Jump to content
Annons

Trubadurer!


Tellskog

Recommended Posts

Finns det några trubadurer bland alla på forumet? Antingen aktiva eller

såna som har lagt av. Vad kör/körde du för stil? Med eller utan bakgrunder.

Kör/körde du på gitarr eller på klav eller båda eller nåt helt annat?

Vore kul att bolla lite med andra.

Själv kör jag på klav med egentillverkade bakgrunder.

Mycket rock´n roll á la Wells blir det... 😛

//Jocke

PS: Kan någon snäll moderator radera den förra trubadurtråden då den ger

ett felmeddelande. DS

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Trubadur å trubadur....

Jag brukar ta med mig guran och cittran när jag besöker syföreningar och spela och sjunga gamla läsarsånger typ Lapp-Lisa....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och en polare höll på ett tag här i Stockholm. Bara två gitarrer, ett munspel, och två röster. Körde lite blues, Stones, Beatles, det stuket. Höll väl på ett par år innan vi tröttnade.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har trubadurat med en sångpolare som sedermera lärde sig spela gitarr, så då körde med vi 2 guror. Ibland hade vi med nån basist också, vart lite fylligare så...

Vi körde allt möjligt, mycket "hårdrock unplugged" men också lite svenskt och sånt som alla andra kör...

Jag ryser fortfarande i hela kroppen när jag hör nån tjoa på nåt hak: "Vi vill höra Creedence!!" Fyfan vad less man vart på det...

Här tar man ut nån låt och gör kanonversion av den och sätter solon, stämmor och allt perfekt, då sitter folk bara och glor, men kör man Creedence så hoppar och skriker alla... Uuuuurrrkk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ogillar att spela covers. Har gjort det några gånger (bla med Claypool), men det är inte min grej. Antingen spelar jag mina låtar, eller så spelar jag inte alls... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång i tiden gjorde jag ett tappert försök men...

-Efter att gång på gång blivid sågad av Daniel Claeson i GP

-Efter att ha spelat in tre full-längds demos och en EP demo

-Efter att ha skickat runt skivorna till diverse skivbolag och till mer eller mindre betydelsefulla personer inom svensk musikindustri.

-Efter att ha gjort en enda succéartad spelningen på en folkhögskola kompad av Attentats gamla bassist, en slagverkare från Island och en fåfäng gitarrist med snedlugg...

...så tog jag mitt förnuft till fånga och la projektet på hyllan och startade ett svartrocksband istället. Det gick bättre.

Nu har jag dock blivit spritt språngande galen igen och fundrar på att dra igång igen...några av låtarna var faktiskt riktigt bra och jag körde dem live i höstas i en förort till Moskva där ingen förstod ett ord svenska. Ryssarna tyckte om låtarna efter att ha svept några IKEA-muggar fyllda med rysk vodka.

Eftersom antagligen ingen kommer vilja ge ut låtarna denna gången heller så kommer jag göra en hemsida med gratis Mp3.

Redigerat av Dr Arthur Krause
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ogillar att spela covers. Har gjort det några gånger (bla med Claypool), men det är inte min grej. Antingen spelar jag mina låtar, eller så spelar jag inte alls...  🙂

shhhh! 🙂

Hehe... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag spelade i många år med en kamrat och vi kallade oss Trubaduon.

Våran grej var att vi lirade på två gitarrer utan några som helst bakgrunder. Min kompis var egentligen keyboardist så vi använde ibland ett sånt där litet keyboard som man blåser i (kommer inte ihåg var det heter).

När det var Finska gäster på krogen och vi lirade Säckijärven polka på gitarr och den där blåsgrejen så tog det hus vill jag lova hehe.

Annars så levde vi nog på att vi försökte vara roliga mest hela tiden. Ofta käftade vi med varandra på ett skojfriskt sätt och jag tror det vara ganska uppskattat.

Vi spelade mest på pubar och restauranger. Ibland tog vi även på oss bröllopsspelningar och sånt men då kände man att det hade varit trevligt med komp, trummor och bas.

Själva musiken var allt ifrån visor till hårdrock. Mycket Creedence blev det hehe. Vi brukade skoja och spela 1 timme Creedence om någon önskade deras låtar.

