Jump to content
Annons

Hastighet på brännar'n..


Rix

Recommended Posts

Vilken hastighet är lämplig att bränna audioskivor i? Alltid blivit rekommenderad att bränna i 1x men det är ju jäätteslött. Har hört att vid högre hastigheter föreligger risk för jitter. Men är detta verkligen ett problem nuförtiden när brännarna blir allt pålitligare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag bränner audio-cds som jag spelar ute i 52x. Ibland brukar folk som är nyktra klaga på jittret. Då bjuder jag på öl på klubbens bekostnad.

52x... inte undra på att dom nyktra klagar. 😆

Pfffff bara 6760 BPM. Bara mesar som inte pallar dansa till den hastigheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bränner audio-cds som jag spelar ute i 52x. Ibland brukar folk som är nyktra klaga på jittret. Då bjuder jag på öl på klubbens bekostnad.

52x... inte undra på att dom nyktra klagar. 😆

Pfffff bara 6760 BPM. Bara mesar som inte pallar dansa till den hastigheten.

Håller med.

Men tappar man inte svänget lite vid typ 6600 bpm och uppåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bränner audio-cds som jag spelar ute i 52x. Ibland brukar folk som är nyktra klaga på jittret. Då bjuder jag på öl på klubbens bekostnad.

52x... inte undra på att dom nyktra klagar. 😆

Pfffff bara 6760 BPM. Bara mesar som inte pallar dansa till den hastigheten.

Håller med.

Men tappar man inte svänget lite vid typ 6600 bpm och uppåt?

Nä trance4life.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bränner audio-cds som jag spelar ute i 52x. Ibland brukar folk som är nyktra klaga på jittret. Då bjuder jag på öl på klubbens bekostnad.

52x... inte undra på att dom nyktra klagar. 😆

Pfffff bara 6760 BPM. Bara mesar som inte pallar dansa till den hastigheten.

Håller med.

Men tappar man inte svänget lite vid typ 6600 bpm och uppåt?

Nä trance4life.

Funkar det med Jitterbugg till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Bränn i 1/2x hastigheten (halv realtid), det är det senaste!!

🙂

Nej, jag bara skoja'...

Faktum är att det inte finns någon garanti som säger att skivorna kan läsas i alla eller ens de flesta andra cd/dvd-spelare. Håller man sig över 50% av alla spelare får man nästan vara nöjd, med tanke på alla nya spelare som faktiskt tillverkas som inte kan läsa cdr överhuvudtaget!! Marantz och Harmon/Kardon samt Grundig är mästare på att bomma t.ex. Jag har bränt med 24x, 8x och 1x och däremellan. Det spelar ingen roll... Jag har använt stationär dunderdyr pc och bärbar fin laptop. Spelar ingen roll... Jag har använt billigare cd och marknadens dyraste (o däremellan). Det spelar ingen roll. Jag har använt såna med blank, med vit och guldfärgad ovansida, med silvrig, blå, svart och gul samt grön undersida. Det spelar ingen roll... Jag har använt såna man skriver text och bild på själv, såna med företagslogo och inget mer och såna jag manuellt klistrat etikett på... Det gör ingen skillnad!

Det är skit!

Vill du ha ett råd: Bränn i 1x, köp märkes-skivor, klistra inga etiketter manuellt, stäng alla andra program under bränningen.

Jitter gällde frågan. Det jag menat med problem i svaret har gällt totalstopp, alltså skivan hackar och stannar... Om du kallar det jitter, låt gå, men det jag beskrivit är väl värre. Vore glad om jag bara hade jitter, höll jag på att säga.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det som gäller är fortfarande att bränna i så låg hastighet som möjligt, bränna med bra skivor och gärna även en bra brännare.

Annars kan man drabbas av C2 fel vilket kan leda till knaster och hack. Ingen katastrof för hemmapysslaren men ska man skicka iväg låtar för att mastra dem så gör det inget om grundmaterialet verkligen går att läsa.

Något som kan vara värt att tänka på är även att cd skivor med data istället för musik har ett extra felkorrigeringslager. Detta är även förklaringen till varför en cd rymmer 80 minuter musik men bara 750MB data istället för 800MB. Sammanlagt är det alltså runt 50MB som används för felkorrigering. Men andra ord kan det vara en bra idé att både bränna en master som ljudfiler i data-format och som en audio-cd för att säkert kunna lagra mastern.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bränner audio-cds som jag spelar ute i 52x. Ibland brukar folk som är nyktra klaga på jittret. Då bjuder jag på öl på klubbens bekostnad.

