Jump to content
Sign in to follow this  
HoboRec

Samplingar & Upphovsrätt

Recommended Posts

Jag tänkte på en grej nu när jag lyssnade igenom samplingarna från senaste studioskivan. Jag har aldrig använt samplingar till o göra låtar innan förutom på skoj, men säg att man gör en låt uppbyggd på samplingar från t.ex. studioskivan. Har jag då upphovsrätten på den låten? även om jag bara tar ett beat rakt av och loopar det? Vissa samplingar är ju nästan färdiga bitar av låtar.

Sen har jag fått beställning på att göra lite musik som en mediaskola ska kunna använda till sina kurser i film och video fritt från stim, ncb och allt vad det heter. Räcker det att jag säger att dom inte behöver betala något till ncb eller måste jag ha något speciellt avtal med stim eller något sånt då?

/Ulf

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Utbildningar/skolor behöver inte betala Stim för musik i skolans arbete. Så gör du en hög med ljud/musik och se till att _du_ får betalt för jobbet. Och kom ihåg, det är du som äger upphovsrätten till ditt material.

Angående loopar etc så om man har köpt samplingskivan/loopar etc så står det oftast på CD'n vad som gäller. För det mesta står det "fritt att använda men får ej återanvändas på annan samplings-/loopsamling etc etc".

att ta bara en loop och kalla den en låt är väl att ta i . . .??!!???

:lol:

Apple säger ang. deras loopar i Garageband att det ska i princip blandas minst 3 stycken. För att få kallas eget . . . s a s

Share this post


Link to post
Share on other sites

I en del hip-hop-låtar är det väl i princip en och samma loop som kör hela tiden?

Kanske nån liten variation ibland?

Och nej, jag ogillar inte hip-hop.

Share this post


Link to post
Share on other sites
I en del hip-hop-låtar är det väl i princip en och samma loop som kör hela tiden?

Kanske nån liten variation ibland?

Och nej, jag ogillar inte hip-hop.

Det är en stor skillnad att skapa en egen loop till att ta en loop från en loopskiva.

Ofta tar man en bastrumma från en loop, en hhat från en annan, virvel från en tredje, piano från en annan etc etc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Utbildningar/skolor behöver inte betala Stim för musik i skolans arbete. Så gör du en hög med ljud/musik och se till att _du_ får betalt för jobbet. Och kom ihåg, det är du som äger upphovsrätten till ditt material.

Angående loopar etc så om man har köpt samplingskivan/loopar etc så står det oftast på CD'n vad som gäller. För det mesta står det "fritt att använda men får ej återanvändas på annan samplings-/loopsamling etc etc".

Är det verkligen så att skolor och utbildningar inte behöver betala någon avgift för att använda musik? Konstigt att det finns en efterfrågan på att få köpa avgiftsfri musik då.... Aja, men det är inte mitt problem i alla fall :lol:

Men om jag nu gör en sån skiva, kan jag skriva på den då som det står på samplingskivor, att den den är fri att använda eller måste jag anmäla det någonstans?

Share this post


Link to post
Share on other sites

// Nedanstående inlägg från separat tråd i samma ämne /admin

Hur är det igentligen med att använda egna samplingar i sina låtar?

Är det tillåtet i någon form?

/Reason

Edited by Olsberg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är klart att du kan använda egna grejer i dina egna låtar (alltså saker som du själv samplat), men om det du menar är med egna samplingar är samplingar som man själv tagit från någon skiva så är det olagligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just så...

Samplar du andra artister kan du göra på tre sätt.

1. Förvränga samplingen så det inte går att höra var den kommer ifrån.

2. Ringa upp artistens bolag o cleara samplingen ( alltså kolla om det är grönt att användaden i din musik)

3. Var lite rebellisk och chansa

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just så...

Samplar du andra artister kan du göra på tre sätt.

1. Förvränga samplingen så det inte går att höra var den kommer ifrån.

2. Ringa upp artistens bolag o cleara samplingen ( alltså kolla om det är grönt att användaden i din musik)

3. Var lite rebellisk och chansa

jag gillar ettan och trean, eller ialla fall de jag använder :unsure: men frågan om det är så bra. :blink:

men eftersom jag inte gör speciellt bra grejer ännu så tror jag inte det gör allt för mycket. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur är det då med samplingar från gamla filmer, tv-serier och sånt. Alltså då menar jag riktigt gamla, typ 50-tal. Är dessa ok att använda?

Share this post


Link to post
Share on other sites
=,16 July 2004, 09:56] Hur är det då med samplingar från gamla filmer, tv-serier och sånt. Alltså då menar jag riktigt gamla, typ 50-tal. Är dessa ok att använda?

Nej, inte utan tillstånd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
=,16 July 2004, 09:56] Hur är det då med samplingar från gamla filmer, tv-serier och sånt. Alltså då menar jag riktigt gamla, typ 50-tal. Är dessa ok att använda?

Upphovsrätten ligger på 75 år i regel, om det inte

blir varumärkskyddat som t ex Musse Pigg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest nattvaktaren
Just så...

Samplar du andra artister kan du göra på tre sätt.

1. Förvränga samplingen så det inte går att höra var den kommer ifrån.

2. Ringa upp artistens bolag o cleara samplingen ( alltså kolla om det är grönt att användaden i din musik)

3. Var lite rebellisk och chansa

Jag vill gärna påminna om att risken för att bli upptäckt/stämd är i det närmaste obefintlig, om man inte jobbar i hiphopvärlden som är den genre som bevakas hårdast.

