Jump to content
Annons

Sökes - Gitarrist vill Vikingarockband!


Hellhoff

Recommended Posts

Hej!

Jag heter Mathias Hellhoff och sjunger samt spelar gitarr i vikingarockbandet Njord.

Vi har spelat live ett 10-tal gånger varvid den största skaran med lyssnare uppgått

till strax över 1000 personer. Bandet har existerat sen 2003 och har sen dess hunnit

medverka på två samlingsskivor och planerar nu att spela in det första albumet i

samarbete med Ultima Thule Records.

Vi repar i dagens läge i en stor egen lokal på 55 kvadrat där vi har möjlighet att vara när vi vill.

Lokalen ligger i utkanten av Sandviken där vi alla bor, och därför är det viktigt att du också bor i

eller i närheten av Sandviken.

Njord söker dig som:

* Är ödmjuk, ärlig och trevlig samt spelar för att ha roligt.

* Känner till ackord och skalor samt grundläggande kunskaper om hur vikingarock låter.

* Är kreativ och tillämpar kunskaper vid skapandet av nya låtar.

* Är positiv till vårt land, vår kultur och vår historia samt utefter sunda

värderingar vet att rasism/nazism inte hör hemma i vår musik.

* Kan lira såväl komp- som sologitarr, med solo som utgångspunkt för ditt gitarrspel.

* HELST bor i närheten av, eller i Sandviken.

Passar det in? Hör av dig! 😕 Finns där några frågor så är det bara att kontakta mig

antingen här på forumet eller med något av nedanstående alternativ:

E-Mail - Mathias.Hellhoff@utb.sandviken.se

MSN - Hellhoff@FSEntertainment.com

Mathias Hellhoff - Sångare och gitarrist i vikingarockbandet Njord

Redigerat av Hellhoff
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 110
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Heavey Load med bröderna Styrbjörn & Ragne Wahlkvist var väl bland de förstavikinga rockbanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ultima thule records sprider nazist/rasist musik!!!!!!!!!!!!

Detta har du tydligen inte fattat!!

här är en lista på vad Ultima Thule Records släppt, och dfet är jävla nazzeband allihopa. Ja, nästan. Eddie Meduza kanske man inte kan kalla nazist. Men raggare och rasist! :-) hahaha....

Och jag vill bara säga det, att det är svårt att tro att du inte stödjer detta.

[raderat av moderator]

Samtliga utgåvor på UT Records

1991

Ultima Thule - Svea hjältar, LP

1992

Ultima Thule - Schottis på Valhall, 7"

Ultima Thule - För fäderneslandet, LP

Ultima Thule - Svea hjältar, CD

Ultima Thule - För fäderneslandet, CD

Ultima Thule - The early years 1984-87, CD

1993

Ultima Thule - Vikingablod, CD-singel

Ultima Thule - Vikingabalk, CD

Ultima Thule - Vi syns i Valhall, VHS

1994

Ultima Thule - Öppna landskap, CD-singel

Ultima Thule / Blind system - Punk was, Maxi-CD

Ultima Thule - Nu grönskar det, CD

Ultima Thule - Svea hjältar, MC

Ultima Thule - För fäderneslandet, MC

Ultima Thule - The early years 1984-87, MC

Ultima Thule - Vikingabalk, MC

Blind system - Fit for use? CD

Midgårds söner - Ny tid, CD

Ultima Thule - Live, VHS

Carolus Rex, CD

Ultima Thule - Tack för hjälpen, CD-singel

1995

Röde orm - Stolt, CD

Ultima Thule - Blonda svenska vikingar, CD-singel

Väringarna - Blågula hjältar, CD

Ultima Thule - Lejonet från norden, CD

1996

Carolus Rex II, CD

Thrudvang - Fornstora dagar, CD

New age Messiah - Urban Jesus, CD

Oi! A tribute, CD

Ultima Thule - Karoliner, CD

1997

Ultima Thule - Nu grönskar det igen / Jukebox hits, 2CD

Carolus Rex 3, CD

Heroes - Garm

Greedy - It ´aint my fault

Easter sucks, X-mas rules, CD

1998

Enhärjarna - Återkomsten, CD

This is Attitude records...so far, CD ( Attitude records)

