Jump to content
Annons

Mastering i Reason


axion

Recommended Posts

Hej. Har snart min låt klar. Finns det några tips för slutfinishen?

Alltså allt låter ju som det ska men jag menar finns det nåt man kan göra för att få det att låta fett osv?

Ingen mastringsak i programet? Det finns inga andra program man kan avända?

Tacksam för alla svar.

MVH Erik

edit: ändrade trådens rubrik / DD

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alternativt kan du exportera ut mixen från Reason i 24 bitar.

Sedan öppnar du wav-filen i ett ljudredigeringsprogram och lägger slutfinishen (t.ex. master eq, limiter m.m.) i det programmet.

Tips för att "det ska låta fett" kan jag inte ge några. Vissa gillar multibandskompressor, andraa inte. Vissa gillar limitern, andra inte. :rolleyes:

EDIT: Glöm inte den här artikeln från Propellerheads: Mastering mastering

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

I reason 3 finns ju "ett device" som heter deafult mastering suite. Tryck in alla knappar för maximal volym.. ("devicet ligger näst högst upp i alla nya projekt)..

Om du väljer att eportera den i wave så kan du använda t-rex eller någon annan mastering program vara.. Men det har jag dock hoppat över jag tycker att jag fixar det tillräckligt bra i reason med compressorer osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Okaydå.. Inte maximal.. Men högt blir det :rolleyes:

Jag tror du missförstod Pluffo.

Att bara trycka in knapparna behöver inte automatiskt ge ett fett förbättrat ljud. Men att använda Reasons "Mastering suite" kan lyfta låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Har snart min låt klar. Finns det några tips för slutfinishen?

Alltså allt låter ju som det ska men jag menar finns det nåt man kan göra för att få det att låta fett osv?

"Låta fett".. he he..

Ja... bli överjävligt grym på att producera musik och mixa, så kommer det låta FETT =)

Visst kan du "boosta" signalen en hel del med compressor+limiter (Reason3 Mastering suite funkar bra för detta ändamål). Men är mixen kass kommer den inte bli avsevärt bättre av att du slänger på comp+limiter. Du kanske bara gör det hela värre. Man måste se till helheten "tyvärr". Bra, renda grundljud. Bra och snygg mix. Vanligt fel man gör är att mixa "grötigt" och att olika ljuds frekvenser krockar med varandra. Eller att allt ligger i mitten (tråkig stereobild). Sånt kan ingen kompressor lösa. Men däremot EQ, filter, panorering, mm och kompetent mixning! Lycka till =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Uppdatera till reason 3 ifall du inte har gjort det, där finns det masteringsmöjligheter.  😄

Word!

Riktigt Word!

Jag som nyss börjat med 3.0 fattar bara inte hur man kunnat klara sig innan, utan MClass...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...