Jump to content
Annons

Samplingar & Upphovsrätt


HoboRec

Recommended Posts

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

[....klipp....]

Här ser vi ett utmärkt exempel på när ett engelskt ord betyder olika för olika personer, i detta fall "sampling"; för vissa betyder det helt enkelt att digitalisera ett ljud, för andra betyder det att man spelar av ett copyrightat ljud och använder med ett digitalt medie.

[....klipp....]

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

// Nedanstående inlägg från separat tråd i samma ämne /admin

Hade en fundering angånende sampling av andras musik.

Om man lånar ett tufft beat eller snygg sång ur någon annans låtar, är det då lagligt?

Nu syftar jag på att göra remixar av spår som jag själv tycker är för lugna och då mest för mig själv.

Det ger mig också min följdfråga, har jag nån rätt att be en annan artist som samplat mig ta bort det aktuella ljudet?

Tål att tänkas på innan man lirar nått material offentligt....

AIY

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man lånar ett tufft beat eller snygg sång ur någon annans låtar, är det då lagligt?

Nej, inte utan 1. upphovsmannens (förlagets) tillstånd och 2. tillstånd från den som äger rättigheterna till själva inspelningen (dvs skivbolaget).

Båda krävs oavsett hur lång eller kort bit du samplar, om du säljer 1000 skivor eller ingen alls osv.

edit: Detsamma gäller förstås även din musik. 😆 Ingen får ta nåt utan att be om lov.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

I praktiken gäller följande:

Om du pressar din illegala samplingslåt på en undergroundtolva är risken att någon upptäcker dig ganska liten, och om någon gör det är det sällan nån vits med att stämma dig för två-tre tusen sålda ex. Handlar det om en popproduktion eller ett albumspår är det en annan femma, men det är ändå inte alltid nödvändigt att cleara.

Generellt är till exempel amerikanska r'n'b-artister mer benägna att bråka (dom har samplats av hiphopare sedan 80-talet och är på hugget med stämningar) än obskyra punkband från Köping, men det fattar du ju säkert själv.

Det är inte heller lönt att försöka cleara vissa samplingar, de riktigt stora säger blankt nej - det är liksom inte värt besväret för dom att godkänna en sampling ens om man ger upp hela publishingen och all royalty.

Slutsats: Om du inte ska använda halva Michael Jacksons "Thriller" i en ny topp 10-hit är det onödigt att söka tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

// Nedanstående inlägg från separat tråd i samma ämne /admin

Hur är det nu. Jag vet att man måste ha tillstånd för att ta samplingar ifrån ett spår. Men vad säger lagen om jag samplar ett ljud och gör ett helt annat av det? Eller om jag tar samplingar o har i en låt som inte kommer spelas ofentligt (alltså bara ha hemma eller på sin höjd tamed sig till en privat fest)???

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

om det inte är helt uppenbart förstås...som en känd slinga de flesta vet kommer från en gammal goding tex...då måste du be om rättigheten att sampla densamma,alternativet är att du spelar in strofen/slingan själv,skit samma om det blir identiskt men då kan du visa att du "gjort" det själv-bra eller sjukt,vad vet jag 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

alternativet är att du spelar in strofen/slingan själv,skit samma om det blir identiskt men då kan du visa att du "gjort" det själv-bra eller sjukt,vad vet jag 😄

Om man gör en egen version (cover) så behöver man ju inte tillstånd från skivbolaget - som man behöver om man samplar - men man behöver fortfarande tillstånd från upphovsmannen/kvinnan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Formellt är det inte tillåtet att sampla ens en mikrosekund utan tillstånd. Som övriga har sagt, så är det lite svårt att bevisa något om du har pillat en massa så att det inte längre låter som från början - men vän av ordning ställer sig då frågan om det är någon mening att chansa...? Är det inte bättre i så fall att skapa något helt eget, än att sampla något som ändå kommer att förändras till oigenkännlighet...? 🙁

Har du det bara hemma och aldrig spelar upp det offentligt, så kan du ju göra precis vad du vill - och sampla en hel låt om du känner för det. Om du däremot sedan lägger upp den på din hemsida eller spelar upp den i andra sammanhang, så sitter du risigt till... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Shaidar (oregistrerad)

Sedan tror jag att åldern på inspelningen har betydelse, jag vill minnas att upphovsrätten upphör att gälla 70 år efter uphovsmannens död...

så du klarar dig nog fint så länge det är gamla stenkakor du samplar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Saxat ifrån skolan då denna fråga uppkom:

Så här är det.....  😉  ... man får inte använda sig av vare sig en halv sekund eller en minut av andras musik utan att ha upphovrättshavarens tillstånd. Det finns många myter om att man kan kopiera en eller två takter, eller max 5 sekunder å så, men det stämmer alltså inte. STIM är en organisation som har till uppgift att bevaka upphovsrättshavarnas intressen. De gör de geonm att bl.a. så får radio och tv betala när de sänder musik men även arrangörer till konserter/festivaler när musik spelas live på konserter. Många artister tycker dock att det är helt OK att man samplar musik och använder i nya sammanhang. Men grundregeln är att man måste alltså ha tillstånd. MEN, för en skoluppgift som den här spelar det ju ingen roll så länge du inte tänker publicera det på skiva eller internet eller sända i radio. STIM svarar jättegärna på frågor om upphovsrätt, om vad man får och vad man inte får göra. Läs mer på www.stim.se  Ska man ge ut något så bör man definitivt ta ett snack med dem innan man investerar i allt för mycket tid och pengar på nåt projekt som sedan visar sig bli svårt att genomföra copyright-mässigt.