The Headhunters - Eat this dickhead, CD (Attitude records)

1999

Ultima Thule - Sörjd och saknad, CD-singel

Eddie Meduza - Väg 13

Conny Törebrandt - Anno domini, CD

Ultima Thule - Sverige, CD

Carolus Rex 4, CD

Midgårds söner - Fä dör, CD

Eddie Meduza - Alla tiders fyllekalas vol.1, CD

Eddie Meduza - Alla tiders fyllekalas vol.2, CD

Eddie Meduza - Alla tiders fyllekalas vol.3, CD

Hel - Valkyriors dom, CD

2000

Hel / Ultima Thule, Genom eld och aska, CD

Eddie Meduza - Alla tiders fyllekalas vol.4, CD

Eddie Meduza - Alla tiders fyllekalas vol.5, CD

Eddie Meduza - Alla tiders fyllekalas vol.6, CD

Ultima Thule - Folkets röst, 2CD

2001

Eddie Meduza - Alla tiders fyllekalas vol.7, CD

Eddie Meduza - Alla tiders fyllekalas vol.8, CD

Eddie Meduza - Alla tiders fyllekalas vol.9, CD

Ultima Thule - Ragnarök, CD-singel

Hel - Blodspår, CD

Enhärjarna - Svea rikes arv, CD

Röde orm - Korpens öga, CD

Ultima Thule - Resa utan slut, CD

Carolus Rex 5, CD

2002

Carolus Rex 6, CD

Eddie Meduza - Alla tiders fyllekalas vol.10, CD

Eddie Meduza - Alla tiders fyllekalas vol.11, CD

Eddie Meduza - Alla tiders fyllekalas vol.12, CD

V.Ä.S - Våga älska Sverige, CD singel

Glittertind - Mellom bakkar og berg, CD

Hel - Bortglömda tid, CD

Karolinerna - November år 1700, CD

Heroes - Alla talar svenska, CD

2003

Blå brigader - Sagan kung och tron, CD

Tills döden skiljer oss åt, CD

Glittertind - Evige asatro, CD

Röde orm - Röde orm, CD

2004

Carolus Rex 7, 2CD

Lokes träta, CD-singel

Vargflock - Stolt så klart, CD

Rötter, CD

[raderat av moderator]

Rekommenderar språkvård samt ett respekterande av forumets regler.

😆 Ok, kunde inte låta bli, ska tänka på det i fortsättningen.

Men det är anmärkningsvärt att killens bandannons får vara kvar!!!

killen försöker värva folk till att vara med och stödja en rasistisk verksamhet!

Genom att låta annonsen vara kvar, kan man indirekt säga att Forumet stöder detta oxå!! 🙂🙂😠

Redigerat av AXL THE ROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] det första albumet i

samarbete med Ultima Thule Records.

[...]

* Är positiv till vårt land, vår kultur och vår historia samt utefter sunda

värderingar vet att rasism/nazism inte hör hemma i vår musik.

Kan du utveckla det där?

Alla vet att Ultima Thule är en nasselabel. Men du är inte nazist? Var står du/ni politiskt?

Får man vara med i bandet om man är somalier?

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Vikingarock

Sångtexterna är nationalistiska och fyllda av mystik kring vikingar och den svenska nationen. Vissa är våldsromantiska, och lovordar slagsmål och strider. Men det mytiska symbolspråket som finns i texterna gör det svårt att peka ut enskilda formuleringar som rasistiska. Ändå kan låtarna i många fall upplevas som främlingsfientliga.

Vissa av banden har uttalat sig mot nazism och rasism. Andra vägrar svara på frågan om de är rasister. En del av banden ges till och med ut på bolag som annars bara släpper vit makt-musik (exempelvis Frostfödd som ges ut på vit makt-bolaget Midgård). Arrangören Swedish Redneck Music Club försöker hindra s.k. hitler-hälsningar på konserterna de anordnar, vilket förstås är bra. Samtidigt säger det något om vilken publik som lockas till vikingarockbanden.

