Samma här. Fast rent Studioforumitiskt så tror jag inte att mina dassiga Edirol MA-10A räknas som monitorer. Dom är nog mer åt datahögtalar/konservburks hållet 😆

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mina monitorer hela vägen eftersom jag vill höra alla detaljer hela tiden... 😲

Till de fåtaliga spel jag kör någon gång ibland och till systemljud och musikuppspelning vid surfning, använder jag det inbyggda ljudkortet och ett par datorhögtalare med sub (lite äldre modell av modellen i länken...), som faktiskt är ganska ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm....Switchar....lyssnar i monitorerna tills man tröttnar....då switchar jag över till en riktigt risig hemmasetereo alá 1500-2000kr klassen....så länge man inte pillar med basljud eller mixar noggrant så funkar den superduperbra....! Ska ställa in ett par hifi-pelarhögtalare(tannoy) i studion också, för att ha en BRA lyssning som alternativ till monitorerna. Tycker det är viktigt med olika lyssningar....jag blir trött i huvet annars.... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat inte på flera år.

Med mina gamla Alesis Monitor One (som åkte väck för flera år sedan) var det en annan femma, eftersom man fick koncentrera mycket sig mer för att urskilja detaljer - men med mina ADAM har jag aldrig upplevt något monitor-trötthetssyndrom. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör också i monitorer hela vägen, samt även till all annan musiklyssning vid datorn. Skulle utan problem kunna köra med ett par likadana även i vardagsrummet, men det skulle kännas lite väl lyxigt... 😄

Håller för övrigt med Claes om att jag aldrig blir lyssningstrött om det inte är så att JAG har gjort nåt tokigt, som t.ex. bitcrushat cymbaler så att de skär som knivar i öronen... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Det är helt bra att ha olika grejer i vardagsrummet. Det är min första testbänk ivarjefall på hur min mix låter i en annan omgivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt bra att ha olika grejer i vardagsrummet. Det är min första testbänk ivarjefall på hur min mix låter i en annan omgivning.

Jo, instämmer till fullo!

Menade mest bara att jag tycker att monitorerna absolut låter tillräckligt trevligt för att även slölyssna på musik i... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...