Jump to content
Annons

Sökes - Gitarrist vill Vikingarockband!


Hellhoff

Recommended Posts

Axl The Rocker: Vad syftar du på för nazistisk tillställning? Alla Ultima Thules spelningar och samrörigheter kallas felaktigt för nazistiska tillställningar. De har spelat med tveksamma band vid tillfällena 1992 och 1993 då de blev bokade att spela och ej fick information om andra band, sen dess har de alltid dubbelkollat vilka band de ska spela med och för vilken publik. Vad är problemet?

Finns det intresse av att jag slänger upp en liten ftp med några enstaka låtar jag anser som riktigt bra vad gäller musikaliskt? Många av er tycker ju att vikingarock är "riktigt uruselt". Ett par låtar kan antingen bekräfta att ni tycker det är dåligt - eller få er att ändra uppfattning. Jag kan ta ett snack med bolaget och be om lov att få ta några enstaka låtar från några av cdskivorna. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 110
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

1997..

Easter sucks, X-mas rules, CD

Jag vet inte om jag övertolkar ibland, men... 😏

Jag undrar vad som menas med att easter sucks, det är liksom bland annat judendomens svar på det kristna/hedniska julfirandet. Såklart att det är roligt att få en massa julklappar å så, men att döpa en samlingsskiva till ovannämnda titel bidrar ju inte precis till UT´s "tydliga" avståndstagande från ras/naz-kretsar. 😎

....Meeen, jag är öppen för alternativa förklaringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1997..

Easter sucks, X-mas rules, CD

Jag vet inte om jag övertolkar ibland, men... 🙂

Jag undrar vad som menas med att easter sucks, det är liksom bland annat judendomens svar på det kristna/hedniska julfirandet. Såklart att det är roligt att få en massa julklappar å så, men att döpa en samlingsskiva till ovannämnda titel bidrar ju inte precis till UT´s "tydliga" avståndstagande från ras/naz-kretsar. 😛

....Meeen, jag är öppen för alternativa förklaringar.

SNÄLLA. Det var bland det dummaste jag har hört 😮 Det är en julskiva. Det finns ingen symbolik i namnet annat än det att "julen är bättre än påsken" på ett lite skojigt sätt. Den där tolkningen var LÅNGSÖKT! *skrattar* 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Hellhoff, det är inte lätt att vara vikingarockare idag 😄

I åsiktsfria Sverige får du tycka vad du vill om allt, men om du inte anser att fri invandring är bra så är du automatiskt adolf hitlers brorson...

Bara här kan glassar bli anklagade för rasism... Det är verkligen en infekterad fråga som ingen vågar tala om öppet.

Dessutom, vikingar var inte det minsta rasistiska, de dödade ju alla oavsett hudfärg? 😱

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara här kan glassar bli anklagade för rasism... Det är verkligen en infekterad fråga som ingen vågar tala om öppet.

Jag har igentligen lämnat denna tråden 😳 men ett sista då.

Jag menar det, SISTA inlägget, och hellnöff har jag slutat prata med så det är ingen ide att du kommenterar! 😄

Jag kan hålla med om att den där glasshistorien du syftar på va riktigt sinnessjuk.

Och den organisationen som låg bakom det påhoppet lär ju haft så jävla fel. hoppas jag.

Men du kan inte på fullaste allvar mena att den storyn kan jämföras med Ultima Thules rumsrena smygrasism?

Ultima Thule låg ett tag på Bert Karlssons skivbolag Mariann Grammofon men sparkades efter att man erkänt att de fått sin första singel sponsrad av Bevara Sverige Svenskt med 1500:-.

Och b.l.andra denna textraden nedan, tillsammans med sponsringen av BSS, gigsen ihop med uttalade nazzeband, och många andra mycket suspekta företeelser som inga andra normala ickerasistiska band har lyckats bli beskyllda för. Vad är det då som gör att några snälla "antirasister" som Ultima thule blir kallade för rasister, och blir beskyllda för både det ena och det andra, när andra band inte blir det?

Hör bestens vrål eka vilt slå hål

Genom märg, ben och betong

Den ylar efter mat

från allt mindre fat

Hunger efter makt i dess sång

REF

Länge nog har vi matat vår best

Nog är nog idag

Länge nog har vi matat vår best

Nog är nog idag

Vad fäder sått

Åt barn dess lott

Mata besten och fråga ej mer

Den är gammal och vet

Dess kropp så het

Bränner allt till intet som den ser

REF

Länge nog har vi matat vår best

Nog är nog idag

Länge nog har vi matat vår best

Ny tid kommer!

Kalla är dess skäl

Vill ingens väl

Blott aska och död där den gått

Låt gränsen stark

Freda får mark

Låt best ej nå frö som vi sått

REF

Länge nog har vi matat vår best

Nog är nog idag

Länge nog har vi matat vår best

Ny tid kommer!

Jag vågar nog faktiskt påstå att man kan skriva om vikingar i sina texter utan att dom ska gå att tolka ur ett rasistiskt prespektiv.

Jag har aldrig sagt att det är på något sätt fel att sjunga om vikingar.

Även måste det gå att skriva en nationalistisk text som inte ska kunna tolkas rasistisk. (även om min presonliga åsikt är att nationalism=rasism, men det hör inte hit.)

Vidare tycker jag det är jävligt konstigt att vissa kan va så in i helvete toleranta mot sån här skit!! Även om dom inte öppet sjunger "ut med alla blattar", så är det ju så förbannat uppenbart att UT är ett band bestående av ett gäng rasister.