Edited by nattvaktaren

Share this post


Link to post
Share on other sites
Samplar du andra artister kan du göra på tre sätt.

1. Förvränga samplingen så det inte går att höra var den kommer ifrån.

2. Ringa upp artistens bolag o cleara samplingen ( alltså kolla om det är grönt att användaden i din musik)

3. Var lite rebellisk och chansa

Allt vanligare är ju också remakes;

i London finns det artister som jobbar på heltid med att härma samplingar, dvs man återskapar originalskivan så exakt som möjligt.

Fördelen för artisten som samplar är att man inte behöver cleara ljudsnutten alls (upphovsrätten är ju förstås en annan femma...).

Senaste exemplet jag kan komma på är väl Junior Jacks "Stupidisco" där han hyrt in en härmningsorkester för att återskapa Pointer Sisters "Dare Me" i typ åtta takter.

Man behöver ju inte göra det med proffshjälp heller; ibland kan man faktiskt mecka till en kopia av den där loopen själv och sedan mangla den på precis samma sätt som man gjorde med originalet, ofta med förbluffande likvärdigt resultat.

edit: men det var ju ordentligt off topic, ser jag nu.

Om du får sampla dig själv är en fråga för upphovsman, skivbolag och förlag. <_<

Edited by Disco Dan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upphovsrätten går ut sjuttio år efter upphovsrättsinnehavarens död, inget annat. Dessutom misstänker jag att rättigheterna till gamla tv-serier och filmer ägs av företagen som producerade dessa eller av något företag som köpt upp detta, och är alltså fortfarande skyddade.

Att återskapa samplingar har funkat rätt bra för mig hittills. Blir iofs meckigt om man samplar sång eller liknande.

Share this post


Link to post
Share on other sites

70 år efter musikerns död gäller om du ska sno en komposition och 50 år gäller om du ska sno nåt ljud från en inspelning typ enstaka ljud och sånt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Samplar du andra artister kan du göra på tre sätt.

1. Förvränga samplingen så det inte går att höra var den kommer ifrån.

2. Ringa upp artistens bolag o cleara samplingen ( alltså kolla om det är grönt att användaden i din musik)

3. Var lite rebellisk och chansa

Allt vanligare är ju också remakes;

i London finns det artister som jobbar på heltid med att härma samplingar, dvs man återskapar originalskivan så exakt som möjligt.

Fördelen för artisten som samplar är att man inte behöver cleara ljudsnutten alls (upphovsrätten är ju förstås en annan femma...).

Senaste exemplet jag kan komma på är väl Junior Jacks "Stupidisco" där han hyrt in en härmningsorkester för att återskapa Pointer Sisters "Dare Me" i typ åtta takter.

Man behöver ju inte göra det med proffshjälp heller; ibland kan man faktiskt mecka till en kopia av den där loopen själv och sedan mangla den på precis samma sätt som man gjorde med originalet, ofta med förbluffande likvärdigt resultat.

edit: men det var ju ordentligt off topic, ser jag nu.

Om du får sampla dig själv är en fråga för upphovsman, skivbolag och förlag. :P

De va lite detta jag va inne på. Typ Junior Jack. Att dem hade anlitat en orkester visste jag dock inte. Det blev ju väldigt likt orginalet iaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

// Nedanstående inlägg från separat tråd /admin

Vi håller på att spela in en skiva som ska säljas i butikerna. Och så är det så att vi har en sampling från en radio sändning som sändes under vietnam kriget.

Är det någon som vet hur det fungerar med lagen på den här punkten, så att man inte blir stämd på allt man äger och har!

Samplingen finns i början på denna låten (som för övrigt skall spelas in på nytt, detta är bara en mall) och i slutet.

http://hemsida.semera.se/xav7299/Theater%2...he%20absurd.mp3

Edited by Olsberg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Från vart fick ni tag på samplingen? Fråga där så hänvisar de er vidare och vidare till ni vet vem som äger den, om någon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter inte som en origialradio-sampling det här. Mer som om någon har försökt få det att låta som en radiosänding.

Spela in rösten själva & trigga via ett "broadcast"-preset så är ni home safe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina kompisar snodde en grej från P3 efter 2 månader ringde en jurist från SR och undrade varifrån de hade få tillstånd att använda den grejen. Nu löste det sig men de var rätt skraja ett tag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men låg inte denna på den där cd:n du köpte i Tyskland?

Isåfall är den royalty-free så vi får använda den bäst fan vi vill. ;)

Nej, den låg tyvärr inte på den CD´n, utan just denna sampling har jag hittat på en sida om kriget på internet. Dom var fria att ladda ner, men om dom är fria att använda komersiellt är ju en annan femma...jag får la skicka ett mail till personen som har hemsidan och fråga snällt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Många av de där gamla radioinspelningarna brukar vara sk Public Domain, vilket är fritt att använda. Men det skadar väl inte att maila och fråga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänk på att de som har siden eventuellt inte har något tillstånd att lägg upp samplingarna, det är lurigt att vänta sig att allt nerladdningsbart över internet är utan egentlig ägare. :) Troligtvis är de fria men fråga först, som sagt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

All sampling är olaglig såvida du inte har en överenskomelse. Om du är osäker kolla med STIM vad som gäller just i ditt fall.

mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites
All sampling är olaglig såvida du inte har en överenskomelse.

Nej, inte om du samplar någonting som ingen äger. Förstås. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.