Jump to content
Annons

Windows Vista!


Hans

Recommended Posts

Tja!

Jo, att tydligen kommer det fungera så med DVD (HD) att ifall något specifikt grafikkorts drivrutiner crackas så gör Vista så att inga filmer kan spelas

upp med det grafikkortet förräns man uppgraderat till den senaste drivrutinen, eller nåt (?) Läste bara en del av en artikel i en datatidning, men min

spontana reaktion är att om detta verkligen fullförs kommer det sluta med en katastrof för Microsoft! I synnerhet då media-PC´s blir allt vanligare!

(Klanka nu inte ner på Hans okunnighet utan diskutera istället vidare, vill gärna höra allas synpunkter, är rätt så intressant detta här!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Intressant.

Fast å andra sidan. Windows XP skulle heller inte gå att cracka. Tycker dom kör med samma sak varje gång :rolleyes:

Edit: Jag tror jag missuppfattade det hela lite....

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar det inte om att cracka det så att spelaren kan köra mer än en region eller något sådant...?

Det verkar annars väldigt meningslöst att cracka en driver... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så dumt som det låter.

Mediabolagen - bland annat Sony igen - kräver i sitt samarbete med Microsoft att det skall byggas in rutiner så att bara vissa godkända grafikkort med godkända drivrutiner och godkända skärmar skall få användas för att du skall kunna få se deras filmer på din dator. Allt för att försöka förhindra kopiering.

Din nyinköpta HD-skärm kan alltså komma att bli värdelös för att titta på nya högupplösta filmer.

Och för att inte drivrutinerna skall kunna crackas - det kommer att finnas en oerhörd mängd skydd i de nya systemen för att bilda en kopieringssäker "tunnel" mellan skivan och skärmen - så kommer det att byggas in säkerhetsrutiner för detta också. Har dui "fel" skärm, grafikkort etc som inte media/film-bolagen godkänt kommer det bara up en ruta "Din skärm är inte godkänd för att visa den här filmen".

KUL VA?!

Så därför är crackning av drivrutiner inte alls det dummaste jag hört i alla fall...

Det kommer, var så lugn...

edit: Det handlar alltså om kommande Vista.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite i stil med resterande kopieringsskyddet som kommer också, med andra ord... Snart liknar väl PC mer och mer Mac, med bestämda komponenter som aldrig får frångås. Hur hög prioritet får den mikroskopiska musiker-marknaden för datorer då - och hur stor prioritet får den gigantiska spel- och hemanvändar-marknaden (kontor behöver man inte räkna med, eftersom i princip vad som helst fungerar där)...? BLÄ!

Skönt att man aldrig tittar på DVD på datorn... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, riktigt vad det tar vägen är ju svårt att säga, men inte är det helt orealistiskt att vi hamnar i den situationen att vi tvingas hålla fast vid senaste "öppna" versionen av hårdvara och ett Windows XP pro för att över huvud taget ha en dator som fungerar som vi vill i framtiden...

De här skydden kan naturligvis komma kringgås som allt annat. Men till vilket pris i funktionalitet för seriöst bruk?

Att köpa en färdig "märkesdator" kan nog komma att bli helt otänkbart till exempel.

BLÄ! är nog bara förnamnet tyvärr... 😛😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst...

...om vi nu skall prata om det här allra högst verklige hotet mot datorernas användbarhet inom en ganska snar framtid, som var ursprungstanken med tråden, så...

...tror jag att det kommer att bli ett ramaskri från alla användare som kommer att upptäcka att deras prylar inte kan spela upp filmerna de köpt. De kanske måste köpa ny dator, nytt grafikkort etc.

Eller lämna tillbaka filmen... 😛

Det kommer troligen att finnas rutiner som spärrar din nya fina digitala LCD-skärm, om den inte är/blir "säkerhetsklassad"...

Det kan till och med komma att påverka de stationära "vanliga" DVD-spelarna med HD-kapacitet om de är av en typ som inte kommer att anses "säker nog" av Joakim von Anka på Sony et Co...

Det är bara att hoppas att det blir tillräckligt mycket strul och elände och framför allt protester och aktioner i tid så att herrarna Anka får kalla fötter. För det är nog många som idag inte ser effekterna av vad som kan komma. Vi kan bara ta reaktionerna i inledningen av den här tråden som ett bra exempel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det låter ju helt sjukt..

Typ den enda som alla jobbar med på senaste har ju varit kompabilitet, att allt ska vara så kompatibelt med varandra som möjligt..

Att dom skulle gå tillbaka ett steg verkar konstigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att hoppas att det blir tillräckligt mycket strul och elände och framför allt protester och aktioner i tid så att herrarna Anka får kalla fötter. För det är nog många som idag inte ser effekterna av vad som kan komma. Vi kan bara ta reaktionerna i inledningen av den här tråden som ett bra exempel...

Hur var det med XCP skandalen då? Ramaskri som fanken och sony tog tillbaka plattorna fast har inga tankar på att sluta med DRM skit.