Visst, deras texter bryter inte mot någon svensk lag. Men bara för att dom håller sig inom lagen, betyder inte det att dom gör rätt.

VÅGA GÖRA MOTSTÅND!! GE ALDRIG RASISMEN DETTA UTRYMMET!!

Detta lovar jag va mitt sista inlägg i denna tråden..nu ska jag ägna mig helhjärtat åt rock´n´roll istället 😄

Redigerat av AXL THE ROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är egentligen lite lustigt att sådana här saker kan röra upp så starka känslor. Jag menar, folk med knasiga och skumma åsikter har liksom alltid funnits. Vad är så upprörande/överaskande med att samma människor gör musik?

Jag klarar inte av att bli arg på detta utan tycker mest att man gör bort sig själv lite om man är en vuxen människa som på allvar vill göra rocklåtar som handlar om midvinterblot och fosterland 😳 .....

Är det inte dags att ta udden av denna skit genom att krama ihjäl den? Kan vi inte ordna en studiofestival med parodier på nationell musik? Tänk er när den första vikingarappen görs....då kommer jag garva högt 😮😛

You Go GIRL! 😄😄

Pelle is teh shiet!

Link to comment
Dela på andra sajter

AXL THE ROCKER: Det låter verkligen som du har bestämt dig för vad du skall tycka. Och det gör inte mig någonting, men jag kommer fortsätta att argumentera imot det du säger. Som jag nämnde tidigare i tråden: Hur många hade chansen att släppa en skiva som tonåring på 80-talet? Hur många hade den chansen plus möjligheten att få skivan helt betalad(tryck och allt)? Hur var det politiska klimatet på 80-talet? Det är klart att det är ett olyckligt samröre, men det hände för över 20 år sedan. Är man då för alltid dömd? Är vi så trångsynta att vi inte kan förlåta en 20 år gammal händelse? Då är det VI som människor som har problem.

"Textraden" som du nämner. Vad är det exakt som gör att den är rasistisk? Det är klart att det alltid är en tolkningsfråga. Och just den här gången VILL du tolka att "besten" skall vara invandrare i det här fallet. Men kan det egentligen inte vara vad som helst? Ultima Thule själva har berättat att den är tillägnad EG eller som det heter idag - EU. Något som de som konservatister varit emot och inte vill ska gå vidare. När all uppståndelsen kring just den här textraden du nämner(ja, den är ett mycket använt "argument" emot Ultima Thule) uppkom så gjorde Ultima Thule en låt vid namn Besten II som skulle FÖRTYDLIGA för batiktomtar och åsiktspoliser... Den texten går såhär:

Här strävar fram en skuta,

Eller driver vind för våg!

Döpt i lut och syra,

Kursen lagd som best har håg!

Segel slår likt trasor,

I svavelstank och vind!

Bestens skepp var vackert,

Men rorsman han är blind!

Här är ingen tid att vila,

Här kan ingen sitta still,

Nej alla måste vika,

Och ro besten dit den vill!

Skrovet gisten tunna,

Se vatten läcker in!

Rost tär pump och öskar,

Besten vårdat skutan sin!

Vid åror slavar sliter,

Under piskan ingen nåd!

Och över alltihopa,

Hörs bestens vingar slå!

Bestens vyer vackra,

Och den lockar oss med guld!

Men gröna skogars grönska,

Dör inför vår skuld!

Ingen nödhamn är i sikte,

Inga fyrar leder rätt!

Blott öppna hav och mörker,

Endast bestens sans och vett!

Vart leder oss den färden?

Det bara besten vet!

Och våga inte fråga,

Om bestens hemlighet!

I cd-konvolutet markerar man även under texten:

TILLÄGNAS ALLA UTTYDARE OCH TECKENTOLKARE!

Är det lättare nu att tolka låten "Besten" på det sätt den SKA tolkas? Jag tyckte jag krossade dina argument om att Ultima Thule skulle vara rasister/nazister med filmklippet jag postade tidigare i tråden. Har du ett band som vill -som flera uttryckt sig- agera inkörsport till rasism/nazism så ställer man sig inte på en scen framför 1000 personer och säger när någon heilar: "Låten var tillägnad skinheads och inte några jävla nassar - TA BORT DIN JÄVLA HÖGERNÄVE."

Jag tror ditt agg mot Ultima Thule bottnar i dina politiska värderingar. Eftersom du menar att nationalism=rasism. Det är farligt att tycka så, och jag kan bara beklaga mig. Men du är väldigt trångsynt. Och för att sluta med ett citat från Anders Carlberg, i sin bok ”När kärleken kallnar”:

”Jag älskar min flickvän, tycker att hon är vackrast i världen. För den skull hatar jag inte alla andra kvinnor. Och jag inser att det säkert finns andra kvinnor som är lika vackra, eller vackrare, men inte för mig. Jag är känslomässigt bunden till henne.

På samma sätt måste man kunna känna stolthet också över sitt ursprung, utan att förhäva sig och bli chauvinistisk. Patriotism och chauvinism är inte samma sak. Chauvinismen är patriotismens fundamentalistiska del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara här kan glassar bli anklagade för rasism... Det är verkligen en infekterad fråga som ingen vågar tala om öppet.

Jag kan hålla med om att den där glasshistorien du syftar på va riktigt sinnessjuk.

Och den organisationen som låg bakom det påhoppet lär ju haft så jävla fel. hoppas jag.

Men du kan inte på fullaste allvar mena att den storyn kan jämföras med Ultima Thules rumsrena smygrasism?