Tilläggas kan att de bolag som säljer vit makt-musik genom olika hemsidor inte gör någon distinktion mellan vikingarock och nazist-musik. Deras tänkta kunder förväntas vara lika intresserade av det ena som det andra.

Men vikingarocken har också delvis helt egna distributörer och producenter. Den mest kända är bandet Ultima Thule med sin studio och sin Vikingaklubb i Nyköping. Vikingabandens skivor säljs även av främlingsfientliga partier som Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna (partier som däremot inte befattar sig med vit makt-musik). Det förekommer av och till att vanliga skivbutiker säljer vikingamusik. I synnerhet gäller detta Ultima Thule som ju låg på topplistorna under sin mest framgångsrika period i början och mitten av 90-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yeah! Manowar, Heavy Load! ...tänkte jag. 😆

Men efter lite sökning på THE internet visar det sig att det handlar om helt vanlig värdelös Ultima Thule-musik. 🙂

Som tur är har jag aldrig behövt bli upprörd över rasist/nazist-vibbarna, jag är tillräckligt upprörd över att musiken är så jävla kass! Iaf Ultima Thule (ska inte racka ner på Njords musikaliska talanger utan att ha hört dem).

Redigerat av isotone
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är egentligen lite lustigt att sådana här saker kan röra upp så starka känslor. Jag menar, folk med knasiga och skumma åsikter har liksom alltid funnits. Vad är så upprörande/överaskande med att samma människor gör musik?

Jag klarar inte av att bli arg på detta utan tycker mest att man gör bort sig själv lite om man är en vuxen människa som på allvar vill göra rocklåtar som handlar om midvinterblot och fosterland 🙂 .....

Är det inte dags att ta udden av denna skit genom att krama ihjäl den? Kan vi inte ordna en studiofestival med parodier på nationell musik? Tänk er när den första vikingarappen görs....då kommer jag garva högt 🙂😛

Redigerat av Pellesnusk
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är egentligen lite lustigt att sådana här saker kan röra upp så starka känslor. Jag menar, folk med knasiga och skumma åsikter har liksom alltid funnits. Vad är så upprörande/överaskande med att samma människor gör musik?

Jag klarar inte av att bli arg på detta utan tycker mest att man gör bort sig själv lite om man är en vuxen människa som på allvar vill göra rocklåtar som handlar om midvinterblot och fosterland 😆 .....

Är det inte dags att ta udden av denna skit genom att krama ihjäl den? Kan vi inte ordna en studiofestival med parodier på nationell musik? Tänk er när den första vikingarappen görs....då kommer jag garva högt 😄😄

Fan vilket klokt inlägg. Jag vill tycka som du Pelle.

Och varför inte en festival? Kombinera med den akustiska som är på tapeten kanske?

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråden har rört upp många känslor och det är i grunden inte konstigt. Pelle sätter bra ord på företeelsen.

Däremot är det fel att ta bort annonsen. Den musik som ges ut på bolaget må ligga ligger farligt nära (och kanske går över gränsen), men det är inget vi kan ta ansvar för. Trådens första inlägg innehåller inget olagligt och strider inte mot varken lag eller forumregler.

Dock vill jag starkt poängtera att Studio Forum är tydligt emot all form av rasism. Det fritt (dock inte snyggt) att skriva att man är rasist så länge man inte går till angrepp eller praktiserar sin rasism.

Uttrycker man åsikter eller ställningstaganden som avviker från mängdens, får man som alltid vara beredd på kraftiga motangrepp, inget konstigt i det. Bäst är, som Pelle skriver, att ignorera eller kontra smart.

Link to comment
Dela på andra sajter

*skrattar* 🙂

Jag trodde inte jag skulle få de här reaktionerna just på det här forumet. Ljudtekniker brukar vara väldigt öppensinnade 🙂 Nåja, jag får väl börja från början.

AXL THE ROCKER: INGA av musikverken du beskriver, och som Ultima Thule Records har släppt är på NÅGRA sätt av rasistisk form. INGA av de cdskivor du nämnt nedan innehåller någonting överhuvudtaget som klassas som hets mot folkgrupp.