Jag kan garantera att en majoritet kommer att köra XP en lååååång tid framöver. Lär even finnas masor av hobby kodare som fixar en egen drivrutin eller så och sedan sprider den.

Att köra Vista kommer i alla fall inte jag göra. Specielt inte med tanke på dess absurda systemkrav. Ens musik PC tappar all prestanda under Vista.

För mer info för intresserade/oroade/ej insatta i ämnet hänvisar jag till min signatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, riktigt vad det tar vägen är ju svårt att säga, men inte är det helt orealistiskt att vi hamnar i den situationen att vi tvingas hålla fast vid senaste "öppna" versionen av hårdvara och ett Windows XP pro för att över huvud taget ha en dator som fungerar som vi vill i framtiden...

Det där är ju aldrig nåt alternativ. När Microsoft drar tillbaka supporten för en produkt är det bar' å' bend over...

Jag pratade precis "för" Microsoft i nån annan tråd här, så nu ska jag prata emot. 😛

I ett företag av den storlek jag sitter på (65,000 anställda) kostar uppgradering till Windows Vista i runda tal $100M i licenskostnader, ny hårdvara, installation, utbildning, utveckling, applikationstester, etc, etc, etc. Ett astronomiskt projekt, helt enkelt.

Det här är såklart ingen siffra man hinner räkna hem i ökad produktivitet, säkerhet, etc - innan det är dax igen för näst-nästa version efter Vista. MEN - det kostar däremot mer att INTE uppgradera till Vista pga konsekvenserna när Microsoft och tredjepartsleverantörer inte längre supportar W2K. Att inte få support och inte kunna använda nya produkter/teknologier är att spela tärning med verksamheten och släppa förbi konkurrenterna.

Man är alltså f*cked hur man än gör. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, känner igen problemet, vi håller just på att gå över från NT till XP, och det av ett enda skäl egentligen, Pyttemjuk slutar supporta NT. Att vi sedan kan börja använda USB är ju i och för sig grädde på moset, men inte fan drar vi in några mer kulor på att byta operativsystem.... Fast PM tjänar ju sina stålar och så länge dom kan "tvinga" användarna (med det menar jag större företag) så lär det nog fortsätta.

Edit: Ska lära mig stava någon gång...

Redigerat av Per_a_55
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, riktigt vad det tar vägen är ju svårt att säga, men inte är det helt orealistiskt att vi hamnar i den situationen att vi tvingas hålla fast vid senaste "öppna" versionen av hårdvara och ett Windows XP pro för att över huvud taget ha en dator som fungerar som vi vill i framtiden...

Det där är ju aldrig nåt alternativ. När Microsoft drar tillbaka supporten för en produkt är det bar' å' bend over...

Jag pratade precis "för" Microsoft i nån annan tråd här, så nu ska jag prata emot. 😄

I ett företag av den storlek jag sitter på (65,000 anställda) kostar uppgradering till Windows Vista i runda tal $100M i licenskostnader, ny hårdvara, installation, utbildning, utveckling, applikationstester, etc, etc, etc. Ett astronomiskt projekt, helt enkelt.

Det här är såklart ingen siffra man hinner räkna hem i ökad produktivitet, säkerhet, etc - innan det är dax igen för näst-nästa version efter Vista. MEN - det kostar däremot mer att INTE uppgradera till Vista pga konsekvenserna när Microsoft och tredjepartsleverantörer inte längre supportar W2K. Att inte få support och inte kunna använda nya produkter/teknologier är att spela tärning med verksamheten och släppa förbi konkurrenterna.

Man är alltså f*cked hur man än gör. 😛

Nja, det där är ju inte verklighet för alla? Efter vad jag förstått det så finns det till exempel i USA fortfarande "governement users" som sitter kvar med W95...

Men det beror ju på hur man jobbar.

Som liten proffsanvändare eller privatperson kan man ju kanske välja alternativet att hänga kvar beroende på hur verkligheten ser ut då.

Å andra sidan är det ju de stora användarna som borde ha den största möjligheten att påverka.

Intressant är det ju också att se hur till exempel vissa kommuner och andra relativt stora användare i Sverige börjar gå över till Linux på försök...

Nånstans kanske smärtgränsen finns?

(Missförstå mig nu rätt, jag är ingen Linuxpropagerare, även om jag bara för skojs skull konfigurerat ett par burkar med Red Hat och annat hobbymaterial vid några tillfällen bara för att testa på skoj... 😛 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt är det alltid något nytt och revolutionerande piratskydd. Men som vanligt knäcks de alltid. Någon som har hört talas om "Starforce"?

En enkel regel: Går det att lyssna på en skiva går det att kopiera den. Detsamma gäller programvara och film.

Om det däremot skulle bli hårdvarukontroll som med Mac har nog Microsoft grävt sin egen grav!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det där är ju inte verklighet för alla? Efter vad jag förstått det så finns det till exempel i USA fortfarande "governement users" som sitter kvar med W95...

Men det beror ju på hur man jobbar.