Hahaha, skönt att se att du är tillbaka igen. Jag har fan saknat dig :rolleyes:

/Majken

Puzz!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med låga hastigheter har man ju hört hur länge som helst, men nån duktig (Katz, Marino el. någon) påstod att man inte kan så att säga dra alla brännare över en kam, utan det är mer en fråga om vilken hastighet just DIN brännare leverar en platta med så få (helst inga) fel som möjligt. Din brännare kanske presterar bäst på 8x. Han (vem det nu var) föreslog att bränna samma projekt (från Wavelab t.ex.) i alla de olika hastigheterna brännaren klarade av och därefter i något program kontrollera antalet fel som skivorna hade och således veta vilken hastighet som är bäst.

Själv har jag inte provat det, vet inte om det stämmer, men jag tycker det låter förbannat logiskt.

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Räcker väll att du bränner i 12 x hastigheten. En säker hasighet och det går hyffsat snabbt. (Använder aldrig högre, Kan nog vara för att det är max på min brännare 😳 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig förstått hur hastigheten egentligen kan påverka... jag menar - anting så blir det väl bränt eller så blir det inte? Har en smått förvirrad teori om att det handlar mer om CD-skivans kvalité och dito för spelaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig förstått hur hastigheten egentligen kan påverka... jag menar - anting så blir det väl bränt eller så blir det inte? Har en smått förvirrad teori om att det handlar mer om CD-skivans kvalité och dito för spelaren.

Ja, jag är inne på precis samma linje. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvalitén spelar också in, men det handlar också om att en skiva kan innehålla fel, och det antalet ska ju vara så lågt som möjligt och helst 0. Och såvitt jag förstått så varierar hastigheten när det gäller att skriva så bra som möjligt för varje brännare. Vem vet, min brännare kanske presterar sämst just på 1x.

Ljudmässigt borde det inte spela någon roll sett till kvalitéten, om det inte blir hack etc givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bränner alltid på maxhastighet.

Har aldrig varit med om ett endaste fel i bränningen.

Och då gör jag oftast andra saker under tiden med datorn.

Har man en dator från 1985 är det kanske inte att rekommendera, men nuförtiden så kan man ju ha igång 19 fönster i datorn utan att det märks på prestandan.

Det kanske blir nån mikroskopisk skillnad i kvalité; jag bryr mig inte om det eftersom jag absolut inte märker det, och om nån annan skulle hänga upp sig på det så har dom för mycket fritid. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

PunkMackan (oregistrerad)
Jag bränner alltid på maxhastighet.

Har aldrig varit med om ett endaste fel i bränningen.

Då har du haft tur din rackare! Skulle själv aldrig bränna över 4X hastigheten...där jobbar min brännare bäst har jag märkt...Men du RIX, som Kryckan sa, testa vad just din brännare bränner som bäst på för hastighet. Och att det tar tid spelar väl ingen roll...du har bara planerat din bränning dåligt om du hamnar i tidsnöd 😮

Redigerat av PunkMackan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

För att spä på förvirringen lite:

- Klarar inte alla DVD/CD-brännare att bränna i 1X? Det lägsta elternativet som jag får i mitt NERO är 4x.

- Har det någon betydelse om det är mp3 filer eller wav som ligger tillgrund för bränningen av en audioskiva? (Att ljudkvaliten är bättre med wav-filer vet jag, frågan är om det inverkar på själva bränningen?)

Fler frågor lär dyka upp... 😕

/Samuel

Redigerat av Sampel
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var tydligen bara läsa in skivor:

Om man vill ha en perfekt skiva ska man väl använda det där programmet exact/true-copy eller vad det hette, som dessutom är gratis!

Hittade det: Exact Audio Copy har jag hört ska vara bra men har aldrig testat det.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

För att spä på förvirringen lite:

- Klarar inte alla DVD/CD-brännare att bränna i 1X? Det lägsta elternativet som jag får i mitt NERO är 4x.

- Har det någon betydelse om det är mp3 filer eller wav som ligger tillgrund för bränningen av en audioskiva? (Att ljudkvaliten är bättre med wav-filer vet jag, frågan är om det inverkar på själva bränningen?)

Fler frågor lär dyka upp... 🙂

/Samuel

1. Nej, nyare brännare verkar inte kunna gå ner till 1x. Antingen har brännarna blivit såpass mycket bättre att det inte behövs, eller så vill tillverkarna bara att det ska kunna gå så fort som möjligt och har inte insett att det kan uppkomma fel...?

2. Borde inte göra nån skillnad. Brännarprogrammet fixar väl ändå automagiskt om din mp3-fil till wav innan bränningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal studioräv berättade en gång för mig att man aldrig ska bränna i x1 eftersom CD-skivan har en tentens att "vobbla" vid så låg hastighet. Från x4 och uppåt funkar det bra.

