Jump to content
Annons

Mixerinköp till musikstudio


wonderboy

Recommended Posts

Ett jobbigt Alesis-bord håller nu på att lägga ner totalt, det är dags att skaffa nytt.

I studion idag finns G4 med PTLE 6.9 och och Logic Pro 7. Bägge kommer inom kort att uppdateras till senaste version. Allt åker via DIGI 002 (rack). En omfattande patchpanel finns och en del outboardutrustning av skiftande kvalitet. Studion används för att utbilda elever och för allsköns inspelningar. Studion är igång alla dagar under skolåret och de flesta helger, dagtid som kvällstid. Jag vill kunna köra medhörning till musikanterna från bordet.

Krav:

Bordet skall vara pedagogiskt uppbyggt och ha ett upplägg som gör att man kan känna igen sig när man hamnar vid de flesta andra mixerbord.

Bordet skall vara driftssäkert och det skall finnas tillgång till snabb service om något händer.

Bra preampar.

Analogt eller digitalt? Om vi skådar 5 - 10 år in i framtiden, hur kommer det se ut avseende detta i branschen?

Många jag talat med pratar sig varma om Yamahas 1000-bord. Det menas att om jag köper in det med mätarbrygga och ett A-datkort så får jag väldigt mycket för pengarna. Vad säger Ni? Finns alternativ?

Tacksam för alla synpunkter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur gamla/avancerade är eleverna? DM-1000 är en bra mixer, men kanske för mycket knappar och menyer för den oinvigde? 😉

Alldeles sant, Linus! Jag glömde tala om att det skall täcka från totala nybörjare till elever som gör ganska omfattande inspelningar. Upp till 16 mikrofoner samtidigt och 32 eller fler kanaler igång samtidigt.

Jag förstår att det blir mycket knappar och reglage men det var det på det gamla Alesis X2 också (24 kanaler, 8 sub, 8 sends och en massa annat pyssel).

Jag utgår från att mixern måste bli hyfsat "knappig" för att kunna åstadkomma det vi önskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte till 100% om det är aktuellt (med tanke på service och så) men lite äldre analogbord har blivit ruskigt billiga. Och är de gamla nog, så kan ju elektroniken vara lätt att laga själv om man har lite grundläggande ellära i ryggen. Modernare bord måste ju lämnas in på reparation om de går sönder på grund av att kretskorten ser ut som de gör. Bara en tanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen hittills!

Har varit i kontakt med lite olika leverantörer. Många pratar sig varma för Yamaha DM 2 000. En och annan nämner också DM 1 000 som ett alternativ. Dock uppfattar jag det som ett väldans surfande i undermenyer om man väljer DM 1 000 och ingen möjlighet att styra PTLE från det.

Ett annat alternativ var att köpa två stycken av Cranesongs Spider som inputs till PTLE och två stycken Vintage Design SU-1 som analog summering. Vill Du kolla in dessa två produkter så letar Du på www.cranesong.com och www.vintagedesign.se

Vad säger Ni om dessa alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat alternativ var att köpa två stycken av Cranesongs Spider som inputs till PTLE och två stycken Vintage Design SU-1 som analog summering. Vill Du kolla in dessa två produkter så letar Du på www.cranesong.com och www.vintagedesign.se

Vad säger Ni om dessa alternativ?

Ett mycket fint alternativ. Har bara hört gott om Spider!

Men jag undrar om det är smart, rent pedagogiskt? Kanske ett digitalbord med undermenyer lämpligare i utbildningssyfte.

Jag tror att digitalbord/DAW-controller kommer vara den vanligaste lösningen i studios i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att digitalbord/DAW-controller kommer vara den vanligaste lösningen i studios i framtiden.

Precis samma svar jag fått när jag ringde runt till ett par studios och frågade! Men om det nu är så här framtiden kan te sig - är det då verkligen mer pedagogiskt med digitalt mixerbord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen hittills!

Har varit i kontakt med lite olika leverantörer. Många pratar sig varma för Yamaha DM 2 000. En och annan nämner också DM 1 000 som ett alternativ. Dock uppfattar jag det som ett väldans surfande i undermenyer om man väljer DM 1 000 och ingen möjlighet att styra PTLE från det.