Diskussionen om Ultima Thule har gått så långt att halva Sveriges befolkning TROR sig veta att de är rasister, medan de själva alltid har tagit avstånd ifrån nämnd ideologi. Jag känner grabbarna i Ultima Thule sen ett antal år tillbaka och jag vet precis vilken form av häxjakt som bedrivits mot dem och vilka de är som människor.

Den musik jag, och Njord, och Ultima Thule gör är inte på något sätt kränkande mot andra människor. Men vet ni vad? Om ni tar fram EN enda rad i någon låt med Ultima Thule som är kränkande mot en annan folkgrupp, ta fram den och skriv till mig så LOVAR jag att bränna alla mina tröjor, mina cdskivor och mina filmer med Ultima Thule. :rolleyes:

Vallhagen: Du bad mig att utveckla något som är så enkelt att du borde kunna ta det till dig utan en utveckling. Jag nämner i inlägget att jag söker någon som VET att rasism och nazism inte har något med vår musik(vikingarocken) att göra. Verkar jag vara en jättenazist om jag säger så? Borde jag inte isåfall söka medlemmar på nåt naziforum? Jag är bara nyfiken på hur du resonerar.

Om man får vara somalier och vara med? Med tanke på att jag har spelat vikingarock tillsammans med en indier, så varför inte?

isotone: Synd att du kört fast i fördomar. Oavsett om man gillar en musikstil eller inte borde man kunna lyssna med ett öppet sinne och ställa sig frågan om det verkligen är musik. Jag medger att många av Ultima Thules tidigare alster varit väldigt simpla vad gäller musik, men dessa alster har också rört hundratusentals människor över landet(Styrkes genom deras skivor sålda i platina och guld samt att de är det enda svenska band som haft 3 album och en singel inne på topplistan samtidigt) till starka känslor. Tråkigt för dig att du inte gillar musiken 😕

Pellesnusk: Knasiga åsikter? Ja vi har ju en åsiktsfrihet i det här landet. Så du har din rätt att tycka att mina åsikter är knasiga. Men du får gärna berätta hur väl du känner mina åsikter?

Och slutligen. Jag är ledsen att ni alla är så pass blåögda. Många av inläggen ni skrivit är i princip som påhopp. Snacka om att tillskriva en människa åsikter vilka man inte hyser. 😄

Men hur det än är, en diskussion om Ultima Thule på det här forumet skulle aldrig ta slut, och ni får ha vilka åsikter ni vill om dem, det behöver ni inte diskutera med mig. Jag står för allt Ultima Thule förmedlat i sin musik, och det är minsann inga felaktiga åsikter. MEN:

Vem är ni att döma mig utan att veta vem jag är? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Pellesnusk: Knasiga åsikter? Ja vi har ju en åsiktsfrihet i det här landet. Så du har din rätt att tycka att mina åsikter är knasiga. Men du får gärna berätta hur väl du känner mina åsikter?

Självklart har vi åsiktsfrihet. Som politiskt liberal anser jag detta vara en av de grundstenar som bygger upp vårt samhälle. Såklart du har rätt att säga vad du vill, spela vilken musik du vill och ha vilka åsikter du vill. Faktiskt, jag tror dig om att det säkert finns många fördomar mot Ultima Thule. Det är nog hyggliga grabbar som bara råkar gilla att lira rockmusik med lite "nationell" slagsida.

Jag känner inte alla dina åsikter, men jag kan på rak arm säga att du sannolikt är en jävla knasboll. Ingen vettig människa som har alla paddlar i vattnet kan spela "vikingarock" med hedern i behåll. Så enkelt är det!

Men det är ju bara min åsikt, en av många......

Link to comment
Dela på andra sajter

Vallhagen: Du bad mig att utveckla något som är så enkelt att du borde kunna ta det till dig utan en utveckling. Jag nämner i inlägget att jag söker någon som VET att rasism och nazism inte har något med vår musik(vikingarocken) att göra. Verkar jag vara en jättenazist om jag säger så? Borde jag inte isåfall söka medlemmar på nåt naziforum? Jag är bara nyfiken på hur du resonerar.