Sedan beror resultatet naturligtvis på flera faktorer: Brännaren, skivorna, brännarprogrammet och datorn spelar naturligtvis in. Själv bränner jag x40 på en extern LaCie d2 via FW och de skivorna har funkat i alla CD-spelare hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig förstått hur hastigheten egentligen kan påverka... jag menar - anting så blir det väl bränt eller så blir det inte? Har en smått förvirrad teori om att det handlar mer om CD-skivans kvalité och dito för spelaren.

Hastigheten påverkar kvaliteten.

Om man bränner för att lyssna, så reder spelaren upp det med sin felkorrigeringsfunktion - så då behöver man sällan fundera på det. Om man däremot ska lämna iväg en skiva för massduplicering, så är det bättre att köra på långsammare hastighet. Jag har fått det förklarat på följande sätt:

Ju snabbare man bränner, desto mindre exakt blir det brända "hålet". I högre hastighet blir det alltså inte längre helt runt, utan lite ovalt - och felkorrigeringen får jobba hårdare. I en vanlig spelare är det normalt inga problem (men man vill nog inte se något mått på hur mycket felkorrektionen jobbar... 😎 ), men vid massduplicering vill man ha så lite fel som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vitsen med ett digitalt format är ju att man alltid får exakta kopior. CD-audio är med andra ord värdelöst som digitalt format.

Överföringshastigheten, om man kör 1x är för övrigt 0,15 MB/s att jämföra med ett USB-minne som klarar 40 MB/s. Använder man USB-minne får man alltid exakta kopior, så det låter ju som ett mycket bättre alternativ att skicka till mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig förstått hur hastigheten egentligen kan påverka... jag menar - anting så blir det väl bränt eller så blir det inte? Har en smått förvirrad teori om att det handlar mer om CD-skivans kvalité och dito för spelaren.

Hastigheten påverkar kvaliteten.

Om man bränner för att lyssna, så reder spelaren upp det med sin felkorrigeringsfunktion - så då behöver man sällan fundera på det. Om man däremot ska lämna iväg en skiva för massduplicering, så är det bättre att köra på långsammare hastighet. Jag har fått det förklarat på följande sätt:

Ju snabbare man bränner, desto mindre exakt blir det brända "hålet". I högre hastighet blir det alltså inte längre helt runt, utan lite ovalt - och felkorrigeringen får jobba hårdare. I en vanlig spelare är det normalt inga problem (men man vill nog inte se något mått på hur mycket felkorrektionen jobbar... 😛 ), men vid massduplicering vill man ha så lite fel som möjligt.

Nu har du krossat mina illusioner om det digitala mediat. Jag trodde att ettor och nollor var ofelbara! Snyft!

😄😛

Edit: Jag gick med 4 nov 04 och detta var mitt 400:e inlägg. Jag förmodar att ingen missar mystiken och den underliggande subliminalrelationen här? 😉

Edit: Insåg just att om fyra inlägg blir det ännu mer mystiskt! 404!!! 😛

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör max hastighet alltid.. Jag har lyckats hitta bra CD-R (Platinum). sen brukar jag bocka för "verify" för att göra en CRC-check på att PCM-filen som ligger på datorn motsvarar den PCM-fil som ligger på skivan efter bränning. en 1a är en 1a och en 0a en 0a. Så är det.. Om det vore en data-cd och ett progam som bändes på CD-skiven så skulle ju inte programhet ha fungerat senare vid installation om en endast 1a råkat bli en 0a.

Jag tror att det är är ett problem som mer hör hemma i CD-brännarrens historia..

Meen.. Jag är inge expert.. för jag kan ta ett exempel.. Jag laddade hem en IMG (ISO) fil för en DVD-film för ett tag sedan.. Jag brännde den på en annan dator är min egna.. När jag sen skulle se på DVD-Filmen i min DVD-spelare kopplad mot TVn så lyckades inte min DVD-spelare att koda av skivan.. Jag stoppade då DVD-skivan i datorn och kunde se filmen.. Så jag gjorde helt enklet en DVD-kopiering i Nero på min dator (annan brännare). Då plötsligt kunde jag se filmen felfritt på min DVD-spelare (samma fabrikat på skivorna för övrigt).. Så nåt skumt är det.. men vad vet jag faktiskt inte 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Vitsen med ett digitalt format är ju att man alltid får exakta kopior. CD-audio är med andra ord värdelöst som digitalt format.

Överföringshastigheten, om man kör 1x är för övrigt 0,15 MB/s att jämföra med ett USB-minne som klarar 40 MB/s. Använder man USB-minne får man alltid exakta kopior, så det låter ju som ett mycket bättre alternativ att skicka till mastring.

Precis som du säger så är Audio CD inget man skickar TILL mastering, men trots allt vanligen FRÅN mastering. Du tog ett eget spår i diskussionen tror jag... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...