Jag har ingen aning om vad Ultima Thule vill säga med sin text, jag vet inget om dem, har heller aldrig hört dem spela... Så om de är rasister eller offer för sin vilja att få skivkontrakt vet jag inte, och orkar inte spekulera i heller...

Men jag tycker att vi i Sverige är smått fanatiska på att läsa in rasism i allt omkring oss.

Glasshistorien är bara ett exempel.

Ta det här med svenska flaggan t.ex., kommer nån gående med en liten svensk flagga på sina kläder eller ryggsäck så tänker man automatiskt: Rasist!

Om någon kläcker ur sig något i stil med: "Jag tycker att vi borde ha hårdare asyllagar", så reagerar de flesta på hur rasistiskt uttalandet är?

På något vis har det blivit totalt omöjligt att ens diskutera t.ex. invandring här, för du kan inte tycka som du vill utan att bli anklagad...

Sen är det ju rätt konstigt att så benhårt sammankoppla kritik mot invandring med rasism, det har inte med varann att göra egentligen.

Man kanske är lika kritisk mot att ge asyl till den blondaste finnen i Finland eller den fräknigaste norrmannen i Norge om de sökte asyl här? Då kan det knappast handla om rasism?

Edit: "När vindarna viskar mitt namn" skulle man också kunna tolka som rasistisk(främlingsfientlig), med svensk måttstock vill säga? men den kanske redan blivit anklagad för det...?

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: "När vindarna viskar mitt namn" skulle man också kunna tolka som rasistisk(främlingsfientlig), med svensk måttstock vill säga? men den kanske redan blivit anklagad för det...?

Ja, nationalister hyllade Pontare samma kväll som vinsten och Aftonbladet skrev spaltmeter... Minns du inte det?

Eller det var kanske just så att du faktiskt kom ihåg? Och därför "råkade" välja den som exempel? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Lite ironiskt att rasister använder sig av rockmusik för att nå ut med sina prepubertala budskap, speciellt med tanke på att rockmusiken "uppfanns" av afrikaner och deras ättlingar rockmusik är alltså ett resultat av invandring (om än ofrivillig), men det vet väl inte vitrockarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sökt lite på internet och jämfört Ultima Thules patriotiska texter med Pluton Sveas rasistiska. Såhär stora är kontrasterna och vem som helst med lite sunt förnuft ser väl vad som är fel att lyssna på:

Ultima Thule:

 

Jag vandrar gärna ensam,

I en skog av måne ljus!

En doft av fuktig mossa,

Och jag hör dess alla ljud!

Kan känna hur den andas,

Och fyller mig med liv!

Följ med mig ner till vattnet,

Ut på udden ska vi gå!

Vi skall vakta horisonten,

Och höra fiskar slå!

Skåda ut i fjärran,

Och njuta av vår tid!

 

Jag saknar sommaren om vintern,

Och vår när det är höst!

Jag klagar över värmen,

Gnäller högt i regn och rusk!

Men över allt i världen,

Så vill jag stanna här!

 

Om hösten vill jag visa,

Ett ställe vid ett kärr!

Där är så väldigt vackert,

Just när löven byter färg!

Skogens konung har jag skådat,

Där finns även rådjur och räv!

Jag hyllar dessa trakter,

Jag älskar mark och skog!

En gåva blev mig given,

Ger mig tröst och skänker ro!

Mina rötter djupt i myllan,

Och vet min plats är här!

 

Men det här är ju ruskigt sjukt:

Pluton Svea

 

Jag ser en syn så underbar

Svastika fanan på standar

Jag ser ett ariskt folk så fritt

 

Ett rike byggt på sund moral

Med rasmedvetna ideal

Där svart är svart och vitt är vitt

 

Är du vår fiende? Är du vår vän?

När stöveltrampen ekar igen

Är du vår fiende? Är du vår vän?

När stormarna blåser upp till kamp igen

 

Vi går i strid för våran ras

Mot dessa landsförrädar-as

Det gäller seger eller död

 

För våran ras för vår framtid

Kommunismen kommer aldrig att få frid

Jag är hellre död än röd

 

Är du vår fiende? Är du vår vän?

När stöveltrampen ekar igen

Är du vår fiende? Är du vår vän?

När stormarna blåser upp till kamp igen

 

Skinheadsarmer på sin vakt

I täta led, vi går i takt

Nu ska regimen slås ut

 

Vi krossar ZOGs ockupation

En väpnad kamp för vår nation

Vi hälsar segern med salut - HELL!

 

Är du vår fiende? Är du vår vän?

När stöveltrampen ekar igen

Är du vår fiende? Är du vår vän?

Nr stormarna blåser upp till kamp igen

Ultima Thule = Positiv nationalism

Pluton Svea = Vidrig rasism

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom, vikingar var inte det minsta rasistiska, de dödade ju alla oavsett hudfärg? 😆

För att inte tala om hur de brukade hänga med muslimer... vikingarna hade väldigt gott rykte hos länder i muslimvärlden och anlitades bl.a. som livvakter till sultaner och rika köpmän.

BTW... hittar du nån gitarrist? Tycker att hela den här tråden har börjat handla om nåt annat än din önskan att rekrytera en duglig strängplockare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: "När vindarna viskar mitt namn" skulle man också kunna tolka som rasistisk(främlingsfientlig), med svensk måttstock vill säga? men den kanske redan blivit anklagad för det...?

Ja, nationalister hyllade Pontare samma kväll som vinsten och Aftonbladet skrev spaltmeter... Minns du inte det?

Eller det var kanske just så att du faktiskt kom ihåg? Och därför "råkade" välja den som exempel? 😆

Nej, faktiskt inte...! Jag har helt bommat det.... 😆

Ibland så hänger jag inte alls med i Aftonbladets och övriga medias nyhetssensationer...

