Jump to content
Annons

Samplingar & Upphovsrätt


HoboRec

Recommended Posts

Jag tänkte på en grej nu när jag lyssnade igenom samplingarna från senaste studioskivan. Jag har aldrig använt samplingar till o göra låtar innan förutom på skoj, men säg att man gör en låt uppbyggd på samplingar från t.ex. studioskivan. Har jag då upphovsrätten på den låten? även om jag bara tar ett beat rakt av och loopar det? Vissa samplingar är ju nästan färdiga bitar av låtar.

Sen har jag fått beställning på att göra lite musik som en mediaskola ska kunna använda till sina kurser i film och video fritt från stim, ncb och allt vad det heter. Räcker det att jag säger att dom inte behöver betala något till ncb eller måste jag ha något speciellt avtal med stim eller något sånt då?

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Utbildningar/skolor behöver inte betala Stim för musik i skolans arbete. Så gör du en hög med ljud/musik och se till att _du_ får betalt för jobbet. Och kom ihåg, det är du som äger upphovsrätten till ditt material.

Angående loopar etc så om man har köpt samplingskivan/loopar etc så står det oftast på CD'n vad som gäller. För det mesta står det "fritt att använda men får ej återanvändas på annan samplings-/loopsamling etc etc".

att ta bara en loop och kalla den en låt är väl att ta i . . .??!!???

😆

Apple säger ang. deras loopar i Garageband att det ska i princip blandas minst 3 stycken. För att få kallas eget . . . s a s

Link to comment
Dela på andra sajter

I en del hip-hop-låtar är det väl i princip en och samma loop som kör hela tiden?

Kanske nån liten variation ibland?

Och nej, jag ogillar inte hip-hop.

Det är en stor skillnad att skapa en egen loop till att ta en loop från en loopskiva.

Ofta tar man en bastrumma från en loop, en hhat från en annan, virvel från en tredje, piano från en annan etc etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Utbildningar/skolor behöver inte betala Stim för musik i skolans arbete. Så gör du en hög med ljud/musik och se till att _du_ får betalt för jobbet. Och kom ihåg, det är du som äger upphovsrätten till ditt material.

Angående loopar etc så om man har köpt samplingskivan/loopar etc så står det oftast på CD'n vad som gäller. För det mesta står det "fritt att använda men får ej återanvändas på annan samplings-/loopsamling etc etc".

Är det verkligen så att skolor och utbildningar inte behöver betala någon avgift för att använda musik? Konstigt att det finns en efterfrågan på att få köpa avgiftsfri musik då.... Aja, men det är inte mitt problem i alla fall 😆

Men om jag nu gör en sån skiva, kan jag skriva på den då som det står på samplingskivor, att den den är fri att använda eller måste jag anmäla det någonstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

// Nedanstående inlägg från separat tråd i samma ämne /admin

Hur är det igentligen med att använda egna samplingar i sina låtar?

Är det tillåtet i någon form?

/Reason

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att du kan använda egna grejer i dina egna låtar (alltså saker som du själv samplat), men om det du menar är med egna samplingar är samplingar som man själv tagit från någon skiva så är det olagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just så...

Samplar du andra artister kan du göra på tre sätt.

1. Förvränga samplingen så det inte går att höra var den kommer ifrån.

2. Ringa upp artistens bolag o cleara samplingen ( alltså kolla om det är grönt att användaden i din musik)

3. Var lite rebellisk och chansa

Link to comment
Dela på andra sajter

Just så...

Samplar du andra artister kan du göra på tre sätt.

1. Förvränga samplingen så det inte går att höra var den kommer ifrån.

2. Ringa upp artistens bolag o cleara samplingen ( alltså kolla om det är grönt att användaden i din musik)

3. Var lite rebellisk och chansa

jag gillar ettan och trean, eller ialla fall de jag använder 😕 men frågan om det är så bra. 😳

men eftersom jag inte gör speciellt bra grejer ännu så tror jag inte det gör allt för mycket. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

=,16 July 2004, 09:56] Hur är det då med samplingar från gamla filmer, tv-serier och sånt. Alltså då menar jag riktigt gamla, typ 50-tal. Är dessa ok att använda?

Nej, inte utan tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

=,16 July 2004, 09:56] Hur är det då med samplingar från gamla filmer, tv-serier och sånt. Alltså då menar jag riktigt gamla, typ 50-tal. Är dessa ok att använda?

Upphovsrätten ligger på 75 år i regel, om det inte

blir varumärkskyddat som t ex Musse Pigg.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Just så...

Samplar du andra artister kan du göra på tre sätt.