Och letar vi riktigt noga hittar vi säkert några specifika användare som sitter kvar på 16-bitars Windows oxå. Men det där är ju försvinnande små grupper som inte representerar omvärlden och verkligheten. Och som inte har behov av att hänga med den på samma sätt.

Och nä, jag beskrev inte heller verkligheten för alla - mitt exempel gäller såklart inte privatpersoner eller småföretag. Men även dessa kommer att drivas över på ett eller annat sätt, förr eller senare. Såvida man inte går över till en helt annan platform, som t.ex Linux. Cubase på Linux någon? 😄

Vi har oxå börjat använda Linux - på serversidan. På klientsidan överväger vi inte ens det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det ni skriver om Vista blir verklighet tror jag definitivt att Microsoft gräver sin egen grav. Den främsta anledningen till att jag kör Windows är att det är det system som har bäst tillgänglighet och kompabilitet. Skulle framtidens Windows bli så begränsat att jag blev tvungen att se över varje komponent ur en "säkerhetsaspekt" skulle jag definitivt överväga Linux på kontorsdatorn. Redan idag är det ett full acceptabelt alternativ. Eller förresten, är det någon som känner till något bokföringsprogram till Linux? Annars så...

Vad det gäller musikdatorer tror jag att de stora programutvecklarna skulle tveka både en och två gånger innan dom övergav bakåtkompabiliteten till XP. De glömde iofs att stödja W98 ganska snabbt (som exempel så fanns inget stöd för W98 i o m Cubase SX1, trots att det gick att köra), men XP har ju visat sig fungera mycket bättre för musikproduktion än tidigare MS OS.

Det skulle väl vara stödet för dubbla CPU's då... 😄

Hursomhelst. Ser med spänning fram emot facit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu skall hålla sig inom musiken så var det väl Ernie Ball som klarade av att bli Microsoft-fri samt spara pengar på det. Så nog går det i många fall fast olika IT-personer inte tror det eller kan tillräckligt om alternativ. Ja förstås man skall ju övertyga Bertil & Greta om att deras rätt enkla orbehandlande m.m. går att göra utan MS Office. Det är kanske inte så lätt, de kan bli ledsna och tro att nu får de köra gammal Skoda. Ett problem det.

Link to comment
Dela på andra sajter

"(Klanka nu inte ner på Hans okunnighet utan diskutera istället vidare, vill gärna höra allas synpunkter, är rätt så intressant detta här!)"

Haha ..  varför ska man cracka en drivrutin, det var nog bland det dummaste jag hört ..

Jo, kanske eller kanske inte... men det här med att behöva läsa hela inlägg innan man besvarar dem är inte riktigt din starka sida va 😛!

Nej, inte att cracka själva drivrutinerna men (var tvungen och sticka iväg och jag tänkte att alla ni dator-experter redan visste vad jag talade om) att

ifall ngn gör en "crack" som emulerar ett specifikt grafikkort så skulle man då inte längre kunna se köp-DVD med just det grafikkortet om man inte har

den senaste drivrutinen, jag ska leta upp artikeln...

... kom på det var i senaste mikrodatorn så artikeln finns inte ute än men hittade en annan som verkar handla om ungefär samma sak:

http://www.freedom-to-tinker.com/?p=882

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Snart liknar väl PC mer och mer Mac, med bestämda komponenter som aldrig får frångås.

Ja en dag kanske Windows blir lika stabilt som Mac OS X...

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart liknar väl PC mer och mer Mac, med bestämda komponenter som aldrig får frångås.

Ja en dag kanske Windows blir lika stabilt som Mac OS X...

😄

Here we go again...

Link to comment
Dela på andra sajter

tRasH cAn maN (oregistrerad)

Nu är jag ingen egentlig data nisse och kan inte nåt om reversed engeneering och dyl, men...

Säger inte naturens lagar att om det går att skapa ett skydd går det också att ta bort det..?

Ex.

Problem - Mitt grafikkort funkar inte med denna film / i denna hårdvarukonfiguration / eller vad det nu kan vara...

Lösning - Jag chippar grafikkortet och skaffar en allround drivis som nån datanörd knåpat ihop.

Se så enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac versus Windows.. Fnys.. 🙂

Linux någon!?

http://www.macwindows.com/emulator.html

http://www.winehq.com/

Etc etc..

😄

i prefer the Debian blend 😎

Edit: Whoops... Glömde nämna att jag just nu sitter och testkör OS-X (Panther) på en Intel Celeron 1 GHZ och att det går superfint!!!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen egentlig data nisse och kan inte nåt om reversed engeneering och dyl, men...

Säger inte naturens lagar att om det går att skapa ett skydd går det också att ta bort det..?

Se så enkelt!

Precis, det är enkelt... för dom som busar med datorer! Men för alla vanliga som bara köpt sig dator, operativsystem samt DVD och sätter sig med familjen

för hemmabiokväll och TV´n säger, Your graphic card´s a subject of an ongoing criminal investigation, either upgrade or buy a new PC! är det inte fullt lika enkelt!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...