Jag tror det skulle kunna vara en terroristattack i kvarteret bredvid och när jag en vecka senare går på lokala ICA så funderar jag vad fan folk pratar om.. "Vadå bomb och 200 döda?? Vart? I USA igen?"

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom, vikingar var inte det minsta rasistiska, de dödade ju alla oavsett hudfärg? 😆

För att inte tala om hur de brukade hänga med muslimer... vikingarna hade väldigt gott rykte hos länder i muslimvärlden och anlitades bl.a. som livvakter till sultaner och rika köpmän.

BTW... hittar du nån gitarrist? Tycker att hela den här tråden har börjat handla om nåt annat än din önskan att rekrytera en duglig strängplockare...

Dessvärre har tråden spårat ur i en diskussion jag aldrig ville ha det till, menmen man blir ju tvungen att skydda sina intressen 😆 Vi har fått ett mail från en kille angående gitarristplatsen, han bor dock lite långt bort men vi får se hur det blir 😆

Är någon intresserad är denne varmt välkommen iallafall!

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller rasism så är det viktigt att vara ytterst tydlig var man står. 😆

När folkmord har skett i historien, så har detta inte gjorts på grund av att människor har spelat vikingamusik och sagt vad dom ska göra, eller planerar att göra. Det är mycket mer sammansatt än så.

Förklaringen ligger heller inte bara i rasism och det faktum att man lyckas skapa en negativ inställning till andra människogrupper. En viktig bit av förklaringen ligger också i de svaga protesterna mot rasism.

Alla har en del av ansvaret för att rasism kan få fasansfulla proportioner.

Det handlar om att sakta men säkert titta åt andra hållet, förskjuta, skuldbelägga och dela upp människor i vi och dom, helst omänskliggöra. Det är lättare att vara elak mot ett elakt svin än en av oss…

Detta görs genom belöningar av olika slag, det behöver inte vara några stora grejor… Det kan vara att man blir accepterad, att folk känner igen en på stan, barnen får en bättre kompisar etc… Människan har behov av att bli accepterad…

Förskjutningar och konflikter finns samtidigt smått i vår vardag även här på forumet, det är en naturlig del av våra dagliga liv…

Det är när människor på hög nivå i samhället börjar beräkna, analysera och kalkylera händelseförlopp som större folkmord har inträffat och andra folk har tittat bort för att det "kostar" för mycket att inte välja sida.

Problemet är att vi människor till 99% beter oss som ”får” och följer med om vi får någon typ utav payoff…

Att stå och spela Vikingamusik är inte alls farligt, bara ganska korkat i mina öron 😆

Ha D och lycka till med att hitta en gitarrist 😄

PS. Om det här lät seriöst så var det inte alls menat så... 😆

Vh, Lilleman

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Den farligaste extremhögern är den som försöker bli rumsren. Ett band med texter som säger "gasa alla judar" är lätta att avfärda och har små möjligheter att nå ut med sitt budskap till en bredare massa. Lindar man däremot in formuleringarna i nationalromantiska tvetydigheter så blir det en annan femma. För er som till äventyrs tror att Ultima Thule "bara" är "positiva nationalister", läs följande utdrag från Expos hemsida (www.expo.se):

Nyköpingsbandet Ultima Thule är Sveriges genom tiderna största högerextrema försäljningssuccé. Bandets framgångar banade väg för dagens långt mer öppet rasistiska vit makt-band.

Sedan starten 1983 har Ultima Thule alltid haft nära kopplingar till extremhögern. Dåvarande sångaren hette Bruno Hansen och var ledare för Nordiska Rikspartiets aktionsgrupp (nrp/rag) i Nyköping.

Sponsrad av BSS

1985 kom den första singeln, Sverige Sverige fosterland. Utgivningen sponsrades av organisationen Bevara Sverige Svenskt (BSS). Låten blev ett första genombrott för Ultima Thule och låten togs upp som signaturmelodi för närradiosändningar från Sverigepartiet. Bandet fick snabbt beundrare bland rasister, och utrymme på flera samlingsskivor med nazistiska band som Skrewdriver och Brutal Attack.

Ultima Thule har sällan dolt sin politiska tillhörighet. På 1980-talet lät sig gruppen intervjuas i nazitidningar i hela Europa: i svenska Streetfight, i tyska Force of Hate och i walesiska Welsh Leak. En intervju återfanns i VAM/Lönsbodas tidning Nordland (Obs; ska ej sammanblandas med vit-makttidningen Nordland) och bandmedlemmarna skrev själva i SD:s ungdomstidning Ung Front.

Mellan 1983–1987 spelade bandet på ett trettiotal skinheadkonserter. Den 6 juni 1987 spelade de tillsammans med Agent Bulldog, Vit Aggression och Dirlewanger på Sveriges första vit makt-konsert i Södertälje. Den 30 november 1991 spelade de på SD:s vit makt-konsert med Vit Aggression och Division S.

Tonårsidoler

Stenen började rulla omkring 1990, då Ultima Thule ombildades med Jan Thörnblom som sångare. Det nazistiska skivbolaget Rock-O-Rama i Tyskland gav ut singeln Hurra för Nordens länder. 1991 kom första LP:n Svea hjältar ut på det franska nazibolaget Rebelles Européennes. Året därpå ökade den egna skivförsäljningen och bandet bildade skivbolaget Ultima Thule Records.

