Jump to content
Annons

Är jag ensam om att använda Tracktion?


BaldByChoice

Recommended Posts

Annons

Åh, en "Trackie" till! 😉

Jag köpte Tracktion 2 för ca. en och en halv vecka sedan, körde Cubase innan.

T2 - vilket underbart program! Har inte ens behövt använda mig av manualen än! Det är inte många musikprogram som är så lätta att förstå sig på. 😳

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, 4st Tracktion-användare, inklusive mig. Och Pluffo, som man väl skulle kunna kalla "Tracktion-groupie". 😛😆

Jag använder både audio och MIDI och det funkar kanonbra.

Märkligt att inte fler använder detta billiga(!) och helt underbara program...

Link to comment
Dela på andra sajter

Användare och användare... 😕 Jag äger i alla fall både T1 och T2, men då jag tycker midiediteringen suger bävergäll (bygga avancerade trumkomp för hand med musen i Tracktion är INTE kul! 😳 ) så har jag valt att titta på andra lösningar. Just nu använder jag i huvudsak det suveräna energyXT (€39) från vårt grannland i väster samt försöker klura ut Podium (€90) från Frits i Danmark. Överväger även en expedition in på Cakewalks territorium om tid ges... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Stolt ägare till fullversionen av T2 😆 Älskar hur snabbt jag kunde fixa sådant jag brottats 1,5 år med i Cubase VST 4 och Cubasis VST 5. Helt plötsligt var det obegränsat med inserts, sends, bussar och framför allt - rackeffekterna! Gillar det medföljande pluggpaketet och att det inte kostar nästan några pengar alls.

Håller med om att midi-programmeringen inte är optimal för trummor, men den är betydligt smidigare än i Cubase VST. Lite besviken på att programmet tappar synk när man tweakar pluggar i realtid, men annars bara positiva snälla fina tankar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder också främst Tracktion 1; fick licensen gratis i samband med kampanjen för drygt ett år sedan och kommer säkert att uppgradera till Tracktion 2 ifall jag orkar/hinner aktivera mig lite mer på musikfronten.

Har provat både Cubase/Nuendo och Sonar, men Tracktion räcker mer än väl för mig och priset är åtminstone överkomligt 😕

Håller med om att rackfunktionerna är fantastiska när man väl har lärt sig använda dem. Använder dem ofta för att bygga upp kombinationer av effekter som sedan enkelt kan läggas till vilket spår som helst, eller användas gemensamt av många spår samtidigt.

Redigerat av Perret
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har suttit nån dag nu o testat Tracktion 2 o jag gillar det skarpt, så jag kommer nog oxå gå över till detta program.

Det enda som stör mig lite (ännu så länge) är att man måste använda ett utomstående program för att fixa till audiofiler, så min följdfråga blir (eftersom wavelab o soundforge etc är så fasansfullt dyra) finns det några billiga program som kan fixa till audiofiler??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har suttit nån dag nu o testat Tracktion 2 o jag gillar det skarpt, så jag kommer nog oxå gå över till detta program.

Det enda som stör mig lite (ännu så länge) är att man måste använda ett utomstående program för att fixa till audiofiler, så min följdfråga blir (eftersom wavelab o soundforge etc är så fasansfullt dyra) finns det några billiga program som kan fixa till audiofiler??

Har inte satt mig in på detta område så mycket, men ett helt gratis alternativ är Audacity. Den har en del inbyggda effekter och du kan till och med köra VST plugins med hjälp av VST Enabler:n. Såklart inte lika bra som SoundForge men åtminstone är det inget fel på prisvärdheten 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har suttit nån dag nu o testat Tracktion 2 o jag gillar det skarpt, så jag kommer nog oxå gå över till detta program.

Det enda som stör mig lite (ännu så länge) är att man måste använda ett utomstående program för att fixa till audiofiler, så min följdfråga blir (eftersom wavelab o soundforge etc är så fasansfullt dyra) finns det några billiga program som kan fixa till audiofiler??