Om man får vara somalier och vara med? Med tanke på att jag har spelat vikingarock tillsammans med en indier, så varför inte?

Jodå, jag såg att du sökte nån som vet att ... osv. Jag tyckte inte det gick ihop med att ni låg på något som jag "med självklarhet" visste var en nasselabel. Det var det jag tyckte var inkonsekvent. Du skriver i din replik att Ultima Thule inte är vare sig rasistiskt eller nazistiskt, vilket väl då är ditt svar på min undran.

Så du har svarat på åtminstone en del av min fråga.

Däremot har du inte svarat på var du/ni står politiskt. Du har förstås frihet att inte svara på det. Jag har dock fått för mig att det är ett politiskt statement att lira Ultima Thule-rock. Har jag fel?

***

Det är förstås möjligt att hela UT-hetsen är ett utslag av den gamla goda mediepaniken. Men att Ultima Thule åtminstone initialt fick ekonomiskt (och då rimligen moraliskt) stöd från den numera avsomnade rörelsen BSS är ju i alla fall ett fakta som talar emot UT.

Det är kanske läge att skapa en separat tråd i ämnet, och låta denna tråd "bara" vara det den var ämnad att vara från början.

***

Jag hoppas jag författat mig på en "nivå över påhopp". I detta liksom i mina förra inlägg.

/Bengan

edit: språk

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Tror att ultima thule förknippas med rasism/nazism främst för att det är många rasister/nazister som lyssnar på dom... kan inte det stämma?

Har inte lyssnat så jätte mycket på dom själv, men av det jag har hört, har det inte varit någor direkt rasistiskt/nazistiskt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Den erfarenhet jag har av folk som lyssnar på Ultima Thule och liknande band är att de antingen är bönder som är smygrasister eller att de är tidigt i puberteten, har kollat på Nattbuss807 och vill efterlikna sören och CO. Ultima Thule som musiker är det väl i stort sätt inget fel på men just att de valt att spela Vikingarock gör mig lite förbannad, okej de hade ju inte varit lika kända runt om i sverige om de inte hade gjort det men tänk vad bra musik de hade kunnat göra istället för att skriva texter om sveriges djupa dalar och tors hammare som far och flyger.

Och såklart antyder jag inte att alla som lyssnar på thule är antingen bönder eller i tidig pubertet. Finns såklart 'vanligt' folk som lyssnar på musiken också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar vi komma någon vart. 😉

Pellesnusk: Vad säger att man inte kan spela vikingarock utan att vara en "jävla knasboll"? Du vet, det är möjligt att jag är en fullt normal människa, precis som du 😉

Vallhagen: Jag förstår vad du menar. Det här är bara en diskussion jag fått gå igenom om och om och om igen och det är lite jobbigt 😉 Hursomhelst har jag inget emot alls att prata om mina åsikter, även om de inte är relevanta för tråden, men den har ju spårat ur sen första svaren 😆

Jag ser mig själv som demokrat och ser en stor vikt i mänskliga rättigheter, även om jag anser att Sveriges demokrati inte fungerar som den bör. Diktatur är något jag avskyr, vilket därför leder till att jag varken gillar kommunism eller nazism(två ideologier som jag anser båda ha gjort grymt stora fel). Jag har ingenting emot invandrare, men jag tycker att vi för invandringspolitiken på ett felaktigt sätt, jag tycker inte att man hjälper människor så som man gör idag. Samtidigt tror jag att en begränsad invandring skulle skapa fördelar för andra samhällsproblem. Det fattas pengar och vård/äldreomsorg är nästan inhuman. Jag är av åsikten att brott och straff bör förändras till det hårdare. Straffen idag står inte i proportion till många av brotten. Jag är mot EU men för eventuella samarbeten mellan länder, främst dock de som har en något liknande kultur. Europa är stort och helt skilda kulturer HAR olika uppfattningar om saker och ting - detta kommer att skapa motsättningar. Det är en ganska kort men koncis deklaration av mina åsikter. Åsikter som jag tror är ganska vanliga hos "svenssons" 😉

Har någon synpunkter på åsikterna får ni ta det privat eller via mail, det här forumet är inte till för att diskutera åsikter.

