Jump to content
Annons

Skillnad på "vanliga" & PA-högtalare, & monitorer?


Mr. Math

Recommended Posts

Annons
PetePizza (oregistrerad)

Pa = Public Adress

PA-högtalare är i regel större högtalare vars syfte är att spela musik för en större skara människor. Det kan vara alltifrån de högtalarna som trubaduren har på krogen att spela i till den gigantiska jättestacken som omger "vilket som helst"-rockband när de kör en konsert.

Monitorer har du ju i din "studio" för att lyssna på din musik du skapar och monitorerna bör helst vara så neutrala i sin ljudåtergivning som möjligt för att du lättare ska kunna höra om det låter rätt eller fel.

kort och gott... 😛

Hoppas det hjälpte! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Pa = Public Adress

?? kan de verkligen betyda så. ??

Jag tippar på att de står för Power Amplifier

Tror nog det är Public adress ändå. Inte för att jag visste det innan den här tråden men...

PA är en förkortning för public address, dvs göra sig hörd för allmänheten, ett samlingssnamn den typ av ljudanläggning?ar som används vid konserter m.m.

http://susning.nu/PA

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har hört båda alternativen men det verkar som public adress är det "officiella".

skilnaden mellan högtalare du köper på siba och ett par bra monitorer är att monitorerna återger ljudet så som det "är".

högtalare från t ex siba kan ha högre mellanregister så att eqkurvan inte är rak. På monitorer så är "kurvan" rak, dvs alla frekvenser är lika höga. Detta gör att på sibahögtalarna så blir ljudet "färgat" med mer mellanregister

Link to comment
Dela på andra sajter

PA har i alla tider stått för Public Address och inget annat. Public Address innebär att det är avsett att skicka ut ljudet till allmänheten - och det är då självklart anläggningar som huvudsakligen är gjorda för att kunna pumpa ut mycket ljud - som inte nödvändigtvis är så lysande för finlyssning... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)
PA har i alla tider stått för Public Address och inget annat. Public Address innebär att det är avsett att skicka ut ljudet till allmänheten - och det är då självklart anläggningar som huvudsakligen är gjorda för att kunna pumpa ut mycket ljud - som inte nödvändigtvis är så lysande för finlyssning... 😳

Bra där Claes! Dig kan man lita på... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. PA = Public adress (men jag är inte säker på stavningen).

PA - högtalare är gjorda för att låta högt i stora utrymmen. Det finns olika sorter att välja på beroende på var man spelar. Som exempel så har en del ett rejält smalt spridningsmönster med flit, så att just publiken mitt på fältet hundra meter bort får gott om diskant. Såna högtalare låter förskräckligt illa om man har dem hemma i vardagsrummet.

Monitor - används ofta som nån slags kvalitets-stämpel av tillverkarna. Det är dags att dra öronen åt sig ordentligt om nån kallar något för "professional" och "monitor" i samma mening. Då är det reklamfolket som varit i farten. Om vi backar till vad man vill ha, så är det ju bra om högtalarna i en studio låter dåligt om mixen är dålig. Varje ändring åt det bättre skall då höras, och till slut när man är färdig så låter det kanske uthärdligt.

På Siba säljs högtalare till folk som vill ha musik hemma. De vill att det skall låta bra och vara billigt. Det behöver inte vara dåligt för det, men som verktyg för att mixa är det sällan särskilt bra. Ofta är hemma-högtalare gjorda så det skall låta bra oavsett vad man stoppar in i dem. Lite extra umpa i basen är ju inte fel då, och kanske lite extra i diskanten så disco-soundet hörs.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

PA har i alla tider stått för Public Address och inget annat. Public Address innebär att det är avsett att skicka ut ljudet till allmänheten - och det är då självklart anläggningar som huvudsakligen är gjorda för att kunna pumpa ut mycket ljud - som inte nödvändigtvis är så lysande för finlyssning... 😉

Tar genast tillbaka mitt utlåtande, en ÅF borde ju veta om någon 🙂

Vet inte varför jag gått och trott detta, men man kan ju få en hint här kanske;

http://www.pas-toc.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Pa = Public Adress

?? kan de verkligen betyda så. ??

Jag tippar på att de står för Power Amplifier

Tror nog det är Public adress ändå. Inte för att jag visste det innan den här tråden men...

PA är en förkortning för public address, dvs göra sig hörd för allmänheten, ett samlingssnamn den typ av ljudanläggning?ar som används vid konserter m.m.

http://susning.nu/PA

Lite roligt ändå.. att det på "susning.nu" står även att PA faktiskt betyder som Nicholaus skrev "Power amplifier" 🙂 .... Men det är nog i andra sammanhang... känner igen det där public addres... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. PA=Public Adress, Så långt är allt rätt.. men sen verkar ni tjorva till det med monitorer..

En Monitor använd för lyssning.. Det finns Studio-monitorer som används för referenslyssning och mixning i studio (å nej.. Sibas högtalare passar inte där nåt vidare)

Sen har man man i PA samanhang även monitorer på scen för musikernas lyssning (medhörning).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. PA=Public Adress, Så långt är allt rätt.. men sen verkar ni tjorva till det med monitorer..

En Monitor använd för lyssning.. Det finns Studio-monitorer som används för referenslyssning och mixning i studio (å nej.. Sibas högtalare passar inte där nåt vidare)

Sen har man man i PA samanhang även monitorer på scen för musikernas lyssning (medhörning).

...och ska man vara kinkig där, så brukar det finnas både vinklade golvmonitorer som står längst fram på scengolvet framför artisterna - och sidefills, som hjälper till med lyssningen för de som för stunden inte befinner sig framför en golvmonitor...

Studiomonitorer är, som sagt, en helt annan grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...