Jump to content
Annons

Resurssnåla Reason!


northpaw

Recommended Posts

Jag styr Reason från Cubase, och brukar normalt mixa ihop ljuden i Reasons 14:2-mixer innan jag skickar allt till Cubase. Men i ett projekt nyligen testade jag att bara trycka in Reason-ljuden i Reason Hardware Interface och sedan mixa i Cubase. Vilken enorm skillnad i processorbelastning! På detta sätt, med Cubase-mixern, orkade min dator nästan ingenting, och när jag nu byggt om projektet till min gamla vanliga setup med mixning i Reason flyter allt på helt utan problem. Kan vara ett tips för den som brukar mixa i Cubase och vill spara lite på datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Intressant!

det vore kul att se skärmdumpar på processorstapeln. Har du jämnfört med Activity Monitor i OSX?

Jag gör ofta som du beskriver, dvs tar ut ljuden direkt från R till värdprogrammet, har inte märkt någon skillnad.

Men.

Vi skulle kunna som förslag till er andra på R forumet att göra ett test. Att jämnföra hur R fungerar med värdprogrammet. Dvs antingen mixa i R och ta sterro ut till värdprogrammet eller så ta ljuden direkt ut från R och mixa i Cubase/Protools/Logic.

Vad sägs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är inte enbart Cubase som stjäl processorkraft. Även ReWire-bryggan stjäl kraft vilket kan förklara den ökade processorbelastningen.

Om du mixar signalerna från Reason i Cubase så blir det dubbel eller tredubbel hantering av signalerna. Först ut från Reason, sedan in i Cubase och slutligen genom mixern i Cubase. Istället för att mixas direkt i Reason och sedan skickas som ett stereospår till Cubase.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Dessutom så känns det faktiskt som om man missar lite av Reasons storhet om man inte använder de inbyggda effekterna. Vad har man kvar då? Typ lite crappy ljud i RedRum och Subtractorn? Lite tunnt underlag att betala 4000:- för tycker jag 😏

MVH-Pluffo... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom så känns det faktiskt som om man missar lite av Reasons storhet om man inte använder de inbyggda effekterna.

Håller med, även om man såklart kan köra dem som insert om man väljer att mixa i Cubase. Reasons effekter är jättebra (speciellt Scream) och snåla (kanske inte just Scream?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hörde av en kompis att Propellerhead skrivit på ett kontrakt med Steinberg som säger att de inte får lägga in stöd för audioinspelning, för att Reason då skulle konkurrera ut Cubase. Och det var därför man byggde ReWirefunktionen. Nån som vet om det stämmer?

Hej!

Jag vill inte trampa på ömma tår, men hälsa kompisen att det där är helt taget ur luften. Påhitt blir rykte blir skitsnack blir myt blir lögn blir bulllshit... Det finns inget sådant avtal.

MVH-Linus... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hörde av en kompis att Propellerhead skrivit på ett kontrakt med Steinberg som säger att de inte får lägga in stöd för audioinspelning, för att Reason då skulle konkurrera ut Cubase. Och det var därför man byggde ReWirefunktionen. Nån som vet om det stämmer?

Hade en kompis som sade det med, men han gjorde det glasklart att det var ett skämt... 😎

EDIT Stavfel... suck..

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT, men det är lustigt vad folk är misstänksamma mot just Reason? För bra för att sant kanske? =)

Ibland verkar det som att människor utgår från att det finns ett linjärt samband mellan processorbelastning och ljud- och musikalisk kvalitet (gäller inte ämnet för den här tråden, dock).

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT, men det är lustigt vad folk är misstänksamma mot just Reason? För bra för att sant kanske? =)

Ibland verkar det som att människor utgår från att det finns ett linjärt samband mellan processorbelastning och ljud- och musikalisk kvalitet (gäller inte ämnet för den här tråden, dock).

Hej!

Ja precis. Om det stämde skulle Starcraft för mac vara världens bästa datorspel eftersom att macportningen är så dåligt genomförd att det alltid drar 100% processorkraft.

Eller fan, Starcraft är ju faktiskt världens bästa datorspel. Glöm vad jag sa.

MVH-mornel... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT, men det är lustigt vad folk är misstänksamma mot just Reason? För bra för att sant kanske? =)

Mjae, Reason är ju betydligt resurssnålare än Cubase. Men att jämföra processorbelastningen genom att titta på ett projekt med enbart Reason och ett projekt med Reason kopplat till Cubase via rewire känns lite avigt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att jämföra processorbelastningen genom att titta på ett projekt med enbart Reason och ett projekt med Reason kopplat till Cubase via rewire känns lite avigt.

Min jämförelse gällde två olika sätt att köra Reason/Cubase via Rewire, så den känns ganska motiverad.

Din tekniska förklaring till varför det är så känns helt rätt. Men den räcker inte för att avfärda ämnet; den som inte är helt insatt i Rewire och som alltid mixat i Cubase kanske kan få lite mer kräm i datorn genom att mixa i Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Northpaw: Det är helt sant! Och det kan säkerligen vara en bra idé att summera i Reason och sedan skicka till Cubase som ett stereospår.

Det jag menade var bara att det kanske egentligen inte är Cubase som är den stora boven i dramat. Utan snarare kombinationen Reason, ReWire och Cubase 😕

Men det hade förståss varit skoj att testa och jämföra. Kanske man kunde ladda ett dussin ljudfiler i redrum och ett dussin i Cubase och jämföra belastning. Fast visserligen blir även det lite missvisande då redrum har filter och envelop inbyggt vilket stjäl resurser.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...