Har inte satt mig in på detta område så mycket, men ett helt gratis alternativ är Audacity. Den har en del inbyggda effekter och du kan till och med köra VST plugins med hjälp av VST Enabler:n. Såklart inte lika bra som SoundForge men åtminstone är det inget fel på prisvärdheten 🙂

Jo Audacity skall ju vara bra!!

MEN om jag förstått det hela rätt så kan man inte spara ner ändringarna till värdprogrammet på ett enkelt sätt??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo Audacity skall ju vara bra!!

MEN om jag förstått det hela rätt så kan man inte spara ner ändringarna till värdprogrammet på ett enkelt sätt??

Borde inte vara så svårt, man kan väl editera/byta ljudfilen för varje ljudsnutt som används. Läste också att man kan definiera en extern editor i Tracktion. Har aldrig testat själv och kan inte verifiera nu, men här är några quotes angående ämnet:

Angående extern editor (lite ändrat)

Tracktion has an option (under "view source material" selection when you select an audio clip) to assign an external audio editor... ...one click takes you straight to the (audio editor's) edit view.

Angående Tracktions editeringsmöjligheter

Tracktion has better audio editing functions than kristal.

Select a clip, press m,h then f7. Now make all the fine adjustments you want, fades etc. Also, select a clip, click view source info, now choose edit audio file then basic editing operations. You can trim silence, change bit rate, reverse etc.

Don't forget you can put filters on to individual audio clips.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag köpte det från Thomann förra året för 159 Euro. Ser att dom tar 149 Euro för det nu. Om det går att hitta det för 600-800 är jag tveksam till, annat än på nån rea. I lådversionen så ingår det en samling VST-pluggar också. Förutom Mackies egna pluggar så är det mesta gratispluggar och snikversioner av kommersiella pluggar.

Den mest användbara av pluggarna, enligt min mening, är trumsynt/samplern RMIV. Enda begränsingen på den är att den är låst till Tracktion och saknar några av trumseten som ingår om du köper den löst från Linplug. Men då kostar den 149 Euro så det är ändå en rätt så bra "freebie" att få med tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

om man köper ett tapco link.usb på thomann för 50 kronor mer än vad tracktion 2 kostar får man tracktion 2 med på köpet. låter som ett rätt bra deal, även om det är med en snålare pluginbundle. så man får välja, ljudkort eller pluggar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tracktion 2 kostade ca 1595:- tidigare men priset har nyligen höjts!

Tracktion 1 däremot kostade nästan gratis 😳

Jag skippde faktiskt inköp av T2 dels för att de höjde priset men även för att det inte funkade optimalt med Groove Agent + Dålig/Ingen audio redigering och jag tyckte även att midi redigeringen var "plottrig" alla funtionen fanns med men för pilligt för min smak. En annan sak som var irriterande var att när man klippte i Clipsen så kunde man inte limma ihop dem till hela clips igen utan var tvungen att rendera hela spåret 😄

Så det blev Cubase SE 3 på Börsen REAn för 1420:- och det har jag inte ångrat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oxå en mycket nöjd T2 ägare. Började med T1 och gjorde snikuppgraderingen. Tycker dock att Mackie är lite fel ute vad gäller prissättningen. Det finns så många andra starka konkurrenter numera i samma prisklass.

Personligen tycker jag produktivitets-faktorn är helt avgörande. Jag använde Cubasis först men det var helt värdelöst. Kör mest gratispluggar men har köpt fullversionen av RMIV (ingick inte i snik-uppgraderingen). Den är bra men nu verkar EZdrummer vara grejen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Fick T1, "Nästan gratis"-versionen. Betalade för ljudkortet så gratis var det inte, men. 😕

"snikuppgraderingen"? Letade runt på Mackies hemsida men fick meddelandet att det inte rabatteras upgraderingar från T1 till T2 pga att priset redan är så lågt. Så är det att köpa ny fullversion av tvåan som gäller? Gillar verkligen enkelheten i programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...