Ett annat alternativ var att köpa två stycken av Cranesongs Spider som inputs till PTLE och två stycken Vintage Design SU-1 som analog summering. Vill Du kolla in dessa två produkter så letar Du på www.cranesong.com och www.vintagedesign.se

Vad säger Ni om dessa alternativ?

DM 2000 har jag arbetat en del med och det fungerade kanonfint för mig som är lite novis på digitala mixers....

rekommenderas.... om ni har 200.000 dinarer över så att säga.

Inte säker, men jag tror att det skall gå att styra pro-tools med ett dm 1000 bord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att digitalbord/DAW-controller kommer vara den vanligaste lösningen i studios i framtiden.

Precis samma svar jag fått när jag ringde runt till ett par studios och frågade! Men om det nu är så här framtiden kan te sig - är det då verkligen mer pedagogiskt med digitalt mixerbord?

Bra fråga! När jag tänker efter är det snarare ordet strategiskt jag syftade på.

Målet med utbildning (från statens håll sett) är att människor ska höja kompetens inom ett område och därigenom lättare fixa arbete. Det vet du och det är därför du vänder dig till studios och frågar vad dom tror om framtiden. Annars är risken att du utbildar dina elever i tekniker och utrustning som är obsolet (jag kom inte på bättre ord) när dom väl kommer ut i arbetslivet.

Samtidigt vill du ge eleverna en så stor förståelse för signalhantering och ljudKVALITET som möjligt och vill därför att dom ska jobba på det bästa som finns (läs Spider).

Men i verkliga livet, när man söker arbete, så kommer frågan: "Har du jobbat med Yamaha DM1000?"

- Öh, nej. Jag har kört alla signaler genom en summeringsbox och så har jag lött ett filter själv enbart av två motstånd.

I en studio ska det gå snabbt. Personen som sätter sig vid controllern ska kunna det som ett rinnande vatten. För in ämnet "drillning i undermeny" på schemat så sk adu se att det ordnar sig! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

MYCKET bra och tänkvärt inlägg, som vanligt, Joachime! Ja, frågan är vad man skall satsa på. En del av mina elever går direkt ut i arbetslivet och får anställning, flera av dem har faktiskt fått jobberbjudande redan vid sin praktik i åk 3 om jobb efter utbildningen. Det handlar dock uteslutande om jobb på scenteknikföretag. De som vill jobba inom radio eller studiosfären läser ofta vidare. En och annan skaffar sig ett schysst ljudprogram och gör inspelningar på sin fritid medans de jobbar med något helt annat dagtid.

De som läser vidare hamnar ju på utbildningar där de ofta upplever att det mesta som tas upp första terminen är kunskap de redan har.

Vad tror Joachime och alla andra om detta då: Yamaha DM 1 000 (för att få "undermenykänslan") och Vintage Design SU-1 (för headroom och stereobredd)?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

är målsättningen att dina elever ska kunna hantera ett gammalt stort analogt bord i nån äldre studio också, eller är det bara framtidens teknik som gäller?

trender går ju som bekant fram o tillbaka.

helt plötsligt ska allt vara analogt igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

är målsättningen att dina elever ska kunna hantera ett gammalt stort analogt bord i nån äldre studio också, eller är det bara framtidens teknik som gäller?

trender går ju som bekant fram o tillbaka.

helt plötsligt ska allt vara analogt igen.

Jag vet inte. Du kan ha rätt, Mr Phil. Dock har jag några mindre analoga bord samt att vi har ett stort livebord i aulan som är analogt. De återförsäljare jag är i kontakt med menar dock att ett trendbrott har skett till förmån för de digitala. Fler och fler köper dem för att ersätta sina analoga bord. De skissar också på en utveckling inom studiosfären där fler och fler små studios växer fram och där man använder sig av diverse teknik innan signalen hamnar i datorn för att få analogvärme såsom preampar etc. Man investerar tydligen också pengar i att skaffa sig analoga summeringsmöjligheter. Detta stämmer rätt väl med den bild jag får när jag ringer lite studiofolk i Gbg-trakten.