Det definitiva genombrottet kom 1993, då Bert Karlsson skrev kontrakt med Ultima Thule. Nu började skivorna sälja i tiotusental. På våren investerade bandet i en egen studio, som de köpte av svensktoppsartisten Johnny Thunqvist som arbetat med Bert Karlsson. Det var Studio Svängrummet som nu döptes om till Studio Valhall. I september hade de tre cd-skivor på 8:e, 10:e och 16:e plats på försäljningslistan. Sommaren och hösten var de Sveriges hetaste band och vid årets slut hade de fått två guldskivor.

Tackar nazister

1994 öppnade Ultima Thule Nyköpings enda riktiga skivaffär, CD-Butiken. Från början såldes skivor av utpräglade naziband som Heroes in the Snow, Svastika och Vit Aggression. Enligt Jan Thörnblom togs skivorna bort då det var »lite känsligt«.

Bandet startade också en fan club, som idag har drygt 900 medlemmar. Genom postorderverksamhet säljs tröjor, affischer och skivor med vit makt-band från de nazistiska skivbolagen Last Resort Records och Ragnarock Records.

De högerextrema kopplingarna avspeglas också på tacklistorna på skivomslagen. På Svea hjältar 1991 tackas förre ledaren för NRP:s aktionsgrupper Niels Mandell från Södertälje, Tord Hagström, ägare till Last Resort Records, samt franska Rebelles Européennes och tyska Rock-O-Rama.

Andra personer på tacklistorna är Peter Punk, storförsäljare av skinheadmaterial i Uppsala, Per Anders »Pajen« Johansson, ägare av nazibutiken Midgård i Göteborg, och Sthlm Skins.

Ursäkta ett långt inlägg.

Ändring: Stavfel

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ett band som vill -som flera uttryckt sig- agera inkörsport till rasism/nazism så ställer man sig inte på en scen framför 1000 personer och säger när någon heilar: "Låten var tillägnad skinheads och inte några jävla nassar - TA BORT DIN JÄVLA HÖGERNÄVE."

Man ser väl också till att bandets skivor inte återförsäljs av sajter som Nordiska Förlaget och Midgård? Det hade jag i alla fall gjort.

Men du kanske tycker att dessa webshoppar också står för "positiv nationalism"? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget ont om Midgård, jag skulle gärna sälja mina prylar på deras webbshop:

http://www.midgard.se

Men lite tveksamt är det väl kanske att de säljer vapen:

http://www.midgard.se/leksaker/20sword.htm

🥰

----

Men ehh Nordiska Förlaget verkar ju inte riktigt ha alla hästar hemma. När man ser böcker om rasbiologi och bandnamn som Svastika så ryggar åtminstone jag tillbaka. 😕

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag kan inte sluta skriva i denna tråden... 😕

här är en länk till http://nordiskaforlaget.se/ för den som vill kolla själv vad man kan samla ihop i sin varukorg, för att beställa 🥰 .

Nån Thule platta, en Svastika kan vi ta, kanske en med No Remorse oxå..

...ja, här fanns ju både det ena och det andra. Lite blandad komplott.

håller med den som skrev: "Man ser väl också till att bandets skivor inte återförsäljs av sajter som Nordiska Förlaget och Midgård? Det hade jag i alla fall gjort."

Ja, just det!!!

(Jo, ett litet stavfel bara)

Redigerat av AXL THE ROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Vidare tycker jag det är jävligt konstigt att vissa kan va så in i helvete toleranta mot sån här skit!! Även om dom inte öppet sjunger "ut med alla blattar", så är det ju så förbannat uppenbart att UT är ett band bestående av ett gäng rasister.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

SÅ DET ÄR BARA ATT INSE HUR BLÅSTA NI BLIVIT!!, VIKINGAROCKERS!! 😄😆

Redigerat av AXL THE ROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Inget ont om Midgård, jag skulle gärna sälja mina prylar på deras webbshop:

http://www.midgard.se

Men lite tveksamt är det väl kanske att de säljer vapen:

http://www.midgard.se/leksaker/20sword.htm

😄

😄

Ha ha! Nu var det www.midgaard.org jag syftade på. Jättetrevlig webshop. Deras storsäljare just nu är en s.k. "VAM-keps". Mysigt... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Den farligaste extremhögern är den som försöker bli rumsren. Ett band med texter som säger "gasa alla judar" är lätta att avfärda och har små möjligheter att nå ut med sitt budskap till en bredare massa. Lindar man däremot in formuleringarna i nationalromantiska tvetydigheter så blir det en annan femma. För er som till äventyrs tror att Ultima Thule "bara" är "positiva nationalister", läs följande utdrag från Expos hemsida (www.expo.se):
Nyköpingsbandet Ultima Thule är Sveriges genom tiderna största högerextrema försäljningssuccé. Bandets framgångar banade väg för dagens långt mer öppet rasistiska vit makt-band.

Sedan starten 1983 har Ultima Thule alltid haft nära kopplingar till extremhögern. Dåvarande sångaren hette Bruno Hansen och var ledare för Nordiska Rikspartiets aktionsgrupp (nrp/rag) i Nyköping.

Sponsrad av BSS

1985 kom den första singeln, Sverige Sverige fosterland. Utgivningen sponsrades av organisationen Bevara Sverige Svenskt (BSS). Låten blev ett första genombrott för Ultima Thule och låten togs upp som signaturmelodi för närradiosändningar från Sverigepartiet. Bandet fick snabbt beundrare bland rasister, och utrymme på flera samlingsskivor med nazistiska band som Skrewdriver och Brutal Attack.