Jag bröt samarbetet efter många år för att jag inte ville fronta utan ingå i ett band istället.

Några år senare så saknade jag inkomsten som det gav att trubadera så jag köpte en liten trubadurigg och körde själv ett antal år. Då blev det mera country, blues och annan rot musik. Jag körde mer sånt som jag själv gillade.

Mej oj vad mycket som hände under dessa år. Vi var med om att snöa in i fjällen, inte direkt bli beskjutna med vid två tillfällen så sköts det skarpt på ställen vi spelade. Den ena gången gick kulan in i taket ovanför bardisken och den andra gången sköt sig en kille i knät när han råkade avlossa sin pistol av misstag efter att ha blivit överraskad av att något slet upp dörren till dass där han satt och laddade sina magasin.

Detta uspelade sig på en Kineskrog i mellanSverige och dagen efter andra skottlossningen gjorde vi oss roliga och satte upp runda måltavlor bakom oss där vi satt och uppträdde. Detta tilltag uppskattades inte av krogens ägare hehe.

Annars har man blivit lovad stryk om man inte spelade någon speciell låt, oftast Cottonfields.

En gång satt jag själv på en restaurang och skulle börja spela när det plötsligt ramlade in en hel bunt med mc-killar, sådana där med skinnvästar och klubbnamnet på ryggen.

Jag ska villigt erkänna att jag var skräckslagen över hur det skulle gå, vad skulle jag spela?, vad gillar mc killar? Dom började med att önska blues och jag slet fram glasröret och började yla gammal delta blues eller en Svensk variant av denna.

Dom drack och tittade skeptiskt på mig men det visade sig efter dom fått i sig ett antal promille att dom blev jätteglada och började önska Sven-Ingvars, Creedence och till och med den där gamla Margareta låten ni vet hehe, dansband, vem hade kunna trott det.

Kvällen avslutated i riktigt förbrödning mellan hårdingar och vanliga Svenssons i en falsksjungande kör

- when I was a little bitty baby......osv! :-)

Men annars har man ofta har man fått micken inslagen i tänderna av folk som dansat våldsamt framför oss.

Vi funderade på att tillverka trämickar och måla dom med metallfärg för att dela ut till alla dessa överförfriskade gäster som alltid skulle låna micken hehe.

Men många trevliga människor har man träffat och framför allt lärt känna andra i samma yrke. Endast en trubadur vet hur en trubadur har det hehe.

Min trubadur rigg består av en Mackie 12 kanaler, JBL Eon tvåvägs lådor och ett QSE 1000W slutsteg.

För rymdklanger körde vi en Lexicon "multieffektsmaskinsapparat", det var en makalös manick.

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lirat med en snubbe som var grym på att låta som Cornelis Wreesvijk. Tja, han (och jag) inte bara lät som honom utan levde även som honom också, vad det gällde alkoholintag. 😏 Och ja, om någon minns det så var han med i ett hutlöst imitationsprogram på en populär TV-kanal för ett par år sedan. Det var dock inte jag, som tur väl var.

Link to comment
Dela på andra sajter

För 10 års sedan...jag och en polare körde på några Stockholmskrogar med blandad framgång...Det lät bra dom första två set:en men varefter lönen( delvis i bira) intogs blev väl det sista setet därefter...however kul ett tag men förödande i längden...Låtarna framfördes på piano,gitarr och två sång och det var allt ifrån The wieght (The Band) till Goodbye Yellowbrick Road som det inte var läge att lägga i sista setet 🥰😮

Link to comment
Dela på andra sajter

i slutet av 60talet trubadurade jag med Bengt Sänd bl.a.

vi var med i Hollänsk TV 😛

Oj!

I mitten av 80-talet drygades studentlånet ut med gratis bärs, T-bonesteak, och en femti- eller en hundralapp i handen beroende på krögarns humör och nykterhet varje fredag på en liten restaurang i Linköping.

Nån enstaka egen låt annars bara covers. Krögarn annonserade alltid att det var country & western-musik som skulle spelas. Antingen var det önsketänkande eller också var han tondöv för vi spelade allt annat än c & w. Enda gången jag tjänat pengar på musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...