Jag vill påstå att hetsen mot Ultima Thule är ett stort mediafenomen, och NÄSTAN helt grundlöst. Men precis som du nämnde blev bandet sponsrade av BSS vilket självklart är högst tråkigt men nånting som hände för 23 år sedan, finns det ingen chans att man kan förlåta detta? Via intervjuer säger bandet själva att dom på den tiden inte tänkte längre än att de skulle få släppa en skiva och få allting betalt - något som var väldigt sällsynt på den tiden bland tonåringar/smågrabbar som de var då.

_johnny_: Visst ligger det något i det du säger, men det borde inte döma ut hela bandet. Varför inte hjälpa dem att bli kvitt rasister/nazister då? Jag vill bara visa er alla ett ganska klart ställningstagande från Ultima Thules sida då en nazist gjorde en hitlerhälsning på en konsert för nåt år sen:

Ultima Thule avbryter spelning!

(http://hem.passagen.se/lindisfarne793/thuleavbryterspelning.wmv)

Ställ er frågan om det där är orden från en nazist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det finns värre musik att bli upprörd över än vikinga rock.

RAP tex där gapas det ju nigger bitch och ho i varannan mening och det

kan man tvingas lyssna på när man går och handlar på ica.Nä låt grabben spela

vilken musik han vill. Själv spelar jag tysk gasmasksynth 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ultima Thule avbryter spelning!

(http://hem.passagen.se/lindisfarne793/thuleavbryterspelning.wmv)

Ställ er frågan om det där är orden från en nazist.

Ja, det där var ju ett starkt ställningstagande som heter duga. Starkt gjort!

Sen tycker jag lite synd om er som söker gitarrist och får annonsen indragen i en disskusion om rasism... helt oförtjänt dessutom.

Hoppas ni hittar nån iaf! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

AXL THE ROCKER: INGA av musikverken du beskriver, och som Ultima Thule Records har släppt är på NÅGRA sätt av rasistisk form. INGA av de cdskivor du nämnt nedan innehåller någonting överhuvudtaget som klassas som hets mot folkgrupp.

Diskussionen om Ultima Thule har gått så långt att halva Sveriges befolkning TROR sig veta att de är rasister, medan de själva alltid har tagit avstånd ifrån nämnd ideologi. Jag känner grabbarna i Ultima Thule sen ett antal år tillbaka och jag vet precis vilken form av häxjakt som bedrivits mot dem och vilka de är som människor.

Den musik jag, och Njord, och Ultima Thule gör är inte på något sätt kränkande mot andra människor. Men vet ni vad? Om ni tar fram EN enda rad i någon låt med Ultima Thule som är kränkande mot en annan folkgrupp, ta fram den och skriv till mig så LOVAR jag att bränna alla mina tröjor, mina cdskivor och mina filmer med Ultima Thule. 😉

Jaha..., då skriver jag igen. Trots att jag sagt till Moderator att jag skulle sluta skriva i denna tråden. Det är hemskt svårt att låta bli. 😳

Alltså, Ultima Thules texter är inte direkt rasistiska, det vet jag. Men inehållet är väldigt lockande för nazi-skinheads och annat rasistpack.

Varför har Ultima Thule gjort massor med gigs på nazi fester och liknande om dom inte vill ha en rasist/nazist stämpel??? Bara undrar... :rolleyes:

Hur kommer det sig att så gott som verenda liten blöjnasse äger minst en skiva med dom om dom inte är rasister/nazister, utan uppger sig för att va emot rasism/nazism??? Bara undrar... :rolleyes:

Har Ultima Thule någon gång verkligen försökt att tvätta sitt dåliga rykte??

Nä, det har dom nog aldrig lagt ner sin själ i precis...

:rolleyes:

Och du, Heroes som har fått släppa på UT Records hette förut "Dirlevanger", eller hur man nu stavar det? (skiter jag faktiskt fullständigt i)

Dom hade en text som jag minns går: "ge alla judeas en portion med gas".