Ultima Thule har sällan dolt sin politiska tillhörighet. På 1980-talet lät sig gruppen intervjuas i nazitidningar i hela Europa: i svenska Streetfight, i tyska Force of Hate och i walesiska Welsh Leak. En intervju återfanns i VAM/Lönsbodas tidning Nordland (Obs; ska ej sammanblandas med vit-makttidningen Nordland) och bandmedlemmarna skrev själva i SD:s ungdomstidning Ung Front.

Mellan 1983–1987 spelade bandet på ett trettiotal skinheadkonserter. Den 6 juni 1987 spelade de tillsammans med Agent Bulldog, Vit Aggression och Dirlewanger på Sveriges första vit makt-konsert i Södertälje. Den 30 november 1991 spelade de på SD:s vit makt-konsert med Vit Aggression och Division S.

Tonårsidoler

Stenen började rulla omkring 1990, då Ultima Thule ombildades med Jan Thörnblom som sångare. Det nazistiska skivbolaget Rock-O-Rama i Tyskland gav ut singeln Hurra för Nordens länder. 1991 kom första LP:n Svea hjältar ut på det franska nazibolaget Rebelles Européennes. Året därpå ökade den egna skivförsäljningen och bandet bildade skivbolaget Ultima Thule Records.

Det definitiva genombrottet kom 1993, då Bert Karlsson skrev kontrakt med Ultima Thule. Nu började skivorna sälja i tiotusental. På våren investerade bandet i en egen studio, som de köpte av svensktoppsartisten Johnny Thunqvist som arbetat med Bert Karlsson. Det var Studio Svängrummet som nu döptes om till Studio Valhall. I september hade de tre cd-skivor på 8:e, 10:e och 16:e plats på försäljningslistan. Sommaren och hösten var de Sveriges hetaste band och vid årets slut hade de fått två guldskivor.

Tackar nazister

1994 öppnade Ultima Thule Nyköpings enda riktiga skivaffär, CD-Butiken. Från början såldes skivor av utpräglade naziband som Heroes in the Snow, Svastika och Vit Aggression. Enligt Jan Thörnblom togs skivorna bort då det var »lite känsligt«.

Bandet startade också en fan club, som idag har drygt 900 medlemmar. Genom postorderverksamhet säljs tröjor, affischer och skivor med vit makt-band från de nazistiska skivbolagen Last Resort Records och Ragnarock Records.

De högerextrema kopplingarna avspeglas också på tacklistorna på skivomslagen. På Svea hjältar 1991 tackas förre ledaren för NRP:s aktionsgrupper Niels Mandell från Södertälje, Tord Hagström, ägare till Last Resort Records, samt franska Rebelles Européennes och tyska Rock-O-Rama.

Andra personer på tacklistorna är Peter Punk, storförsäljare av skinheadmaterial i Uppsala, Per Anders »Pajen« Johansson, ägare av nazibutiken Midgård i Göteborg, och Sthlm Skins.

Ursäkta ett långt inlägg.

Ändring: Stavfel

Hur försvarar du detta då Hellhoff?? Dom måste förlåtas detta var ju JÄTTE länge sedan? Dom visste inte? Tar sponsring av BSS det gör man F** inte om man absolut bara är nationalist. Spelar ingen roll det är inte försvarbart.

Blir så trött på sådant här drabbel "dom är bara patrioter" skit snack!!

Snygg framplockade info också signert

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ojojoj, nu tyckte du att du lyckades va? Snacka om genomsyrad av propaganda. Om du hade kollat bakgrunden på tidningen EXPO som du roligt nog använder så skulle du se att den drivs att diverse människor med skumma bakgrunder och vänsterextrimistiska värderingar, nåja, jag är inte den som dömer människor på det sättet. Jag får dra igenom det här punkt för punkt, även om jag knappt orkar. 😉

1. Bruno Hansen som du omnämner som en ledare för Nordiska Rikspartiets Auktionsgrupp är en mycket bra vän till mig. Den karln är definitivt ingen rasist, och även om jag inte kan uttala mig om hans förflutna, så är jag säker på att dessa anklagelser inte stämmer. Senast för ett par månader senare agerade jag och Bruno Hansen trubadurer på ett ställe i Bålsta kallat "Lilla Valhall". Stället i fråga är en invandrarägd pizzeria och sådana ställen fyller ut hans helger och hans arbete. Bruno Hansen är nämligen(som jag tidigare nämnde) en stor trubadur inom Stockholmsområdet. I dagarna gör han musik med titlar som "Utan du - Inte jag" samt covers på låtar såsom "Every Step You Take" och han har släppt flertalet skivor med kärleksballader av alla de sorter, vad som dock verkar vara mest populärt är hans Gyllene Tider-kopior där han lyckas i princip kopiera sångarens röst. Det är inte en rasist vi pratar om. 🙁

2. Sponsrade av BSS är ett rykte som stämmer, och förmodligen det enda "skelettet" man kan hitta i Ultima Thules garderob. Det är en fråga som många har ställt sig: Varför? På 80-talet var det politiska klimatet helt annorlunda från idag, folk kunde tillochmed kalla sig för rasister, nazister eller vad som helst utan att det var något särskilt konstigt. Vid tillfället var grabbarna i Ultima Thule tonåringar, ej ens över 20 år och fick chansen att släppa en skiva. Det är ingenting man kunde göra på den tiden utan ett stort lass med pengar och skivbolag bakom sig. Organisationen BSS(Bevara Sverige Svenskt) gick in med några tusen som skulle täcka tryck för cd-skivan och omslaget. Och det blev det första materialet som släpptes med Ultima Thule. Ett av dessa år gick grabbarna med i ett kommunisttåg och hade med sig banderoller: "Vart skall min gitarr ta vägen?" Det innebär isåfall att grabbarna är nazister för att ta emot pengar av sådana, eller kommunister för att promenera med sådana. När man frågar grabbarna själva om de ångrar något de har gjort så säger de bestämt: Nej. Utan den där singeln hade det aldrig blivit något Ultima Thule, men de vet vart det står och låtarna på den singeln är inte ens rasistiska. Vad har de gjort förutom tagit emot "dåliga" pengar? Det var 23 år sedan(1983) och kan inte vi släppa det efter alla dessa år så är det vi som har problemet *upprepa*.