SEN finns det också artister som medvetet väljer att skydda sin musik med alternativa copyright. Som en motreaktion mot ett ibland rätt stelt copyright-system så har det växt fram en ny typ av licensiering som på engelska kallas Creative Commons. Det kan gälla copyright för musik, film, bilder. Här anger upphovsmännen själva vilken grad av skydd man vill ha. Man kan t.ex. ange att det är OK att man får kopiera, sända, använda musiken i andra sammanhang men att man måste ge "credits" till upphovsmannen i eftertexter, i webbtext eller i presentation. Man kan även ge tillstånd till att helt fritt använda musik utan några som helst krav på motprestationer. Läs mer om detta på www.creativecommons.org

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ledsen att återuppliva en gammal tråd, men jag vet att många här tycker om att använda gamla trådar istället för att hela tiden skapa nya. En hel del intressanta kommentarer i den här tråden oavsett.

Jag undrar hur sampling fungerar mot den lagstadgade citaträtten. Om jag anger källa och utgivningsår och rättighetsinnehavara, precis som om man citerar en fackpublikation, borde inte sampling av ljud vara helt okej, sålänge man bara accepterar "god sed"? (kanske lämna en fotnot i verkets namn, med hänvisning till upphovsmän till citat)

Internationellt verkar det ju som att man har rätt begränsad rätt till att citera ljud, men hur ligger det egentligen till i Sverige? STIM tycker ju att sampling är jättehemskt, men finns det några exempel på att svensk domstol har tagit ställning för eller emot sampling vid något enskilt tillfälle?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en fråga, jag använder ett antal ur denna skiva, man hör dom ju i hur många låtar som helst, http://www.vengeance-sound.de/eng/indexes/...xSampleCDs.html

Det kan väl inte vara olagligt? 😎

Licensen när du köper skivan ger dig all världens fulla rättigheter att använda ljuden i all din musik om du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

finns det några exempel på att svensk domstol har tagit ställning för eller emot sampling vid något enskilt tillfälle?
Just D hamnade i svensk domstol flera gånger. Ganska säker på att de också fälldes för att ha samplat bl.a. Robert Broberg och Björn Skifs.
Jag undrar hur sampling fungerar mot den lagstadgade citaträtten.
Tror inte det. För att ta ytterligare ett Just D-exempel fick de Christer Sandelin emot sig när de använde frasen "Hon har ett sätt som får alla män, att tro de är i".

Och nu var det inte ens någon sampling utan en citerad textrad. 😎

Fast... idag lånar artister textrader hursomhelst och det enda "straffet" verkar bli en rubrik i kvällstidningen om låtstöld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just D hamnade i svensk domstol flera gånger. Ganska säker på att de också fälldes för att ha samplat bl.a. Robert Broberg och Björn Skifs.

Det riktigt intressanta där är i så fall om domstolen faktiskt dömde åt endera eller det andra hållet. Fast, jag misstänker att Just D inte riktigt brydde sig om att ange källa, utgivningsår och annat som kan ses som "god citatsed".

Tror inte det. För att ta ytterligare ett Just D-exempel fick de Christer Sandelin emot sig när de använde frasen "Hon har ett sätt som får alla män, att tro de är i".

Och nu var det inte ens någon sampling utan en citerad textrad. 😎

Återigen misstänker jag att Just D inte riktigt brydde sig om att på ett bra sätt ange källan till det citerade stycket och därmed betedde sig på ett sätt som förmodligen skulle varit lika olagligt om det rört sig om ett litterärt verk.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...

Förlåt att jag bumpar denna gamla tråden. Jag undrar bara vad lagen säger om sampling av en kick från en, låt oss säga, Houselåt. Den kicken har ju blandats med andra kickar, som i sin tur blandats med andra kickar, osv. Låt oss säga att det är en Deadmau5-kick. Äger han rätten till den kicken, även om den blandats med tidigare kickar i flera år? Vad skulle då hända om jag samplade den kicken och släppte en låt?

Hoppas att det är förståeligt!

EDIT: Ska bara förtydliga lite. Kickar inom elektronisk musik är ju ofta ett resultat av flera års blandning och mixning med andra ljud.

Redigerat av linuskarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt att jag bumpar denna gamla tråden. Jag undrar bara vad lagen säger om sampling av en kick från en, låt oss säga, Houselåt. Den kicken har ju blandats med andra kickar, som i sin tur blandats med andra kickar, osv. Låt oss säga att det är en Deadmau5-kick. Äger han rätten till den kicken, även om den blandats med tidigare kickar i flera år? Vad skulle då hända om jag samplade den kicken och släppte en låt?

Hoppas att det är förståeligt!

EDIT: Ska bara förtydliga lite. Kickar inom elektronisk musik är ju ofta ett resultat av flera års blandning och mixning med andra ljud.

Formellt sett så måste du alltid ha tillstånd av skivbolaget om du samplar kicken från en skiva, eftersom det är skivbolaget som äger rättigheterna till inspelningen. Det kvittar hur kicken har skapats; Samplar du från en skiva så måste du ha tillstånd.

Så länge du inte släpper låten kommersiellt, så är risken för upptäckt förmodligen mikroskopisk - men annars kan det bli rejäla skadeståndskrav. Så länge du inte säljer låten som innehåller samplingen, så är troligen det värsta som kan hända, att du måste plocka bort den om den ligger uppe på Nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ligger skadeståndet på när det gäller en kick, alltså inget med själva kompositionen? Har sökt runt en hel del men hittar inga fall där någon blivit stämd för en kick 🤪

Det är nog dels för att skivbolagen ser till att skaffa tillstånden innan en skiva släpps och att i princip alla sådana fall där det inte har skaffats tillstånd i förväg, görs upp med förlikning - alltså utan att det går hela vägen till domstol.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...