Ja, det va bara ett litet exempel.

alla dom här personerna figuerar i nazi-kretsar på ena eller andra sättet, så kom igen nu grabben. Lägg av! :rolleyes:

Dom har gjort ett halvtaskigt försök med att göra nazirocken rumsren bara, och under den resan har dom oxå lyckats lura en och annan snubbe att dom faktiskt "bara" är "nationalister", "patrioter" eller vad dom nu vill kalla sig. Och du verkar du vara en av dom, tyvärr.

Ultima Thule med andra band har i väldigt många fall fungerat som en inkörsport för många kids att bli nazister. Säga vad man vill om det men så är det.

Jag har sett det med egna ögon vid ett flertal tillfällen, och till och med upplevt det själv då jag själv har ett förflutet som halvnazistisk idiot!

Mmmm.... mig lurar du inte killen...

Mvh AXL THE ROCK´n´ROLLER 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Pellesnusk: Vad säger att man inte kan spela vikingarock utan att vara en "jävla knasboll"? Du vet, det är möjligt att jag är en fullt normal människa, precis som du 😳

Du är säkert en schysst kille längst där inne. Men säger man saker som att "jag är inte rasist, MEN....jag anser invandringen ska begränsas....vi ska bara samarbeta med liknande kulturer" och spelar man vikingrock så har man inte alla korna i hagen enligt mig. "Jävla knasboll" kanske är lite starka ord, men det är i alla fall märkliga och jävligt knasbolliga åsikter du har.

Med detta sagt, och med konstaterandet att din politiska utopi står ganska långt från min, hoppas jag kunna lämna denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Steinberg och Vallhagen, tack. 😳

Axl The Rocker: Kollade du in klippet jag postade? Borde det inte räcka? Är inte det att tvätta bort ett dåligt rykte? Är inte det ett svar på frågan "Är Ultima Thule nazister?"?

Heroes som fått släppa på UT Records hette förut Dirlevanger? Jaså, gjorde dom det FÖRUT? Så synd. Ulf Ekberg som spelade trummor i Ace of Base spelade in en nazistskiva FÖRUT. Är Ace of Base nazister då? Jag vet inte vad Heroes har gjort eller inte gjort förut, och det rör mig inte ryggen - Ultima Thule Records har aldrig släppt något nazistiskt/rasistiskt material och det är i mina ögon ALLT dom kan göra. Ska dom börja åsiktsregistrera band för hur dom -enligt dig- har varit förut?

Det där snacket om att figurera i nazikretsar betackar jag mig för, jag känner 80% av bandmedlemmar i vikingarockband och ingen av de jag känner figurerar i någon form av nazikretsar, däremot har de alla tagit avstånd från rasism och nazism och jag har sett dem kasta ut/gormat åt personer som misskött sig på det här sättet. Vad vill du uppnå genom att säga hur du TROR att det är?

En inkörsport till rasism/nazism? Du tror inte att Ultima Thule kan vara ALTERNATIVET till att vara rasist och nazist? Istället för att bli hatisk och hoppa på de där idiotiska idéerna om nazism och rasism kanske man tyr sig till Ultima Thule och förstår att det är rätt att vara patriot men fel att vara nazist?

Pellesnusk: Menar du att det är rasistiskt att vilja begränsa invandringen? Då är det nog du som inte har alla indianer i kanoten! Har jag ens sagt att vi SKA samarbeta endast med liknande kulturer? Nej jag sa att jag var EMOT att samarbeta med EU, men att man EVENTUELLT kan samarbeta med närstående kulturer. Det har heller inget med människosynen att göra, vilket rasism har. Så förklara dig. *Nu blir den här diskussionen en diskussion om vilka åsikter var och en har trots att detta inte är något politiskt forum*. Sa jag inte att vi INTE skulle diskutera det? *suck*

Link to comment
Dela på andra sajter

Pellesnusk: Menar du att det är rasistiskt att vilja begränsa invandringen?