Jag får dock tillstå att jag inte hittat hur jag riktigt skall gå vidare med det här. Det känns både viktigt och svårt. Eleverna skall ju helst ha en inblick i bägge "världarna".

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror Joachime och alla andra om detta då: Yamaha DM 1 000 (för att få "undermenykänslan") och Vintage Design SU-1 (för headroom och stereobredd)?

Ja, vad säger Ni om ovanstående? Kombinerar jag inte det digitala och det analoga på ett bra sätt då? Jag menar att med detta upplägg kan jag ju köra t ex min Presonus preamp innan signalen hamnar i datorn och på så sätt få analogvärme. Sen vid mix kan ju eleverna mixa och bounca sin mix både internt i Logic/ PTLE såväl som att göra en analog summering. Det borde kunna ge upphov till mycket intressant lyssning och diskussion. Har jag fel? Fler förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

En lösning kanske kan vara en mixer från TL Audio eller ngn. liknande mixer och sen även köpa till en liten digitalmixer men med funktioner som en stor. Vet inte hur Behringers digitalmixer är, men den är ju billig. Men det måste ju finnas annat än behringer :rolleyes:

/Filip

(såg några dagar senare att detta var mitt 100ade inlägg) 🙂🙂🙂

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske sticker in lite olägligt här men jag är också ute efter ett mixerbord och jag har funderat på ett Yamaha 02R vilket jag kan hitta relativt billigt begagnat.

Problemet med det här bordet är att det vid inspelning på fler kanaler än åtta (tror jag) enbart klarar av 16 bit. Bordet är mycket omtyckt och har en storebror som heter Yamaha 02R96 - du kanske kunde ta dig en titt på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej igen!

Nu ser det ut så här: Vi har kommit fram till två kandidater, en analog och en digital. Den digitala är Yamaha DM 1000 V2 med mätarbrygga och instickskortet MY 16-AT för att distribuera signaler fram och tillbaka optiskt. Det analoga alternativet är TL-Audio M4 16 kanaler med ett ADAT-kort i.

Tyck gärna något, alla synpunkter emottages tacksamt. Eleverna skall lära sig att jobba med aktuell mixer-teknik. Det skall låta hyfsat. Det skall gärna vara pedagogiskt. Det skall funka bra ihop med vårt Mac-baserade PTLE-system och Logic Pro med DIGI 002 interface.

När jag ringer lite studios så menar de att det fortfarande är analogt som gäller. Hur det ser ut om fem år vågar de inte sia om men de flesta verkar mena att det måste hända en hel del till med digitalborden, både ljud-, användarvänlighets- och prismässigt, innan de blir riktigt intressanta. Vad tror Ni? Vad blir bäst för mina elever att kunna?

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.. klurigt det där.

Skulle förespråka det analoga bordet p g a det pedagogiska värdet.

jag tror att man lättare får en känsla för hur signalen passerar genom filter och auxar

på ett analogt bord, så eleverna får en feeling för hantverket och grunderna i ljudteknik.

Det finns naturligtvis ett värde i att lära sig på ett digitalt bord med, men om fem år

kan ju ett Yamaha bord räknas som vintage möjligtvis och eleverna blir tvungna att

lära sig på nästa "trend" bord.

Det viktigaste måste väl vara att eleverna lär sig hur bussar, filter och signalen funkar,

om du hittar ett digitalt bord som kan visa det bättre än ett analogt är det väl det du skall köpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min lilla erfarenhet av digitalbord är ändå att de är enkla att förstå sig på om man vet hur signalen går i ett analogt bord så jag hålelr med favino på att man måste förstå hur signalen går i ett analogt bord, eftersom signalvägen digitala bord bygger på signalvägarna i ett analogt bord.

Menyerna i ett digitalt bord är inte särskilt svåra att förstå sig på tycker jag. Kan man hantera en mobiltelefon kan man hantera ett digitalbord 🙂 .

Jag ytvker dock att eleverna borde få känna på ett digitalbord.

Mitt råd som jag sa tidiare kvarstår: Köp ett billigt digitalbor d och satsa på ett bra analogt bord:P

ps. TL-audio är trevliga bord 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...