Vad gäller påståendet av att bandet medverkat på flera samlingsskivor med nazistiska band så har det hänt två gånger UTAN Ultima Thules medgivande eller kännedom. Detta kan man läsa om på deras fullständiga diskografi som finns på http://www.ultimathule.se/

3. Huruvida de har medverkat i nazitidningar över hela Europa är det ingenting jag har kännedom om, men likväl här hände det på 80-talet, och jag tänker inte spekulera i något jag inte känner till eller ens kan verifiera på något sätt. Jag misstänker dock att dessa tidningar kan ha skrivit om Ultima Thule och att expo har använt det på bästa sätt genom att påstå att medlemmarna i Thule deltagit i det. Men som sagt, jag uttalar mig inte om sådant jag inte vet.

Skinheadkonserterna mellan 83-87 är förmodilgen även dessa skitsnack. Jag har sett filmer från den här tiden som bestod av att bandet mer eller mindre var punkare och öste musik som lät askasst i tvättäkta PUNKstil i halvfyllda kommunala lokaler. Se: http://www.ultimathule.se/bilder/ultimathu...gly%20spots.jpg

4. Tonårsidoler. Rock-O-Rama från Tyskland känner jag inte heller till i stora drag. Men även denna LP släpptes utan Ultima Thules vetskap, låtarna användes från en gammal promotionkasett som få hade. Ultima Thule hade ett par år innan detta splittras, men när de såg LPn valde de att börja på nytt. Svea Hjältar, deras första cd släpptes för övrigt av Mariann Records och Bert Karlsson 1991 men jag är medveten om att det finns en Rebelles Europens-version av denna cd också, men även där tror jag att det rör sig om en bootleg, utan tillstånd.

Hittills har vi sett många fel i EXPOs text, men vi går vidare med vad dom faktiskt hade rätt i, om storhetstiden som kom med den tiden. Ultima Thule var älskade och alla ville lyssna på dem. Skivorna sålde i hundratusentals, och medierna skrev som galna för att skapa sensationer. Ultima Thule är för övrigt det enda svenska band som haft 4 skivor inne på topplistan samtidigt. Det har INGEN annan artist lyckats med. Det säger inte lite om deras storhet ☺️

5. Jag kan heller ej uttala mig om Jan Thörnbloms skivbutik i Nyköping, men än en gång låter det som ord tagna ur luften för att ytterligare propagera, men hur skall vi nånsin veta? Fancluben som enligt EXPO skall ha drygt 900 medlemmar har tvärtom tusentals sådana. INGA skivor med nazistiskt innehåll säljs, även om en storsäljare, Völund Smed, faktiskt är utgiven av bolaget Ragnarock Records. Samma gäller där, ingen nazism eller rasism.

Att lista upp vilka de tackar och döma dem för rasister/nazister är ju rent löjligt. Jag känner inte alla dessa personer mer än att jag vet vilka det är, förutom de jag känner som jag kan garantera inte är några nazister eller rasister. Men den här frågan tänker jag inte ens gå in på förutom att jag säger såhär:

Jag är stolt över en av mina bästa egenskaper: Förmågan att döma folk utifrån vilka de är och utifrån deras personliga egenskaper och handlingar istället för efter åsikter. Oavsett vilka de tackar i sin lista har det omöjligt något med bandet i sig att göra.

Det är tråkigt att ni är HELT inställda på att det som stämmer om Ultima Thule är det som skrivs. Och att ni saknar möjligheten att själva bilda en uppfattning utifrån fakta. Men det är populärt att gnälla på detta band. Och hur mycket ni än gnäller kommer det aldrig att stoppa dem.

Jag är ingen rasist, Ultima Thule är inga rasister.

Jag skall slänga upp en FTP med ett gäng låtar jag får tillåtelse att ge ut så skall ni få höra era farliga rasister, ett gäng låtar med Thule och ett gäng med Bruno Hansen, osv. 🙂

För att avsluta detta långa inlägg tar jag ett citat från en av artiklarna om dem angående skivförsäljningen:

-------------------------------------------------

– Vi säljer vår musik till alla som vill köpa den. Om köparen heter Lenin eller Abdullah spelar ingen roll. Jag skulle sälja till Josef Goebbels om vi kunde tjäna på det, säger Ulf Hansen i Ultima Thule.

– Nazist, kommunist eller invandrare, vem som helst får köpa vår musik.

Nordiska förlagets syfte är att ”bilda och inspirera det svenska folket”. Som inspiration används musik och förlaget väljer artister som ”kan påverka lyssnarna i en positiv riktning”. Därför marknadsförs nu Ultima Thules senaste cd-skiva sida vid sida med rasistiska och nynazistiska böcker.

– Klart det känns för jävligt att vi ska ligga intill sådana, säger Ulf Hansen.

– Men vi har tagit avstånd från rasism och vill inte ha något med nazism att göra, säger han.

--------------------------------------------------

Demokrati.