1. Förvränga samplingen så det inte går att höra var den kommer ifrån.

2. Ringa upp artistens bolag o cleara samplingen ( alltså kolla om det är grönt att användaden i din musik)

3. Var lite rebellisk och chansa

Jag vill gärna påminna om att risken för att bli upptäckt/stämd är i det närmaste obefintlig, om man inte jobbar i hiphopvärlden som är den genre som bevakas hårdast.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Samplar du andra artister kan du göra på tre sätt.

1. Förvränga samplingen så det inte går att höra var den kommer ifrån.

2. Ringa upp artistens bolag o cleara samplingen ( alltså kolla om det är grönt att användaden i din musik)

3. Var lite rebellisk och chansa

Allt vanligare är ju också remakes;

i London finns det artister som jobbar på heltid med att härma samplingar, dvs man återskapar originalskivan så exakt som möjligt.

Fördelen för artisten som samplar är att man inte behöver cleara ljudsnutten alls (upphovsrätten är ju förstås en annan femma...).

Senaste exemplet jag kan komma på är väl Junior Jacks "Stupidisco" där han hyrt in en härmningsorkester för att återskapa Pointer Sisters "Dare Me" i typ åtta takter.

Man behöver ju inte göra det med proffshjälp heller; ibland kan man faktiskt mecka till en kopia av den där loopen själv och sedan mangla den på precis samma sätt som man gjorde med originalet, ofta med förbluffande likvärdigt resultat.

edit: men det var ju ordentligt off topic, ser jag nu.

Om du får sampla dig själv är en fråga för upphovsman, skivbolag och förlag. 😏

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Upphovsrätten går ut sjuttio år efter upphovsrättsinnehavarens död, inget annat. Dessutom misstänker jag att rättigheterna till gamla tv-serier och filmer ägs av företagen som producerade dessa eller av något företag som köpt upp detta, och är alltså fortfarande skyddade.

Att återskapa samplingar har funkat rätt bra för mig hittills. Blir iofs meckigt om man samplar sång eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samplar du andra artister kan du göra på tre sätt.

1. Förvränga samplingen så det inte går att höra var den kommer ifrån.

2. Ringa upp artistens bolag o cleara samplingen ( alltså kolla om det är grönt att användaden i din musik)

3. Var lite rebellisk och chansa

Allt vanligare är ju också remakes;

i London finns det artister som jobbar på heltid med att härma samplingar, dvs man återskapar originalskivan så exakt som möjligt.

Fördelen för artisten som samplar är att man inte behöver cleara ljudsnutten alls (upphovsrätten är ju förstås en annan femma...).

Senaste exemplet jag kan komma på är väl Junior Jacks "Stupidisco" där han hyrt in en härmningsorkester för att återskapa Pointer Sisters "Dare Me" i typ åtta takter.

Man behöver ju inte göra det med proffshjälp heller; ibland kan man faktiskt mecka till en kopia av den där loopen själv och sedan mangla den på precis samma sätt som man gjorde med originalet, ofta med förbluffande likvärdigt resultat.

edit: men det var ju ordentligt off topic, ser jag nu.

Om du får sampla dig själv är en fråga för upphovsman, skivbolag och förlag. 😛

De va lite detta jag va inne på. Typ Junior Jack. Att dem hade anlitat en orkester visste jag dock inte. Det blev ju väldigt likt orginalet iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

// Nedanstående inlägg från separat tråd /admin

Vi håller på att spela in en skiva som ska säljas i butikerna. Och så är det så att vi har en sampling från en radio sändning som sändes under vietnam kriget.

Är det någon som vet hur det fungerar med lagen på den här punkten, så att man inte blir stämd på allt man äger och har!

Samplingen finns i början på denna låten (som för övrigt skall spelas in på nytt, detta är bara en mall) och i slutet.

http://hemsida.semera.se/xav7299/Theater%2...he%20absurd.mp3

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Låter inte som en origialradio-sampling det här. Mer som om någon har försökt få det att låta som en radiosänding.

Spela in rösten själva & trigga via ett "broadcast"-preset så är ni home safe.

Link to comment
Dela på andra sajter

hygienteknikern (oregistrerad)

Men låg inte denna på den där cd:n du köpte i Tyskland?

Isåfall är den royalty-free så vi får använda den bäst fan vi vill. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men låg inte denna på den där cd:n du köpte i Tyskland?

Isåfall är den royalty-free så vi får använda den bäst fan vi vill. 😉

Nej, den låg tyvärr inte på den CD´n, utan just denna sampling har jag hittat på en sida om kriget på internet. Dom var fria att ladda ner, men om dom är fria att använda komersiellt är ju en annan femma...jag får la skicka ett mail till personen som har hemsidan och fråga snällt.

Link to comment
Dela på andra sajter

HaraldS (oregistrerad)

All sampling är olaglig såvida du inte har en överenskomelse. Om du är osäker kolla med STIM vad som gäller just i ditt fall.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...