Jag har i princip lämnat denna tråd och börjat jobba på en ny låt, typ en viking-electro låt, men vill bara påpeka att jag INTE nämner ordet "rasistiskt" i mitt inlägg, det kom från ditt eget huvud. Jag sa bara att det var märkliga och knasbolliga åsikter, vilket jag står fast vid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktigt varför vikingarock anses vara fånigt medan hårdrock och heavy metal där det ofta sjungs om tappra riddare, hemska monster, kvinnooffer och ond bråd död är så mycket mer accepterat? Ok att musiken i det senare fallet oftast håller betydligt högre klass, men textmässigt ligger det ju på ungefär samma nivå.

Kan kanske ha med att göra att det är svenskt och därmed anses vara fånigt.

Försöker inte på något vis lyfta upp den musiken för jag tycker den rakt igenom usel. Men att klanka ner på att vuxna män sjunger texter om sagofigurer och fosterland är väl lite orättvist? Det är väl kul att de har barnasinnet kvar 😱

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

abnormalbrain (oregistrerad)
Jag förstår inte riktigt varför vikingarock anses vara fånigt medan hårdrock och heavy metal där det ofta sjungs om tappra riddare, hemska monster, kvinnooffer och ond bråd död är så mycket mer accepterat? Ok att musiken i det senare fallet oftast håller betydligt högre klass, men textmässigt ligger det ju på ungefär samma nivå.

Kan kanske ha med att göra att det är svenskt och därmed anses vara fånigt.

Försöker inte på något vis lyfta upp den musiken för jag tycker den rakt igenom usel. Men att klanka ner på att vuxna män sjunger texter om sagofigurer och fosterland är väl lite orättvist? Det är väl kul att de har barnasinnet kvar 😉

Jo, det är faktiskt så att texterna skiljer sig lite åt. Att sjunga om hur bra ens land och fosterland är, är lite knas. Jag menar hur fan kan man veta att sverige är så jävla bra när de flesta inte har bott utomlands någon längre tid. Då har de lixom inte något att jämföra med.

Redigerat av abnormalbrain
Link to comment
Dela på andra sajter

isotone: Synd att du kört fast i fördomar. Oavsett om man gillar en musikstil eller inte borde man kunna lyssna med ett öppet sinne och ställa sig frågan om det verkligen är musik. Jag medger att många av Ultima Thules tidigare alster varit väldigt simpla vad gäller musik, men dessa alster har också rört hundratusentals människor över landet(Styrkes genom deras skivor sålda i platina och guld samt att de är det enda svenska band som haft 3 album och en singel inne på topplistan samtidigt) till starka känslor. Tråkigt för dig att du inte gillar musiken  😛

Även om du vill tro det, så har jag inga musikaliska fördomar överhuvudtaget. Är begåvad med ett enormt stort musikintresse och kallar mig själv hårdrockare fast jag har en sån bred skivsamling att folk höjer på ögonbrynen när de ser den.

Jag har stött på Ultima Thules musik ett antal gånger genom åren och aldrig varit särskilt imponerad. Har alltid haft åsikten att folk kan omöjligt gilla detta band på grund av musiken, utan på grund av "andra" anledningar. Tycker de är ett skitband som låter skit. Helt enkelt. Starka känslor? Nej, jag avstår från skit bara.

Har dock inte ett ord att säga om ditt band eftersom jag inte hört er. Ni kanske sparkar röv, vad vet jag? Men att du influerats av Ultima Thules musik bådar inte gott. 😉

Hoppas dock ni hittar er gitarrist. Det är ju kul att spela musik, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid haft åsikten att folk kan omöjligt gilla detta band på grund av musiken, utan på grund av "andra" anledningar.

Oj, då måste ju alla som gillar att lyssna på t ex Mix Megapol ha grymt många omedvetna anledningar 😉

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur låter vikingarock egentligen? Det är ett uttryck man hör lite nu som då men jag insåg just att jag inte har den blekaste aning om hur det låter. Själva ordet känns som att det skulle passa bra in på band som Hoven Droven och Garmarna men jag gissar att det inte ens är i närheten.

Eller är jag ute och cyklar? Jag skulle tycka att distad vevlira, flöjt och fiol med folkmusikinfluenser borde passa in. Samtidigt nämns band som Manowar i tråden och då är det ju inte alls samma sak.

Finns det några ljudklipp nånstans? Hade varit skoj att höra.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...