Jump to content
Annons

Bra Basljud?


Jon Rinneby

Recommended Posts

Har haft lite svårt att få till ljudet när jag linar basen, tycker helt enkelt det låter tråkigt. Tar gärna emot förslag på pluggar eller andra saker som kan göra livet lite enklare för mig. Föredrar att spela basen själv, inget autokomp eller synthbas etc... Finns det t.ex. nån basmotsvarighet till guitar rig, med massa ljud och förstärkare etc? mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Guitarrig funkar bra tycker jag. Brukar köra genom mesa stärken o ta bort högtalarsimuleringen. Jag tycker dock att basen nästan alltid känns platt o trist när man spelar in o lyssnar i lurar el. monitor. Jag e ju van att stå framför strora riggen. Det är en vanesak tror jag. Det brukar sitta bra i mixen sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med guitar rig 2. Det är faktist en klar föbättring sen ettan! Sen lägger jag på en multibandskompressor och ibland tillomed en vanlig rackare. Sen EQuar jag (eller jag gör det egentligen tidigare) min bas brummar lite väl mycket så jag brukar sänka mellan 60 - 100 typ.

Vad har du för bas? Själv har jag en aktiv vilket kanske är o föredra när man lainar.

//FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det som så att du både "lajnar" och spelar ut i högtalarna från basstärkarn så kan det ju löna sig att micka stärkaren också och göra en angenäm mix mellan lajnat och uppmickat. Men om du enbart lajnar basen via nån DI-box eller liknande så är det nog bäst att du gör som tipsen ovan.. Guitarrig och Amplitude kostar ju lite så du kan ju kolla in lite gratisalternativ på t.ex http://www.voxengo.com/product/tubeamp/

eller kanske http://www.voxengo.com/product/boogex/ som iof. är avsedd för gitarr men kanske kan funka för bas också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det som så att du både "lajnar" och spelar ut i högtalarna från basstärkarn så kan det ju löna sig att micka stärkaren också och göra en angenäm mix mellan lajnat och uppmickat.

Lajnar direkt in i boxen till ljudkortet o lyssnar i lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns fel så tror jag det finns en "massa" presets för bas i AmpliTube...

Mjo, det finns och jag har testat det där, men tyckte det lät crap. Men kanske jag som inte kan ratta till det bara..

Håller med Yllet om att det är svårt som f-n att få till hyfsat ljud på lajnad bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

jag plågas åxo av dåligt bas ljud, samt dålig budget..

men vad jag kommit på nyligen är att kasta plektrumet & bara spela med fingrarna,sedan kompressor(bara så att volymen är någorlunda jämmn)

därefter lägger jag på brusreducerings filter för att jag kör basen genom en pod 2.0 & det blir väldigt brusigt..därefter lägger jag på waves q10 EQ..och höjer den

näst högstaa diskant regeln så att jag får skärpan men inte bruset

där efter lägger jag multibands kompressor & höjer mellan registret så att det ligger bra i ljudbilden..det är den bästa basen jag lyckats få fram i vilketfall

samma teknik funkar rätt bra på klara gitarr ljud åxo..

hoppas detta kan vara till någon hjälp..jag fortsätter följa tråden för att förhoppnings vis kommer flera med tips på vad man kan göra!!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är priset för en Sansamp Bass Driver DI? Jag kollade runt lite på nätet men hittade inget vettigt... och inte heller på de lokala musikaffärerna (Musikcentralen o börsen) och finns det några ljudklipp från den? Jag kollade på deras hemsida men hittade bara demos från andra produkter och de lät ganska slätstrukna. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är priset för en Sansamp Bass Driver DI? Jag kollade runt lite på nätet men hittade inget vettigt... och inte heller på de lokala musikaffärerna (Musikcentralen o börsen) och finns det några ljudklipp från den? Jag kollade på deras hemsida men hittade bara demos från andra produkter och de lät ganska slätstrukna. 

Kan spela in en demo med min om du vill

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är priset för en Sansamp Bass Driver DI? Jag kollade runt lite på nätet men hittade inget vettigt... och inte heller på de lokala musikaffärerna (Musikcentralen o börsen) och finns det några ljudklipp från den? Jag kollade på deras hemsida men hittade bara demos från andra produkter och de lät ganska slätstrukna. 

Kan spela in en demo med min om du vill

Ja, gör gärna det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är priset för en Sansamp Bass Driver DI? Jag kollade runt lite på nätet men hittade inget vettigt... och inte heller på de lokala musikaffärerna (Musikcentralen o börsen) och finns det några ljudklipp från den? Jag kollade på deras hemsida men hittade bara demos från andra produkter och de lät ganska slätstrukna. 

Kan spela in en demo med min om du vill

Mycket gärna så! Men pris och var köper man en sådan? Som sagt; jag hittade ingen på Musikbörsen/centralen där jag oftast handlar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Jag förutsätter att du har ett väl intonerat instrument och att basen i sig är i topptrim!

En av de viktigaste nycklarna jag har lärt mig med åren för att nå fram till det "perfekta" ljudet då då rå...

.. är preamps!

I detta fallet så handlar det dessutom en preamp som klarar av att översätta den analoga signalen till en digital informationsström dessutom.

Detta är klurigt ska du veta och det finns många "som vet" och "förstå-sig-påare"

Mitt tips är detta.

Köp en preamp för samma mängd pengar du betalat för basen!

Om du har en Wawick Thumb. Köp en NEVE 1073DPD!!!

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

En av de viktigaste nycklarna jag har lärt mig med åren för att nå fram till det "perfekta" ljudet då då rå...

.. är preamps!

I detta fallet så handlar det dessutom en preamp som klarar av att översätta den analoga signalen till en digital informationsström dessutom.

Detta är klurigt ska du veta och det finns många "som vet" och "förstå-sig-påare"

Så om man har en riktigt bra preamp utan AD-omvandlare i, kan man inte använda den då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon tidigare nämnde så funkar Amplitube ypperligt även till bas!

Grymt bra förinställda basljud... Man kan ju även ratta in sina egna preferenser.

Annars finns det behringers BassVamp om man föredrar extern ljudmodul!

Kostar under tusenlappen och har jättemycket ljud för dom slantarna.

Garanterat nåt för alla smaker! Dessutom funkar den ju fin-fiint till gitarr också.

//Patrick

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställde samma fråga till Estrad för typ ett år sen och dom sa bara Köp "SansAmp". Jag köpte den aldrig men behöver ett bra basljud mer än någonsin... E den bra asså?

Jag gillar den verkligen. Har också en bas POD men den känns helt livlös i jämförelse och agerar numera enbart

som dammsamlare. Sansampen ger liksom mer "punch" i basljudet. Mer liv (min uppfattning).

På mina "Spy-Fi" låtar har jag använt Sansampen med en sliten Fender Precision bas med vrålgamla/slitna stängar.

De låtarna finns här: www.tublenco.com/main.html (under "the omega files").

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst fan kan du köra pre-amp utan AD-omvandlare!

Finns ju en jäkla massa av de gamla klassikerna som låter bättre än många nya.

Höftade till med en pre-amp i samma klass som basen jag beskrev!

Sen är det klart..

Om du kan eliminera en anolog väg så är ju det bra för att minska mängden brus. Till exempel så skulle jag nog inte sätta en pre-amp för 30.000 i ett Soundblaster Live-kort!

Hoppas du förstår vad jag menar!

Lycka till!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...