Link to comment
Dela på andra sajter

Debatten om att Ultima Thule skulle vara rasister är ju gammal som gatan. Det är väl ganska självklart att de bara är vanliga nationalister som vill bevara den svenska kulturen? Själv är jag inte mycket för bevarande av olika kulturer, tycker att blandning är bra, men att jämställa det med rasism eller nazism tyder ju bara på okunskap.

Däremot tycker jag att vikingarock oftast brukar vara riktigt dåligt, men att Pluton Svea är skitbra rent musikaliskt, synd på åsikterna bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

[raderat av moderator]

Och till Moderator:

Jag är väl medveten om personangreppet och forumreglerna, men detta är min åsikt och jag VÄGRAR att ge dessa [raderat] utrymme utan motstånd!!

Det hoppas jag att fler här på forumet ställer sig bakom. Man kan tycka att detta är en liten petitess och inte så mycket att bry sig om, men sätter vi inte ner foten direkt när dom dyker upp, så växer en fjäder ganska fort till en höna, och ju mer fotfäste vi låter dom få, desto svårare blir dom att stoppa sedan.

[raderat]

(till surikatmamma: läs igenom tråden istället och begrunda argumenten mot thule så vaknar nog du oxå till slut)

EDIT: Kommentar från moderator. Oavsett vilken linje man vill föra så är det INTE ok att göra personangrepp. Det tråkiga är att du inte verkar förstå att det enda du gör är att skapa dåliga vibbar runt dig själv. Vårda ditt språk. Möt saker sakligt. Att kalla folk för skällsord har aldrig löst problem.

Hej neko! 🙂

Jo, jag visste innan jag skrev detta var det skulle sluta, och jag bryr mig inte så speciellt mycket om dom "dåliga vibbarna". Dom personer jag stöter mig med har jag ju uppenbarligen "förklarar krig" mot. Jag tror det är stört omöjligt att föra en antirasistik kamp och samtidigt vara vän med motståndaren. Så ger man sig in i detta träsket så får man nog räkna med lite "dåliga vibbar". Sen att det finns en del personer mittemellan som stör sig på det ena och det andra från höger till vänster, skitsamma, syn det då.

Och personangrepp och fula ord, ja, visst kan man hålla en god ton, men den metoden har redan prövats här och kommer inte speciellt långt. Det gör nog inte denna agressiva heller, men kan man störa ------pojkarna lite och avleda från deras syfte så är ju det kul det. Nog om detta, som jag skrev i ovan inlägg, nån annan som känner sig manad får vid behov ta över, för jag har inte så mycket mer att säga om detta. så jag ska vara "till lags" och vara tyst om detta nu. 😄

Redigerat av AXL THE ROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

AXL: Jag är rätt insatt i ämnet och aktiv inom antifascism, och jag gillar varken nationalism eller monokulturalism, men jag ser ändå en skillnad på nationalism och nazism. Jag kan inte heller förstå varför folk vill vara stolta över något de inte påverkat och i ett land med en historia som sveriges, som i stort sett varit styrt av diktatorer, förstår jag inte varför man är stolt över sitt "ursprung".

MEN, även fast jag som du tycker att kampen mot nazister och rasister är otroligt viktig (har själv råkat ut för oprovocerat nazivåld) så tycker jag inte att tomtar som Ultima Thule och andra vikingarockare är något problem. De gillar sverige, och det får de gärna göra om de nu vill det, men att kalla dem nazister är lite över gränsen. Att de delar vissa åsikter med nazister (och därför säljer skivor till nazister) betyder ju inte att de står för exakt samma sak. Det är synd att det finns så många inom antifascismen som verkligen inte kan skilja på en person som gillar svensk kultur och en person som vill driva ut alla främmande element ur sverige. Vad säger du om jag säger att jag känner en antifascist som är nationalist, klär sig som skinhead och bär tors hammare runt halsen? Att han är en infiltratör?

Link to comment
Dela på andra sajter

AXL: Jag är rätt insatt i ämnet och aktiv inom antifascism, och jag gillar varken nationalism eller monokulturalism, men jag ser ändå en skillnad på nationalism och nazism. Jag kan inte heller förstå varför folk vill vara stolta över något de inte påverkat och i ett land med en historia som sveriges, som i stort sett varit styrt av diktatorer, förstår jag inte varför man är stolt över sitt "ursprung".

MEN, även fast jag som du tycker att kampen mot nazister och rasister är otroligt viktig (har själv råkat ut för oprovocerat nazivåld) så tycker jag inte att tomtar som Ultima Thule och andra vikingarockare är något problem. De gillar sverige, och det får de gärna göra om de nu vill det, men att kalla dem nazister är lite över gränsen. Att de delar vissa åsikter med nazister (och därför säljer skivor till nazister) betyder ju inte att de står för exakt samma sak. Det är synd att det finns så många inom antifascismen som verkligen inte kan skilja på en person som gillar svensk kultur och en person som vill driva ut alla främmande element ur sverige. Vad säger du om jag säger att jag känner en antifascist som är nationalist, klär sig som skinhead och bär tors hammare runt halsen? Att han är en infiltratör?

Det är precis det här jag menar: Ultima Thule lurar dig att tro att dom har rent mjöl i påsen.

Och skinheadslooken är ju igentligen inte nynazisternas från början, jag vet att man kan va skinhead utan att va rasist det är inte det saken gäller.

Jag tycker inte det finns så mycker mer för mig att säga om detta nu, det mesta är nog sagt, både av mig och av flera andra medhållande personers ovanstående inlägg.

Andra får ta vid och visa var dom står, så kanske jag återkommer när andan faller på.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...